Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 sep 2026 18:58

unik skrev:
Algotezza skrev:Krig startas, som jag ser det, eftersom de som startar dem tror de kan vinna något på det. Det gäller både i vardagen individer emellan och på statlig nivå.

Allt sker på på någon eller någots bekostnad.
Det är ett axiom i min värld.
Men allt i universum och på vår planet är inte ett nollsummespel.

Det goda och ljusa segrar på lång sikt. Och har det inte gjort det än får man vänta och ha tålamod. Godhet och ljus överväger sett till helheten. Den synen på tillvaron skänker mig hopp och glädje. Dessutom är ondska och mörker kamouflerat ljus och vi utsätts för det för att utvecklas och lära oss något. Kunskapen om mörkret och dess mekanismer hjälper oss att förstå livet och att skapa ljus.

"Det är mörkt nu
men det blir ljusare igen."
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 14 sep 2026 19:24

Algotezza skrev:
unik skrev:
Algotezza skrev:Krig startas, som jag ser det, eftersom de som startar dem tror de kan vinna något på det. Det gäller både i vardagen individer emellan och på statlig nivå.

Det goda och ljusa segrar på lång sikt. Och har det inte gjort det än får man vänta och ha tålamod. Godhet och ljus överväger sett till helheten. Den synen på tillvaron skänker mig hopp och glädje. Dessutom är ondska och mörker kamouflerat ljus och vi utsätts för det för att utvecklas och lära oss något. Kunskapen om mörkret och dess mekanismer hjälper oss att förstå livet och att skapa ljus.

"Det är mörkt nu

Vackert och ordet fromhet utkristalliseras när man läser hur du resonerar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 sep 2026 19:29

unik skrev:
Algotezza skrev:
unik skrev:

"Det är mörkt nu

Frid i sinnet.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 16 sep 2026 09:12

Algotezza skrev:
unik skrev:
Algotezza skrev:

"Det är mörkt nu

Frid i sinnet.

Frid i sinnet vilar som manifesterad väckelse av en urkraft som kommer explodera hos mig, likt en storartad färgsprakande blomning.

Likt ett släkt-träd kartlägger jag själens och individens ENDA urtyp hos mig och hos mina medmänniskor.
Ringa in universella betingelser.

SVUBVUDS är ett obegripligt ord för alla utom mig, det är ett stycke kod jag kan fylla med pusselbitar efter 5 minuters konversation.

S = självbild
V = världsbild
U = utmaningar
B = beteendemönster
V = väckarklocka
U = undviker
D = drivkraft
S = styrkor

Här kan vi kartlägga varianter och kombinationer av olika typer och deras typologiska egenskaper.
Så släktregistret och släkt-trädet är mallar och listor som utför själslig mönsterigenkänning.

Egot - överlevnads-strategi - personlighetstyp
Speglar även hur dessa förhållningssätt till tid och rummet.

När vi memorerat modellen kommer vi kunna leda mindre och större konstellationer med rätt förutsättningar där rätt incitament utifrån varje individ kan tillföra på bästa möjliga sätt.

Det leder oss sedan till mind- kontroll och sekter.
Där vi ska införskaffa litteratur.

V

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 sep 2026 11:46

Självanalys är en viktig och avgörande faktor för ens emotionellt-intellektuella utveckling. Egna termer är helt ok men vill man kommunicera med andra måste man hitta ett gemensamt språk som plattform.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 sep 2026 12:12

Tänker på vilka slags överläggningar som pågår inom partiledningarna just i denna stund. Elisabeth Thand Ringqvist skulle ju om hon är kall vänta ut talmannens erbjudande till henne att försöka få ihop en mittenregering. Det kan förstås verka svårt att åstadkomma. Thand Ringqvist har meddelat att hon hellre går till extraval än sitter i en regering där Vänsterpartiet ingår. En djärv dam onekligen, undrar vad väljarna anser om sådana cirkuskonster?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 sep 2026 19:25

Pilatus skrev:Tänker på vilka slags överläggningar som pågår inom partiledningarna just i denna stund. Elisabeth Thand Ringqvist skulle ju om hon är kall vänta ut talmannens erbjudande till henne att försöka få ihop en mittenregering. Det kan förstås verka svårt att åstadkomma. Thand Ringqvist har meddelat att hon hellre går till extraval än sitter i en regering där Vänsterpartiet ingår. En djärv dam onekligen, undrar vad väljarna anser om sådana cirkuskonster?

Många är nog ärligt trötta på alla spekulerande snillen och deras tjat. "Nyllen spankulerar."
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 sep 2026 11:22

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Tänker på vilka slags överläggningar som pågår inom partiledningarna just i denna stund. Elisabeth Thand Ringqvist skulle ju om hon är kall vänta ut talmannens erbjudande till henne att försöka få ihop en mittenregering. Det kan förstås verka svårt att åstadkomma. Thand Ringqvist har meddelat att hon hellre går till extraval än sitter i en regering där Vänsterpartiet ingår. En djärv dam onekligen, undrar vad väljarna anser om sådana cirkuskonster?

Många är nog ärligt trötta på alla spekulerande snillen och deras tjat. "Nyllen spankulerar."

Visst, men situationen är nu sådan att den inbjuder till spekulationer om Magdalena Andersson kan skrapa ihop ett regeringsunderlag. Några röster återstår att räkna innan den exakta mandatfördelningen formellt fastställts av Valmyndigheten. Det kommer att ta hela dagen (torsdagen den 17 sep) antar jag. Måndagen den 28 september samlas den nyvalda riksdagen för upprop och dimman kanske då skingrar sig något. Då röstar man om vem som ska bli talman. En inte alltför svår gissning blir att Magdalena Andersson får uppdraget att försöka bilda ny regering. Men om det blir en lätt uppgift vet vi inte i dagsläget.
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 17 sep 2026 15:03

Det där var ett neutralt text med ett trevligt tonfall och inte höga hästar med hårda tongångar.

Snyggt

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 17 sep 2026 15:08

Hur skulle du göra?

Om jag nu vet hur alla föreningar och skolklasser kan tjäna pengar utan vidare-försäljning med små vinst marginaler. Utan 100% till verksamheten utan mellanhänder med övre nivån av skattefri utdelning.

Inte ens ett tack och inte ens ett hur fantastiska vi är som person som delar denna kunskap som förmedlare och förbättrare kommer införlivas då.

Slutligen när meningen med 20 ord är läst, så har möjligheten dött, då alla hoppar på företeelsen, vilket gör den obrukbar.

Jag har aldrig tyckt att det är fel att få kredit för något bra, men viss avsaknad av värdighet och tacksamhet finns hos de allra flesta och vi hade önskat att världen var lite mer insiktsfull.

V

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 sep 2026 23:12

Resonemanget om regeringsbildning fortsätter i tråden Allmän politik.
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 18 sep 2026 14:42

Tänker Jesuiter och varför inte Akriter.
Skapa en egen inskolning till att axla rollen som sköld mellan ljus och mörker.
Och gåvan att husera bland 10% av befolkningen.

Klurar lite på det med öppenhet och transparens.
En order eller förening, då 600K tar 10 år att införskaffa för någorlunda rimlig Stiftelse.

V

xion

Inläggav xion » 21 sep 2026 07:04

Appropå att en vänsterpartist som ingen tycks känna har kryssats in i riksdagen.
Tydligen har någon upptäckt en bakdörr till riksdagen.

Jag kommer att tänka på filmen; "Someone flew over the cuckoos nest"

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 24 sep 2026 08:38

unik skrev:
Algotezza skrev:
unik skrev:

Frid i sinnet.

Frid i sinnet vilar som manifesterad väckelse av en urkraft som kommer explodera hos mig, likt en storartad färgsprakande blomning.

Likt ett släkt-träd kartlägger jag själens och individens ENDA urtyp hos mig och hos mina medmänniskor.
Ringa in universella betingelser.

SVUBVUDS är ett obegripligt ord för alla utom mig, det är ett stycke kod jag kan fylla med pusselbitar efter 5 minuters konversation.

S = självbild
V = världsbild
U = utmaningar
B = beteendemönster
V = väckarklocka
U = undviker
D = drivkraft
S = styrkor

Här kan vi kartlägga varianter och kombinationer av olika typer och deras typologiska egenskaper.
Så släktregistret och släkt-trädet är mallar och listor som utför själslig mönsterigenkänning.

Egot - överlevnads-strategi - personlighetstyp
Speglar även hur dessa förhållningssätt till tid och rummet.

När vi memorerat modellen kommer vi kunna leda mindre och större konstellationer med rätt förutsättningar där rätt incitament utifrån varje individ kan tillföra på bästa möjliga sätt.

Det leder oss sedan till mind- kontroll och sekter.
Där vi ska införskaffa litteratur.

V

Algotezza skrev:Självanalys är en viktig och avgörande faktor för ens emotionellt-intellektuella utveckling. Egna termer är helt ok men vill man kommunicera med andra måste man hitta ett gemensamt språk som plattform.

Testat lite varsamt med några personer.
Det har slagit rätt varje gång, men bara ringat in personers EGO och ÖVERLEVNADS-STRATEGI …
Varit uppriktig och transparent för gehör som då fått berörd att instämma.

Då t.ex. grundhållning VREDE som huserar i NUTID/NÄRTID med MAGKÄNSLA/INSTINKT … ger tre dominanta huvudtyper med drag av två ytterligare underliggande, lite beroende på om personen är i balans eller obalans.

VREDE likt andra ordval kan liknas med mer vardagligt språkbruk som FIGTHER/KÄMPE än VREDE som URTYP av DRIVET/GRUNDHÅLLNINGEN.

Under samtal kan man linda in det med att hen är lite PIPPI LÅNGSTRUMP eller RONJA RÖVAR DOTTER …
Tycker det är fascinerande hur man kan röra vid människors djupaste vrår (helt främmande medmänniskor) utan att dom själva är medvetna om vad som sker under samtalen, om man väljer att inte vara transparent.

Detta måste vara grunden till få alltsammans i en liten ask att sedan utsätta för MIND KONTROLL då man har hela instrumentbrädan med alla knappar att trycka på, om man har onda avsikter.

Nästa steg blir gentemot de mest mottagliga då det skiljer sig åt.
Att läsa av … med standardiserade dialog biljetter till första parkett inför andras välbefinnande.
Social roll, Självbild, Styrka, Utmaningar, Undviker, Världsbild, Väckarklocka, Drivkraft.

Förkortad …
SVUSVUDS

V

xion

Inläggav xion » 25 sep 2026 00:36

Fiffigt,Ali - Åtti lax i månan och nykel på köpet-
Och inte ens olagligt -
Där tog du oss med brallerna nere-

(dold agenda ?)
(Karl-Gerhard - Var är du?)

Återgå till "Tankar och känslor"