Vad lever vi i för tid nu?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Banana tree

Vad lever vi i för tid nu?

Inläggav Banana tree » 18 feb 2008 20:56

Vi har haft första världskriget, vi har haft depressionen, vi har haft andra världskriget, vi har haft kalla kriget och dessförinnan en massa andra tider. Vad tror ni historiker i framtiden kommer kalla den tid vi lever i nu?

Bara en liten tanke som jag sysselsatte mig med i bussen och jag kom egentligen ingenvart mer än att man kanske skulle kunna hitta på något vackert namn som har med det ökade samarbetet i Europa (EU) att göra.

Någon som har några andra idéer?

oorleck

Inläggav oorleck » 18 feb 2008 22:26

Början på en ny maktbalans med ett försvagat usa, stärkt enat europa och speciellt ett  kina på väg upp till absoluta toppen. Oljebrist på väg och koldioxidproblem gör, tror jag, att det måste ske en enorm förvandling
av vårt nu producera-slösa-skeppa-köra-slösa-samhälle som vi byggt upp under en period då vi kunnat bara köra på utan hänsyn till naturresurser och miljö, samt ett ökat samarbete.

Vi har även med internet fått ett utmärkt demokratiskt verktyg som gör att hela världen knyts ihop och enas på ett helt nytt sätt.
Ökad rörlighet mellan gränserna kommer förhoppningsvis öka banden mellan olika folk och blir en motkraft till krig. Den ökande kunskap som internet medför också  att folket har större makt och kan motstå propaganda (för t.ex krig) och andra vidskepelser som religion och sekter.

Så: Förhoppningsvis, om vi klarar oss utan en ekonomisk kris från den amerikanska negativa bytesbalansen och skulder - och krig som därefter kan komma - eller ett sista potentielt våldsamt race för de sista kanske 30åren av stor oljeproduktion (krigen i irak och afghanistan kan ses som en del av detta race) - så tror jag vi kan se tillbaka på den tid som nu är och kommer som en tid med uttökat globalt samarbete och en början till en planet med internationella lagar (typ fn, fast utan ett säkerhetsråd där relativt oviktiga lädner som storbrittannien och frankrike har plats med vetorätt - något som inget land i världen borde ha rätt att ha i en demokratisk värld) med ledarna usa, europa och kina i spetsen.

What Gives?

Re: Vad lever vi i för tid nu?

Inläggav What Gives? » 18 feb 2008 23:26

Banana tree skrev:Vad tror ni historiker i framtiden kommer kalla den tid vi lever i nu?

Jag tror de kommer kalla vår tid "dåtiden", höhö. Annars är väl postmodernism eller globalisering heta kandidater för namn på vår tid.

Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Hannes » 18 feb 2008 23:35

En okvalificerad gissning skulle väl gå på någonting i stil med IT-eran eller något liknande. Tror att denna perioden starkt kommer att förknippas med den otroliga boom som skett inom it-branschen som gjort att världen tagit stormsteg framåt/bakåt mot en enad värld där information flyter obehindrat till och från världens alla hörn, och kulturer mer och mer smälter samman.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 feb 2008 23:48

Om 1000 år är inte den nuvarande nutiden bland de
populäraste samtalsämnen människorna emellan,
denna tid kommer att kännas så ovidkommande
som den mörka medeltiden för oss,
en tid av mystik och vidskepliga människor.

Så vad pratar vi om då?
Fortfarande om krig, epidemier, omvälvningar, idoler?
Hur ser den tidens hjältar ut?

Hur låter den tidens vitsar?
Eller musiken?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 feb 2008 23:50

Har ni några bra vitsar från framtiden?

Eller dör humorn ut?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Makterna

Re: Vad lever vi i för tid nu?

Inläggav Makterna » 19 feb 2008 00:04

Banana tree skrev:Vi har haft första världskriget, vi har haft depressionen, vi har haft andra världskriget, vi har haft kalla kriget och dessförinnan en massa andra tider. Vad tror ni historiker i framtiden kommer kalla den tid vi lever i nu?

Bara en liten tanke som jag sysselsatte mig med i bussen och jag kom egentligen ingenvart mer än att man kanske skulle kunna hitta på något vackert namn som har med det ökade samarbetet i Europa (EU) att göra.

Jag kommer iallafall kalla den "kommunikationssamhället". Idag kan vemsomhelst kontakta vemsomhelst, antingen genom relativt smidiga resor, eller genom telefoni eller Internet. Alla kan söka kunskap om vadsomhelste. Ingen är därför längre dömd efter att ha fötts t.ex. i glesbygd eller av fattiga föräldrar, utan alla kan skapa sin egna framtid.

EU däremot kommer väl fortfarande att kallas "jordbrukssamhället", med tanke på att halva budgeten fortfarande åtgår till att bråka med t.ex. brasilianska bönder.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Humorvisioner

Inläggav Algotezza » 19 feb 2008 09:48

Jörgen skrev:Har ni några bra vitsar från framtiden?

Eller dör humorn ut?

Nær tidresor blir møjliga kommer det att skapas en mængd oerhørt kul vitsar med tidreseerfarenheten som grund.

T.ex. det var en Bellman, en Hitler och en Napoleon och en Brüdelschnurph (tysk ledare om tvåhundra år). Ni kan sækert sjælva førestælla er resten!

På samma vis nær det blir møjligt att krøkas in i sitt eget mikrokosmos kommer detta att leda till många skøna poænger.

T.ex. kan det ta sig en sådan hær vændning "Och då sade njurarna: '....'"
Resten av vitsen ær uppenbar!

Eller: "Mitt skøna avskedstal till min fredagsavføring!"

Nær vi blir telepatiska kan det se ut så hær: "           "

Mænniskans behov av humor och ett livsførlængande, livsuppehållande skratt/ leende,  løper parallellt med hennes behov av att førstå sin omværld och sig sjælv och hennes behov av att ha något att tro på.

MVH

Algotezza (som just nu befinner sig i visionærsstællning)
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Feta spekulationer

Inläggav Algotezza » 19 feb 2008 09:56

Banana tree skrev:Vi har haft första världskriget, vi har haft depressionen, vi har haft andra världskriget, vi har haft kalla kriget och dessförinnan en massa andra tider. Vad tror ni historiker i framtiden kommer kalla den tid vi lever i nu?

The Lost Era, The Digital Winter, The Digital Black Hole (nær all digitaliserad info från vår tid  inte længre kan avkodas och bli begriplig).

Det enda som då finns kvar ær några kondomer  med intorkad sperma. Førslagsvis. Dørfær kommer den att kallas: The Dehydrated Semen in  Condom Era. Eftersom sperman tagit slut i framtiden tror vanligt folk att det handlar om sjømæn, kanske Den Flygane Hollændaren.

Meddelar Algotezza (med blicken riktad rakt in i spåkulans hjærta dær framtidens bilder pulserar)
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 21 feb 2008 15:30

Det första som jag kommer och tänka på är:
It-Revliasonen ( Stavning? )

Det andra ett tal som vår pastor i kyrkan höll för ett tag sedan.

Där han påstår att vår generation Y var en depirmeda mäniskan,
Men skilnade är att vi höll det inom oss, något som är helt nytt för oss.

/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 feb 2008 17:52

Detta är avtäckandets tid.

De dolda maktstrukturerna lyfts ut i det öppna. Egentligen något som har varit pågående länge, men som jag tror kommer kulminera om 5-10 år.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 feb 2008 18:11

Önsketänkande Auk.
Den dolda maktstrukturen är en del av det fungerande samhället. Så länge staten ideologiskt skyddar den hänsynslösa  privategendomen, är samhället fast i en rövarstruktur.

A

Inläggav A » 21 feb 2008 18:13

Vi vistas i övergången.

Övergången från vad vi tror att vi vet till vad vi vet, vilket är inget alls och total frihet. Övergången från en sepererad del till helhet. Övergången från kontinuitet till stopp.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 21 feb 2008 23:40

"Vi lever nu" - Mikael Wiehe & Björn Afzelius  :smt049

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 feb 2008 01:56

suchanother skrev:Önsketänkande Auk.
Den dolda maktstrukturen är en del av det fungerande samhället. Så länge staten ideologiskt skyddar den hänsynslösa  privategendomen, är samhället fast i en rövarstruktur.

Jo fast, allt vilar på en konstruktion, och du vet väl hur fort det går att riva ett luftslott ;)

Det hela är underminerat. Det byggs på att allt fler byggs in i den kultur som sysslar med lögner och manipulation. Takes one to know one!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Tankar och känslor"