Kaffe

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 okt 2010 17:07

---

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 okt 2010 17:20

sailaways skrev:
Zokrates skrev:Var kommer alla drömmar ifrån?

Från sömnverket, kanal5. Drömmar är luddiga, som fransar på ett öga.

Läste på ett drömforum, människor med lucida drömmar; de hade en uppgift att ta reda på varför vi drömmer - en person fick ett svar, i drömmen alltså: "we dream because we are born by dreams".

:) Så lät det.

Människan är två delar av gudomlig natur, en del människa, och två delar djur och en del gudomlig, som sex delar kött och en del ande, människan är talet 7. Finns det en kanal 7 så är det drömkanalen.

transversal

Inläggav transversal » 17 okt 2010 14:13

Jag drömde att jag hade en slags styvfamilj av mörkhyade personer. Bland annat en styvbror som höll på med anabola steroider. Vid konfrontation med honom så sade han att han inte höll på längre. Jag tänkte att jag inte riktigt trodde på honom. Han sade att han hade något annat nu istället och öppnade sin väska och visade mig ett provrör med någonting i och en lapp där det stod LIELIED. I drömmen tänkte jag att det betydde LIE (engelskans ljuga) och LIED som jag trodde var tyskt men som jag inte visste vad det betydde.

När jag vaknade slog jag upp LIED och det är tydligen en slags sång på tyska.

Jag tolkade det som att han "drog en vals" på drömspråket.

Någon annan som spontant har något annat förslag på tolkning?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 okt 2010 14:38

Vad händer om det inte är engelska utan istället ett anagram på latin?

ele dei el - även om det själva
i ed - jag ligger
i elile - och misstag
illae ide- de nämnda

transversal

Inläggav transversal » 17 okt 2010 15:00

:shock:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 okt 2010 16:21

transversal skrev::shock:

Vad är det för en reaktion, sådana korta utspel gör mig konfys. :?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 17 okt 2010 16:22

Bara du vet vad den lappen betyder,
det är en symbol för ngt som du upplevt innan.
texten i sig spelar nog ingen roll, du greppa det när du vakna och sa att det var viktigt.
men var den av vikt i drömmen med ? eller vara som allt annat, en mix av olika bilder för att förklara en annan sak ?

men spontant förde lieled  mina tankar till att man lider till döds...

transversal

Inläggav transversal » 17 okt 2010 19:32

Zokrates skrev:
transversal skrev::shock:

Vad är det för en reaktion, sådana korta utspel gör mig konfys. :?

Hahaha. Jamen vad ska man svara på ett sånt inlägg?

transversal

Inläggav transversal » 17 okt 2010 19:36

Mr.M skrev:Bara du vet vad den lappen betyder,
det är en symbol för ngt som du upplevt innan.
texten i sig spelar nog ingen roll, du greppa det när du vakna och sa att det var viktigt.
men var den av vikt i drömmen med ? eller vara som allt annat, en mix av olika bilder för att förklara en annan sak ?

men spontant förde lieled  mina tankar till att man lider till döds...

Ja, och inte ens jag vet det. :-)

Fast ibland har jag varit med om att andra människor tycks ha gjort vassa iakttagelser när jag har berättat drömmar, som också har verkat sannolika. (Mer sannolika än mina egna förklaringar.)

transversal

Inläggav transversal » 17 okt 2010 19:38

Visste inte att du kunde latin förresten zokrates. Men jag betvivlar att min egen hjärna skulle snappat upp tillräckligt med latin för att skapa ett anagram. Tidigare när jag har drömt om ord har det mestadels rört sig om engelska, i något fall franska eller tyska.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 okt 2010 19:47

Fundera på vad provrör får dig att tänka på och blandningen av engelska och tyska för just dig. Själv drömde jag att jag skulle göra ett grupparbete i skolan med Bingo Rimér och vi hade något sorts flirt på g också :shock: och vi grunnade på vad vi skulle skriva om. Till slut fick vi en idé och han kilade upp till biblioteket och hämtade en bok. Strax därpå kom läraren och tog boken ifrån oss eftersom han ansåg att den var alldeles för komplicerad. Fast jag tolkar det ju som bingo! Inte den där typen egentligen.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 okt 2010 20:43

transversal skrev:Visste inte att du kunde latin förresten zokrates. Men jag betvivlar att min egen hjärna skulle snappat upp tillräckligt med latin för att skapa ett anagram. Tidigare när jag har drömt om ord har det mestadels rört sig om engelska, i något fall franska eller tyska.

Ja nu var det iofs en salig blandning, vulgärlatin, rätoromanska och latin i de meningarna, vet inte om en bildad latinare kan läsa ett skvatt av det? Varför skulle man när man drömmer inte...kunna använda symbolspråk från andra håll än just England?

Jag sov en siesta idag, hade en idiotdröm som började med att 3 skolbarn passerade mig springande nedifrån en backe, en av dem, den minsta killen halkade till lite mot mig varpå jag reflexmässigt försökte ta emot, han gled undan, väl nere började han jiddra urdu med sina kamrater, bröder eller kusiner, varpå två av dem smög efter mig och en av dem försvann, jag hade min dotter med mig i drömmen, fast nu var hon liten, 4 år så vi gick inte särskilt snabbt. Vi skulle gå till ett bad, väl därinne badade vi men tillbaka i omklädningsrummet var det nu 20 jiddrare varav den äldste gott och väl var i femtioårsåldern, de såg inavlade ut och det lyste jävelskap lång väg i ögonen på dem och innan jag visste ordet av hade en av de yngre tonårskillarna trätt på en dubbelvikt badring runt halsen på min dotter vilket jag först upptäckte när de började skratta. Att berätta hur jag löste situationen lämpar sig inte för skrift.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 17 okt 2010 20:50

När jag drömmer brukar jag försöka förstå vad jag känner, bilderna är godtyckliga och känns slumpade.
För några dagar sedan drömde jag att jag beskådade med min far som var i runt 20års åldern och han rökte en cigarett tillsammans med hans lillebror på ett lustigt vis..
Bilden var ju han, men känslan var att det jag som hade tagit skepnaden av min far.
så jag kunde tolka drömmen senare..

så bilderna är bara symboler som pekar mot mitt eget jag, mina egna känslor.

monstret

Inläggav monstret » 17 okt 2010 21:00

Jag kommer aldrig ihåg mina drömmar. :(

Mr.M

Inläggav Mr.M » 17 okt 2010 21:40

Jag kommer oftast inte ihåg heller,
Blir jag väckt mitt i en dröm så minns jag den, annars inte.
Mardrömmar brukar man ju vakna till, och komma ihåg.

Det som slog mig nu var att jag har platser i drömmarnas land som återkommer,
En speciell strand, jag kan inte i mitt medvetande ens återskapa det,
men när jag drömmer så känner jag igen miljön direkt.

Återgå till "Tankar och känslor"