att vara perceptuell
Moderator: Moderatorgruppen
-
magicadehex
sailaways skrev:magicadehex skrev:sailaways skrev:magicadehex skrev:]aget är odefinierbart, eftersom vi hela tiden skapar och skapar om oss själva. Därför finns ingen mening i att ens försöka förklara jaget, eftersom det inom loppet av "lite tid" (kan inte bestämma mig för hur mycket Confused ) kommer att vara omdefinierat.
Vi skapar inte om vår kärna, vi breddar vårt intellekt (kunskap), vårt känslospektrum (erfarenhet) och vår kroppsliga intelligens (dans, bilkörning, måla)... dessa saker är processer som utökar vår självuppfattning om vi förstår att de endast är funktioner/vapen och att JAGET är Herren över dessa.
Varför ska vi bredda vårt intellekt?, känslospektrum och kroppsliga intellekt? Jag skulle också vilja ha din förklaring på vad dessa funktioner (som du säger) ska fylla för syfte, alltså: Har vi nytta av dem till fullo? Har överjaget nytta av dessa funktioner?
Du talar om att jaget är herren över oss. Det finnes en annan benämning, överjaget kallas det. Och är en förklaringsmodell som är vanlig tex inom indisk filosofi odyl.
Vad jag menar är att dessa saker, som ni uppenbarligen identifierar er med, är inte nödvändiga i den betydelsen att "bredda". Jag menar att vi söker fel och blindt i abstraktioner, känslor och i kroppens förmågor (utseende / färdigheter)
"Herre" är fel ord, det måste jag väl revidera. Vårt eget Jag (den medvetenhet som utmärker dig personligen), är starkt integrerade med intellektet (kognitiva systemet), känslan (emotionella systemet) och vårt kroppsliga system. [b]Dessa är redskap/vapen/funktioner som är tillhandahållit oss för att UTTRYCKA vårt Jag's väsen
Men varför behöver vi då "verktyg/vapen, om kärnan inte är föränderlig?
Jag förstår hur du menar, men jag menar att du virrar till det för dig själv.
sailaways skrev:sailaways skrev:Tron är fantasin evigförklarad.
Formulan (Förlåtelsen) är oändlighetens Varandet (Handling) i evighet (Känsla/Fusion).
Förnekar man den helige Anden (Känslan/fusionen) förnekar man evigheten; vilket är att förneka Jesu tillintetgörande av Döden (Handlingen - Jaget) - vilket är att INTE TRO PÅ FÖRLÅTELSEN. ... Vilket är att inte tro Gud alls.
Får man kritisera framförandet en aning?
Vem tror du är din publikum, när du kör på så här.
Du gör sailways till huvudperson i stället för Gud, om du ärligt menar att du har överlåtit dig åt detta och funnit saningen, var är ödmjukheten. var är glädjen. var är harmonin, det kommer inte fram i dn text. Kom ihåg vi kan inte kan se din själ jubla.
Dessutom, är din värlsbilld exluderande, fundera på det en stund.
sailaways skrev:Jag menar ingenting med det här. Ödmjukheten är väl att be om det omöjligas "förlåtelse" (att vara Gud); om din Känsla (Anden) har undantryckt din Jaguppfattning (tron på Jesus) i och med det här.
Jag skulle gärna vilja veta vad som är "exkluderande" emellan Livet och Döden?
Så du har ägnat ett antal meter av cyberymden, och upp tagit ett antal seriöst intreserade läsare på en resa med plattityder som inte ledar till något?
Ödmjukhet är att om man är lika Gud, funnit samvaron, inte använda det till att förhäva sig.
Min Ande har inte tagit stryk av detta, om det är så detta du anntyder.
sailaways skrev:Jag tror du har missförstått det jag skriver. Jag försöker förklara det man kan förklara utav treenigheten. Inte revidera den; utan utöka min fattningsförmåga utav den.
Om du tycker att någonting direkt strider mot den kristna tre-enigheten; ta gärna upp det isånnafall.
Det ÄR vissa saker som jag skrivit som jag nu längre fram har "omskrivit" eftersom dem bara var halva sanningen eller helt fel ute.
Det mesta verkar dock kunna härledas till vårt eget organiska system. Om det är synkroniserad intelligens eller inte; är upp till var och en att avgöra.
Jag kan nog följa dig kanska väl.
Det är en viss förskjutning i bas modellen ovan dock mot de traditionella treenigheterna. Människan består av Kropp själ och ande. och när du byter ut kropp till jaget. så tappar du anntagligen ett antal bilder från boen som faktiskt refrerar till en fysisk kropp och dess delar. men men jag kan se vad du far efter. När du sedan drar bilden vidare till Guds treenighet och det synkrona med de mänskliga, är jag tvungen att fråga dig om den insikt du kommit till innbär att Gud blir människa och människan blir Gud?
Och gör du denna koppling så ändrar jag mig angående att din kosmologi är exluderande.
Återgå till "Tankar och känslor"