Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 01 sep 2019 12:45

lynx skrev:Vi börjar med att du svarar på min fråga.

Jag tycker Pilatus svarade bra.
Nu är faktiskt Löfven statsminister och har största ansvaret. Han har visserligen ärvt problemen men detta ursäktar inte hans velighet.
Hans smålöjliga svar i intervjun för ett par dagar sen ,"vi har faktiskt höjt straffen för vapeninnehav", i praktiken från 6 månader till 2 år.
De gängkriminella shakes in their boots.
Sådana här kosmetiska åtgärder har noll effekt.

Anne

Inläggav Anne » 01 sep 2019 12:46

Du misstolkar mig något, Pilatus. För klargörande: jag anser Löfven vara en rekorderlig person och jag lägger in mitt veto gällande misskrediteringen av människan Löfven. Jag har inte röstat på sossarna och sossarna är inte vad de har varit. Någon gång måste väl det här syndabocksletandet upphöra? Vad tycker du att statsministern ska göra med "de ouppfostrade"? Vill du se en diktator med pisksnärt?

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 01 sep 2019 12:50

Jag röstade inte alls i förra valet, för första gången i mitt liv. Röstade inte heller i EU-valet.
Jag är väldigt besviken på samhällsutvecklingen.

I politiken längtar jag efter något nytt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 sep 2019 12:51

lynx skrev:Vill du se en diktator med pisksnärt?

Det behövs inte någon diktator, lynx. Utvisa de illegala invandrarna och de som inte har asylskäl.

Varför skall det alltid gullas med de kriminella, sätt dem i fängelse, länge.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 01 sep 2019 12:53

Kriminalvård tror vi på som ännu hyser hopp.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 sep 2019 13:00

lynx skrev:Kriminalvård tror vi på som ännu hyser hopp.

Ja, Tage Danielsson var bra, folk som hamnat litet på sned fick en andra chans. Släpp fångarne loss det är vår såg jag också.

Men skjuter man folk med berått mod på öppen gata så måste det till andra åtgärder. Du får meddela Stefan Löfven att tiden har gått ifrån den typen av "vård".
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 01 sep 2019 13:04

Hur uppfostrade du dina barn, Pilatus? Jag bara undrar. Du som moderator är väl det närmaste val jag gjort. Nu undrar jag vad jag har samtyckt till. Så låt mig veta: (upprepar frågan) hur uppfostrade du dina barn?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 sep 2019 13:06

Pilatus skrev:Varför skall det alltid gullas med de kriminella,

Håller med, varför ska det alltid gullas? Men det är knappast Stefan Löfvens ansvar.. Så du får hitta på ett annat argument. Detta är något som genomsyrar hela samhället. Visst, det är tråkigt, men bryr jag mig? Nej. Alla som är kriminella, av egen fri vilja, kommer att komma till en punkt då deras erfarenhet har ett värde av noll.

Anne

Inläggav Anne » 01 sep 2019 13:10

Vad - rent konkret - menar ni med gullas?

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 01 sep 2019 13:13

Glöm vård Lynx.
Fick jag bestämma så sitter yrkeskriminella i 20 år i arbetsläger där hård disciplin råder. De börjar med vatten och bröd, varje förmån, tv, gym osv måste intjänas.
Detta lärs in i pantskallarna att inget är gratis här i livet. Och dessa straff har även ett preventivt avskräckande syfte; aldrig MER samma straff.
Sluta dalta med kriminella. Som det är idag vet de att ett fängelsestraff är bra ur hälsosynpunkt, rena lakan, bra mat, tv, gym osv. Jag tror faktiskt de flesta socialt utslagna kriminella ibland längtar efter fängelset.
Lagarna är skriva av folk med stabilt socialt liv. För dessa är ett fängselstraff ett socialt stigma och en katastrof. Funkar inte för trashankar.

Anne

Inläggav Anne » 01 sep 2019 13:17

Du vet, hakka, alla stammisar här vet så det är ingen hemlighet, att du är här på nåder. Och du har till min förtjusning gjort enorma framsteg :smt049

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 01 sep 2019 13:18

Pilatus skrev:
lynx skrev:Kriminalvård tror vi på som ännu hyser hopp.

Ja, Tage Danielsson var bra, folk som hamnat litet på sned fick en andra chans. Släpp fångarne loss det är vår såg jag också.

Men skjuter man folk med berått mod på öppen gata så måste det till andra åtgärder. Du får meddela Stefan Löfven att tiden har gått ifrån den typen av "vård".

Nu är jag lite petig men var Birger Sjöberg som skrev dikten Släpp fångarne loss det är vår .
Men det visste du säker och refererade till att Tage sjöng om den.

Fattar inte varför jag leker Besserwisser.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 sep 2019 13:19

lynx skrev:Vad - rent konkret - menar ni med gullas?

Att inte visa fasthet då det är vad som behövs. Att släta över och tro att om man bara ger "vård" så ordnar sig allt. Det har visat sig vara det som inte alls biter på de beväpnade yrkeskriminella som härjar fritt. Skjutningar nästan dagligen. Och du undrar om Stefan Löfven har något personligt ansvar för detta. Det har han i högsta grad, verkligen. Som statsminister måste man kunna leda politiken på ett sådant sätt att de kriminella förstår att de jävlas med fel personer. Våra politiker har mycket att bevisa.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 01 sep 2019 13:23

lynx skrev:Du vet, hakka, alla stammisar här vet så det är ingen hemlighet, att du är här på nåder. Och du har till min förtjusning gjort enorma framsteg :smt049

Vad fan menar du med "nåder" :smt049
Jag kan ta armbrytning med moderatorerna. Utgången är given.

Men jag har blivit äldre, bryr mej liksom inte om. Planerar för ett nytt liv i Portugal, alternativt Frankrike. Gillar det småskaliga livet. Jag är hängiven sportfiskare, kan detta kombineras med småskalig egenodling så är jag nöjd. Detta är livskvalité för mej.
Blir nog Portugal med sin fina kustremsa, problemet med fransoserna är deras vinpimplande är inte så förtjust i vin och måste då börja tillverka eget öl, införskaffar några gamla romtunnor á 30 liter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 sep 2019 13:23

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Ja, Tage Danielsson var bra, folk som hamnat litet på sned fick en andra chans. Släpp fångarne loss det är vår såg jag också.

Nu är jag lite petig men var Birger Sjöberg som skrev dikten Släpp fångarne loss det är vår .
Men det visste du säker och refererade till att Tage sjöng om den.

Fattar inte varför jag leker Besserwisser.

Jodå, det är bra att redovisa fakta. Jag tänkte förstås på filmen med just den titeln, där Ernst-Hugo fick en chans att bättra sig, vilket han gjorde.

Bild
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"