Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 06:54

Jag har inget att säga om jag står still, men om jag rör på mig så har jag något att säga.. life is a journey

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 sep 2019 08:34

klorofyll skrev:Jag har inget att säga om jag står still, men om jag rör på mig så har jag något att säga.. life is a journey

Bara att ta en promenad så sätts tänkandet igång. I natt när jag råkade vakna till försökte jag stänga av alla tankar. Det är så krävande och tar så mycket energi att stänga av dessa, att man ofta somnar på direkten. Eller indirekten.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 sep 2019 08:46

Jag har periodvis stora sömnproblem. Rekordet är fyra dygn vaken, sov inte en minut. Fast det var inte så farligt blev väldigt seg i huvudet bara.
Kommer ihåg när jag skulle logga in på banken med bank-id appen. Den funkade inte så jag tog gamla dosan och fick då frågan om koden, va jag har aldrig behöv kod, vilken kod?
Kom på efteråt, kortkoden förstås, har knappat in den några tusen gånger.
Ja, seg i pallet var jag. Två - tre dygns vakenhet är inte ovanligt. Inte konstigt att jag lider av högt blodtryck.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 sep 2019 09:42

hakkapeliitta skrev:Jag har periodvis stora sömnproblem. Rekordet är fyra dygn vaken, sov inte en minut. Fast det var inte så farligt blev väldigt seg i huvudet bara.
Kommer ihåg när jag skulle logga in på banken med bank-id appen. Den funkade inte så jag tog gamla dosan och fick då frågan om koden, va jag har aldrig behöv kod, vilken kod?
Ja, seg i pallet var jag. Två - tre dygns vakenhet är inte ovanligt. Inte konstigt att jag lider av högt blodtryck.

Var faktiskt vaken en vecka nån gång runt 2005. Bilpendlade och jobbade hårt varje dag. Inget problem köra, inget problem sköta jobbet. Men inte mådde jag bra. Samma här det kommer i perioder, har gjort det sen jag var liten. Gick en sömnkurs på en vårdcentral här i Uppsala, det hjälpte. Och jag har sömntabletter för när det blir kris, men det är rätt sällan sen jag gick kursen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 09:50

hakkapeliitta skrev:Jag har periodvis stora sömnproblem. Rekordet är fyra dygn vaken, sov inte en minut. Fast det var inte så farligt blev väldigt seg i huvudet bara.

Men ska du inte testa någon medicin? Jag vet inte så noga vad högt blodtryck orsakas av. Men det blir nog inte bättre av den stressen man får av att inte kunna poppla av, inte sova. Jag tänker inte tipsa dig om någon medicin. Men prata med en läkare om att du behöver mer sömn. Det finns mediciner. Å då tänker jag inte på narkotikaklassade, jag har inte ens provat det. Tror att en låg dos är det enda som behövs.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 sep 2019 11:36

Jag har varit på vårdcentralen och fick utskrivet medicin.
En sak ångrar jag i snacket med läkaren han frågade varför jag trodde/misstänkte högt blodtryck.
Jag babblade nåt om att jag kände mej allmänt dålig, bla bla.
Sanningen var enkel, jag var blodgivare i många år, sista gången vägrade de tappa mej på blod då jag nära gränsen till högt blodtryck. Jag fick rådet att gå till vårdcentralen vilket jag aldrig gjorde. Misstanken om högt blodtryck har malt i skallen på mej sen dess. Detta för 5 - 6 år sen. Löjligt av mej att inte berätta detta. Såg på läkaren att han misstänkte jag pratar strunt. Träffade först en sköterska hon mätte mitt tryck till 199 och jag blev ett akutfall direkt.
Testade blodtrycket för ett par veckor sen, har en egen apparat OMRON, 145. Kanske inte farligt men nog inte hälsosamt heller.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 12:18

hakkapeliitta skrev:Testade blodtrycket för ett par veckor sen, har en egen apparat OMRON, 145. Kanske inte farligt men nog inte hälsosamt heller.

Jag kan inget om detta. Men jag tänker att om du går till läkaren och säger att du vill sänka blodtrycket, så har de säkert par olika mediciner, vissa kanske ger biverkningar, andra inte osv.
Men man kan ju också tänka så att dem kanske bara ger medicin (blodtrycksmedicin) som hör till deras område. Och i själva verket så är du nervös, stressad, trött på dagarna, och på natten sover du inte... du kanske behöver en medicin som får ner dig lite på marken så att du kan va avkopplad och lugn??

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 12:34

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Testade blodtrycket för ett par veckor sen, har en egen apparat OMRON, 145. Kanske inte farligt men nog inte hälsosamt heller.

Jag kan inget om detta. Men jag tänker att om du går till läkaren och säger att du vill sänka blodtrycket, så har de säkert par olika mediciner, vissa kanske ger biverkningar, andra inte osv.
Men man kan ju också tänka så att dem kanske bara ger medicin (blodtrycksmedicin) som hör till deras område. Och i själva verket så är du nervös, stressad, trött på dagarna, och på natten sover du inte... du kanske behöver en medicin som får ner dig lite på marken så att du kan va avkopplad och lugn??

Det kanske låter drastiskt när jag skriver så. jag menar låg dos, så du känner dig bra. ta den på kvällen så att du somnar, så verkar den under natten och du känner inte mycket på morgonen

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 sep 2019 13:00

Jag behöver en hög dos rent heroin tror jag.

Allvarligt, som du säger, men ids inte gå till läkaren och gnälla. Han tror genast att jag är en patetisk pillerknaprare.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 14:05

hakkapeliitta skrev:Jag behöver en hög dos rent heroin tror jag.

Ofta känner jag mig feg, men det är en vanföreställning det också. T.ex. jag kanske är för rädd för att köpa en mjukglass, jag darrar, där borta är en lång kö till kiosken, jag kan knappt gå upprätt, det tar verkligen emot att se alla avundsjuka blickar när jag slafsar i mig den, typ, för allt kretsar kring mig... Är jag så värdelös? Men så slår det mig helt plötsligt, att jag vill inte ha någon mjukglass med strössel, och jag känner all positiva känslor överskölja mig. Jag slapp.

hakkapeliitta skrev:Allvarligt, som du säger, men ids inte gå till läkaren och gnälla. Han tror genast att jag är en patetisk pillerknaprare.

Gå bara till vårdcentralen, jag tror att dom har fullt av galningar där... Man behöver ju inte prata om sig själv, säg bara lite symptom!

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 sep 2019 17:12

Du lider av glassfobi. Är det någon speciellt sort som utlöser detta? Vanligaste är vaniljfobi när man efter att inhandlat börja skaka okontrollerat i kassakön. Kallas på fackspråk för fobia vanilia.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 17:34

hakkapeliitta skrev:Du lider av glassfobi. Är det någon speciellt sort som utlöser detta? Vanligaste är vaniljfobi när man efter att inhandlat börja skaka okontrollerat i kassakön. Kallas på fackspråk för fobia vanilia.

Jag känner igen mig i din beskrivning, men nej, jag har det inte och jag lider inte,
jag bara förväxlade två tillstånd, nämligen: 1 jag vågar inte... och 2 jag vill inte..
VÅGA-VILJA?
Vad är skillnaden egentligen?

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 sep 2019 18:27

Faktiskt har folk obefogad rädsla för glass. De tror glassen är fettofälla.
Inte alls. En normalbit innehåller ca 200 kalorier, det är samma kalorimängd som en vanlig ostmacka.
Men vi blir itutade om att allt gott är skadligt. Självplågeriet i oss vill förbjuda allt som är gott, stämmer inte i verkligheten.
Vi måste nu protestera mot självplågarnas tyranni och tillåta oss att synda i godsaker.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 18:44

hakkapeliitta skrev:Faktiskt har folk obefogad rädsla för glass. De tror glassen är fettofälla.
Inte alls. En normalbit innehåller ca 200 kalorier, det är samma kalorimängd som en vanlig ostmacka.
Men vi blir itutade om att allt gott är skadligt. Självplågeriet i oss vill förbjuda allt som är gott, stämmer inte i verkligheten.
Vi måste nu protestera mot självplågarnas tyranni och tillåta oss att synda i godsaker.

Absolut... De påstår konstiga saker utan logik, rökning har ju ingen dött av, eller hur? Jag ser folk som röker överallt på stan, man ser ju aldrig någon ligga där med en cigaretter i munnen mitt på gatan, jag har aldrig sett det. Det är ju tvärt om att ifall du har en retsam hosta, ta fram cigaretterna som direkt mildrar..

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 18:52

Antidepressiva, farligt farligt, jag har läst pillerparadoxen, men den kommer jag inte tipsa om nu. Du vet jag känner en kille som bara smuttade på ett glas jordgubbssaft, oturligt nog var en antideppresiv nedblandas och nu är jag fast i helvetet. Jag märker ingen effekt förutom att jag går in på varje apotek och hotar personalen, så jävla beroendeframkallande.

Återgå till "Tankar och känslor"