Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Tror helt enkelt inte att jag mår bra av alkoholen, den kan höja upplevelsen när man har något att fira. Men jag är inget fan av högtider. Tänk folk som dricker för att kunna lämna bostaden, kan tänka mig att endel har det så... Om alkohol var förbjudet, samt andra droger, och om det efterlevdes, så skulle VÅRDEN fungera bättre.
Pehr G. Gyllenhammar gav ut en bok hos Bonnier: Oberoende är stark. Bra bok, väldigt bra pris egentligen med tanke på hans erfarenhet (adlibris ljudbok 44kr). Det jag slås av är hans arbetsmoral.
klorofyll skrev:Tror helt enkelt inte att jag mår bra av alkoholen, ...
Det finns ingen som dricker alkohol, det går inte. Man dricker vodka, whiskey, vin eller öl. Försöker du dricka alkohol så förstår jag att du inte mår så alldeles väl.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Tror helt enkelt inte att jag mår bra av alkoholen, ...
Det finns ingen som dricker alkohol, det går inte. Man dricker vodka, whiskey, vin eller öl. Försöker du dricka alkohol så förstår jag att du inte mår så alldeles väl.
Fördelen med benämningen alkohol är att den är betydligt kortare än alloholhaltiga drycker.
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Det finns ingen som dricker alkohol, det går inte. Man dricker vodka, whiskey, vin eller öl. Försöker du dricka alkohol så förstår jag att du inte mår så alldeles väl.
Fördelen med benämningen alkohol är att den är betydligt kortare än alkoholhaltiga drycker.
Det är fullkomligt accepterat att inte dricka något som innehåller alkohol. Liksom det är lika accepterat att dricka vin och öl. Det uppstår däremot ofta problem för dem som dricker ofta och mycket. Vad mycket är varierar. Marlon Brando drack två flaskor gin om dagen. Då kan man tala om alkoholism och beroende av alkohol.
Men det leder fel om man talar om att dricka alkohol, om man dricker ett glas vin till maten. Man dricker vin för att det är gott till mat, andra dricker öl, eller något annat.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Pilatus skrev:Det finns ingen som dricker alkohol, det går inte. Man dricker vodka, whiskey, vin eller öl. Försöker du dricka alkohol så förstår jag att du inte mår så alldeles väl.
Fördelen med benämningen alkohol är att den är betydligt kortare än alkoholhaltiga drycker.
Det är fullkomligt accepterat att inte dricka något som innehåller alkohol. Liksom det är lika accepterat att dricka vin och öl. Det uppstår däremot ofta problem för dem som dricker ofta och mycket. Vad mycket är varierar. Marlon Brando drack två flaskor gin om dagen. Då kan man tala om alkoholism och beroende av alkohol.
Men det leder fel om man talar om att dricka alkohol, om man dricker ett glas vin till maten. Man dricker vin för att det är gott till mat, andra dricker öl, eller något annat.
Jag accepterar det, ska försöka med tydligheten.
Läser du någon bra bok?
klorofyll skrev:Läser du någon bra bok?
Skeptikerskolan, Handbok i kritiskt tänkande av Andreas Anundi och CJ Åkerberg (2010)
Jodå, det är en bok jag gärna rekommenderar. Inte minst med tanke på all konstig information vi tar emot via tv, tidningar och sociala medier.
Moderator
Det slutade väl inte så väl för Marlon Brando, han som var så skarp i Gudfadern, livets ironi.
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Läser du någon bra bok?
Skeptikerskolan, Handbok i kritiskt tänkande av Andreas Anundi och CJ Åkerberg (2010)
Jodå, det är en bok jag gärna rekommenderar. Inte minst med tanke på all konstig information vi tar emot via tv, tidningar och sociala medier.
Världen är konstig - om man inte står still... Med alkoholhaltiga vätskor och droger i kroppen fattas många tvivelaktiga beslut, det är så man får det gjort, lite mer personligt.
klorofyll skrev:Det slutade väl inte så väl för Marlon Brando, han som var så skarp i Gudfadern, livets ironi.
Jag tror jag sett de flesta filmerna med Marlon Brando, som ansågs bra. Naturligtvis Vild ungdom från 1953.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Det slutade väl inte så väl för Marlon Brando, han som var så skarp i Gudfadern, livets ironi.
Jag tror jag sett de flesta filmerna med Marlon Brando, som ansågs bra. Naturligtvis Vild ungdom från 1953.
Ja han verkar ha varit synnerligen begåvad, varför tror du han gick ner sig? Eller är det bara medias bild? Såg lite klipp från Dick Cavett show... Man tänker sig inte direkt att en gäst kan förändra en show men jag tror det går faktiskt.
Jag tvivlar på att han gick ner sig... jag hade bara hört det från någon.. man ska inte tro på vad man hör
9-11 idag. 11 september.
Minns ni vad ni gjorde den dagen 2001? Jag minns exakt.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:9-11 idag. 11 september.
Samma här, från det att aftonbladets hemsida kraschade efter de två artiklarna, tror de ungefär var "Ett passagerarplan har flugit in i WTC".... "Två passagerarplan har flugit in i WTC"
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Återgå till "Tankar och känslor"