Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 mar 2020 19:05

Jag tänker på att Disney´s filmer var/är väldigt moraliskt skildrade... De visar både extrem godhet och extrem ondska... Något för barn?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 mar 2020 19:36

klorofyll skrev:Jag tänker på att Disney´s filmer var/är väldigt moraliskt skildrade... De visar både extrem godhet och extrem ondska... Något för barn?

Ja, klorofyll, vad säger Kants pliktetik om The Big Bad Wolf från 1934?

Moderator

Anne

Inläggav Anne » 06 mar 2020 21:58

Sagor är väl (oftast) uppbyggda så - elaka och snälla. Men Kalle Anka drämmer ju till med en hammare, muttrar och håller på. Många slag blir det ju här och där och ögonen rullar runt och ser stjärnor. Betty Boop kanske inte är så moralisk? Skönheten och odjuret har jag funderat på.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 06 mar 2020 22:19

Pilatus skrev:Ja, klorofyll, vad säger Kants pliktetik om The Big Bad Wolf från 1934?

Ingen aning?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 mar 2020 22:47

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, klorofyll, vad säger Kants pliktetik om The Big Bad Wolf från 1934?

Ingen aning?

Vargen handlar inte riktigt enligt maximen att han rimligen kunde vilja att den skulle upphöjas till allmän lag. Helst skulle han vilja se någon av grisarna (Practical Pig, Fifer Pig och Fiddler Pig) tillagad på spett och serverad på sitt matbord. Kanske är Kants moral tillämpbar om man tänker sig dessa figurer personifierade som de människor vi möter som barn (i fabelns form). Litet grymma, som söker fördelar, roar sig på barnets bekostnad osv. Vännerna är förstås vänner och Bror Duktig vet alltid råd.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 06 mar 2020 23:11

Varför skulle inte vargen vilja se sitt agerande som allmän lag? Vad i vargens beteende talar emot det? Konstigt för oss att förstå.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 mar 2020 23:40

lynx skrev:Varför skulle inte vargen vilja se sitt agerande som allmän lag? Vad i vargens beteende talar emot det? Konstigt för oss att förstå.

För att man satt en människa (eller en schablonartad människa, litet stereotyp kanske) i vargens skepnad. Det är alltså en "mänsklig" figur som tänker och talar som en människa. Han har litet drag av varg genom att grisarna ständigt väcker hans aptit. Temat, (jakten på grisarna) upprepas ständigt, men med litet varierande händelser. Stora stygga vargen är litet för enfaldig för att dra lärdom av sina erfarenheter, han misslyckas ständigt. Riktiga vargar är inte så sentimentala, de kämpar på tills de hittar ett byte.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 07 mar 2020 00:00

Men sagor slutar ju lyckligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 mar 2020 00:07

lynx skrev:Men sagor slutar ju lyckligt.

Fabler brukar sluta med en moralitet. Se mer om Aisopos fabler. En liten ynklig mus räddar livet på ett stort lejon. En schakal lyckas överlista savannens konung. En bonde ruvar på en gruvlig hämnd, men hans ondskefulla planer drabbar i slutänden mest honom själv.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 07 mar 2020 00:14

Är Kalle Anka en fabel?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 mar 2020 00:30

lynx skrev:Är Kalle Anka en fabel?

Njea, inte riktigt. Han är en kolerisk figur, litet naiv, självöverskattande, arbetssökande, hjälpsam, svärmisk mm. Jag vet inte om barn kan lära sig något speciellt genom att läsa om Kalles äventyr. En förmänskligad anka som ofta blir arg.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 mar 2020 09:10

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

Ingen aning?

Vargen handlar inte riktigt enligt maximen att han rimligen kunde vilja att den skulle upphöjas till allmän lag. Helst skulle han vilja se någon av grisarna (Practical Pig, Fifer Pig och Fiddler Pig) tillagad på spett och serverad på sitt matbord. Kanske är Kants moral tillämpbar om man tänker sig dessa figurer personifierade som de människor vi möter som barn (i fabelns form). Litet grymma, som söker fördelar, roar sig på barnets bekostnad osv. Vännerna är förstås vänner och Bror Duktig vet alltid råd.

Att vilja framhäva sina fördelar är ett slag i luften... Helt verkningslöst, man imponerar endast på sina gelikar. Så jag tänker att det gäller att kunna ta mycket kritik bara... Man behöver inte anstränga sig för att få andra att förstå, det vore överambitiöst.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 mar 2020 20:11

Behandlar ni alla människor lika? Det är sådant beteende som belönas... Människor som favoriserar och fryser ut, dem ser människor i allmänhet ner på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 mar 2020 20:33

klorofyll skrev:Behandlar ni alla människor lika? Det är sådant beteende som belönas... Människor som favoriserar och fryser ut, dem ser människor i allmänhet ner på.

Jag behandlar inte någon, jag försöker anpassa mig. Vi beter oss mycket olika mot personer, beroende på omständigheterna. Om någon du inte känner tilltalar dig är du angelägen om att uttrycka dig klart. Om du stöter på en person som du känt sedan din skoltid är du garanterat på ett helt annat sätt. -Det du skriver om tycks handla om mobbning. Det förekommer och riktar sig ofta mot dem som uppfattas som avvikande. Klädsel, dialekt, utseende bland skolbarn. På arbetsplatsen är det ofta någon som hamnar utanför den inre cirkeln. Konkurrens, någon som inte riktigt hänger med i tempot. Inte så enkelt att alltid göra något åt. Vi är olika. Ibland räcker det med att tillhöra en minoritet, eller en annan trosinriktning än flertalet. Har du läst om Alfred Dreyfus?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 mar 2020 20:44

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Behandlar ni alla människor lika? Det är sådant beteende som belönas... Människor som favoriserar och fryser ut, dem ser människor i allmänhet ner på.

Jag behandlar inte någon, jag försöker anpassa mig. Vi beter oss mycket olika mot personer, beroende på omständigheterna. Om någon du inte känner tilltalar dig är du angelägen om att uttrycka dig klart. Om du stöter på en person som du känt sedan din skoltid är du garanterat på ett helt annat sätt. -Det du skriver om tycks handla om mobbning. Det förekommer och riktar sig ofta mot dem som uppfattas som avvikande. Klädsel, dialekt, utseende bland skolbarn. På arbetsplatsen är det ofta någon som hamnar utanför den inre cirkeln. Konkurrens, någon som inte riktigt hänger med i tempot. Inte så enkelt att alltid göra något åt. Vi är olika. Ibland räcker det med att tillhöra en minoritet, eller en annan trosinriktning än flertalet. Har du läst om Alfred Dreyfus?

Nej. Jag tror bestämt att anledningen till att jag aldrig är förälskad nuförtiden beror på att jag behandlar folk för lika...

Återgå till "Tankar och känslor"