Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 14 mar 2020 12:04

klorofyll skrev:
Illusionen skrev:Ni har glömt att svara på min tidigare fråga, Vem bär ansvaret för denna uppenbara orättvisa ?

Rent ekonomiskt kan det tyckas orättvist. Ifall någon får 40 000 i månadslön medan medarbetaren får 20 000 kr. Visst. Generellt så kan man ju se negativa aspekter överallt, men det är svårt att argumentera över att kunskap/kompetens inte ska belönas. Man kan se någon typ av rättvisa i allt också.

Att må bra är för mej det viktigaste i livet. Jag är nöjd som skogshuggare, det enkla livet lockar mej. Bara så jag trivs med enkel tillvaro. Jag bygger egen kraftverk med vattenkraft, eget solsystem.
Illusionen och jag är likadana, handlingskraftiga praktiska män.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 14 mar 2020 12:51

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
Illusionen skrev:Ni har glömt att svara på min tidigare fråga, Vem bär ansvaret för denna uppenbara orättvisa ?

Rent ekonomiskt kan det tyckas orättvist. Ifall någon får 40 000 i månadslön medan medarbetaren får 20 000 kr. Visst. Generellt så kan man ju se negativa aspekter överallt, men det är svårt att argumentera över att kunskap/kompetens inte ska belönas. Man kan se någon typ av rättvisa i allt också.

Att må bra är för mej det viktigaste i livet. Jag är nöjd som skogshuggare, det enkla livet lockar mej. Bara så jag trivs med enkel tillvaro. Jag bygger egen kraftverk med vattenkraft, eget solsystem.
Illusionen och jag är likadana, handlingskraftiga praktiska män.

Jag tänker att man lär sig det praktiska - vad det nu är, hugga ved eller något, alla kan inte det - av att gå sin egen väg. Man kan ställa sig frågan: Vad har jag att lära ut, vad kan jag... Om man inte har något att lära ut, så kan det bero på att man egentligen bara gör vad man blir tillsagd, utan att tänka själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 mar 2020 13:28

I USA skrivs dagens datum (den fjortonde mars) som 3/14. Då kan det ju passa bra att modifiera det något till 3,14 och så har man skapat Pi-dagen. Euler upptäckte den moderna definitionen som tar Pi/2 som det minsta positiva noll för kosinusfunktionen definierad av en Taylor-serie.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 14 mar 2020 13:48

...
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 14 mar 2020 14:26

Pilatus skrev:I USA skrivs dagens datum (den fjortonde mars) som 3/14. Då kan det ju passa bra att modifiera det något till 3,14 och så har man skapat Pi-dagen. Euler upptäckte den moderna definitionen som tar Pi/2 som det minsta positiva noll för kosinusfunktionen definierad av en Taylor-serie.

Bild

Euler var fruktansvärd bra.
Tänk, han var blind på äldre dar men producerade matematik ändå med hjälp av blindtolk. Han är den matematikern som jag är mest imponerad av. Fy satan vilken imponerande kille.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 14 mar 2020 14:37

Han var mot slutet i hovtjänst för ryska Katarina den Store. Hoppas han fick knulla henne.
Haha, snackade med en proffe i matematik, hur fan hann han matematik när han var en kanin och hade tolv barn.

En annan kul sak, en av Englands drottning syster knullade hårt med en konstnär och snubben fick hjärtattack vid utlösning. Detta tystades ner. Tänka sej, en kunglig fitta. De kungliga är nog så kåta.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 14 mar 2020 15:23

Pilatus skrev:I USA skrivs dagens datum (den fjortonde mars) som 3/14. Då kan det ju passa bra att modifiera det något till 3,14 och så har man skapat Pi-dagen. Euler upptäckte den moderna definitionen som tar Pi/2 som det minsta positiva noll för kosinusfunktionen definierad av en Taylor-serie.

Bild

Tack för bildningen!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 14 mar 2020 15:28

Jag tänker på JFK (John Fitzgerald Kennedy). Valde han sin fru (själv)? Det ligger en viss tjusning i att avstå ifrån det man vill och att istället acceptera någon annans vilja.

Anne

Inläggav Anne » 14 mar 2020 15:58

hakkapeliitta skrev:Han var mot slutet i hovtjänst för ryska Katarina den Store. Hoppas han fick knulla henne.
Haha, snackade med en proffe i matematik, hur fan hann han matematik när han var en kanin och hade tolv barn.

En annan kul sak, en av Englands drottning syster knullade hårt med en konstnär och snubben fick hjärtattack vid utlösning. Detta tystades ner. Tänka sej, en kunglig fitta. De kungliga är nog så kåta.

Hakka, hakka... Knasboll :) Du borde nog jobba lite på att få fart på dina chakrahjul och inte låta vibrationerna förhålla sig i de lägre delarna som humlor i pungen. Just saying...

Anne

Inläggav Anne » 14 mar 2020 16:03

Pilatus skrev:
lynx skrev:
Pilatus skrev:Vitlök är väldigt starkt för magen. :)

Men håller vampyrer borta ;) Vitlök är bra, tror jag. Min pappa var ingefära-förespråkare. Mamma propsade på vikten av B-vitamin. Redan på 70-talet.

I så fall väljer jag D-vitamin. Det är viktigt att vistas ute litet varje dag, vi bor i ett mörkt land och att täcka sig med kläder mer än vad vädret tvingar oss till är inte så vist. Muhammed må ha haft en avvikande åsikt om hur vi skall vara dolda av täckande klädesplagg (och icke-rakade). Risken att drabbas av rakitis (mjukt och missformat skelett), benskörhet, cancer, depression och hjärtsjukdom var kanske inte överhängande i hans trakter, men i de mörka nordiska länderna är risken reell. Så jag äter vitaminer och mineraler ACO 50+. :)

Ja, jag borde kanske ta kosttillskott i form av D-vitaminer. Jag tar nån då och då under vintern. Egentligen borde man väl kolla om man har brist på något. Men vården är ju tillräckligt belastad som det är nu.

Anne

Inläggav Anne » 14 mar 2020 16:08

hakkapeliitta skrev:Apropå vitlök, såg en nymodighet (?) i butiken med inlagda vitlöksklyftor. Priset 25:- och flaskan innehöll säkert 30 klyftor, kanske mer. Jag älskar vitlök men är tvungen att köpa i nät om tre stycken. Riktigt svårt att hinna med förbruka dessa och oftast är jag tvungen att slänga hälften. Flaskan är kanske lösningen.
Ingefära är bra, "kroppen älskar ingefära" sa någon hälsoprofet Pressar egen apelsinjuice blandad med morot och ingefära. Dagens vitaminbomb. Beroende lite av kilopriset på apelsin, prissvängningar är värre än oljepriset. Som värst kan kilopriset vara uppe i 30:-/kg då är det enklare att köpa Brämhults färdigpressad som är 100% naturell.

Har du aldrig testat inlagd vitlök? Det är mildare, men krispigt. Håller bra. Bra att du dricker något annat än vodka också :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 mar 2020 16:17

lynx skrev:Ja, jag borde kanske ta kosttillskott i form av D-vitaminer. Jag tar nån då och då under vintern. Egentligen borde man väl kolla om man har brist på något. Men vården är ju tillräckligt belastad som det är nu.

Vitamintillskott kan vara bra just nu, det skall även innehålla zink för att hålla immunförsvaret i trim. Ett försvagat immunsystem är inte mycket att ha den dag vi blir smittade. Vaccin finns tidigast om två år. Geniet Donald Trump må ha sin åsikt om USAs resurser, att det är klart på någon månad, eller två. Jag litar mer på medicinbolagen som skriver att de inlett fas 1 i framtagningen av vaccin. Antivirala medel finns, men då skall man stoppa i sig vid första symptom på feber.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 14 mar 2020 16:23

Har ni märkt av tomma butikshyllor? På affären här var det glest i fryskåpen där det förvaras färdigrätter och diverse halvfabrikat.

Anne

Inläggav Anne » 14 mar 2020 16:45

klorofyll skrev:beställde henri matisse : om konst, på svenska alltså

Vad fick dig att beställa den boken? Jag har förstås sett bilder på en del målningar, men vet inget om honom som person.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 mar 2020 17:35

lynx skrev:
klorofyll skrev:beställde henri matisse : om konst, på svenska alltså

Vad fick dig att beställa den boken? Jag har förstås sett bilder på en del målningar, men vet inget om honom som person.

Henri Matisse var mycket populär på sin tid, många svenska konstnärer samlades i hans ateljé och blev mycket produktiva. Matisse ville skapa glädje för ögat. Han var inte mycket för dystra grubblerier.

Bild
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"