Anders skrev:Hey man, vi är filosofer! Det här är första vetenskapen. Vi rör oss utanför comfort zone, där vetenskap och produktiva livet hålls med sina tjusiga svar. Vi är där Platon var då han funderade på "hästens ide" och sånt - det som sedan ledde fram till genitik. Vi bryter ny mark här. Ser bara ut som om man står och stampar och snackar runt. Men det är mer ett tecken på att det är diskussioner där man visar att man är en mental man och inte en mus. De första faserna av ett projekt är alltid luddiga, de stora besluten är sällan att man kommer fram till någon gordisk knut utan det minst dåliga. Misströsta icke, det går bra här även om det inte ger tjusiga resultat.
'Enda knepet är att inte blanda in för mycket rädsla och personlig prestige i diskussionerna utan att vara seriöst och brutalt nyfiken.
Den där aha-känslan har jag nog aldrig känt, men det har gått rätt bra i alla fall, med de intellektuella utmaningar jag genom åren givit mig i kast med.
Ja, ur tankeutbytets kaos kan växa fram nya mönster. Detta forum som en tänkandets smältdegel... Man påstår något för att se vilka reaktionerna blir. Tankeexperiment. Detta forum som ett filosofiskt labb... En del lyckade experiment, andra misslyckade man ändå kan lära något av...
/Algotezza