Meh

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Inläggav havre » 20 mar 2007 08:08

J R Auk skrev:Då letar du på fel ställe, i nuet står allt att finna som behövs för besluten. Vad menar du med inget att ta på? Känner du inget, tänker du inget, har du ingen vilja? Allt detta är saker som ger relevans. Summeringen och värderingen står dig fri att ifylla, eller inte och bara tuta på. Båda funkar. Bakgrunden har väl ingen relevans?

Inget är konkret allting är bara en massa flummiga saker som flyter ut i mängden.

Jag vet fortfarande inte hur man förändras...
"Poetry is not a turning loose of emotion, but an escape from emotion; it is not the expression of personality, but an escape from personality..."

Wintran

Inläggav Wintran » 20 mar 2007 08:13

havre skrev:Inget är konkret allting är bara en massa flummiga saker som flyter ut i mängden.

Fast vissa saker är väl mer konkreta än andra?

havre skrev:Jag vet fortfarande inte hur man förändras...

Att förändras är det svåraste som finns. Det enda jag vet är att ett första steg är en medvetenhet om vad man vill förändra. Ju mer medveten och exakt man kan se problemet, desto lättare är det att förändra.

Det är lätt att fastna i fällan att inte våga erkänna eller se det egentliga problemet (man "orkar inte" osv). Tyvärr kommer man då inte heller närmare lösningen eftersom man istället ger sig på massa kringgrejer som egentligen inte gör helheten bättre.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 mar 2007 12:24

havre skrev:
J R Auk skrev:Då letar du på fel ställe, i nuet står allt att finna som behövs för besluten. Vad menar du med inget att ta på? Känner du inget, tänker du inget, har du ingen vilja? Allt detta är saker som ger relevans. Summeringen och värderingen står dig fri att ifylla, eller inte och bara tuta på. Båda funkar. Bakgrunden har väl ingen relevans?

Inget är konkret allting är bara en massa flummiga saker som flyter ut i mängden.

Självklart är inget konkret, bara din betraktelse kan vara konkret. Allt annat flyter i samma smörja.

Behöver du veta hur du förändras? Behöver du veta annat än vad du vill?

Om bilden därav står klar har du en ledstjärna både dag och natt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Inläggav havre » 22 mar 2007 15:33

J R Auk skrev:
havre skrev:

Självklart är inget konkret, bara din betraktelse kan vara konkret. Allt annat flyter i samma smörja.

Ja, jag kan ju inte genomföra något utan att veta hur jag ska gå till väga.
"Poetry is not a turning loose of emotion, but an escape from emotion; it is not the expression of personality, but an escape from personality..."

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 mar 2007 23:11

havre skrev:
J R Auk skrev:
havre skrev:

Ja, jag kan ju inte genomföra något utan att veta hur jag ska gå till väga.

Rädd för att misslyckas?

Annars är det väl bara att försöka.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Inläggav havre » 23 mar 2007 07:24

Wintran skrev:
havre skrev:Inget är konkret allting är bara en massa flummiga saker som flyter ut i mängden.

Fast vissa saker är väl mer konkreta än andra?

havre skrev:Jag vet fortfarande inte hur man förändras...

Att förändras är det svåraste som finns. Det enda jag vet är att ett första steg är en medvetenhet om vad man vill förändra. Ju mer medveten och exakt man kan se problemet, desto lättare är det att förändra.

Det är lätt att fastna i fällan att inte våga erkänna eller se det egentliga problemet (man "orkar inte" osv). Tyvärr kommer man då inte heller närmare lösningen eftersom man istället ger sig på massa kringgrejer som egentligen inte gör helheten bättre.

Jag vet inte om jag kan eller vågar förändras. Nu är jag ju så här och då har jag fått ett ansvar att vara så här också. Det är inget som man bara förändrar huxflux. Jag har viljan, men vad mer behövs?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 mar 2007 13:18

Tja jag tror att mycket beror på vår omgivning, andra människor definierar sig själva utifrån dig, och andra i deras omgivning. Därav vill många inte ge handlingsutrymme, fraser som; det där är ju inte du, kan höras från dom.

Vilket ansvar har du fått? Och av vem?
Jag får inget ansvar, och det kan störa mig. Men jag har ansvar, och det kan jag aldrig fly. Ser du skillnaden i dessa?

Det ansvar vi har är inte något som knyter oss till en form eller till en plats eller ens en människa. Det ansvar vi har är det över våra sinnen, över våra tankar. Smärta kan tyckas ofrånkomlig om handen bränns eller om någon sviker. Det är sant men inte sagt för det att det gör ont, det är ett påtalande från vårat sinne om en situation, vi är fria att göra våra bedömningar, fria att värdera smärtan.

Jag undrar hur du gör för att inte förändras. Har du en vilja till något annat än dig själv, som du är nu, så kommer du bara hamna i konflikt om du strävar emot den. Förändring är ofrånkomlig. Redan när du läst detta har du förändrats, frågan är bara vad vi gör med förändringen.

Jag tror att lycka, att vara en lycklig person, att vara en bra person. Det ryms aldrig i formen för ens person, det finns i strävan, det ligger i den konstanta förändringen.

Återgå till "Tankar och känslor"