Vad lever vi i för tid nu?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Jag måste säga att jag delar Auks förhoppningar. Det är inte längre möjligt för utsugarna att syssla med det hela i lönndom, men jag är inte lika säker på att nån konkret förändring kommer resultera av detta. Vi kommer att få se en ändring av strategi, kanske mindre hycklande, men likväl kommer penningen diktera villkoren.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Jag måste säga att jag delar Auks förhoppningar. Det är inte längre möjligt för utsugarna att syssla med det hela i lönndom, men jag är inte lika säker på att nån konkret förändring kommer resultera av detta. Vi kommer att få se en ändring av strategi, kanske mindre hycklande, men likväl kommer penningen diktera villkoren.
Men betänk, du ser det väl som mer rationellt att agera annorlunda?
Det är en fråga om psykologi tror jag.
När jag talar om maktstrukturer så är det inte bara mot det yttre jag sträcker mig. De fysikaliska aspekterna av vårat liv och leverne avtäcks också så att vi ljuset av det kan "skapa" oss själva allt mera. Eller de bredare lagen kan göra så.
Nån gång försvinner rädslan och då sätter förnuftet in.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Återgå till "Tankar och känslor"