policy
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
Skogsälvan skrev:Jag ser hur du söker sanningen, Avant. Du jobbar hårt på det. Jag har den största respekten för din kapacitet.
Och hur ställer du dig till det jag skrev i förra inlägget angående åsikten kontra sanningen?
Jag hoppas kanske mest av alla här att Magica stannar, tycker ju hon är störtskön, men sen vill hon vara knepig och tjurig emellanåt, eller så är jag tvungen att tolka det åtminstone.
Kom tillbaka nu Magica! Lägg av med det där.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
suchanother
- Avstängd
Skogsälvan skrev:Avantgardet skrev:Jag har sagt till Magica att det finns väl en strävan att söka hålla en filosofisk diskussion, snarare än att bara springa omkring och slänga åsikter omkring sig. Talade inte om något krav på redan presterat, utan det enda som krävs är ju en något mindre inskränkt attityd. Att hålla öppet för möjligheten (kanske rent av förutsätta) att man kan ta fel, och faktiskt tar fel djävligt ofta. Att bli överbevisad (på vilket sätt detta nu än sker) skall vara filosofens största glädjeämne, det är också filosofens enda dygd.
Har man däremot inget som helst intresse i att överhuvudtaget lära av andra, eller söka ta del av filosofin, så är det ju svårt att förstå varför man skulle vara här? Nu har jag ju absolut inte förstått dig, Magica, på det sättet, utan snarare som så att du faktiskt vill engagera dig i en filosofisk diskurs. När det gäller hjärtefrågorna kanske det är annorlunda, men alla har vi ju saker som ligger oss varmt om hjärtat och där vi är närsynta då vi saknar erforderlig distans till ämnet. Då skall vi återigen glädjas över att bli uppmärksammade på detta. Det är en process. Stanna och ta del av den, det skulle jag se som den egentliga segern för alla.
Aha. Det är du som vill bli spöad. Egentligen är jag inte förvånad, eftersom du har tiggt ihärdigt om det den sista tiden. Ta det rätt, som jag menar nu, du vet att jag tycker mycket om dig, du vet att jag tycker att du är klok... Men just nu - i den här frågan - är du i mina sinnen ett blåst, halvskrynkligt lingon som har glömt att andas ut. Ut på banan igen och zigzaga inte så mycket i filerna.
Åsikter kontra filosofisk diskussion. Leka eko av Marx eller någon, menar du? Magicas, liksom vems som helst, egna åsikter är väl minst lika mycket filosofi som att mala på om vad den och den sa?
Jag håller med dig att det i högsta grad är önskvärt att man kan erkänna om man har fel, förhålla sig öppen. De flesta av oss har dock minst ett fåtal saker vi är säkra på. Att vara helöppen... ja, vem är det - du?
Men herregud Skogis, här presenterar Avantgardet ett ärligt synsätt och inget annat vill än att vi lyssnar på varandra på det mest ärliga sätt. Så upplever jag Avantgardet.
Men här är det tydligen tjejmaffian på gång där varje ord feltolkas och förvrängs. Varför detta? Är det nån tjejgrej att giddra med killar som är ärliga och sjyssta?
- Avantgardet
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
Men okej då, låt dem. Jag får väl axla den här otacksamma rollen också, det är ju inte som så att jag inte skulle vara van vid det här laget. Det var kört redan när lärarna i grundskolan fick höra mitt efternamn och förstod släktskapet jag höll till min egen bror - skräcken som spelades upp på deras hornhinnor i det där ödesdigra första ögonblicket som de uppmärksammade min gestalt. Sen har det bara varit utför. Jobbigt som fan att hålla emot hela tiden, bättre då att vara lämpligt påverkad så att man kan rulla ned för backen, dels går det fortare och dels så är det fan så mycket skönare. Jaja, är det nåt mer jag kan göra så säg till!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Avantgardet skrev:Tråkigt är den där tendensen som kvinnfolket kan ha ibland att bara lyssna på hur något sägs, och alls inte fästa någon vikt vid vad som sägs. Form och innehåll är skilda saker. Två olika språk ibland, det här med könen.
Jaja, men jag tror att du kan lära dig och det skulle både du och din omgivning vinna på.
such, hade inte spelat någon roll om det hade varit en tjej som hade utlöst det här händelseförloppet för min del.
- Avantgardet
-
suchanother
- Avstängd
Ta't lugnt Avant och lämna paranoian på hyllan. Skogis är underbar, lite bitsk ibland men sånt piggar upp tillvaron.
Du skrivet om det sociala arvet och du är hatisk. Så känner jag också ibland, jag menar själv invandrare, mina föräldrar är dock inga missbrukare eller slarvpällar utan ordentliga människor men deras futtiga liv präglas i sin tur av det sociala arvet där negativismen är inpräntat i deras skallar. Jag påverkades av detta och nu som vuxen söker revanch. Är begåvad med schysst läshuvud så jag gjorde uppror (ett arv från morsan) och bröt med gängse regler som är inpräntade i vanliga proletärskallar och bröt med mitt tidigare liv tvärt och började studera.
Jag var helt inställd på att läsa matte och naturvetenskaper, vilket jag också gjorde, för i de ämnena finns inget utrymme för sociala tolkningar, antigen är det så eller inte, antigen är du duktig eller inte.
Gick ut gymnasiet med lysande betyg (ingen hybris här). Sa till läraren när vi hade "enskilda samtal" om betygen, i elfte timmen, "ge mej va fan som helst, bryr mej inte", nej sa han, du ska ha det du är värt, alltså toppbetyg. Visste detta när jag var helt överlägsen mina klasskamrater men jävlades med läraren in i det sista. Då kommer en duktig tjej (på efterfesten) och frågar "du söker väl till läkarlinjen, för det gör jag". Vet ej, svarade jag.
Sen fortsätter historien, jag var insnärjd i klasstänkande med min proletära bakgrund, kan inte släppa det ens idag. Jag söker "sanningen" i marxismen, jag avfärdar religionen som humbug, just nu är jag jävligt vilsen. Mina förmögna bröder försöker försiktigt "glänta på dörren" och vill ha mej med i karusellen men jag tvekar, vore orätt mot mina principer, rebellisk som jag är.
Ha det bra Avant.
Du skrivet om det sociala arvet och du är hatisk. Så känner jag också ibland, jag menar själv invandrare, mina föräldrar är dock inga missbrukare eller slarvpällar utan ordentliga människor men deras futtiga liv präglas i sin tur av det sociala arvet där negativismen är inpräntat i deras skallar. Jag påverkades av detta och nu som vuxen söker revanch. Är begåvad med schysst läshuvud så jag gjorde uppror (ett arv från morsan) och bröt med gängse regler som är inpräntade i vanliga proletärskallar och bröt med mitt tidigare liv tvärt och började studera.
Jag var helt inställd på att läsa matte och naturvetenskaper, vilket jag också gjorde, för i de ämnena finns inget utrymme för sociala tolkningar, antigen är det så eller inte, antigen är du duktig eller inte.
Gick ut gymnasiet med lysande betyg (ingen hybris här). Sa till läraren när vi hade "enskilda samtal" om betygen, i elfte timmen, "ge mej va fan som helst, bryr mej inte", nej sa han, du ska ha det du är värt, alltså toppbetyg. Visste detta när jag var helt överlägsen mina klasskamrater men jävlades med läraren in i det sista. Då kommer en duktig tjej (på efterfesten) och frågar "du söker väl till läkarlinjen, för det gör jag". Vet ej, svarade jag.
Sen fortsätter historien, jag var insnärjd i klasstänkande med min proletära bakgrund, kan inte släppa det ens idag. Jag söker "sanningen" i marxismen, jag avfärdar religionen som humbug, just nu är jag jävligt vilsen. Mina förmögna bröder försöker försiktigt "glänta på dörren" och vill ha mej med i karusellen men jag tvekar, vore orätt mot mina principer, rebellisk som jag är.
Ha det bra Avant.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Igår förlorade jag mig i mina snurror, identitet, värde och hopplöshet. Det sågt mörkt ut, hur skulle jag kunna få kärlek och tillmätas ett värde. Ge till mig, jag jag jag, jag är värd, jag behöver! Jag vet hur de inre demonerna kan ta greppet och nu hade de chansen igen, min styrka går mig förlorad...
Så jag bad, låt mig få sväva i havet, låt mig få plats i det stora spacet, akasha. Och ännu en gång blev det så.. ut i det stora kaoset, ut i den stora förvirringen.. som också har klarhet. Jag fick se min kropp och kunde därifrån ta kontrollen, stämman blev resonant, det gick att använda kroppen som ett instrument, det gick att bidra och i samma stund kommer leendet tillbaka, ur mig och från havet/rymden i andra. Bekräftelse - bekraftiga.
Det fungerade än en gång och jag är tacksam.
Så jag bad, låt mig få sväva i havet, låt mig få plats i det stora spacet, akasha. Och ännu en gång blev det så.. ut i det stora kaoset, ut i den stora förvirringen.. som också har klarhet. Jag fick se min kropp och kunde därifrån ta kontrollen, stämman blev resonant, det gick att använda kroppen som ett instrument, det gick att bidra och i samma stund kommer leendet tillbaka, ur mig och från havet/rymden i andra. Bekräftelse - bekraftiga.
Det fungerade än en gång och jag är tacksam.
Återgå till "Tankar och känslor"