Det var länge sedan jag målade en tavla - hjälp!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 aug 2010 16:09

Nu vet jag exakt hur jag skulle måla dig och mig! Det kan bli ganska bra, gäller bara att jag frångår min ovana att strunta i att göra klart saker när jag vet hur jag skulle göra dem.

Minded

Inläggav Minded » 21 aug 2010 16:26

Det finns tydligen inte så många färgglada typer här på forumet :shock:   ..Om man bortser från att de bara haft en kvart på sig att säga till.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 aug 2010 16:32

:lol: Tja, det räcker för min del med dig för du får lite orange i luggen t ex  :) Jag kan inte måla så bra som Johan t ex, men vill du se vad jag knåpar ihop är det förstås motiverande för mig att realisera det.

Minded

Inläggav Minded » 21 aug 2010 16:36

Det skulle jag gärna se :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 aug 2010 16:47

Ok  :) Ha inte för höga förväntningar bara. Det är många som skulle göra det bättre än mig, men antagligen ingen på samma sätt som mig.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 aug 2010 16:57

Helvete också, har tydligen bara akrylfärgerna kvar efter flytten och jag som gillar att gnugga i skuggor! Jaja, jag börjar nu ändå.

Minded

Inläggav Minded » 21 aug 2010 17:02

Jag kan ingenting om penslar och material och sånt..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 aug 2010 19:19

När jag har målat tidigare har jag oftast gjort det med oljefärger för de torkar långsammare så man kan ändra sig och gnugga mer i skuggor, men nu har jag iallafall målat grunddragen i mig och dig.

Minded

Inläggav Minded » 22 aug 2010 16:29

Cool, hur blev det?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 aug 2010 15:02

Ledsen, Minded, men jag har yrt till det om hur man lägger in bilder  :( Fast du kan ju skicka mig din mailadress om du vill, för så klarar jag av att bifoga bilder.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Det var länge sedan jag målade en tavla - hjälp!

Inläggav Algotezza » 23 aug 2010 15:20

Skogsälvan skrev:Jag fick nyss ett par nya taveldukar. Det var länge sedan jag målade något, men det är ju ganska skoj fast jag tycker alltid att det är svårt att sitta vid en vit duk och dra första penseldragen så jag tänkte att ni kunde motivera mig lite. Förslag på färger, tema, motiv - tack på förhand!

Var själv i Gbg på utställningen ":And there was light" 9 aug, så jag blev av Leonardos La Bella Principezza och texten kring den inspirerad att arbeta med tjockt grafitstift, vit, brun och röd krita. Annars har det varit rätt mycket med färger och så, tusch... för min del...

Sådant här t.ex. den heter Det trygga gökaboet

Bild

Återkommer snart med nya alster jag kan visas upp här...

...eller kanske inte... hm...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 aug 2010 16:22

Snabbtorkande färg är också bra. Då kan man rolla över och snabbt göra om de partier man är missnöjd med. Sedan är det bara att ge sig på duken (skita ner duken) och inte räkna med att det ska bli bra direkt. Detta tar bort skräcken inför den vita ytan, och det gör också så att man släpper hämningarna så att man i högre grad får kontakt med de mer vitala nivåerna i medvetenheten, och inte fastnar i överjaget. Överjaget kan inte måla, men vill gärna vara med och gnälla ändå! Så antingen går det illa och blir skräp, eller så blir det något vettigt direkt. Om jag själv ska kunna prestera något jag tycker är av värde så kan jag inte gå på säkerhet, utan är tvungen att satsa allt, och så får det bära eller brista. Jag mår ganska dåligt när det inte går bra (då det är en stor del av min självidentifikation), så jag måste bunkra upp med flera möjligheter att misslyckas. Att misslyckas gång på gång tills möjligheterna tar slut kan göra att jag skyr ateljen i flera år. Jag har betalat ateljehyra en gång i tre år utan att knappt ha varit där. Men jag ville ändå ha kvar möjligheten. Jag är kanske inte sund på något sätt, men så här funkar jag i alla fall.  :)

Mitt problem är att jag redan från tidig ålder blev itutat att jag skulle satsa på konst, samt att jag gav detta all min uppmärksamhet. Därför har jag detta i mitt ego och min självkänsla. Det är den enda utbildningen och skolningen jag har som man kan ta på. Jag har sett igenom rollen, men vanan gör att jag åter landar i den. Har en liten konflikt, men det har väl alla som växt upp i olika roller.

Jag har faktiskt en liten "tavla" till dig i plånboken. Ska bara ta mig tid att skicka den.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 aug 2010 17:18

Till mig? Men Johan, så där får du ju inte säga, jag blir ju för nyfiken! Masa dig iväg till en brevlåda NU!  :)

anko

Inläggav anko » 24 aug 2010 09:12

Jag gillar denna tråden och hoppas ju att du visar vad du har gjort sen när du har målat en tavla. Spännande att se! Själv är jag inte så begåvad men härligt att andra är det :)

Minded

Inläggav Minded » 24 aug 2010 11:11

Jag vet inte heller hur man lägger upp bilder här på forumet.. Någon som kanske kan vara till hjälp? Annars är min mail soft303[kanelbulle]hotmail.com (så jävla härligt ord för det... kanelbulle - @)

Jag är faktiskt nyfiken på hur det blev :)

Återgå till "Tankar och känslor"