Idag är jag inte lika bra som i går
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
idag har jag slagit mitt eget världsrekord i intuitivt tänkande,
ungefär som Ricky BRUCH som nästan vare dag kastade sin diskus någon cetimeter längre än hans gamla världsrekord på något över 68,70 meter,
jag kastar mina intuitioner djupare och dupare in i den svarta sjärnehimlen
och får tillbaka reflexer från hennes lysande hjärta,
hon säger hela tiden
att hon älskar mig
ungefär som Ricky BRUCH som nästan vare dag kastade sin diskus någon cetimeter längre än hans gamla världsrekord på något över 68,70 meter,
jag kastar mina intuitioner djupare och dupare in i den svarta sjärnehimlen
och får tillbaka reflexer från hennes lysande hjärta,
hon säger hela tiden
att hon älskar mig
Pilatus skrev:Jörgen skrev:en psykos innebär en avvikande syn från den dinerade normen att se på tillvaron,
och kan därmed innebära en annorlunda strategi att bemöta den.
den kan både stjälpa och hjälpa en.
psykosen förmår den drabbade att ta originella,
ibland otillåtna genvägar att lösa vardagsproblemen.
Jag tror inte att jag förstår din tanke. Hur kan ett sammanbrott av ordningen i tillvaron hjälpa?
Jag var en del psykotisk hösten 2010, klarade jobbet genom att det inte var värre än att jag kunde hålla käften och jobba lite långsamt, men snurrade ut rätt ordentligt på helgerna. Höll käften som moderator också, så klarade det med därmed.
Köpte mitt hus som jag bor i nu i den vändan bland annat. Det var ett bra köp.
Andreas skrev:Pilatus skrev:Jag tror inte att jag förstår din tanke. Hur kan ett sammanbrott av ordningen i tillvaron hjälpa?
Jag var en del psykotisk hösten 2010, klarade jobbet genom att det inte var värre än att jag kunde hålla käften och jobba lite långsamt, men snurrade ut rätt ordentligt på helgerna.
Det är starkt och att inte tappa fotfästet helt tyder ju på sjukdomsinsikt.
Jag arbetade en gång i tiden på Ryhovs mentalsjukhus, dock inte så lång tid. Det hade tidigare varit ett infanteriregemente, nedlagt 1934. Omgivningarna var vackra och jag tyckte om de gamla byggnaderna. Vi var ute och gick med patienterna varje dag, spelade boll eller fick hämta dem utanför området av olika anledningar. Jag tror att diagnoserna i huvudsak var tre, schizofreni, manodepression och alkoholskador (ibland kom de in med pågående delirium tremens). Även hjärnskador av trauman, encefalit och epilepsi. Vid intagningen var rutinerna utan kompromisser. Badning och nya trevliga kläder av sjukhusets snitt. De sjuka fick inte vara alltför ömma i skinnet då procedurerna knappast var frivilliga. Sedan kom en sömnig psykiatriker (om det var på natten) och pumpade i den intagne höga doser av något bensodiazepinderivat för att hålla patienten lugn. Ibland fick de även en fin långärmad skjorta med snören och bälte i sängen. Det var inte så vanligt, men sådana tillfällen är lätt att minnas för alla inblandade. Vid ett tillfälle kom en ung vild herre från en ungdomsvårdsanstalt, personalen hade definitivt ledsnat och ville möjligen straffa honom för hans oregerliga uppträdande. På en annan avdelning, hände just ingenting alls och de gamla damerna som skötte om de intagna visste hur de skulle få mig därifrån kvickt. De intagna hade inte varit utomhus på år och dag. Jag tilläts inte samtala med dem. Den lektyr som fanns på avdelningen var Psalmboken, Bibeln och Jönköpingsposten. Jag bläddrade i tidningen några gånger och det räckte. Efter ett längre samtal med personalchefen fick jag en chans till, sa han, att jobba på intagningen, nattetid. Självklart lade man snart nog ner hela sjukhuset. Det var tragiskt, för många hade det bra där. Men en del av personalen hade långt mindre vett än de intagna. Allt hade blivit stillastående, det fanns nya mediciner, men ingen ny mentalitet på somliga ställen. Electroconvulsive therapy (ECT) var vanligt, men inte riktigt lik dagens form. Mest av allt liknade tillvaron på de stora mentalsjukhusen en slags förvaring.
Filmen Stulna år tycker jag om, den skildrar året 1967.
Harald Davidsson skrev:idag har jag slagit mitt eget världsrekord i intuitivt tänkande, [...]
Folk från Guinness World Record låter meddela att i somliga fall kan det ta längre tid än 4 till 6 veckor att avgöra så svåra fall, eftersom det krävs externa experter. I speciellt svåra fall som att t ex bedöma intuitivt tänkande är det troligt att de kontaktar dig för ytterligare information - allt för att kunna göra en så kvalificerad bedömning som möjligt. Guinnes-folket garanterar dock att de ofta gör vad de kan för att prestationer av detta slag skall kunna bedömas snabbt och enkelt.
Tack för låten Anna Sara.
Pilatus,
Min förståelseskala är inte renodlat på linje med tolkningen av att jag var sjuk när jag var psykotisk. Jag hade någon korrekt andlig upplevelse som sedan följdes upp över tid med intensivt av röst och drömkommunikation. Detta fortsätter jag att uppleva, men efter att skärskådat skillnad mellan mina tolkningar av dessa andar, röster och visioner i mitt medvetandefält och en del realiteter så har jag blivit försiktigare samt skickligare i att förhålla mig till upplevda kommunikationer och känslobudskap i mitt medvetandefält.
Pilatus,
Min förståelseskala är inte renodlat på linje med tolkningen av att jag var sjuk när jag var psykotisk. Jag hade någon korrekt andlig upplevelse som sedan följdes upp över tid med intensivt av röst och drömkommunikation. Detta fortsätter jag att uppleva, men efter att skärskådat skillnad mellan mina tolkningar av dessa andar, röster och visioner i mitt medvetandefält och en del realiteter så har jag blivit försiktigare samt skickligare i att förhålla mig till upplevda kommunikationer och känslobudskap i mitt medvetandefält.
Andreas skrev:Min förståelseskala är inte renodlat på linje med tolkningen av att jag var sjuk när jag var psykotisk.
Om man med psykos menar att det är ett funktionsnedsättande tillstånd, så tror jag att sjukdom är en relevant benämning. Men huruvida beskrivningen av hur vi uppfattar och reagerar på omvärlden skall bedömas vara av psykotisk natur kan säkert vara problematisk att avgöra, därav International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.
Det som är funktionsnedsättande i ett sammanhang, tex vad gäller förmåga att göra affärer med sitt företag kan i andra sammanang vara en möjlig utväg. Tex att tackla starka sociala låsningar som kvarstår från romantik mot en gammal icke längre existerande realitet. Dvs i samspelet med personer och relationer i den större världen runt omkring den inre världen hos den psykotiske. Men vi har inte så mycket rum för sådana resonemang eftersom det är business (mot kvartalsrapporter mm) som räknas i den globala konkurrensen. Jag tror dock det är bra för jordlivets utveckling att vi nyanserar sådana ord som funktionsnedsättning och psykos och tillåter andevokabuläret vid sidan av.
Psykologi, schamanism, socialantropologi, andeutdrivning, masspsykos, sekterism och tribal dance. Lite blandat sådär.
Psykologi, schamanism, socialantropologi, andeutdrivning, masspsykos, sekterism och tribal dance. Lite blandat sådär.
- Harald Davidsson
idag har jag en aning huvudvärk, sitter på ett internetcafe i en större stad och mycket folk surrar och snackar runt omkring, jag sitter mitt i horden och skriver om hur man ska kunna bli fri från horden, inte att man ska bygga en hög mur emot dom, men att mina tankar om det individuella ej hämmas av det kollektiva tänkandet, att jag brytit igenom det kollektiva motståndet emot det individuella, jag vill resa ut i diset nu på min garuda, rida ut ett tag på den blåa himlen,
hon sjunger så vackert at hon älskar mig
hon sjunger så vackert at hon älskar mig
Re: Idag är jag inte lika bra som i går
Harald Davidsson skrev:hur bra är jag i förhållande till en elefant,
jag är billigare i kosten,
för en elefant ¨äter mycket, dricker kanske hundra liter vatten om dagen,
hur värderar vi vem som är bäst av mike tyson eller obama
finns det någon vetenskaplig skala där man kan värderas objektivt
hur bra människa man är
och är det bra att vara psykotisk,
jag menar den kunskapen man får som psykotisk av psykosen
är den värdefull för att bli en bra människa
Tycker liksom att trådens titel svarar på länkstarten här:
Att mäta sig själv i förhållande till igår är en lika bra värdemätare som någon.
Och idag är jag mycket bättre än igår. Satt igår och jobbade och kände bara att allt jag donade med var petitesser och skit. Hade i och för sig riktig kvalitetstid med ungarna på kvällen, så det räddade upp dagen. Och jag lyckades ta vara på våren.
Men idag HAR JAG HITTILLS KÄNT att hjärncellerna är på plats, jag pratat om bra saker, får bra respons från mina kollegor, det rullar på. Och nu skiner solen också. Eller är det kanske därför det känns bättre idag?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
idag svettas jag fruktansvärt, men det är dock kallare än i går då det var 42 grader i solen, jag upplever mig värdelös idag, jag tycker inte jag är mera utvecklad idag än då jag var omkring 20, jag känner mig totalt maktlös, jag känner mig inte ens normal, kanske 75 procent av mina spänningar kommer ut, jag har ingen kvinna som väntar på mig, jag är totalt ensam med mitt hjärta, men i natt ska jag försöka sätta nytt världsrekord igen, jag ska se om jag kan nå botten på allt som simmar i kaos.
men jag har ingen feber, men ibland kan man få feber av depression
men jag har ingen feber, men ibland kan man få feber av depression
Återgå till "Tankar och känslor"