Inläggav PopJimmy » 09 mar 2008 15:36
Marksa:
Jag kan dra en parallell, alla lättklädda tjejer är inte lättklädda för att provocera. Det handlar om att bli uppmärksammad och bekräftad.
Låt dig inte luras av outtalade de sociala kontrakt som hör till den aktuella sociala platsen. Det är som att prästen skulle stänga portarna för någon med fel klädsel.
Det finns naturligtvis en poäng med varför kyrkan, skolan, scenen på det lokala diskutejet, torget är utformat rent "interobjektivt"/"materiellt". Det är praktiskt att scenen är lite högre än resten av golvet i en spellokal - men det är inget som säger att bara bandet får stå på scenen eller bandet inte får gå ner på golvet. Det finns en poäng med att ta av sig mössan i kyrkan, men detta handlar inte om Guds budord.
Det jag försöker säga är att alla sociala platser har ett socialt kontrakt (värdegrund) bunden till sig, som innefattar intention om hur platsens artefakter bör brukas.
Men undersöker man lite djupare, så fanns varken detta forum, kyrkan eller diskoteket för några tusen år sedan. Det var alltså någon som kom på att vissa former av interobjektiva konfigurationer (dvs det sätt vi systematiserar våra artefakter, dvs saker som inredning och arkitektur) handlar om att underlätta för kommunikationen. Men det är fortfarande kommunikationen som är central.
Det jag försöker säga är att du har ett socialt kontrakt du associerar till forumet, dvs, vissa "spelregler", dvs förväntingar du har, då du närmar dig platsen. Men det jag försöker säga att sailaways har inte dina spelregler. Anledningen att han är här är eftersom han har svårt att relatera till samhället och dess institutioner. Han har blivit nertryck, och har därför ett behov av att ta plats och växa. Du utgår ifrån att sailaways har samma förutsättningar som dig eftersom du överskattar hans tillstånd. Du uppfattar det han skriver som provocerande. Det är en slags smärre moralpanik som råder här, sailaways är utlämnad, vilse och försöker hitta hem, och vi fördömmer honom för att han går fel väg.
Och därför kan man inte stå på "insidan" av systemet och anklaga människor.
Det jag försöker säga är detta: sailaways vill antagligen nå upp till den grad att han kan spela med i spelet, dvs, agera utifrån det "idella kommunikationssammahanget". Men just nu upplever jag att han är skör och främst behöver stöd.
Ska man interagera med honom upplever jag att man bör göra detta med nyfikenhet och öppenhet. Kanske upplever de flesta här på forumet att det sailaways skriver är "kladd", ungefär som ett barn målar en teckning som vi tycker ser utt som en uppsättning "kladd". Men för barnet är alla streck högst inentionella, dvs, det finns en tanke och ett resonemang bakom allt som skrivs.