att vara perceptuell

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 mar 2008 13:00

PopJimmy skrev:Den största psykosskapande faktorn är dömande människor, om du tar illa vid av deras fördömmande av dina beskrivingar var noga med att säga detta. Människor känner sig hotade av det du skriver eftersom du definierar om deras begreppsvärld, men jag tycker inte det är läge för andra människor att döma dig här och nu.

Jag tycker dy ska forsätta lita på dig själv och fortsätt med att utveckla din egen begreppsvärld. Skit i andra människors anspråk på att "sätta dig på plats" och att omdefininera dina begrepp.

Om man skriver i ett relativt öppet forum där alla kan utrycka sina ståndpunkter och oftast får följdfrågor på sina inlägg får man räkna med reaktioner när man söker sitt tilltal på ett relativt okenvetionellt sätt, om man inte vill ha detta finns det andra sätt att utrycka sig.
Detta är per definition inte dömmande, möjligen ifrågasättande. Och ett sökande av förståelse för ett möjligen fräckt sätt att utrycka sig.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 09 mar 2008 15:36

Marksa:
Jag kan dra en parallell, alla lättklädda tjejer är inte lättklädda för att provocera. Det handlar om att bli uppmärksammad och bekräftad.

Låt dig inte luras av outtalade de sociala kontrakt som hör till den aktuella sociala platsen. Det är som att prästen skulle stänga portarna för någon med fel klädsel.

Det finns naturligtvis en poäng med varför kyrkan, skolan, scenen på det lokala diskutejet, torget är utformat rent "interobjektivt"/"materiellt". Det är praktiskt att scenen är lite högre än resten av golvet i en spellokal - men det är inget som säger att bara bandet får stå på scenen eller bandet inte får gå ner på golvet. Det finns en poäng med att ta av sig mössan i kyrkan, men detta handlar inte om Guds budord.

Det jag försöker säga är att alla sociala platser har ett socialt kontrakt (värdegrund) bunden till sig, som innefattar intention om hur platsens artefakter bör brukas.

Men undersöker man lite djupare, så fanns varken detta forum, kyrkan eller diskoteket för några tusen år sedan. Det var alltså någon som kom på att vissa former av interobjektiva konfigurationer (dvs det sätt vi systematiserar våra artefakter, dvs saker som inredning och arkitektur) handlar om att underlätta för kommunikationen. Men det är fortfarande kommunikationen som är central.

Det jag försöker säga är att du har ett socialt kontrakt du associerar till forumet, dvs, vissa "spelregler", dvs förväntingar du har, då du närmar dig platsen. Men det jag försöker säga att sailaways har inte dina spelregler. Anledningen att han är här är eftersom han har svårt att relatera till samhället och dess institutioner. Han har blivit nertryck, och har därför ett behov av att ta plats och växa. Du utgår ifrån att sailaways har samma förutsättningar som dig eftersom du överskattar hans tillstånd. Du uppfattar det han skriver som provocerande. Det är en slags smärre moralpanik som råder här, sailaways är utlämnad, vilse och försöker hitta hem, och vi fördömmer honom för att han går fel väg.

Och därför kan man inte stå på "insidan" av systemet och anklaga människor.

Det jag försöker säga är detta: sailaways vill antagligen nå upp till den grad att han kan spela med i spelet, dvs, agera utifrån det "idella kommunikationssammahanget". Men just nu upplever jag att han är skör och främst behöver stöd.

Ska man interagera med honom upplever jag att man bör göra detta med nyfikenhet och öppenhet. Kanske upplever de flesta här på forumet att det sailaways skriver är "kladd", ungefär som ett barn målar en teckning som vi tycker ser utt som en uppsättning "kladd". Men för barnet är alla streck högst inentionella, dvs, det finns en tanke och ett resonemang bakom allt som skrivs.

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 09 mar 2008 16:29

PopJimmy skrev:Jag kan dra en parallell, alla lättklädda tjejer är inte lättklädda för att provocera. Det handlar om att bli uppmärksammad och bekräftad.

Du talar om What Gives?
meta(mor)for/s

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 19:16

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 19:25

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 19:27

--

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 19:55

lkjlkh

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 mar 2008 20:04

sailaways skrev:
Marksa skrev:
PopJimmy skrev:Den största psykosskapande faktorn är dömande människor, om du tar illa vid av deras fördömmande av dina beskrivingar var noga med att säga detta. Människor känner sig hotade av det du skriver eftersom du definierar om deras begreppsvärld, men jag tycker inte det är läge för andra människor att döma dig här och nu.

Jag tycker dy ska forsätta lita på dig själv och fortsätt med att utveckla din egen begreppsvärld. Skit i andra människors anspråk på att "sätta dig på plats" och att omdefininera dina begrepp.

Om man skriver i ett relativt öppet forum där alla kan utrycka sina ståndpunkter och oftast får följdfrågor på sina inlägg får man räkna med reaktioner när man söker sitt tilltal på ett relativt okenvetionellt sätt, om man inte vill ha detta finns det andra sätt att utrycka sig.
Detta är per definition inte dömmande, möjligen ifrågasättande. Och ett sökande av förståelse för ett möjligen fräckt sätt att utrycka sig.

När var världen senaste inte dömande och fräck... ? Din tro på andar och demoner borde ju vara lite mer uppseendeväckande och oroande än en fräck sailaways vissa trodde trodde var psykotisk -

Jag inbjöd dig "gärna" att ta upp de saker du tycker motstrider bibeln och dess framställning av treenigheten, av det jag säger. Men hittills är det bara vakuum och ett tomrum som du lämnar efter dig på det öppna bordet -- ingenting står att finna - Var inte detta ett forum, varsågod och belys min fräckhet. ? Sen när hängde allt på en tråd... För rött är allt vad jag skriver!
Om du vill definiera din tro öppet, varför för du inte så, då? Du kan ju bland annat starta en egen blogg och breda ut dig över det gröna gräset ... Eller starta en tråd liksom jag här gjort. Det är öppet, du är välkommen in i mitt resonemang; om du ens vill ta del av det jag skriver? är ju också en fråga, ...

Hej sailways

Jag tror att du misstolkar mig kapitalt här svaret till popjimmy var ämnat till honom, då jag ansåg att han lekte polis.
I och för sig har hans långa resonemang efteråt vissa poänger, alltså om man tolkar dem allmengilltigt.
Att jag inte tagit upp din uppmaning angående tolkningar av treenigheten har inget med själva sakfrågan att göra, utan snarare handlar det mest om att du skriver med sådan fart att det för mig såg helt överspelat och inrelevant ut.
Sedan blev jag väldigt osäker på om du överhuvedtaget villa ha respons. Jag återkommer gärna med kommentarer, om du är beräd att så att säga börja om och stryka eventuella missförstånd.

Angående fräckhet så använde jag det som ett positivt omdömme om det du skrivit.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 mar 2008 20:06

Har jag inte sagt åt dig att bara ta det piano?

Sht happens! Kriser kommer och går, men de tar inte död på en, och det man inte dör av... ja, du vet, det blir man bara starkare av.

Problemet som jag ser det här är att du krånglar till allt med en djävla massa begrepp, försök förenkla så mycket det går - då kanske du får mer feedback också, blir lättare för oss andra att förstå.

Klipp en hövding och koppla av, det gjorde jag och brorsan när farsan var i fyllan på krigsstigen. Sen låg vi och garvade åt en massa strunt istället. Du är inte svag egentligen.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 20:09

---

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 mar 2008 20:13

Och Marksa; du verkar ha väldigt emotionellt betingat trostänkande där skuld och skam möjligen ingår - säg eller tänk inget - för gör du det i tanken; kommer du inte till himmelen. Runka inte. KOLLA ABSOLUT INTE PÅ PORR - DET ÄR VEDERVÄRDIGT och nästintill en styggelse --- ha ett så glättigt, och så mångfacetterat kristeliga uppsättningar av ansiktsuttryck (för annars inbebjuder du tomhetsDjävulen); alltid i ett kärleksfullt och i ett välmenande sinnelag; tänk inte något utanför ramen av vad det som är tillåtet - annars bryter du den heliga andens verkan i ditt liv! KOM IHÅG DET! Fräls andra ifrån ondo, och vänd andra kinden till varje konflikt som uppstår, det är väldigt viktigt sa Jesus. Ta han bokstavligen (;bakifrån).

Har du spytt tillräckligt galla över mig nu, Så att vi sakligt kan gå vidare?

Du gör tolkningar från ditt eget sinne, du läser inte vad jag skriver, jag skriver att jag vill förstå dig, jag ber dig använda begrepp jag och några till kan ha en chans att relatera till.
Ingen stans har jag nedvärderat dig som människa.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 20:27

----

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 20:51

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 mar 2008 21:12

----

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 mar 2008 21:23

Tycker inte heller om de där dumglada pratkvarnarna. Köp hem mat att tillaga själv när du har dåligt med pengar. Men jag har alltid sett amfetamin som doping, samma med alkohol och benso. Vad är poängen med att ge sken av självkänsla? Så oerhört falskt. Som de där djävla dumglada pratkvarnarna, som när det kommer till kritan blir som asplöv om man naglar fast dem med blicken - och då försöker jag ändå se trevlig ut. Inget fel i att vara misantrop, nedvärdera inte dig själv. Du är ju unik, räcker inte det? Okej, du är en nervsjuk djävla pratkvarn, men det är ju alltid nåt!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Tankar och känslor"