Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad tänker du på?
En har hoppat av, en viss fågel har flyttat till varmare breddgrader med fem nya miljoner skäl,
lycka till med att få tag i den hägringen, men Reinfeldt tycker att allt som rör snabba klipp är
beundransvärt och ser inga som helst skäl till förändringar.
"De människor som har lämnat betalinformation hos Lexbase uppmanas av Bahnhof att kontakta Lexbase och sin bank."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep- ... d?sidan=12
lycka till med att få tag i den hägringen, men Reinfeldt tycker att allt som rör snabba klipp är
beundransvärt och ser inga som helst skäl till förändringar.
"De människor som har lämnat betalinformation hos Lexbase uppmanas av Bahnhof att kontakta Lexbase och sin bank."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep- ... d?sidan=12
Vad tänker du på?
När jag vaknade låg jag en stund och tänkte på det här med mobbing.
Varför mobbar människor varandra?
Samma beteende finns i djurvärlden och kanske bör man utgå ifrån att mekanismerna är de samma.
Det pågår en kamp mellan individerna när det gäller grupplevande djur. Alla vill klättra så högt som möjligt i hierarkin. En högre position ger bättre möjligheter att få fortplanta sig och föra sina gener vidare. En effekt av (syfte med?) mobbing är att bryta ner självförtroendet hos andra individer så att de inte vågar utmana oss. Vi säkrar därmed en högre "position", utan att behöva ideliga strider. De "lägre" individerna kan vara till nytta i många sammanhang. Därför är det inte klokt att döda dom. Bättre att försöka utnyttja.
En rent "darwinistisk" syn på mobbing är att den rensar bort de svagare individerna och får de "starkaste" att leva vidare.
Det finns en del att fundera på över detta, men att naturen har ett syfte, kan vi vara säkra på.
Varför mobbar människor varandra?
Samma beteende finns i djurvärlden och kanske bör man utgå ifrån att mekanismerna är de samma.
Det pågår en kamp mellan individerna när det gäller grupplevande djur. Alla vill klättra så högt som möjligt i hierarkin. En högre position ger bättre möjligheter att få fortplanta sig och föra sina gener vidare. En effekt av (syfte med?) mobbing är att bryta ner självförtroendet hos andra individer så att de inte vågar utmana oss. Vi säkrar därmed en högre "position", utan att behöva ideliga strider. De "lägre" individerna kan vara till nytta i många sammanhang. Därför är det inte klokt att döda dom. Bättre att försöka utnyttja.
En rent "darwinistisk" syn på mobbing är att den rensar bort de svagare individerna och får de "starkaste" att leva vidare.
Det finns en del att fundera på över detta, men att naturen har ett syfte, kan vi vara säkra på.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
-
förstår mig själv
Vad tänker du på?
Min kompis har haft dåligt med pengar en tid. I går gick han på natten i sin favoritskog och mötte då lite konstiga människor som frågade efter cigg. Sedan upptäckte han att han var vi tiggarnas camping. Trotts det materiella eländet verkade de glada och må bra.
Ha sa att han då tänkte" vad bra vi har det i Sverige ändå.
Så är det naturligtvis men jag tror att han även förstod (upplevde) hur bra de trotts allt verkade må. Det behöver han ju förstå nu!
Denna "kunskap" är ju verkligen något fantastiskt att ha och kunna ge. Även tiggare är lika mycket värda som människor.
Ha sa att han då tänkte" vad bra vi har det i Sverige ändå.
Så är det naturligtvis men jag tror att han även förstod (upplevde) hur bra de trotts allt verkade må. Det behöver han ju förstå nu!
Denna "kunskap" är ju verkligen något fantastiskt att ha och kunna ge. Även tiggare är lika mycket värda som människor.
-
förstår mig själv
Vad tänker du på?
Efter att vi talat bl.a. Om detta och druckit två öl så skiljdes vi åt. På väg hem letade jag efter en soptunna hittade ingen jag noterade två som såg ut som tiggare och fick då teorin de kanske vill ha burkarna. Jag kände glädje och de blev glada. Nu förstod jag bättre varför jag skulle ge dem. Det handlar inte längre om tiggeri, för mig är det lön. En pytteliten lön iförhållande till det de ger trotts allt.
Vad tänker du på?
Vi bombas hela tiden med information. Det mesta passerar bara förbi men ibland lägger jag märke till vissa detaljer. Det skrivs just nu om gifter från brandskum (tror man?) i dricksvattentäkter. Detta leder över tankarna till flamskyddsmedel och andra kemikalier som finns i importerade kläder?
I en annan artikel läser jag om att det numera går att ta många mediciner via ett plåster som sätts direkt på huden. Tydligen tar kroppen lätt upp ämnen via huden. Detta för tankarna vidare till kläderna som vi har på oss. Sannolikt tar vi upp mycket av gifterna i kläderna på samma sätt. Sen kan man ju undra hur nyttigt det är med alla kroppskemikalier som vi använder dagligen. Vad tar kroppen upp från dessa? Vidare kan man undra om ämnen som ingår i de medel som vi tvättar våra kläder i också innehåller gifter som vi kan ta upp via huden?
I en annan artikel läser jag om att det numera går att ta många mediciner via ett plåster som sätts direkt på huden. Tydligen tar kroppen lätt upp ämnen via huden. Detta för tankarna vidare till kläderna som vi har på oss. Sannolikt tar vi upp mycket av gifterna i kläderna på samma sätt. Sen kan man ju undra hur nyttigt det är med alla kroppskemikalier som vi använder dagligen. Vad tar kroppen upp från dessa? Vidare kan man undra om ämnen som ingår i de medel som vi tvättar våra kläder i också innehåller gifter som vi kan ta upp via huden?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Vad tänker du på?
Jag håller på rätt mycket med tyger i mitt syende. Jag tvättar dem alltid först och det rekomenderar jag att man gör med nya plagg också.
Snart kommer jag få en genomgång av ventilationssystem i huset. De ska rengöras först. Ett är över mitt badkar. Jag duttar runt där med en dammvippa ibland - hallå! vad ska jag mer göra?! Kompisen sa att jag kunde ju lägga dit några säckar jord att klättra på i badkaret och jag svarade ungefär "Är du helt knäpp?! Ska jag gå iväg och handla fem storpåsar jord för detta?" Vi var ju överens om att det inte vore någon god idé att ställa en stol i badkaret med tanke på att repa emalj o så där. Sedan sa jag skämtsamt "äsch, Archimedes får ursäkta, men så fyller jag karet med vatten och ställer mig på det, menar - det kunde ju en snubbe för över 2000 år sedan så varför skulle inte jag kunna det?"
Jag tror jag får försöka dra ut badkaret från väggen.
Snart kommer jag få en genomgång av ventilationssystem i huset. De ska rengöras först. Ett är över mitt badkar. Jag duttar runt där med en dammvippa ibland - hallå! vad ska jag mer göra?! Kompisen sa att jag kunde ju lägga dit några säckar jord att klättra på i badkaret och jag svarade ungefär "Är du helt knäpp?! Ska jag gå iväg och handla fem storpåsar jord för detta?" Vi var ju överens om att det inte vore någon god idé att ställa en stol i badkaret med tanke på att repa emalj o så där. Sedan sa jag skämtsamt "äsch, Archimedes får ursäkta, men så fyller jag karet med vatten och ställer mig på det, menar - det kunde ju en snubbe för över 2000 år sedan så varför skulle inte jag kunna det?"
Vad tänker du på?
Började fundera kring mitt eget namn. Fick värsta hypomanrycket i utforskningar. Tror inte en sekund på att det är en slump att jag heter som jag gör, i synnerhet då min mamma var så pass medveten och språkunnig, samt allmänbildad som hon var. Galet intressant.
Vad tänker du på?
Ett framtidsjobb som inte kräver någon högre utbildning. Att hämta och langa sprit och cigaretter från bordershopen i Tyskland. Prisskillnaderna är redan nu betydande. Tre flak Carlsberg 4,6% för 215 kr i Puttgarden. I Sverige kostar det redan nu 598 kr!
Anders Borg vill höja punktskatten på bilar, tobak och alkohol. Magdalena Andersson var snabb att instämma, även S tycker att kriminalitet är lättare att föredra än att folk skall behöva gå till Systembolaget för att köpa sin öl.
Anders Borg vill höja punktskatten på bilar, tobak och alkohol. Magdalena Andersson var snabb att instämma, även S tycker att kriminalitet är lättare att föredra än att folk skall behöva gå till Systembolaget för att köpa sin öl.
Moderator
Vad tänker du på?
Frågan är hur företagen har tänkt lösa effektiviseringsdilemmat som förvisso ger högre produktion,
när människorna som friställts fått mindre pengar att spendera för?
Företag som flyttat utomlands fortsätter ju sina effektiviseringar även där, vilket bara innebär att
förr eller senare så minskar ju köpkraften även där. Att producera mer varor till försäljning till fler
människor utan pengar blir inget annat än en varuutlåning där köparna hamnar i en evig skuldsituation.
när människorna som friställts fått mindre pengar att spendera för?
Företag som flyttat utomlands fortsätter ju sina effektiviseringar även där, vilket bara innebär att
förr eller senare så minskar ju köpkraften även där. Att producera mer varor till försäljning till fler
människor utan pengar blir inget annat än en varuutlåning där köparna hamnar i en evig skuldsituation.
Vad tänker du på?
Tänka är bra.
Grubbla blir man sjuk av.
Människan blir sjuk av att inte bekräftas av andra eller när tilliten gått förlorad.
Alltings undertext är: Bekräfta mej så bekräftar jag dej. Samma finns i djurens kommunikation.
Bönen till Gud: Bekräfta mej! Guds svar: Gack du åstad och gör sammalunda!
Grubbla blir man sjuk av.
Människan blir sjuk av att inte bekräftas av andra eller när tilliten gått förlorad.
Alltings undertext är: Bekräfta mej så bekräftar jag dej. Samma finns i djurens kommunikation.
Bönen till Gud: Bekräfta mej! Guds svar: Gack du åstad och gör sammalunda!
Algotezza aka Algotezza
Vad tänker du på?
Tänka glömde jag bort att göra då jag spädde ut mjölken som höll på att ta slut med vatten, jag hade ju redan spätt ut den en gång
Kaffet som var bryggt på sumpen sen i morse smakade inte särskilt gott med den mjölken till.
( Nästan som ett twitterinlägg, kort, meningslöst.)
Kaffet som var bryggt på sumpen sen i morse smakade inte särskilt gott med den mjölken till.
( Nästan som ett twitterinlägg, kort, meningslöst.)
Återgå till "Tankar och känslor"