Själv-medvetande

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 19 jun 2012 12:27

Vad är ett dialektiskt universum ?
Jag har svårt att greppa det hela.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 jun 2012 07:02

Marko skrev:Vad är ett dialektiskt universum ?
Jag har svårt att greppa det hela.

okej, Marko, låt  mig beskriva ett dialektiskt universum,
Målaren Bosch på 1500 eller 1600-talet målade vissa delar av det gamla universumet
som fortfarande då kunde förstås efter att Kopernikus kvaddat tänkandet i europa vad gäller begreppen
som byggde upp vårt kosmos, men efter kopernikus blev det faktiskt kaos, den gamla bilden som bland annat leonardo da vinci använde, och Dante i sin gudomliga komedi och som naturligtvis fanns både hos alkemister och rosenkorsare
försvann bort från människornas medvetande och en ny bild började formas genom Newton, Galilei osv, den moderna bild vi nu har i vårt medvetande som placerat einsteins teorier i toppen,
men den gamla bilden byggde på ett dialektiskt universum,

som hade två viktiga begrepp dels materia, dels anti-materia,

alltså basen på vårt universum består dels av tesen det materiella universumet där nya begrepp som strängar, partiklar osv imtroduceras, och dels då anti-tesen som består av anti-materia, detta kan ses som en pyramid där toppen då utgörs av syntesen,

men anti-materian är tre faldig,
dels anden, dels själen och dels astral

men materian består av vad den moderna vetenskapen försöker komma fram till,

det är alltså en dialektisk  spänning mellan anden och atomen,
där då anden utgör anti-materian och atomen utgör materian.

och syntesen som liksom slaknar av spänningen ju högre upp vi kommer som en pyramid och då i toppen utgörs av enheten, syntesen, är HELIG ande, det är alltså den heliga anden som håller ihop hela vårt dialektiska universum

och både du och zokrates har vittnat om kontakt med det astrala, som är de dödas värld
och finns alltså som en dimmension i anti-materian för de döda människorna befinner sig ibland i samma rum som oss levande, kanske beroende på att de människor som är där hade gjort denna astrala gestalten nåt illa, eller hur som helst en affekterad kontakt,

och den astralA VÄRLDEN som alltså befinner sig precis där vi levande vistas stundom, men kanske främst till vissa domäner uppe i luften osv. är det stora problemet för oss, för det astrala universumet
har en stark länk till vår fysiska kropp och håller tydligen vårt minne i sitt centrum där då bland annat karmat då bildas för nästa födelse till jorden,

men själen som är den högre anti-materian tillsammans med anden
finns också i den astrala världen hos de döda människorna men som en slags kärna bara
som börjar aktiveras först då vi föds.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 jun 2012 08:28

alltså anti-materian utgörs dels av den astrala dimmensionen som kan betecknas som kroppen, och dels av själen som kan benämnas som känslorna i hjärtat och dels av anden, som kan sees som vårt medvetande.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 jun 2012 09:16

Harald Davidsson skrev:alltså basen på vårt universum består dels av tesen det materiella universumet där nya begrepp som strängar, partiklar osv imtroduceras, och dels då anti-tesen som består av anti-materia, detta kan ses som en pyramid där toppen då utgörs av syntesen,

Hegel tänkte sig en utveckling via tes - antites - syntes som består i att:

det bristfälliga upphävs

det värdefulla bevaras

och upphöjs till en högre nivå

Till exempel den historiska utvecklingen, från det ursprungliga primitiva samhället, genom alla stadier, till idéalstaten.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 20 jun 2012 09:23

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev:alltså basen på vårt universum består dels av tesen det materiella universumet där nya begrepp som strängar, partiklar osv imtroduceras, och dels då anti-tesen som består av anti-materia, detta kan ses som en pyramid där toppen då utgörs av syntesen,

Hegel tänkte sig en utveckling via tes - antites - syntes som består i att:

det bristfälliga upphävs

det värdefulla bevaras

och upphöjs till en högre nivå

Till exempel den historiska utvecklingen, från det ursprungliga primitiva samhället, genom alla stadier, till idéalstaten.

Hegel tänkte funktionellt, att det som fungerar bäst är det rätta,
men detta tänkande kommer att frammana en mekanisk värld,

där Maslows högsta steg på sin behovstrappa
ansees som mänslig lyx och utan funktionellt värde,

alltså peak-upplevelsen,

på samma sätt som 1789 då de tyckte att de aristokratiska människorna var lyx
utan att bidra till det funktionella,
och rensades bort.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 jun 2012 07:13

när jag pratar om den heliga anden menar jag inte detsamma som prästerna uttrycker i sina kyrkor,
de säger bara sina inlärda repliker i ett kristet teaterdrama utan att det minsta förstå vad de säger,

för prästerna i detta kristna dramat är bara papegojer,
jag menar alltså helig i betydelsen....utan synd..
och anden i betydelsen, anti-materian.

som då är konungen som i botten verkligen styr och ställer allt i vårt universum.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 jun 2012 07:31

Harald Davidsson skrev:när jag pratar om den heliga anden menar jag inte detsamma som prästerna uttrycker i sina kyrkor, de säger bara sina inlärda repliker i ett kristet teaterdrama utan att det minsta förstå vad de säger,

Vilka papegojor du har lyssnat på är det ingen som intresserar sig för, Harald.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 jun 2012 08:14

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev:när jag pratar om den heliga anden menar jag inte detsamma som prästerna uttrycker i sina kyrkor, de säger bara sina inlärda repliker i ett kristet teaterdrama utan att det minsta förstå vad de säger,

Vilka papegojor du har lyssnat på är det ingen som intresserar sig för, Harald.

ja, jag tror också att ingen lyssnar på prästerna i Sverige,
men jag menar också på Gustav vasas  tid då bibeln började läsas på svenska för folket som kom till kyrkan,
dessa präster var också papegojer, precis som vatikanen ALLTID  varit papegojer,
ALDRIG förstått Jesus budskap,

och helig betyder utan synd, men inte ens detta fattar prästerna alltsedan beynnelsen av kyrkopredikningarna, för det vet inte ens vad synd är, de är utan egentligt religöst medvetande,

för synd är detsamma som att ha ett hjärta som är helt tomt på kärlek

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 jun 2012 15:33

Harald Davidsson skrev:ja, jag tror också att ingen lyssnar på prästerna i Sverige,
men jag menar också på Gustav vasas  tid då bibeln började läsas på svenska för folket som kom till kyrkan,
dessa präster var också papegojer, precis som vatikanen ALLTID  varit papegojer,

Det är min uppfattning att reformationen hade stor betydelse för svensk kultur. Senare, år 1686 infördes en sorts enklare folkskola, eftersom man ålägger församlingsprästerna att undervisa barn i läskunnighet och kristendom. Kyrkolagen reglerar dessutom fattigvården och bidrar därmed till utvecklingen av sockensjälvstyret. Jag anser att det har större betydelse än dina bisarra spekulationer om vad prästerna inte begrep.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 22 jun 2012 06:55

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev:ja, jag tror också att ingen lyssnar på prästerna i Sverige,

Det är min uppfattning att reformationen hade stor betydelse för svensk kultur. Senare, år 1686 infördes en sorts enklare folkskola, eftersom man ålägger församlingsprästerna att undervisa barn i läskunnighet och kristendom. Kyrkolagen reglerar dessutom fattigvården och bidrar därmed till utvecklingen av sockensjälvstyret. Jag anser att det har större betydelse än dina bisarra spekulationer om vad prästerna inte begrep.

Ditt bisarrar inlägg är inte mycket att svara på eftersom du inte håller dig till sak,
dessutom startar du ett påstående, att inga är intresserade av präster,
sedan springer du iväg från vad du sagt,
det är lite grodaktigt ditt spekulerande i att försöka förvirra,

prästerna har aldrig gett DET  GODA till världen, kanske en handfull speciellt den heliga lilla Franciskus.
för de har aldrig förstått vad godhet är,

eller hur.... var det inte prästerna genom sin ondskefulla avundsjuka som skruvade pontus

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 22 jun 2012 07:31

jag tror jag är den ende som benämt anti-materian  för ande, själ och astral,,
men då vi traskar omkring i vår gestalt i den astrala världen tillsammans med alla döda där
bär vi en kropp full av anti-materia,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 22 jun 2012 08:38

Vart tog all antimateria vägen?
Av Joanna Rose ur F&F 6/2008.

I big bang fanns det lika mycket. Nu finns vanlig materia överallt runt om oss, medan antimaterien är helt försvunnen. Hur detta har gått till är fysikens allra största gåta.

Skulle man förlita sig på fysikteorierna, skulle bara några få ynka stjärnor lysa upp världsalltet. Mer materia än så skulle det inte ha blivit kvar strax efter big bang för cirka 14 miljarder år sedan, då lika mängder materia och antimateria skapades. Mötet mellan de två var lika ödesdigert för båda - och de borde ha förintats. Bara ljuspartiklarna som bar bort energin skulle ha blivit över.

Men så är det ju inte. Vem som helst kan se att vårt universum förutom ljus innehåller materia som faktiskt har vunnit stort över antimaterien. Men hur, när och varför vår värld fylldes med tindrande stjärnor, galaxer och galaxhopar kan vetenskapen bara spekulera om i dag.

- Uppenbarligen räckte det med en materiepartikel extra på tio miljarder partiklar av antimateria, berättar Helen Quinn, professor i teoretisk fysik vid Stanford University i Kalifornien. Och medan tio miljarder partiklar av materia och lika många av antimateria slutligen omvandlades till ren strålning, blev den här enda överskottspartikeln per tio miljarder systerpartiklar upphovet till vårt universum som vi ser det i dag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jun 2012 09:35

Harald Davidsson skrev:dessutom startar du ett påstående, att inga är intresserade av präster,

Du får gärna citera var någonstans jag uttryckt mig på det sättet, Harald. Du verkar upprörd och hittar på saker, tror jag.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 22 jun 2012 09:46

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev:dessutom startar du ett påstående, att inga är intresserade av präster,

Du får gärna citera var någonstans jag uttryckt mig på det sättet, Harald. Du verkar upprörd och hittar på saker, tror jag.

jag sitter på en gren av självaste livets träd och kan tydligt se alla som står runt kunskapens träd och smaskar på frukterna, jag består enbart av anti-meria, ingen kan direkt se mig,
ifall de inte vet vad anti-materia är..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jun 2012 09:58

Harald Davidsson skrev:jag sitter på en gren av självaste livets träd och kan tydligt se alla som står runt kunskapens träd och smaskar på frukterna, jag består enbart av anti-meria, ingen kan direkt se mig,
ifall de inte vet vad anti-materia är..

Vad vi kan vara förvissade om, Harald, det är att du inte består av antimateria. Vet du vad som skulle hända med din kropp om du steg in i ett rum fyllt med antimatera?

Återgå till "Tankar och känslor"