Jag hade stormtrivts i skolan om det hade varit mer tävling. Vissa hatar tävling, jag älskar tävling. Arbete handlar om att prestera, prestera bättre än andra.
Det är så mycket fokus på så kallade orättvisor.
Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Faktum är att skolan är en tävling. Men man försöker dölja det för folk. Man vill att det ska vara trevligt att gå till skolan. Mig lurar de inte. Jag ser meningslösheten. För jag jag bryr mig inte om vem som vinner tävligen, i denna dolda tävling..
Man säger att det är ett givande och tagande. Men det är bättre att säga att det är ett givande åt båda håll. Ett ömsesidigt givande.
Att jag är glad över den pryligaste pryl jag köpt på länge, en DeLonghi espressobryggare. Det är som på jobbet, man ställer dit koppen och så kommer det ut en god kopp kaffe.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Livet är ändligt. Vilket betyder att alla våra intressen kommer rinna ut i sanden.
I slutändan så förbliver vi orörliga och det enda vi har är våra tankar.
Jag börjar tro att jag är ett geni.. Har misstänkt att jag är intelligent ett bra tag. Det är inte så att jag får bekräftelse på detta av andra, men jag märker det själv.
Jag ställde en fråga om skrivregler för uppsatsskrivning till chatGPT. Jag fick ett svar som visade sig vara helt på tok fel, den bok AI refererade till finns helt enkelt inte. Jag vet att det inte är unikt med sådana fel. chatGPT vill göra oss glada och svarar gärna på något sätt som den hoppas skall hjälpa oss. Jag blev litet misstänksam då jag inte kunde finna boken på nätet. Så jag gick till KB och Regina, inte heller där!
Så min gamla bok från 1986 får hänga med ett tag till. Lathund för doktorander och uppsatsförfattare av Eric Johannesson och Marie-Christine Skuncke
Synpunkter?
Så min gamla bok från 1986 får hänga med ett tag till. Lathund för doktorander och uppsatsförfattare av Eric Johannesson och Marie-Christine Skuncke
Synpunkter?
Moderator
Pilatus skrev:Jag ställde en fråga om skrivregler för uppsatsskrivning till chatGPT. Jag fick ett svar som visade sig vara helt på tok fel, den bok AI refererade till finns helt enkelt inte. Jag vet att det inte är unikt med sådana fel. chatGPT vill göra oss glada och svarar gärna på något sätt som den hoppas skall hjälpa oss. Jag blev litet misstänksam då jag inte kunde finna boken på nätet. Så jag gick till KB och Regina, inte heller där!
Synpunkter?
Kanske kan man säga att AI har lika svårt att svara konkret på komplicerade frågor som vem som helst? Åtminstone om svaret ska vara kortare än 4 meningar?
Vega skrev:Pilatus skrev:Jag ställde en fråga om skrivregler för uppsatsskrivning till chatGPT. Jag fick ett svar som visade sig vara helt på tok fel, den bok AI refererade till finns helt enkelt inte. Jag vet att det inte är unikt med sådana fel. chatGPT vill göra oss glada och svarar gärna på något sätt som den hoppas skall hjälpa oss. Jag blev litet misstänksam då jag inte kunde finna boken på nätet. Så jag gick till KB och Regina, inte heller där!
Synpunkter?
Kanske kan man säga att AI har lika svårt att svara konkret på komplicerade frågor som vem som helst? Åtminstone om svaret ska vara kortare än 4 meningar?
Ja, det är väl så det är. Vi förväntar oss att chatGPT skall ha svar som är användbara. Att hitta en boktitel med ett innehåll som besvarar våra frågor kanske inte är så simpelt som vi tror. Jag tror ju oftast att chatGPT har en intelligens som överstiger mänsklig förmåga. Jag tror det är så i många fall.
Hur som helst så fann jag en senare daterad bok, Rapporter och uppsatser av Jarl Backman, 2008. Kanske behöver jag den inte. Jag läste min gamla lathund igen och tycker den är bra. Vad som tydligen betonas mer i dag då det gäller uppsatsskrivning, än 1986, är metoden. Alltså inte en massa resonerande och en framställning av vad jag anser. Större krav ställs.
Moderator
Pilatus skrev:Jag ställde en fråga om skrivregler för uppsatsskrivning till chatGPT. Jag fick ett svar som visade sig vara helt på tok fel, den bok AI refererade till finns helt enkelt inte. Jag vet att det inte är unikt med sådana fel. chatGPT vill göra oss glada och svarar gärna på något sätt som den hoppas skall hjälpa oss. Jag blev litet misstänksam då jag inte kunde finna boken på nätet. Så jag gick till KB och Regina, inte heller där!
Synpunkter?
Vad man insett är att det krävs kunskap och handlag så man frågar AI. Få en känsla för hur de olika Chatbottarna beter sig och ställa omsorgsfulla frågor, med efterföljande följdfrågor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
4 november 2017
4 november 2017
Pilatus skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Jag ställde en fråga om skrivregler för uppsatsskrivning till chatGPT. Jag fick ett svar som visade sig vara helt på tok fel, den bok AI refererade till finns helt enkelt inte. Jag vet att det inte är unikt med sådana fel. chatGPT vill göra oss glada och svarar gärna på något sätt som den hoppas skall hjälpa oss. Jag blev litet misstänksam då jag inte kunde finna boken på nätet. Så jag gick till KB och Regina, inte heller där!
Synpunkter?
Ja, det är väl så det är. Vi förväntar oss att chatGPT skall ha svar som är användbara. Att hitta en boktitel med ett innehåll som besvarar våra frågor kanske inte är så simpelt som vi tror. Jag tror ju oftast att chatGPT har en intelligens som överstiger mänsklig förmåga. Jag tror det är så i många fall.
Antagligen så förenklas många arbetsuppgifter med fler procent av AI. Tänk om AI kan förenkla din arbetsplats med 10%… Och vi kommer förlita oss allt mer på AI. Om man bortser från typ politiska åsikter så kommer mer och mer bli allmän kunskap. Om man låter två AI diskutera med vandra så kan det bli intressant.. Snart satsar man väl pengar på vilken AI som kan vinna en debatt.
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:Kanske kan man säga att AI har lika svårt att svara konkret på komplicerade frågor som vem som helst? Åtminstone om svaret ska vara kortare än 4 meningar?
Antagligen så förenklas många arbetsuppgifter med fler procent av AI. Tänk om AI kan förenkla din arbetsplats med 10%… Och vi kommer förlita oss allt mer på AI. Om man bortser från typ politiska åsikter så kommer mer och mer bli allmän kunskap. Om man låter två AI diskutera med vandra så kan det bli intressant.. Snart satsar man väl pengar på vilken AI som kan vinna en debatt.
Det förekommer redan att schackprogram tävlar mot varann. Det blir ofta intressanta dueller. Inte många klarar att spela mot så starka motståndare.
Moderator
Pilatus skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Ja, det är väl så det är. Vi förväntar oss att chatGPT skall ha svar som är användbara. Att hitta en boktitel med ett innehåll som besvarar våra frågor kanske inte är så simpelt som vi tror. Jag tror ju oftast att chatGPT har en intelligens som överstiger mänsklig förmåga. Jag tror det är så i många fall.
Det förekommer redan att schackprogram tävlar mot varann. Det blir ofta intressanta dueller. Inte många klarar att spela mot så starka motståndare.
Krigföring blir antagligen mer och mer ekonomisk. Förr användes svärd som hot. Nu är det AI som agerar svärd till ekonomiska krafter. Vad kräver mest resurser.. att tillverka ett svärd och att utbildas i stridskonst, eller AI..?
Folk tror alltid att jag bryr mig. Folk har fördomar. På något sätt känns det övermäktigt. Generellt så är det svårt att övertyga folk. Man måste klara sig själv helt enkelt.
Återgå till "Tankar och känslor"