Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vega » 07 sep 2026 13:13

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Du verkar missa poängen, vad är likheten med att stiga i land vid Ellis Island år 1900 till ett mycket krävande Europa år 2026? Fri invandring vore att förstöra allt som byggts upp med stor möda, ett demokratiskt väl fungerande samhälle med en rad olika trygghetssystem. Det förutsätter en total anpassning till förutsättningarna i en modern demokrati. Vi har sett mer än tydligt att det inte fungerar.

Jag tycker inte att vårat samhälle fungerar; på ett tillfredsställande sätt. Det känns som att det är en tidsfråga innan vi har en sämre levnadsstandard. Allt är ordnat till den grad att det inte fungerar. Det är en av skillnaderna mot NYC år 1900.

Jag förstår inte hur det är jämförbara omständigheter, att stiga i land vid Ellis Island år 1900, med att komma som nyanländ till Sverige. Levnadsstandarden i dagens Sverige måste vara mångfalt bättre på alla vis, även med ett enkelt jobb. Vad slags jobb väntade en person som inte kunde så mycket år 1900 i NY? Ellis Island var en snabb, industriell massmottagning med låg tröskel. Sverige 2026 är ett juridiskt, individualiserat, säkerhetsbetonat system med höga krav och lång prövning.

Det är självklart att det är annorlunda, men det är ju helt meningslöst att jämföra två identiska fall.. varför jämföra något som är identiskt? Finns ingen mening med det.. Jag tror att det var svårare att komma till usa år 1900.. Det är huvudsaken.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 sep 2026 19:03

Hur räknar man ut hur svårt det var att komma till USA för 100 år sedan jämfört med att komma till Sverige idag? Det blir mer åsikter och tyckande än fakta.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 07 sep 2026 20:55

Algotezza skrev:Hur räknar man ut hur svårt det var att komma till USA för 100 år sedan jämfört med att komma till Sverige idag? Det blir mer åsikter och tyckande än fakta.

Men vad spelar det för roll? Varför kan man inte jämföra fri invandring och reglerad invandring?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 sep 2026 21:06

Vega skrev:
Algotezza skrev:Hur räknar man ut hur svårt det var att komma till USA för 100 år sedan jämfört med att komma till Sverige idag? Det blir mer åsikter och tyckande än fakta.

Men vad spelar det för roll? Varför kan man inte jämföra fri invandring och reglerad invandring?

Jag bara undrar hur du kom fram till det du påstår. Det är fullt möjligt att göra vilka jämförelser man vill.

Om du jämför ledare för svenska politiska partier med apelsiner. Vilka är klyftigast?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 07 sep 2026 22:06

Algotezza skrev:
Vega skrev:

Jag bara undrar hur du kom fram till det du påstår. Det är fullt möjligt att göra vilka jämförelser man vill.

Om du jämför ledare för svenska politiska partier med apelsiner. Vilka är klyftigast?

Men det är som Pilatus skriver, om man kom till NYC 1900 så fick man inget bidrag om man var arbetslös.. Men jag tror att Sverige 2026 är svårare att lära känna socialt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 sep 2026 22:21

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Men vad spelar det för roll? Varför kan man inte jämföra fri invandring och reglerad invandring?

Men det är som Pilatus skriver, om man kom till NYC 1900 så fick man inget bidrag om man var arbetslös.. Men jag tror att Sverige 2026 är svårare att lära känna socialt.

Det handlar väl om att vissa invandrargrupper har annan kultur, andra traditioner, annan religion och andra tänkesätt än vad vi har i Sverige, när de kommer hit. Klassamhället har familjen eller klanen som samhällets minsta beståndsdel medan individen är det i Sverige. Klanmedlemmarna är utbytbara man klanen består. Heder är centralt för klanen. Hotas hedern hotas klanen fortsatta tillvaro.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"