Själv-medvetande
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Själv-medvetande
Ett orent hjärta kanske är mer nära gud än ett rent hjärta ?
Må Gud förlåta dig och ge dig allt du behöver så du kan bli fullt ut nöjd i nuet och för all framtid. Demoner gillar bajs Marko,
dom säger det är gott, fast änglar gillar färska körsbär. Allt lov o pris tillkommer Gud, den som enbart vill väl.
dom säger det är gott, fast änglar gillar färska körsbär. Allt lov o pris tillkommer Gud, den som enbart vill väl.
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
Olika tro leder till olika konsekvenser Marko, ifall du tror att ett äpple är nyttigt för dig eller onyttigt leder till olika konsekvenser.
Det bästa är att tro på det som leder till dom mest gynsamma konsekvenser för dig, att handla vist gentemot sig själv så att man kan bli maximalt lycklig. En hund mår dåligt av att äta dadlar, men gillar kött. Demoner är positivt inställda gentemot döden t.ex.
Vem är min Gud?
Min Gud vill göra mig maximalt lycklig, och min Gud är allsmäktig, och allt och alla beror utav min Gud men själv
är min Gud oberoende allt och alla. Min Gud vet allt. Alla andra Gudar är falska. Så det är min Gud.
Ifall jag lever på ett sätt som gör mig maximalt lycklig då lever jag i samklang med Guds vilja, allt lidande jag upplever och upplevt eller kan tänkas uppleva beror på att jag inte velat underkasta mig min Gudsvilja.
Det bästa är att tro på det som leder till dom mest gynsamma konsekvenser för dig, att handla vist gentemot sig själv så att man kan bli maximalt lycklig. En hund mår dåligt av att äta dadlar, men gillar kött. Demoner är positivt inställda gentemot döden t.ex.
Vem är min Gud?
Min Gud vill göra mig maximalt lycklig, och min Gud är allsmäktig, och allt och alla beror utav min Gud men själv
är min Gud oberoende allt och alla. Min Gud vet allt. Alla andra Gudar är falska. Så det är min Gud.
Ifall jag lever på ett sätt som gör mig maximalt lycklig då lever jag i samklang med Guds vilja, allt lidande jag upplever och upplevt eller kan tänkas uppleva beror på att jag inte velat underkasta mig min Gudsvilja.
Nuddle,
jag har funderat på var tron sitter,
i ordet, i handling eller i själen.
Ett vackert yttre, kan vara rena helvetet på insidan.
man förnekar gud med ord och handling, men vad själen gör, kan vara annat.
Att gå ut och preika för folk, betyder inte att man är nära gud,
det kan betyda att man är rädd för något, och går mer på sin rädsla,
än att man är när gud.
Det motsatta borde givetvis gälla med, och alla dess varianter däremellan,
för vem är du att veta vilken gud andra tror på ? . Gud är inte ett namn.
jag har funderat på var tron sitter,
i ordet, i handling eller i själen.
Ett vackert yttre, kan vara rena helvetet på insidan.
man förnekar gud med ord och handling, men vad själen gör, kan vara annat.
Att gå ut och preika för folk, betyder inte att man är nära gud,
det kan betyda att man är rädd för något, och går mer på sin rädsla,
än att man är när gud.
Det motsatta borde givetvis gälla med, och alla dess varianter däremellan,
för vem är du att veta vilken gud andra tror på ? . Gud är inte ett namn.
Ord och handling påverkar själen, men vad skall jag predika om? Jag kan bara berätta om de positiva effekter jag upplever av att tro på min Gud. Sedan har jag ingen aning om hur någon kommer till den grad av tro som jag är på. Det är mysterium för mig med, men jag älskar min Gud.
Ord och handling påverkar inte det som jag ser som min själ,
Tror inte att det finns en nivå av själen, utan att den har olika nivåer,
och alla nivåer påverkas inte av ord. ord påverkar humör och beteendet.
Tror de flesta som tror på en gud, är nöjda med sin version.
- Harald Davidsson
nuddle skrev:Harald Davidsson skrev:ifall du tar 1500 millioner muslimer som varje fredag ber till Gud,
vad som verkligen sker är att de försöker kontakta sitt eget hjärta,
men det är ej öppet, för det är fullt av synd och övertramp, som de ej vill visa sina omvärld,
hur ska de kunna kontakta Gud i ett hjärta som ej är öppet,de måste föst börja med att ge upp att synda och samarbeta med djävulen,
Sedan kan de be till Gud att hjälpa dem att göra rent sitt hjärta
Lidande är synd, gentemot sig själv.
här missuppfattar du någonting, för lidandet
upplevs intensivt av oss själva då personligheten transformeras,
då den gamla personligheten går sönder mer och mer,
det gör ont, och bara människor med starkt mind orkar med en sådan process,
men då uppståndelsen kommer, och den reser sig en aning varje dag, då känner vi lust
och glädje,
lidandet är kärleken till Gud.
- Harald Davidsson
nuddle skrev:Olika tro leder till olika konsekvenser Marko, ifall du tror att ett äpple är nyttigt för dig eller onyttigt leder till olika konsekvenser.
Vem är min Gud?
den här tråden handlar ej om Gud, men om självmedvetande, du och Marko kan samtala på din tråd om islam, smutsa inte ner denna tråd med strunt.
Marko skrev:Ord och handling påverkar inte det som jag ser som min själ,
T.ex det Harald kallar för självet, anden är det som inget kan påverka. Det är därifrån den riktiga tron kommer,
alla argument osv som någon framställer är enbart en slags rationell förklaring till denna subjektiva tro som kommer från anden.
Enda sättet att veta vad ens riktiga åsikter är genom att befria sin ande, eller bli mer självmedveten.
Harald Davidsson skrev:nuddle skrev:Olika tro leder till olika konsekvenser Marko, ifall du tror att ett äpple är nyttigt för dig eller onyttigt leder till olika konsekvenser.
Vem är min Gud?
den här tråden handlar ej om Gud, men om självmedvetande, du och Marko kan samtala på din tråd om islam, smutsa inte ner denna tråd med strunt.
Nej, det handlar inte om Gud. Det är rätt. T.ex du säger att lidande är kärlek till Gud, det finns inget argument i världen som kan få mig att tro på det. Varför? Jo, för att min ande säger att lidande är synd gentemot sig själv som är orsakat av oss själv och att meningen med livet är att vara maximalt lycklig. Gud vill att vi skall vara maximalt lyckliga. Och ju mer självmedveten man är, desto mer tänker man för sig själv. Vad är alla dessa argument som människor framställer hit och dit om inte ren lurendrejeri? Så denna tråd handlar om självmedvetande, hur befria sin ande maximalt.
Alla ser själen lite olika, percis som med gud,
dom kristna skiljer på ande och själ, dom gamla nåjderna och vissa samer hade sju steg för själen. och de flesta av oss ser själ och ande som samma sak.
vad är det vi ska befria ?
jag ser livets kärna inte påverkbar i större utsträckning än tex hur vi andas,
du kan kontrollera delar, men inte få andningen att upphöra med tanken.
du kan inte tänka dig död, eller det är nog oerhört svårt iaf.
själen ser jag ligger bakom allt detta, jaget i kosmos.
den är redan befriad, det är det vi återvänder till,
så jag ser det mer som att du pratar om att leva rätt i handling och tanke.
dom kristna skiljer på ande och själ, dom gamla nåjderna och vissa samer hade sju steg för själen. och de flesta av oss ser själ och ande som samma sak.
Marko skrev:Alla ser själen lite olika, percis som med gud,
Liksom varför tror vi som vi tror? Svaret på alla frågor kommer bortom det ändliga. Man kan ställa frågan varför om och om igen,
det tar aldrig slut frågorna såvida man inte ger ett svar själv, och man kan undra varifrån svaret kommer. En riktig filosof säger att den inget vet för allt den påstår sig veta, är tro.
Varför vi tror som vi tror ?
För att tanken är begränsad, det är tanken som tror,
själen och det inre vet... när vi ska definiera det vi känner,
så spelar olika saker roll, från kulturella värderingar, social anpassning och egna personliga värderingar. det är tankar... tanken är det som ljuger, det som finns inom oss har inte förmågan och viljan av att ljuga, den behöver inte anpassas till andras värderingar.
Jag hade en väldigt intressant dialog med min dotter, om själar, gudar och spöken.
Hon ser gud som ett hittepå, själen behöver inte definieras, och spöken existerar.
Frågade henne varför det ena finns men inte det andra... - för att fantasin kan hitta på saker som inte sker i verkligheten.
vi kom iaf överens om att det mer var filosofiska frågor än verkliga.
Hon kommer att bli en bra tänkare, det som tar oändligt med rader och topics har hon redan bra svar på, 13 år gammal...
För att tanken är begränsad, det är tanken som tror,
själen och det inre vet... när vi ska definiera det vi känner,
så spelar olika saker roll, från kulturella värderingar, social anpassning och egna personliga värderingar. det är tankar... tanken är det som ljuger, det som finns inom oss har inte förmågan och viljan av att ljuga, den behöver inte anpassas till andras värderingar.
Jag hade en väldigt intressant dialog med min dotter, om själar, gudar och spöken.
Hon ser gud som ett hittepå, själen behöver inte definieras, och spöken existerar.
Frågade henne varför det ena finns men inte det andra... - för att fantasin kan hitta på saker som inte sker i verkligheten.
vi kom iaf överens om att det mer var filosofiska frågor än verkliga.
Hon kommer att bli en bra tänkare, det som tar oändligt med rader och topics har hon redan bra svar på, 13 år gammal...
- Harald Davidsson
jag känner tiden dunka och slå på mina läppar,
jag har gått ensam på gatorna i Hong Kong
och letat efter dig,
du skrev aldrig några brev,
du ringde mig alltid sent på natten,
jag hade inga svar,
jag har gått ensam på gatorna i Hong Kong
och letat efter dig,
du skrev aldrig några brev,
du ringde mig alltid sent på natten,
jag hade inga svar,
- Harald Davidsson
det är synd, att du inte förstår lidandets innebörd.
Återgå till "Tankar och känslor"