Jag mailade en katolsk präst för ett tag sen, för att jag i hemlighet ville upplysa om astrologin, och frågade vad han och kyrkan ansåg om saken.
Ska se om jag hittar mailet.
Hej!
Genom "fragaprasten" fick jag din e-post. Jag är Peter Fresman, katolsk
präst i Stockholm.
name: Erik
>
> ort: Norrtälje
>
> publicera: ja
>
> rubrik: Astrologi?
>
> comments: Hur ser kyrkan på astrologi, som en del i en holistisk
livsåskådning?
>
> Mvh/Erik
>
1) Astrologi och astronomi är inte samma sak, som du säkert vet. Astrologi
försöker läsa för oss människor fördold kunskap ur stjärnornas
konstellation. Därmed söker man i högmod överskrida den gräns för vårt
vetande som Skaparen har satt. Där ligger synden.
Astronomi är seriös vetenskap som utforskar Guds skapelse och kan bidra i
hög grad till vördnad inför skapelsen.
Vänlig hälsning!
Peter Fresman S.J.
Tack för ditt svar Peter!
Nja, nog är det väl så att astrologi och är astronomi ÄR samma sak. Tyvärr bidrar många oseriösa "astrologer" till att förvränga den till andlig glaumor och egoboosting.
Jag tror vi syftar på samma sak. De flesta känner nämligen inte till något annat än stjärntecken-astrologi!
När vi genom inre sexuell alkemi blir "the author" och omvandlar de "lägre", "fula" behoven till REN KÄRLEK och kommer till "himlen" förstår vi just detta -att sjärntecknen bara är just "signs" (minnes-identiter) -och upplever de "rena", "genuina" manifestationerna; vördnaden över relationen mellan Solen och Månen.
Jag håller med dig -DET är väl "synden" om något, att tillåta sig själv bygga sin identitet på de fördomsskapande upplevelser vi växt upp i. För det är lidandet. Det var det Jesus ville lära oss om. Alla är vi jämlikar.
Mvh Erik
Ursäkta om du blir förvirrad. Fredrika Larsson är bara ett låtsasnamn på just denna mail, som jag använder till andra saker.
Astrologi och astronomi är ingalunda samma sak. För att ha en seriös bedömning, skickar jag artiklarna från Nationalencyklopedin
>>>
Astrologi (grek. 'stjärnkunskap', av a_stron 'stjärna' och -logi_a 'lära', 'vetenskap', av lo_gos 'ord'), den lära som hävdar att en människas personlighet och/eller framtida öde bestäms av riktningen till vissa himlakroppar vid någon viss tidpunkt, vanligen hennes födelse. Den grafiska bilden av himlakropparnas positioner, liksom uttolkningen av dessa, kallas horoskop. Vetenskaps- och kulturhistoriskt är astrologin av stort intresse, men den måste numera betraktas som ren vidskepelse. Staffan Söderhjelm
Astronomi
(grek. astronomi_a 'stjärnkunskap', av a_stron 'stjärna' och ¤-nomi, kunskapen om och det vetenskapliga studiet av himlakroppar och andra naturföreteelser utanför planeten jorden.
Vänlig hälsning!
Tack för svaret.
Rättelse: Det jag just sa var "att ta ner himmelriket på jorden" handlar om att BESEGRA Stjärnteckens-arketyperna och uppleva den genuina verkligheten. Jag har själv upplevt detta, annars skulle jag inte uttala mig.
Det vore tråkigt att gå in i en diskussion, då det känns som om det bara vore att befästa upplevda olikheter. Jag hoppas och tror i alla fall att du förstår på ett ungefär hur jag menade. (Jag har studerat evolutionär astrologi seriöst ett bra tag.)
(Som svar på din "fråga" kan du ju fråga dig själv vad Nationalencyklopedin skulle säga om Gud...) Förstår du?
Hej då!
/Erik
Jag blir chockad över att jag aldrig trott att jag haft tiden att lära av mig själv, jag har inget att relatera till och går på automatik. Jag brukar söka i förflutna dokument då och då, det kan vara värdefullt -tiden är dessutom markerad. Men man kan aldrig ta hand om den i en egen planering, det skulle bli en gröt.
Här är en förståelse för dagens ungdoms jagterror:
www.skaparforum.com anv: roxy_music, lösen: bakpulver (mailen där är inte min dock, utan en väns) ..har inte censurerat framtiden där, men det är nog inget att oro mig för. Kan ju inte bete mig hur som helst. Ett tips är att i framtiden söka er till klärvojanta utnyttjare och konfrontera initieringen.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..