Det mest pinsamma...
Moderator: Moderatorgruppen
-
magicadehex
Vad grundar du ditt påstående på? Att du genomskådat oss, och därav kan se att vi verkligen missat något, eller kanske du själv missuppfattat? Du angriper meditationen från precis alla håll.
Jag menar att en männsika som mår bra kanske orkar prestera en intergalaktisk fotbollsplan mer, i form av stöd och hjälp utåt i samhället där det behövs, än vad denne annars skulle orka med i form av prestationer- både fysiska och psykiska.
Jag menar att en männsika som mår bra kanske orkar prestera en intergalaktisk fotbollsplan mer, i form av stöd och hjälp utåt i samhället där det behövs, än vad denne annars skulle orka med i form av prestationer- både fysiska och psykiska.
- Avantgardet
Och var leder den logiken dig? Typiskt new-age-tänk: "om jag bara vill tillräckligt mycket så kommer allt att bli bra". Allt för att slippa lyfta ett finger själv. Jag säger det rakt motsatta här: vi gör det som bör åtgärdas, seeeeeen så kommer vi att må bra, inte först se till så att vi själva mår bra och sen, kanske, om kraft finns därtill, så kanske, men bara kanske, kan vi hjälpa andra. Hur många magar mättar hoppet och tron?
Ta ett konkret (levande om du så vill) exempel. Inte fan kommer jag på affären genom att sitta tokstukad och fantisera om käk.
Ta ett konkret (levande om du så vill) exempel. Inte fan kommer jag på affären genom att sitta tokstukad och fantisera om käk.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- Johan Ågren
- Administratör
Avantgardet,
Jag skrev "individuation", inte "individualisering". "Egoism" uppstår genom avsaknaden av denna djupare förståelse av jagets relation till sina egna förutsättningar och till sin omgivning. Detta torde vara tydligare idag när vi har termer som "ekologi" som är väldigt rumsrent. Tyvärr så har vi dåligt med kunskap om hur vår inre ekologi är uppbyggd som helhet, i alla fall inom den västerländska vetenskapen. Här kan vi verkligen tala om att "angripa symptom".
Angående postmodernismen, så anser jag att jag tydliggör och utvecklar dessa ideer, och inte begränsar mig på och faller tillbaka på existentialistiska spelregler. Jag har inte missförstått något utan ser konsekvenserna av hur vi har att förhålla oss när vi tacklar postmodernismen. Fast detta har jag redan klargjort, om du minns.
För i övrigt så har du fått det om bakfoten det har med att "isolera sig och sitta och tänka sig lycklig". Meditationen är en väg in i aktivitet som per definition är av godo. Medan frånvaron därav bäddar för motsatsen. Om inte så är det inte frågan om meditation, och inget som jag försvarar. Lyckan är alltid sekundär, även om den råkar sammanfalla med ett agerande som grundar sig på en närvaro till tingen.
För att ta ett exempel: Det är det förhållningssätt som får dig att inse att din kropp behöver näringsriktig föda, som får dig att använda benen på ett effektivt sätt, och gå till den affär som i längden på ett hållbart sätt kommer att kunna förse dig med näringsriktig föda. Du har tillräckligt mycket närvaro i livet för att kunna ta med alla aspekter av ett skeende. För att kunna ha den närvaron så måste du vara skärpt. Du kanske till och med väljer att inte äta upp maten själv utan ger den till någon annan, inte för att det är "rättvist" utan för att du ser ett större behov utanför dig själv och inte längre betraktar dig själv som det stora ego du hade innan du blev varse om och integrerad med en störrre jagidentitet. Samma princip som får en förälder att dela med sig sin mat till sina barn, eftersom realiteten här slår igenom så starkt att den inte kan fösas bort. Att få barn kan bli en forcerad meditation. Att betrakta och känna in sitt barns behov är meditation. Att ta sig igenom och överleva katastrofer är meditation. Att leva ett hårt liv är meditation. Motsatsen är individen som har huvudet fullt av tankar och ideer och som svävar på ett moln i verkligheten och på den samma projicerar sin fördommar om hur saker förhåller sig.
En "sann kärna" är en realitet vad gäller allt annat, så varför inte hos människans tillstånd. Människans agerande styrs ytterst av hennes föreställningar om hur tillvaron är beskaffad. I realiteten följer vi mer eller mindre strömmen dock, oavsett vilka styrmedel den har.
/Johan
Jag skrev "individuation", inte "individualisering". "Egoism" uppstår genom avsaknaden av denna djupare förståelse av jagets relation till sina egna förutsättningar och till sin omgivning. Detta torde vara tydligare idag när vi har termer som "ekologi" som är väldigt rumsrent. Tyvärr så har vi dåligt med kunskap om hur vår inre ekologi är uppbyggd som helhet, i alla fall inom den västerländska vetenskapen. Här kan vi verkligen tala om att "angripa symptom".
Angående postmodernismen, så anser jag att jag tydliggör och utvecklar dessa ideer, och inte begränsar mig på och faller tillbaka på existentialistiska spelregler. Jag har inte missförstått något utan ser konsekvenserna av hur vi har att förhålla oss när vi tacklar postmodernismen. Fast detta har jag redan klargjort, om du minns.
För i övrigt så har du fått det om bakfoten det har med att "isolera sig och sitta och tänka sig lycklig". Meditationen är en väg in i aktivitet som per definition är av godo. Medan frånvaron därav bäddar för motsatsen. Om inte så är det inte frågan om meditation, och inget som jag försvarar. Lyckan är alltid sekundär, även om den råkar sammanfalla med ett agerande som grundar sig på en närvaro till tingen.
För att ta ett exempel: Det är det förhållningssätt som får dig att inse att din kropp behöver näringsriktig föda, som får dig att använda benen på ett effektivt sätt, och gå till den affär som i längden på ett hållbart sätt kommer att kunna förse dig med näringsriktig föda. Du har tillräckligt mycket närvaro i livet för att kunna ta med alla aspekter av ett skeende. För att kunna ha den närvaron så måste du vara skärpt. Du kanske till och med väljer att inte äta upp maten själv utan ger den till någon annan, inte för att det är "rättvist" utan för att du ser ett större behov utanför dig själv och inte längre betraktar dig själv som det stora ego du hade innan du blev varse om och integrerad med en störrre jagidentitet. Samma princip som får en förälder att dela med sig sin mat till sina barn, eftersom realiteten här slår igenom så starkt att den inte kan fösas bort. Att få barn kan bli en forcerad meditation. Att betrakta och känna in sitt barns behov är meditation. Att ta sig igenom och överleva katastrofer är meditation. Att leva ett hårt liv är meditation. Motsatsen är individen som har huvudet fullt av tankar och ideer och som svävar på ett moln i verkligheten och på den samma projicerar sin fördommar om hur saker förhåller sig.
En "sann kärna" är en realitet vad gäller allt annat, så varför inte hos människans tillstånd. Människans agerande styrs ytterst av hennes föreställningar om hur tillvaron är beskaffad. I realiteten följer vi mer eller mindre strömmen dock, oavsett vilka styrmedel den har.
/Johan
-
magicadehex
Avantgardet skrev:Och var leder den logiken dig? Typiskt new-age-tänk: "om jag bara vill tillräckligt mycket så kommer allt att bli bra". Allt för att slippa lyfta ett finger själv. Jag säger det rakt motsatta här: vi gör det som bör åtgärdas, seeeeeen så kommer vi att må bra, inte först se till så att vi själva mår bra och sen, kanske, om kraft finns därtill, så kanske, men bara kanske, kan vi hjälpa andra. Hur många magar mättar hoppet och tron?
Och typiskt dig, att kalla allt du inte känner till för new-age- för att ge det en negativ klang.
Jag håller med Johan. Och har inte så mycket därutöver att tillägga mer än att inskränkthet är hämmande.
-
magicadehex
Avantgardet skrev:Ta ett konkret (levande om du så vill) exempel. Inte fan kommer jag på affären genom att sitta tokstukad och fantisera om käk.
Anser du det vara en liknelse som håller måttet?
För det första så kan man inte likna meditation med att röka ner sig. Din drogpersonlighet tar sig alltför höga höjder i sitt resonemang här. Och för det andra så handlar inte meditation heller om att sitta och fantisera. Vilket du själv lätt skulle kunna komma underfund med om du skulle sätta dig in i ämnet tillräckligt.
- Avantgardet
Johan, fair enough.
Sitter och äter, så jag låter Kurt Vonnegut, för han har så djävla rätt, göra slitgörat (måste likförbannat citera, men tror jag ska fixa det):
Och inte bara ytligt, utan på allvar här. Varför blir alla de där pseudoösterlänningar alltid exakt samma dussinmänniska när de "funnit sig själva"?
Sen får du väl kasta in jungianska termer bäst du vill, Jung begår precis samma misstag här. Det är inte individen, upprepar jag än en gång, det är samhället. Till och med semi-marxisten Erich Fromm lät sig luras in på fel spår där, djävligt klantigt. Att tala om hunger, eller behov, som voro de "förhållningssätt" anser jag vara perverterat, i synnerhet som - i verkligheten - folk svälter ihjäl.
Sitter och äter, så jag låter Kurt Vonnegut, för han har så djävla rätt, göra slitgörat (måste likförbannat citera, men tror jag ska fixa det):
... I say mean things to my wife like, ' What kind of holy man is it that talks economics like a travelling secretary of the National Association of Manufacturers?'
'People make him talk economics. He doesn't want to talk about them. They aren't his field,' she says.
'How come he bombed in India, the home of meditators, and then had great succes with middle-class people in Scandinavia and West Germany and Great Britain and America?'
'For many complicated reasons, no doubt.'
'Maybe it's because he talks economics like a travelling secretary of the National Association of Manufacturers.'
'Think what you like,' she says, loving me, loving me, loving me. She smiles.
'If this thing is so good,' I say, 'why doesn't Maharishi take it right into the slums, where people are really suffering?'
'Because he wants to spread the word as fast as possible, and the best way to do that is to start with influential people.'
'Like The Beatles.'
'Among others.'
'I can see where influential people would like Maharishi better than Jesus. My God. If The Beatles and Mia Farrow went to Jesus, He'd tell 'em to give all their money away.'
And my wife smiles.
Och inte bara ytligt, utan på allvar här. Varför blir alla de där pseudoösterlänningar alltid exakt samma dussinmänniska när de "funnit sig själva"?
Sen får du väl kasta in jungianska termer bäst du vill, Jung begår precis samma misstag här. Det är inte individen, upprepar jag än en gång, det är samhället. Till och med semi-marxisten Erich Fromm lät sig luras in på fel spår där, djävligt klantigt. Att tala om hunger, eller behov, som voro de "förhållningssätt" anser jag vara perverterat, i synnerhet som - i verkligheten - folk svälter ihjäl.
- Avantgardet
magicadehex skrev:Och typiskt dig, att kalla allt du inte känner till för new-age- för att ge det en negativ klang.
Jag håller med Johan. Och har inte så mycket därutöver att tillägga mer än att inskränkthet är hämmande.
Tycker du det är mycket "negativ klang" i new-age? Sen ska du väl inte ta i så du spricker, tjejen, att påstå att jag skulle kalla allt som jag inte känner till för new-age är lite för mycket.
Hade varit intressant om nån utav er, om ni nu vill grupperas samman på så sätt, skulle kunna ta och redogöra för den där metafysiken på vilken era trosläror bottnar. Vad är så tilltalande till exempel med buddhismens syn på varat? Gärna i relation till det tråden var inne på tidigare. Identitet, självbild, och det köret.
Avantgardet skrev: Att tala om hunger, eller behov, som voro de "förhållningssätt" anser jag vara perverterat, i synnerhet som - i verkligheten - folk svälter ihjäl.
Misskalkyleringar, arbetslöshet, ingen ersättning, ett stort hat mot socialen, har på sätt och vis bidragit till min nu femte vecka utan pengar.
Maten tog slut för 2 veckor sedan, bortsett från de jävla havregrynen som smakar pest och kolera. Hjärnan är lik solen, den bränner allt tyngre grundämnen ju större brist på de lätta som råder, tills den slutligen förbrukat all energi och slocknar. Allvarligt, börjar känna mig dummare än vanligt, måste ta mig samman.
- Avantgardet
magicadehex skrev:Avantgardet skrev:Ta ett konkret (levande om du så vill) exempel. Inte fan kommer jag på affären genom att sitta tokstukad och fantisera om käk.
Anser du det vara en liknelse som håller måttet?
För det första så kan man inte likna meditation med att röka ner sig. Din drogpersonlighet tar sig alltför höga höjder i sitt resonemang här. Och för det andra så handlar inte meditation heller om att sitta och fantisera. Vilket du själv lätt skulle kunna komma underfund med om du skulle sätta dig in i ämnet tillräckligt.
Exempel visade förtjänstfullt på vad som avsågs visas med det, det måste vi nog erkänna. Skillnaden mellan att röka ner sig och meditera kan väl vara intressant, men det var ingen nödvändig likhet/skillnad för exemplet, annat än som just då i den mening att det rörde sig om en liknelse och inte två identiska ting och därför ett och samma ting. Exemplet rörde ju likheten i att meditera sig till en bättre värld (inte bättre självkänsla osv.) och att fantisera sig till mat. Mitt brajrökande hade inget med saken att göra så vitt jag kan se, blott jag som råkade vara allt för ärlig (skulle på affären, glömde av mig även om jag under en stor del av tiden faktiskt fantiserade om mat, och så hade två timmar gått). Lite löjligt av dig att försöka vinna några poäng på min uppriktighet.
Visst, du har rätt i att meditation inte handlar om "att sitta och fantisera" - man ska ju inte ens fantisera! Total inaktivitet kallas väl det? Hade velat höra samma typ av resonemang på arbetsplatser. "Vi tar fler och längre raster för att få mer uträttat!"
- Avantgardet
Zokrates skrev:Avantgardet skrev: Att tala om hunger, eller behov, som voro de "förhållningssätt" anser jag vara perverterat, i synnerhet som - i verkligheten - folk svälter ihjäl.
Misskalkyleringar, arbetslöshet, ingen ersättning, ett stort hat mot socialen, har på sätt och vis bidragit till min nu femte vecka utan pengar.
Maten tog slut för 2 veckor sedan, bortsett från de jävla havregrynen som smakar pest och kolera. Hjärnan är lik solen, den bränner allt tyngre grundämnen ju större brist på de lätta som råder, tills den slutligen förbrukat all energi och slocknar. Allvarligt, börjar känna mig dummare än vanligt, måste ta mig samman.
Hehehe, förlåt, det är tragiskt egentligen, kan bara inte låta bli att skratta, känner igen mig själv. Det är kul att se hur kroppen faller ihop allt eftersom, eller åtminstone så ligger det nån tjusning i det när man själv svävar en halvmeter eller två ovanför spektaklet.
Insett att jag är heltidsaktivist - jag gör djävlat ingenting i ordning.
- Avantgardet
- Johan Ågren
- Administratör
Avantgardet skrev::shock: Vad är det här då?
Har aldrig analyserat din person, Oblivion, ditt pulver! Istället för att grundlöst söka opponera dig mot det du läser, försök att förstå. Blir både roligare och mer lärorikt.
Vem är det som är pulver å du "smarte" Avantgardet?
Du får kalla det vad du vill men jag kallar det här för en personlighetsanalys light:
"Tycker det låter som en förkroppsligad fascism. Att ställa sig i en punkt utanför sig själv, en omänsklig punkt, och bedöma vem man själv är utifrån den punkten. Alla avvikelser måste skäras bort! Allt som inte stämmer med den ideala konceptionen hos ett slavdrivande överjag. Låter i mina öron inte som ett försök att komma tillrätta med sig själv inför sig själv, utan att komma tillrätta med sig själv inför en tänkt storhet, en ren objektivitet, "das Man" eller "den store Andre"."
"När man talar om "överjag" så är det väl underförstått att det rör sig om ett slags narcissistisk fascism?"
"Din moral och dina värderingar är inget absolut eget, utan något som du fått genom en social process."
"Härvidlag kan man grubbla på hur trygg-heten i denna trygghet i själva verket ser ut. Det är en trygghet som manar till "förändring", inte sant? En trygghet som i sin själva essens är otrygghet."
"Vi skiljer oss dock däri att du tycks veta vad det är Du säger medan jag hävdar att du fått en släng av identitetskris"
"Vad är det som du tar avstånd ifrån i detta ditt karvande av karaktär?"
Det var ju hur många exempel som helst! :roll:
Självklart har du i de flesta av fallen inte varit alldeles för uppenbar med att rikta in kritiken mot mig för då skulle du ju inte kunna komma med den sista dryga kommentaren som mothugg mot mitt svar. Alla utom du förstår att det är genomskinligt att syftet var att passa på att klämma dit Oblivion en aning eftersom du har stört dig på mina tidigare inlägg här i forumet.
Återgå till "Tankar och känslor"