Vad man tycker är bra inom konst, musik, litteratur - kultur öht - handlar mycket om vad öra och öra vant sig vid. Logik tänker jag också handlar mycket om vad man vant sig vid. "Det låter logiskt", säger man men det betyder ofta "det där är jag van vid så det verkar bra." Människor som har liknande erfarenheter av kultur tenderar att konvergera i sina värderingar.
Det tänker jag på när jag läser kategoriska värdeomdömen.
Men det handlar inte om värderelativism utan om erfarenhet.
Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad tänker du på?
Algotezza aka Algotezza
Vad tänker du på?
Anders skrev:Tänker på de som tycker att Dylans låttexter är så geniala. Det tycker inte jag. Hans texter är bra, men som låttexter är de rätt värdelösa. Ta bara en rad som "how many seas must a white dove fly". Låter klart bra då man bara läser upp textraden, men i låten funkar det rätt dåligt. "White dove fly", värsta plocka pepparkorn, och dove blir do-ove.
Just Blowing in the wind är en skaplig melodi, men alltför många dylanlåtar är som hellströms, man får en känsla av att man stoppat in lite random noter till en text.
Att verkligen skriva nåt som är bra melodi och bra text, och där orden sitter som en smäck i taktena, det är bra låttexter.
"Until the sun comes up over Santa Monica Boulevard"
Lyssna på Bob Dylans låt Series of dreams... vad tyckte du?
Vad tänker du på?
Algotezza skrev:Vad man tycker är bra inom konst, musik, litteratur - kultur öht - handlar mycket om vad öra och öra vant sig vid. Logik tänker jag också handlar mycket om vad man vant sig vid. "Det låter logiskt", säger man men det betyder ofta "det där är jag van vid så det verkar bra." Människor som har liknande erfarenheter av kultur tenderar att konvergera i sina värderingar.
Det tänker jag på när jag läser kategoriska värdeomdömen.
Men det handlar inte om värderelativism utan om erfarenhet.
Jag tro bara att det finns "god smak" i förhållande till något man tidigare upplevt, Pavlos hundar. Jag förvirras endast av olika sinnesstämningar, det skrämmer mig lite, god smak är nog något man behöver öva upp, eller det borde heta att konstant smak är nog något man behöver öva upp, tror nämligen att det är den skiftande sinnesstämningen som förvirrar.
Vad tänker du på?
Köpt cigaretter och matvin just.
Vad tänker du på?
Ett litet fegt pissråttesvin som bakifrån slog ned en intet ont anande man med en flaska
så att denne avled, har fått en straffskärpning från 8 månader till 10 månaders fängelse,
bra, det skall ju vara ett kännbart straff när någon på måfå slår ihjäl folk...
http://www.expressen.se/kvallsposten/ho ... ns-straff/
så att denne avled, har fått en straffskärpning från 8 månader till 10 månaders fängelse,
bra, det skall ju vara ett kännbart straff när någon på måfå slår ihjäl folk...
http://www.expressen.se/kvallsposten/ho ... ns-straff/
Vad tänker du på?
Oj, vad hemskt!
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... asylboende
En stor del som kommer hit är traumatiserade, det blir inte bättre av att närapå inga resurser läggs på
rehabilitering, en annan fråga är vad som görs för att upptäcka asylsökanden som bär på smittsamma
sjukdomar, hepatit, HIV, tuberkulos etc... Rätt ut i samhället med dem bara efter asylboendet, ut i
arbetslöshet, bidragsberoende, segregation och som grädde på flottet, knarkligorna.
Jämför att bli nedsprutad av en brandsläckare med att bli nedskjuten av en kalashnikov, stackars minister.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... asylboende
En stor del som kommer hit är traumatiserade, det blir inte bättre av att närapå inga resurser läggs på
rehabilitering, en annan fråga är vad som görs för att upptäcka asylsökanden som bär på smittsamma
sjukdomar, hepatit, HIV, tuberkulos etc... Rätt ut i samhället med dem bara efter asylboendet, ut i
arbetslöshet, bidragsberoende, segregation och som grädde på flottet, knarkligorna.
Jämför att bli nedsprutad av en brandsläckare med att bli nedskjuten av en kalashnikov, stackars minister.
Vad tänker du på?
Jag tänker på hur totalt hjärnbefriat det hade varit att bara vara en i mängden.
Vad tänker du på?
Zokrates skrev:Jag tänker på hur totalt hjärnbefriat det hade varit att bara vara en i mängden.
ja men ångest
Vad tänker du på?
Har inte haft så mycket tid eftersom jag jobbat med att bygga upp en grupp på Facebook. Det blev mera jobb än jag trodde men allt har gått på turbo hela tiden och medlemmarna bara strömmat in.
Vad tänker du på?
Antic skrev:Har inte haft så mycket tid eftersom jag jobbat med att bygga upp en grupp på Facebook. Det blev mera jobb än jag trodde men allt har gått på turbo hela tiden och medlemmarna bara strömmat in.
Vad heter den gruppen - vad är temat för den?
Algotezza aka Algotezza
Vad tänker du på?
Algotezza skrev:Antic skrev:Har inte haft så mycket tid eftersom jag jobbat med att bygga upp en grupp på Facebook. Det blev mera jobb än jag trodde men allt har gått på turbo hela tiden och medlemmarna bara strömmat in.
Vad heter den gruppen - vad är temat för den?
Mitt Töreboda
Där postar jag massor med bilder från förr och det är mycket minnen och nostalgi i omlopp. Även de som flyttade härifrån på 70 talet och kanske bor i Göteborg tycker det är roligt med alla gamla bilder som väcker minnen.
Återgå till "Tankar och känslor"