Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

reflex

Vad tänker du på?

Inläggav reflex » 03 apr 2015 07:31

Jag undrar när Iran är klar med sitt kärnvapen och kan göra sin första provsprängning.
Man måste vara verkligt naiv om man tror på deras försäkringar.
Samtidigt undrar jag vad som kommer att hända när deras kärnvapeninnehav är ett faktum? Förhoppningsvis ingenting, men detta är kanske också naivt.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

reflex

Vad tänker du på?

Inläggav reflex » 03 apr 2015 07:49

Man lär sig hela livet, så man borde bli klokare med åldern, men i vår kultur resonerar man inte alls så.
Jag ska i alla fall dela med mig av en insikt.
Jag har haft ett eksem som jag har pysslat med en längre tid.
Jag har provat olika salvor och krämer, bland annat kortisonsalva.
Kortison gör emellertid huden tunnare och mer ömtålig efter längre tids användning. Det blir lätt så att man blöder om man råkar klia sig.
Så till min insikt:
När huden utsätt för nötning så svarar kroppen med att förstärka hunden på dessa områden. Till exempel valkar på händerna vid nötning, eller hårda fingertoppar då man spelar gitarr. Det här borde man ju kunna utnyttja även på ömtålig hud. Insikten är att det inte är salvorna som läker huden i första hand utan det är själva den massage som applicerandet medför. Jag testade iden genom att massera huden länge och intensivt varje gång och ofta däremellan. Resultatet var mirakulöst.
Glad Påsk
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 apr 2015 09:35

reflex skrev:Jag undrar när Iran är klar med sitt kärnvapen och kan göra sin första provsprängning.

Iran har raketer, men inte vapenuran i tillräcklig mängd för att kunna tillverka taktiska kärnvapen. Israel som själva förfogar över cirka 200 stridsspetsar är inte nöjda.
reflex skrev:Man måste vara verkligt naiv om man tror på deras försäkringar.

Benjamin Netanyahu anser att överenskommelsen är ett ”dåligt avtal” som ”ger Iran exakt vad det vill”. Så bra då, om de tror det. Det kanske kunde utjämna maktbalansen något.
reflex skrev:Samtidigt undrar jag vad som kommer att hända när deras kärnvapeninnehav är ett faktum? Förhoppningsvis ingenting, men detta är kanske också naivt.

Du kan nog sova lugnt, Iran har inte tekniska möjligheter att pilla ihop några sådana bomber. Men det betyder ju inte att de är helt tandlösa om någon skulle få för sig att angripa dem.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 apr 2015 14:16

Pontius Pilatus dag framför andra. Ecce homo. Men det ville ingen veta av bland de församlade! Vanliga regler om bevisning fick vika sig för ett pragmatiskt beslut i konspiratörernas anda. I alla fall enligt synoptikerna.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 03 apr 2015 14:25

Pilatus skrev:Pontius Pilatus dag framför andra. Ecce homo. Men det ville ingen veta av bland de församlade! Vanliga regler om bevisning fick vika sig för ett pragmatiskt beslut i konspiratörernas anda. I alla fall enligt synoptikerna.

Jesu lidande, peanuts under Pontius Pilatus! :twisted:
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 apr 2015 15:15

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Pontius Pilatus dag framför andra. Ecce homo. Men det ville ingen veta av bland de församlade! Vanliga regler om bevisning fick vika sig för ett pragmatiskt beslut i konspiratörernas anda. I alla fall enligt synoptikerna.

Jesu lidande, peanuts under Pontius Pilatus! :twisted:

Jämfört med att han inför kejsaren skulle säga att han frikände en självutnämnd kung, som Sanhedrin och den samlade hopen ville se dömd, vilket måhända skulle orsakat ännu ett uppror var det säkert ett enkelt beslut. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 03 apr 2015 21:50

En drake, den första på 60 miljoner år, som bryter vattenytan en bit utanför Lidingö, flyger i i hög hastighet, på låg höjd, förbi Danvikstull sjukhus, förbi Waldemarsudde in mot gamla stan. Den märker, känner de förfärade reaktionerna från människorna vid slussen och på skeppsbron, människorna som ser den komma. Flyger in i hög hastighet, strax över hustaken i gamla stan, helt nära tyska kyrkan, sekunden efter precis förbi storkyrkan. Den häver upp ett högt skri då den flyger över slottet och blir synlig för alla människor i Kungsträdgården. Gör en snabb gir upp mot hamngatan, och låter triumferande en het eldslåga träffa glasmonumentet i fontänen vid Sergels torg. Den uppfattar hur glasmonumentet börjar brinna, samtidigt som den gör en ny gir, upp på Sveavägen, och flyger den i hela dess längd, skjutande eldslågor mot bilar och bussar, känner kaoset som sprider sig i dess väg. Landar till slut på toppen av Wennergrens center. Sitter stilla en stund, breder ut sina enorma vingar, sprutar en en kraftig eldslåga rakt upp i luften och ger till ett nytt, genomträngande skri. Nu vet den att den har människornas fulla uppmärksamhet. Väntar en halv minut till. Stiger sedan till väders, stiger, stiger, innan den på hög höjd åter flyger ut över östersjön innan den åter dyker, rakt ned, klyver vattenytan och är åter försvunnen från människornas värld, utan att de vet varifrån den kommit, och var den nu tagit vägen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 04 apr 2015 03:06

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 04 apr 2015 03:20

...vi böjde våra händer bak och fram, redan nu satt vi i graven och tystnade. Kulturkrocken var uppenbar, jag från Kina, du från Per Gessle. Hände det att vi stal en romans från vår spiritistiska mol?

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 04 apr 2015 15:26

there was a time when i favored the gum instead of the jelly, lol.

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 04 apr 2015 15:27

Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 apr 2015 15:40

Glad Påsk!

Bild