Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 28 aug 2015 19:19

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Är hastigheter överstigande c fullt möjliga, men helt enkelt omöjliga att mäta?

Det som är omöjligt är att något accelereras till hastigheter som är större än c. I exemplet ovan accelereras inte det bortflyende ljuset till så höga hastigheter. Men universum expanderar, mellanrummet mellan dig och det bortflyende ljuset blir större. Ljuset kommer på så sätt att avlägsna sig med ett högre värde än c. Men det är ett specialfall. Se Hubbles lag.

Tack för informationen. Skall kolla Hubbles lag. Men kan man uppmäta hastigheter över c?

Nej, att mäta ljusets hastighet skulle ge som resultat att ljuset färdas med hastigheten c.

Misconceptions About the Universe
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 28 aug 2015 19:50

Illusionen skrev:Min fru fyllde 70 år i går och jag lovade henne en bärbar dator i present.
Valet står mellan en ASUS och en HP, som förefaller ungefär likvärdiga,
och prismässigt skiljer inget (pris totalt ca 10.000:- inkl Office och installation).
Vi är lite villrådiga så min förhoppning är att någon datorkunnig vill hjälpa oss
med kommentarer och ev råd.

Ja, det var två i stort sett väldigt likvärdiga produkter, marginella skillnader i prestanda och pris, valet står här mellan de som föredrar Intel gentemot de som föredrar AMD, eller de som föredrar ASUS eller HP, rent generellt så har den senare här en lite bättre prestanda, marginellt, men HP är, eller har varit, ökända för att leverera datorer som pajar strax efter att garantin löpt ut,
samt att de har varit dåliga när det gäller kundbemötande. Själv skulle jag inte röra en hp produkt såvida jag inte fick den gratis,
huruvida ASUS är mycket bättre är svårt att säga, men i ert fall tror jag att valet mest landar på vilken färg ni gillar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 28 aug 2015 22:05

Zokrates skrev:
Illusionen skrev:Min fru fyllde 70 år i går och jag lovade henne en bärbar dator i present.

Ja, det var två i stort sett väldigt likvärdiga produkter,

Men jag tror inte jag skulle köpt en dator utan Windows 10. Inte för att det är så mycket bättre, men det är det operativsystemet som kommer att gälla ett bra tag framöver.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 29 aug 2015 04:34

Det brukar väl gå till så att den som köper en ny dator erbjuds det nya systemet samtidigt, så var det med både Vista och Win 7 och Windows 8.1. Tror knappt heller att en efteruppdatering hemma behöver kosta mer än tiden det tar att uppdatera.

Windows 10 - gratis uppdatering under första året
Uppdatera till nya Windows - gratis

Microsoft har presenterat Windows 10 och äntligen fick vi bekräftat att nya versionen blir gratis för de som redan kör Windows 7 eller nyare.

Har man Windows 7, Windows 8.1 eller Windows Phone 8.1 så kan man ladda ned och installera Windows 10 när den färdiga versionen släpps. Allt som behövs är att man bekräftar sin befintliga installation via internet mot Microsofts servrar.

Erbjudandet gäller under ett helt år och därefter får man som tidigare betala för en uppdatering. Anledningen till att Windows 10 nu är gratis under en längre period är för att skynda på övergången från de äldre versionerna till den nya.

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 aug 2015 17:05

Illusionen

Jag kan inte mycket om datorer. Men om du skulle låta mig, en blind välja, så skulle jag ta ASUS-datorn, den är säkert väldigt bra! Men själv så skulle jag föreslå, om jag får komma med ett förslag, att du istället köper henne en iPad (läsplattan från Apple), men det hela beror ju självklart på hur man vill använda sina produkter, iPad:s är väldigt enkla och funktionella att använda, det är underbart att bara peka på skärmen, bara ett förslag!

Illusionen

Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 29 aug 2015 19:58

Tack för kommentarer och förslag.

Min fru Tuulikki kommer från Liuksiala Kangasala, några mil utanför Tammerfors i Finland.
Anledningen till att hon önskar sig en dator med full HD-skärm är att hon vill kunna följa Gudstjänster
och liknande evenemang från sin hembygd, via nätet. En iPad är ett intressant förslag, som vi diskuterat,
men vi tror det krävs en skärm med hög upplösning för att upplevelsen ska bli tillräckligt bra.

Zacharias Topelius har skrivit en vacker tonsatt dikt, ”På Roines strand”.
Min frus föräldrar hade en liten lantegendom som sträckte sig ned till sjön Roine.
Liuksiala är en herrgård där en gång i tiden Karin Månsdotter rumsterade.

På Roines strand.

Hjorden betar, och klockan klingar,
klockan klingar på Roines strand.
Svanen flyger med vita vingar,
flyger ensam vid molnets rand.
Vårens vindar i löven gå,
solen skiner, och sjön är blå;
men jag sjunger min långa längtan,
sjunger ensam på Roines strand.
Fader min är en björk i skogen,
moder min är en sommarsky,
broder min är ett ax i logen,
syster min är ett vinterny.
Ensam är jag, som hedens ljung,
blommar ensam och vissnar ung,
sjunger, sjunger min långa längtan,
Om den strålande solen visste,
om hon visste mitt hjärtas håg,
allt sitt rosende sken hon miste,
skulle sjunka i kvällens våg,
sjunka, sjunka i nattens famn;
men jag viskar min älsklings namn,
sjunger, sjunger min långa längtan,

/ Illusionen
https://www.youtube.com/watch?v=RkriPebgemM

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 29 aug 2015 21:19

ghjghjghj

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 29 aug 2015 21:25

lalalaa...

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 29 aug 2015 22:08

Ja, vem sjunger bäst, ingen aning, men ibland tänker jag att kreativa människor var de än är i världen, måste ha en droppe svenskt blod i sig, oavsett om det gäller poesi, författarskap, sång, eller skådespeleri. Ben, ni kanske är släkt?

Brita Andersdotter Hök till Partille
her brother → Anders Andersson Finne
his daughter → Annika Frande
her daughter → Susannah Nilsdotter Enochson
her son → Andrew Enochs
his son → John Enochs
his daughter → Sarah Enochs
her son → Reason Bissett
his son → John Bissett
his son → George Linsey Bissett
his son → Paul Douglas Bissett, Sr
his daughter → <privat> Germanotta (Bissett)
her daughter →Lady Gaga

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 29 aug 2015 22:36

:D

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 30 aug 2015 16:18

Vad gör en person intresserad? Svar: Jag satsar på "sysslolöshet", vilket kanske är en produkt av "uttråkning".

Vad innebär det att vara intresserad? Svar någon? Kan det vara "att ha en syssla"?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 aug 2015 17:12

klorofyll skrev:Vad gör en person intresserad? Svar: Jag satsar på "sysslolöshet", vilket kanske är en produkt av "uttråkning".

Vad innebär det att vara intresserad? Svar någon? Kan det vara "att ha en syssla"?

Att vara motiverad, att finna något meningsfullt. Filatelisten som undersöker tandning, eventuella plåtfel, poststämpeln, om frimärkets katalogvärde om det berättar något intressant mm.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Ben

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 31 aug 2015 00:07

Nån som brukar backpacka i Europa? Eller har erfarenhet av det?

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2015 11:56

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad gör en person intresserad? Svar: Jag satsar på "sysslolöshet", vilket kanske är en produkt av "uttråkning".

Att vara motiverad, att finna något meningsfullt. Filatelisten som undersöker tandning, eventuella plåtfel, poststämpeln, om frimärkets katalogvärde om det berättar något intressant mm.

Bild

Vad är ett motiv? En anledning? Vad är en anledning? Vägen till ett mål? Vad är ett mål? En önskad framtid? Vad är en framtid? Det pågående nuet?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 aug 2015 12:27

klorofyll skrev:Vad är ett motiv? En anledning? Vad är en anledning? Vägen till ett mål? Vad är ett mål? En önskad framtid? Vad är en framtid? Det pågående nuet?

Varför krångla till det? Om vi anser att det finns något som vi värderar högre än något annat så är det ju en slags utgångspunkt. Oftast finns det sådant som vi uppskattar, vänskap, en vänlig kram, att vi har likartade intressen som någon, att vi finner det speciellt trevligt att vara tillsammans med en viss person, att vi kan försörja oss själva, att vi känner oss hemma där vi bor, att vi har en täppa att odla.

Vi kan inte intellektualisera allt, ständigt vara skeptiska till allt, reducera och dekonstruera i allt vi har för oss.

Vad har skepticismen för mål? Är det en produktiv inställning? Naiva konstnärer målar sina bilder frodigt, livsbejakande. Minimalisterna överlämnar sina torftiga alster till någon annan att förverkliga.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"