Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2015 16:33

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad är ett motiv? En anledning? Vad är en anledning? Vägen till ett mål? Vad är ett mål? En önskad framtid? Vad är en framtid? Det pågående nuet?

Varför krångla till det? Om vi anser att det finns något som vi värderar högre än något annat så är det ju en slags utgångspunkt. Oftast finns det sådant som vi uppskattar, vänskap, en vänlig kram, att vi har likartade intressen som någon, att vi finner det speciellt trevligt att vara tillsammans med en viss person, att vi kan försörja oss själva, att vi känner oss hemma där vi bor, att vi har en täppa att odla.

Vi kan inte intellektualisera allt, ständigt vara skeptiska till allt, reducera och dekonstruera i allt vi har för oss.

Vad har skepticismen för mål? Är det en produktiv inställning? Naiva konstnärer målar sina bilder frodigt, livsbejakande. Minimalisterna överlämnar sina torftiga alster till någon annan att förverkliga.

Det finns väl bara ett berättigat skäl till att "krångla till" saker, för att vi lättare skall förstå? Du skriver mycket bra uppmuntrande ord, du fokuserar på det positiva! Det är nog sant att det är meningslöst att intellektualisera allt, åtminstone om det inte ger svar, men det fick jag ju i det här fallet. Jag älskar att vara en naiv konstnär men jag älskar nog mest att umgås med minimalisterna! :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 02 sep 2015 00:15

klorofyll skrev:Det finns väl bara ett berättigat skäl till att "krångla till" saker, för att vi lättare skall förstå? Du skriver mycket bra uppmuntrande ord, du fokuserar på det positiva! Det är nog sant att det är meningslöst att intellektualisera allt, åtminstone om det inte ger svar, men det fick jag ju i det här fallet. Jag älskar att vara en naiv konstnär men jag älskar nog mest att umgås med minimalisterna! :D

Tack för de vänliga orden!

Bild
Moderator

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 10 sep 2015 13:45

Konsten att lyssna.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 10 sep 2015 19:09

Tala är silver men lyssna är guld.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 sep 2015 15:03

Självförtroende är bra men självkänsla bättre.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 sep 2015 20:48

klorofyll skrev:Självförtroende är bra men självkänsla bättre.

Skall du inte tala om varför du anser att självkänsla är bättre?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 11 sep 2015 21:35

Algotezza skrev:Tala är silver men lyssna är guld.

Men det är fan så mycket jobbigare också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 sep 2015 12:06

Pilatus skrev:

Jag vet inte om så många håller med mig om definitioner, so what?
Självkänsla=att man känner sina positiva egenskaper.
Självförtroende=att man tror på de förmågor man har.
I relation till andra människor är det nog bättre att ha självkänsla.
I relation till sig själv är nog bättre att ha självförtroende.
Ur moralisk synvinkel (i relation till andra) är det då bättre med självkänsla.
Men jag tror att man kan göra större personliga framsteg med ett gott självförtroende.
För mig är självkänsla att lyssna och självförtroende att tala.
Kanske är det ingen skillnad i värde mellan självkänsla och självförtroende...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 sep 2015 23:48

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:

Jag vet inte om så många håller med mig om definitioner, so what?
Självkänsla=att man känner sina positiva egenskaper.

självuppfattning, vi duger som vi går och står
klorofyll skrev:Självförtroende=att man tror på de förmågor man har.

individens tilltro till sin förmåga att prestera
klorofyll skrev:Kanske är det ingen skillnad i värde mellan självkänsla och självförtroende...

Det är bra om vi är avspända och litar på oss själva, vi klarar oss. Vi kan ju undvika att försöka göra sådant som vi vet att vi inte kan. Många teve-personligheter har god självkänsla. Leif GW Persson, Birger Schlaug, Robert Aschberg, Agneta Sjödin, Veronica Palm och Lena Olin
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 13 sep 2015 07:42

Kan säga att fokus på självkänsla, utan att ha särskilt mycket självförtroende inte är nån höjdare. Självkänsla innebär inte att man bara känner sina goda sidor. Man känner de dåliga också. Och det är lättare att fokusera på dem än på de eventuellt goda sidorna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 sep 2015 10:24

Anders skrev:Kan säga att fokus på självkänsla, utan att ha särskilt mycket självförtroende inte är nån höjdare. Självkänsla innebär inte att man bara känner sina goda sidor. Man känner de dåliga också. Och det är lättare att fokusera på dem än på de eventuellt goda sidorna.

Jag tror att en person som känner sig själv i regel tycker om sig själv. Om man är en omoralisk person så kan man inte känna sig själv enligt min mening. Men det finns även andra orsaker till att man kanske inte känner sig själv, som att man exempelvis manipuleras.

I ett mycket individualistiskt samhälle tror jag att det är en särskild nackdel att inte ha gott självförtroende, i en omvårdande miljö har självförtroende mindre betydelse.

klorofyll

Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 sep 2015 10:29

Pilatus skrev:självuppfattning, vi duger som vi går och står

Den uppfattningen borde alla ha. När man frågar sig varför det inte ligger till så glömmer man lätt hur fort samhället har förändrats.
Pilatus skrev:Det är bra om vi är avspända och litar på oss själva, vi klarar oss.

Ja. Det ordnar sig. Vi gör så gott vi kan.

Illusionen

Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 13 sep 2015 16:40

Vi har bestämt oss för att köpa en bärbar dator av fabrikat ASUS.
ASUS lämnar 2 års garanti, medan HP lämnar 1 års garanti.
Vi har hittat två datorer, som valet står mellan, och som båda har ett pris på 7.990:- kr.
ASUS X751LB-T4005H
(Siba) och ASUS R752LK-T4150H (MediaMarkt)
Säger dessa nummer något om utförandet, t ex om R752LK är en senare och då bättre variant ?
Är tacksam för ev råd.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 sep 2015 17:58

Illusionen skrev:Vi har bestämt oss för att köpa en bärbar dator av fabrikat ASUS.
Vi har hittat två datorer, som valet står mellan, och som båda har ett pris på 7.990:- kr.
ASUS X751LB-T4005H
Säger dessa nummer något om utförandet, t ex om R752LK är en senare och då bättre variant ?
Är tacksam för ev råd.

/ Illusionen

ASUS X751 har en 17" skärm, säkert trevligt, men titta gärna på ASUS hemsida, borde inte modellen du skall köpa finnas med i vad som produceras nu. Här en modell som verkar vettig enligt vad jag funnit:

Moderator

Illusionen

Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 13 sep 2015 19:32

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Vi har bestämt oss för att köpa en bärbar dator av fabrikat ASUS.
ASUS X751LB-T4005H
Är tacksam för ev råd.

/ Illusionen

ASUS X751 har en 17" skärm, säkert trevligt, men titta gärna på ASUS hemsida, borde inte modellen du skall köpa finnas med i vad som produceras nu.
Här en modell som verkar vettig enligt vad jag funnit:

Tack för tips!
På ASUS hemsida finns X-serien, som bl a beskrivs som,

En bärbar dator för vardagligt bruk med bra värde och funktion – som riktar sig mot användaren
ASUS X-serien är den bästa allomfattande bärbara datorn med bra värde för arbete och spel.
X-serien drivs av ett val mellan Intel- och AMD-processorer.
Den är en stilren bärbar dator designad för de som vill skilja sig från mängden.
X-serien omger dig i högklassigt ASUS SonicMaster-förbättrat ljud; och ger dig 2 sekunder återgång från sovläge;
så att den alltid är redo på ett ögonblick. Det finns dessutom USB 3.0 för supersnabb dataöverföring.

Däremot kan vi inte hitta någon R-serie, så kanske MediaMarkt marknadsför en "egen" variant av ASUS,
i så fall blir det mindre intressant med R-serien.

/ Illusionen

Återgå till "Tankar och känslor"