Pilatus skrev:klorofyll skrev:Vad är ett motiv? En anledning? Vad är en anledning? Vägen till ett mål? Vad är ett mål? En önskad framtid? Vad är en framtid? Det pågående nuet?
Varför krångla till det? Om vi anser att det finns något som vi värderar högre än något annat så är det ju en slags utgångspunkt. Oftast finns det sådant som vi uppskattar, vänskap, en vänlig kram, att vi har likartade intressen som någon, att vi finner det speciellt trevligt att vara tillsammans med en viss person, att vi kan försörja oss själva, att vi känner oss hemma där vi bor, att vi har en täppa att odla.
Vi kan inte intellektualisera allt, ständigt vara skeptiska till allt, reducera och dekonstruera i allt vi har för oss.
Vad har skepticismen för mål? Är det en produktiv inställning? Naiva konstnärer målar sina bilder frodigt, livsbejakande. Minimalisterna överlämnar sina torftiga alster till någon annan att förverkliga.
Det finns väl bara ett berättigat skäl till att "krångla till" saker, för att vi lättare skall förstå? Du skriver mycket bra uppmuntrande ord, du fokuserar på det positiva! Det är nog sant att det är meningslöst att intellektualisera allt, åtminstone om det inte ger svar, men det fick jag ju i det här fallet. Jag älskar att vara en naiv konstnär men jag älskar nog mest att umgås med minimalisterna!