Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?

Inläggav Anders » 04 jul 2026 12:01

Pilatus skrev:Människor är giriga, altruistiska, eller humana och hjälpsamma.

Eller??
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jul 2026 12:06

Algotezza skrev:
Det är vad man använder pengarna till som avgör vad slags moral man hur och naturligtvis också hur man skapat sin förmögenhet.

Sen finns ju frågan HUR man använder pengarna. Bland annat, kanske då, ta ett steg tillbaka och just vara medveten om att det finns andra moraler inblandade i de pengar jag har att förvalta. (Är väldigt mycket mer en skattekille än välgörenhetskille).
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 jul 2026 12:08

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Det är vad man använder pengarna till som avgör vad slags moral man hur och naturligtvis också hur man skapat sin förmögenhet.

Sen finns ju frågan HUR man använder pengarna. Bland annat, kanske då, ta ett steg tillbaka och just vara medveten om att det finns andra moraler inblandade i de pengar jag har att förvalta. (Är väldigt mycket mer en skattekille än välgörenhetskille).

Vad och hur sammanfaller väl här... Eller?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jul 2026 12:10

Algotezza skrev:Vad vi än strävar efter eller vill uppnå kräver det i regel en viss ansträngning och en arbetsinsats. Kan man hitta bekväma genvägar tar man dem. Det är vad AI lockar med, "en fri lunch".

Om man, ilket är mycket frestande, använder AI så. Men man kan använda AI tvärt om, och det är mycket frustrerande och jobbigt, kräver verkligen arbetsinsats.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jul 2026 12:17

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:

Vad och hur sammanfaller väl här... Eller?

Inte som jag ser det. Man kan ha intentioner, men att sen använda pengarna vist är något helt annat än att bara ge och känna att lilla samvetet har fått sitt, som nåt avlatsbrev.

Både personligen och på en nationell nivå.

Ett exempel är en sverigedemokrat som instinktivt känner att bistånd är ett jävla slöseri med skattepengar. Men… om bistånd får det att fungera bättre i landet, så att folk inte söker sig norrut…?

Eller att som rödstrumpa propagera för ohämmad flyktingmottagning, eller nogos mitt i villaområden, konstigt om Sverigedemokraterna blir ännu större, och polariseringen i politiken blir än mer utpräglad.

Hur är för mig rätt viktigt, och inte detsamma som vad. Klokhet ovanför ens personliga moralkodex.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 jul 2026 13:39

Anders skrev:
Algotezza skrev:Vad vi än strävar efter eller vill uppnå kräver det i regel en viss ansträngning och en arbetsinsats. Kan man hitta bekväma genvägar tar man dem. Det är vad AI lockar med, "en fri lunch".

Om man, ilket är mycket frestande, använder AI så. Men man kan använda AI tvärt om, och det är mycket frustrerande och jobbigt, kräver verkligen arbetsinsats.

Använda AI tvärtom? Vad innebär det? Att gå omvägar i st f genvägar? Krångla till det i st f stt förenkla för sig?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jul 2026 14:10

Algotezza skrev:
Anders skrev:

Använda AI tvärtom? Vad innebär det? Att gå omvägar i st f genvägar? Krångla till det i st f stt förenkla för sig?

Man tränger ned instället för att sammanfatta. Eller, man kan sammanfatta, men så ber man om klargöranden. Eller som då jag läser nåt typ filosofiskt tar det en evinnerlig tid numer eftersom jag hela tiden är inne på AI. Provtrycker, ber om sammanfattning då någon annan för en själv okänd filosof namedroppas osv.

Eller som då man pluggade. - om man haft AI, helvete vad man lärt sig väl. Det man inte var med på eller framför allt irriterade sig på, kunde man få klargjort. AI är en utmärkt pedagog.

Att ta till sig kunskap typ skolklass, one size fits all, finns det något försvar för det?

Eller TL;DR - följdfrågor
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jul 2026 14:20

Typisk fråga om säg derivara eller en konstigare programmeringskonstruktion:

”Den som kom på den här konstruktionen var mycket mer nörd än jag, hur resonerade hon då hon kom på den”

Att förstå saker på sätt som andra förstår dem på dem är bara korkat. Samma med en facktext på engelska online, översätt den. Utan att förenkla. Engelskan är bara irriterande. Vill man lära sig engelska kan man läsa engelsk skönlitteratur.
Juli 2026

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 jul 2026 16:23

Anders skrev:Typisk fråga om säg derivara eller en konstigare programmeringskonstruktion:

”Den som kom på den här konstruktionen var mycket mer nörd än jag, hur resonerade hon då hon kom på den”

Att förstå saker på sätt som andra förstår dem på dem är bara korkat. Samma med en facktext på engelska online, översätt den. Utan att förenkla. Engelskan är bara irriterande. Vill man lära sig engelska kan man läsa engelsk skönlitteratur.

Såg för något år sedan ett program om matematikens historia. Bl.a. frågades i programmet hur kom man fram till cirkelns area. Hur beräkna den?
Frågan ställdes sen till en skojfrisk matematikprofessor, han; vi tar pizzametoden!
En pizza kan hjälpligt med fantasi föreställa en cirkel, om du skär pizzan i fyra lika stora delar vågrät/lodrät och sen placerar de fyra bitarna omväxlande spetsen ner/spetsen upp får du en en figur som hjälpligt föreställer en rektangel.
En rektangel har fördelen att det är enkelt att räkna ut arean. Detta utnyttjas i bl.a. i Riemannintegralen.
Men vi fortsätter med pizzan, du skär dessa fyra delar i åtta delar och placerar likadant. Rektangeln ser bättre ut än den förra.
Vi fortsätter processen, för varje gång blir pizzarektangeln bättre.
Vi fortsätter processen "i all oändlighet" och når ett gränsvärde som är cirkeln area.

Gränsvärde är ett matematiskt begrepp som är rätt enkelt begrepp som många har svårt för.
Vet inte om jag förklarade ok, gränsvärde är ett värde som aldrig uppnås men likväl är det äkta värdet. Behöver nog hjälp av Vertumnus.

Vega

Inläggav Vega » 04 jul 2026 19:01

Anders skrev:Att ta till sig kunskap typ skolklass, one size fits all, finns det något försvar för det?

Att Christopher Reeve ”Superman” blev förlamad i en ridolycka, det säger allt om det här livet. För det är så livet fungerar. Om man kan misslyckas fullständigt totalt så har man vunnit första pris.. De mest framgångsrika kanske inte skådespelar Superman inför hela jordens befolkning på 80-talet, men varför inte? Framgång är väl ofta högst personlig.

Vega

Inläggav Vega » 04 jul 2026 19:11

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Typisk fråga om säg derivara eller en konstigare programmeringskonstruktion:

Såg för något år sedan ett program om matematikens historia. Bl.a. frågades i programmet hur kom man fram till cirkelns area. Hur beräkna den?
Frågan ställdes sen till en skojfrisk matematikprofessor, han; vi tar pizzametoden!
En pizza kan hjälpligt med fantasi föreställa en cirkel, om du skär pizzan i fyra lika stora delar vågrät/lodrät och sen placerar de fyra bitarna omväxlande spetsen ner/spetsen upp får du en en figur som hjälpligt föreställer en rektangel.
En rektangel har fördelen att det är enkelt att räkna ut arean. Detta utnyttjas i bl.a. i Riemannintegralen.
Men vi fortsätter med pizzan, du skär dessa fyra delar i åtta delar och placerar likadant. Rektangeln ser bättre ut än den förra.
Vi fortsätter processen, för varje gång blir pizzarektangeln bättre.
Vi fortsätter processen "i all oändlighet" och når ett gränsvärde som är cirkeln area.

Gränsvärde är ett matematiskt begrepp som är rätt enkelt begrepp som många har svårt för.
Vet inte om jag förklarade ok, gränsvärde är ett värde som aldrig uppnås men likväl är det äkta värdet. Behöver nog hjälp av Vertumnus.

Nu när vi har AI, världen blir allt mer mångfasetterad och jag tänker att man måste vara rätt smart för att rida vågen, nu mer än någonsin. Kan man säga att makten blir mer och mer centraliserad till förmån för väldigt kompetenta människor??

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 jul 2026 19:50

Vega skrev:Nu när vi har AI, världen blir allt mer mångfasetterad och jag tänker att man måste vara rätt smart för att rida vågen, nu mer än någonsin. Kan man säga att makten blir mer och mer centraliserad till förmån för väldigt kompetenta människor??

Håller inte riktigt med. Är Musk kompetent och intelligent? Nej, det tycker inte jag (till skillnad från Pilatus). Tycker han är rätt platt människa rent intellektuellt.
Musk rider på den nyliberala vågen där just genuin kunskap spelar ingen större roll. Gissar att han i stort sett rent kunskapsmässigt har noll kunskaper och endast glider runt som "entreprenör" bland finansfolk med "visioner" och alla "riskkapitalister".

Vega

Inläggav Vega » 04 jul 2026 19:59

hakkapeliitta skrev:
Vega skrev:Nu när vi har AI, världen blir allt mer mångfasetterad och jag tänker att man måste vara rätt smart för att rida vågen, nu mer än någonsin. Kan man säga att makten blir mer och mer centraliserad till förmån för väldigt kompetenta människor??

Håller inte riktigt med. Är Musk kompetent och intelligent? Nej, det tycker inte jag (till skillnad från Pilatus). Tycker han är rätt platt människa rent intellektuellt.
Musk rider på den nyliberala vågen där just genuin kunskap spelar ingen större roll. Gissar att han i stort sett rent kunskapsmässigt har noll kunskaper och endast glider runt som "entreprenör" bland finansfolk med "visioner" och alla "riskkapitalister".

Han är intelligent, precis och hård. Men han saknar känslomässig intelligens. Typ.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 jul 2026 21:03

Vega skrev:Han är intelligent, precis och hård. Men han saknar känslomässig intelligens. Typ.

På vilket sätt tycker du han är intelligent. Säg nåt konkret.
Han är en risktagare precis som Trump, båda två rider på den nyliberala vågen som inte har så mycket med intelligens att göra.

Vega

Inläggav Vega » 04 jul 2026 21:18

hakkapeliitta skrev:
Vega skrev:Han är intelligent, precis och hård. Men han saknar känslomässig intelligens. Typ.

På vilket sätt tycker du han är intelligent. Säg nåt konkret.
Han är en risktagare precis som Trump, båda två rider på den nyliberala vågen som inte har så mycket med intelligens att göra.

Han är bra på att diskutera, han är ganska klar. Hans drivkrafter kanske är barnsliga men han är framgångsrik. Eller?

Återgå till "Tankar och känslor"