Julen och jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Re: Julen och jag

Inläggav J R Auk » 24 dec 2010 12:32

nuddle skrev:
tråkigt Johan

det är lite så med relationer kärlek kontra frihet

ifall du vill ha kärlek måste du ge upp en del av din frihet

nu verkar du ha valt friheten

och konsekvenserna får du bära

det är ingen mening att älta över det

var stilla i din egen friheten

njut av solen :)

Man behöver absolut inte ge upp någon kärlek för att vara fri. Det där är att definiera kärlek som den perverterade variant som legitimerar "förtryck". Motsatsen är enligt mig kärlekens essens. Dock så blir man fångad av den kärlek man känner, och med vår psykologis rationalitet kan det projiceras till att vara någon annans, och inte ens egna, bojor.

Men kärleken är fri, just därför drabbar den oss.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 24 dec 2010 12:33

ja god jul eller bad jul på er  :lol: då ...

lyssnar på zapppppa

http://sverigesradio.se/sida/sandningsa ... ramid=2195

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 dec 2010 12:43

Johan Ågren skrev:Plötsligt är det svarta vargar i både smirnof reklam och brandsläckarreklam. Inte nyttigt för det halvpsykotiska solipsistiska tillstånd jag befinner mig i. Finns det någon annan som på allvar överväger solipsism?

Japp, solipsistisk epistemologi. Dvs vår kunskap är en sluten tillvaro, allt jag vet är jag, allt jag är är allt jag vet. Men jag är också realist. Så kunskapen är bara det här skilda fältet, inte något världen beror på. Och trots att jag bara känner mig själv så känner jag ändå världen "korrekt" eftersom mina olika delar relaterar till varandra på sätt som skapar ett rum som är "objektivit".

Det mesta det gör är att ställa kommunikationen i tvivel. Men genom harmoni kan man likt två toner på olika band vara i samförstånd trots att man ljuder olikt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 dec 2010 12:45

[quote="Minded] börja leta efter något som fyller dina batterier igen.[/quote]

Precis. Du har ju dessutom nära till batterigatan, Johan. Så funkar det, vi människor är så nära och samtidigt så långt borta ifrån varann. Det var ett bra tag sedan jag var helt inne i solipsismen, men det glimtar till ibland. Är det en saga så får jag väl försöka göra den så bra som möjligt. Din sambo kommer att förstå att du behövde lite ensamhet. Julen ställer ofta sådana förväntningar, som att det ska vara som både före, under och efter orgasmen samtidigt. Det är lite svårt att få till det. Ändå - det här är en varning i förskott - ser du en gammal tant om sisådär 30-40 år som patrullerar kring julbocken och hötter med paraplyet mot eventuella pyromaner är det förmodligen jag. Då blir det krig  :wink: . Jag har börjat förbereda mig redan. Jag brukar snurra upp mitt hår och fästa det med en penna i nacken. Tänk när det blir alldeles vitt och jag blir en sådan där gumma som inte finns längre.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 dec 2010 12:49

Lufier skrev:<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4JCZqBGmBjc?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4JCZqBGmBjc?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Detta är helgerån! rekoj - säg till honom! (Du behöver ju inte berätta att jag tyckte att det var lite roligt  :)  .)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 dec 2010 13:05

nytt namn skrev:Här kommer en julhälsning, nyss tagen med webcam :)
Bild

Oj, du ser ju ut som om du vore 24 på 70-talet - vad roligt  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 dec 2010 13:22

Men Johan, jag är väldigt insatt i hur det är med bipoläriteten/manodepressionen och solipsismerfarenheten. Men! Du vet ju inte vad t ex jag kommer skriva härnäst, eller hur? Vet inte hur det är för dig, men för mig är det en tröstande tanke, även om jag tycker att det har varit förbannat bra erfarenhetsmässigt med svackorna.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 24 dec 2010 14:14

Skogsälvan skrev:Men Johan, jag är väldigt insatt i hur det är med bipoläriteten/manodepressionen och solipsismerfarenheten. Men! Du vet ju inte vad t ex jag kommer skriva härnäst, eller hur? Vet inte hur det är för dig, men för mig är det en tröstande tanke, även om jag tycker att det har varit förbannat bra erfarenhetsmässigt med svackorna.

Du vet ju inte vad t ex jag kommer skriva härnäst, eller hur?

Jo du kommer att skriva:

Vet inte hur det är för dig, men för mig är det en tröstande tanke...

Allt som händer händer ju enbart i min upplevelse, bara det är ju klaustrofobiskt. Och i den mån jag anar något utanför min upplevelse så sker det också i min upplevelse. Det här hänger samman med att jag plötsligt säger att en person ska komma (och jag är inte en snackig kille) och en minut senare dyker personen oanmäld upp för första gången på en månad. Jag kan heller inte förneka mina Remote Viewing experiment. Andra kan ju tro att jag bluffat OSV, men föreställ er att jag gjorde dem under strikta förhållanden och vad det skulle betyda för mig i den mån jag inte bluffade. http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... ght=remote  Man kan inte skriva "pärlhalsband" och rita ut pärlor som visas mot en kant, och sedan öppnar upp en bild föreställandes en ask med pärlor. Allt verkar finnas inom räckhåll i min egen upplevelse, det är bara mer eller mindre diffust. Och tillåter jag det så blir det "värre".

Jag blir lite lugnare av tanken att jag själv inte existerar heller, för då blir mina upplevelser av mig själv och upplevelserna av andra helt jämnställda. Tror det är lösningen. För hur tusan skulle jag kunna existera utifrån någon annan grund än den jag inbillar mig att jag erfar?

Folk blir säkerligen inte galna utan anledning. Finns något i tokigheterna som poängterar relavansen av tokigheterna, och sedan blir det svårhanterbart. Inte minst för att vi lever i ett samhälle som förringar dessa impulser. Det finns ingen hanterbarhet.

Lite bakis är man allt, men nu laddar jag om!

Om "julen" kan spåras tillbaka till hedniska fester till Odens ära så tror jag att jag rent innehållsmässigt har lyckats återskapa en riktigt god jul.   :wink:  Vi hörs!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 24 dec 2010 14:19

dokido skrev:ja god jul eller bad jul på er  :lol: då ...

lyssnar på zapppppa

http://sverigesradio.se/sida/sandningsa ... ramid=2195

Riktigt bra! Vilka musiker är det? Ågren eller Bozzio på trummor?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 dec 2010 15:17

Tror att det är bra om du Fication kollar in den här tråden om du är intresserad av meningen med livet. Det är lite som att forska i psykologi, blir lättare att se normalmänniskan om man tittar på dess ytterligheter.

Johan, jag tror inte en sekund på att du visste att jag skulle skriva just det jag skrev. Men visst, jag har ju varit med om saker jag inte har kunnat förstå hur jag kan veta heller. Jag tänker på någon väldigt mycket idag - vet du vem?

Lufier

Inläggav Lufier » 24 dec 2010 17:04

.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 dec 2010 17:36

Skogsälvan skrev:
Lufier skrev:<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4JCZqBGmBjc?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4JCZqBGmBjc?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Detta är helgerån! rekoj - säg till honom! (Du behöver ju inte berätta att jag tyckte att det var lite roligt  :)  .)

Det finns så många som helgerånat denna sång, jag tror inte cohen tar illa upp. Det är ju jul då e vi snäll med varann.

Om 20 min e jag framme i ume, bara 10h sen. Tåget är försenat! Hur många minuter? 600! (räkna fort)

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 dec 2010 17:43

Skogsälvan skrev:[quote="Minded] börja leta efter något som fyller dina batterier igen.[/quote]

Precis. Du har ju dessutom nära till batterigatan, Johan. Så funkar det, vi människor är så nära och samtidigt så långt borta ifrån varann. Det var ett bra tag sedan jag var helt inne i solipsismen, men det glimtar till ibland. Är det en saga så får jag väl försöka göra den så bra som möjligt. Din sambo kommer att förstå att du behövde lite ensamhet. Julen ställer ofta sådana förväntningar, som att det ska vara som både före, under och efter orgasmen samtidigt. Det är lite svårt att få till det. Ändå - det här är en varning i förskott - ser du en gammal tant om sisådär 30-40 år som patrullerar kring julbocken och hötter med paraplyet mot eventuella pyromaner är det förmodligen jag. Då blir det krig  :wink: . Jag har börjat förbereda mig redan. Jag brukar snurra upp mitt hår och fästa det med en penna i nacken. Tänk när det blir alldeles vitt och jag blir en sådan där gumma som inte finns längre.[/quote]

Ack kära batterigatan. Var där på besök när jag var 3-7 år. Sen när jag kom tillbaka en gång 20 år senare hade hela området krympt, säkert 2/3 mindre. Antagligen magi.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 24 dec 2010 18:31

Skogsälvan skrev:Tror att det är bra om du Fication kollar in den här tråden om du är intresserad av meningen med livet. Det är lite som att forska i psykologi, blir lättare att se normalmänniskan om man tittar på dess ytterligheter

Självklart är jag här och läser. Och självklart är jag intresserad av du både du och Johan resonerar. Jag kan relatera till bipolariteten, men ni har båda andra upplevelser bakom er som färgat er som jag saknar och inte kan relatera till. Är det något jag vill i min naivitet är det att förstå och nå människor, men jag är medveten om mina begränsningar. Min forskning är bara något jag gör inom vissa ramar. Men kanske kan det bidra med något användbart om de outliers som ligger långt ut i någon svans på normalfördelningskurvan...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 dec 2010 22:33

rekoj skrev:Ack kära batterigatan. Var där på besök när jag var 3-7 år. Sen när jag kom tillbaka en gång 20 år senare hade hela området krympt, säkert 2/3 mindre. Antagligen magi.

:shock:

Återgå till "Tankar och känslor"