Jag tror att man ofta glömmer bort att det är illussionen om slumpen som gör människor fria.(Om vi inte är bundna till någon bakgrund så kan vi vara fria, om vi var en slumpfungerande tärning så är vi fria) Vilket man naturligtvis inte är för den sakens skull. Impulser eller eftertanke så vill jag gärna se mig själv som eftertanken och de kloka valen jag gör framför det spontana djuret som bara drivs av temporära drivkrafter. Det är minnet som gör mina goda sidor av att vara människa och jag tror det samma gäller för dig också Harald.
Du skriver också här...
Harald Davidsson skrev:Ja, Kotten och Sefket,
nu ska jag berätta det stora mysteriumet om hjärtat,
för många tusen år sedan visste man att människan bestod av
3 delar, alltså ande, själ och kropp,
men huvudet, hjärnan, anden är subjektiv
men hjärtat, själen, känslan är objektiv,
fast kroppen är också subjektiv
så botten på människan är subjektiv, alltså kroppen,
men mitten på människan är objektiv
fast toppen på människan är subjektiv
fast världen försöker dribbla bort människan genom att påstå det motsatta,
att känslan är subjektiv och.......
Den här grunden är verkligen total grundlös...
Det finns INGENTING här som binder dina premisser till slutsatsen och är du verkligen så nersjunken i detta att du inte ser detta?
För tusen år sen sa man att människan består av kropp, ande och själ(varav anden = synonym med tankarna) och själen är någon slags "känslomässig" upplevare som färdas från kropp till kropp, har jag förstått detta rätt?
Så huvudet är subjektivt
Känslan är objektiv
Kroppen är subjektiv.
"alltså"
Botten på människan är subjektiv
mitten är objektiv
men toppen är subjektiv.
Och världen försöker dribbla bort människan genom att påstå det motsatta. Kan du utveckla?
Harald, verkligen tänk efter på detta, för det är exakt det jag pratade om hur känslan lurar oss om världen. Det är klart att det är vår "känsla" av vad som är rätt som får det att kännas som rätt eller fel. Känslan står över logiken i att den kan lura oss om det ena eller det andra. Men logiken som du finner ur förnuftet ger bättre resultat på omvärlden om du överställer den över förnuftet.
Du säger samma sak två gånger och då kan det "kännas" som rätt((om man upprepar en fras tillräckligt många gånger kan människor luras till att frasen känns rätt, ungefär som reklam)) Men du säger ju ingenting vettigt med den, du förväntar dig bara att folk ska känna att den är rätt, för att du inte har den underbyggd. För den framstår i nuläget; felaktig.