Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 aug 2016 09:35

ThinkThat skrev:Det är löjligt att försöka spela smart.
Jag gick ut gymnasiet med toppbetyg, fritt fram att välja utbildning.
Nä, istället gav jag fan i hela studentfirandet. Tog aldrig på mej mössan.
När jag träffade och diskuterade med studiekompisar var de helt darriga, jag kan förstå dem, nu möter de sin överman.
Därför vägrade jag delta i studentfirande, så billigt och nedrigt.

Själv tog jag inte studenten och håller med dig om studentfirande, men under den senaste tiden har jag ändrat uppfattning om själva skolan, för i skolan blir du ju förhoppningsvis belönad om du gör något på ett smart vis. Det vore korkat att inte försöka prestera om man väljer att studera... Jag har inte tänkt på det innan, men i skolan blir du ju faktiskt belönad i ditt försök att vara smart!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 aug 2016 17:36

klorofyll skrev:Vem har tid att vara smart, det finns ingen tid till det. Personer i min ålder har barn, som blir nästa generation. Jag saknar så mycket, ur det förgångna. Utan att ens tänka på det så tar jag verkligheten för självklar, om man inte gör det blir man galen.

Hur skulle vi bete oss om vi vägrade att ta verkligheten för självklar? Vilket skulle vara vårt alternativ? Eller skulle vi bara stampa foten i golvet och utbrista: -Jag vägrar! Verkligheten är inte riktigt så självklar som man försökt få mig att tro.

Det kan ju för all del vara sant att verkligheten inte alls är självklart enkel. Eller i alla fall de teorier som är avsedda att förklara olika fenomen, t ex dubbeltspaltexperimentet.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 aug 2016 21:45

Beroende på vilka glasögon vi sätter på oss så blir verkligheten olika verklig för oss. Det utmärkande för verkligheten är att vi förstår den. Det mest underliga är väl att vi inte tröttnar på allt och sluter ögonen helt, jag menar, hur liknar vi den här dagen vid den första, hur gör man varje dag till ett blankt blad, utan förutfattade meningar som gör att man går vilse?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 aug 2016 06:31

ThinkThat skrev:Om jag fick dela ut humorpriset så går det oavkortat till Hans Alfredsson.
Han är mästerlig att skoja med politiker. Ingvar Carlson häromdagen kunde bara flabba när Hasse gjorde narr av honom.
Mästerlig humorist, svårt att fatta varifrån han hittar sin inspiration.

Jag tror att man får se komiken som ett vanligt yrke, som är ansträngande ibland, belönande ibland. En intressant fråga är hur mycket komikern tar åt sig av applåder och beröm... Det ligger en hel del seriositet bakom, det är bara det att man aldrig får se den sidan av komikern, det ligger en ansträngning i att göra sig rolig, komikerns mål är väl att få publiken att tro att han är naturlig när han skojar, att allt kommer spontant, men givetvis finns det en ingrediens av spontanitet och timing. Vi hade behövt fler komiker!

xion

Inläggav xion » 29 aug 2016 09:35

--

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 aug 2016 09:39

ThinkThat skrev:Äntligen har jag fått rätt diagnos säger Kristin Kaspersen (Lill Babs dotter), jag har ADHD.
Märkligt hur dessa bokstavskombinationer är folksjukdom plötsligt. Jag misstänker nåt annat.

Det kan ju t.ex. bero på att det helt enkelt inte är möjligt att koncentrera sig i Svenska skolor.

xion

Inläggav xion » 29 aug 2016 09:58

--

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 aug 2016 10:14

xion skrev:För att språket ska bli helt så krävs det att man läser mycket.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan böcker, men ganska ofta hör man att människor aldrig läst, jag tror att sådana människor har ett ganska socialt liv där de tycker sig få tillräcklig information.

xion

Inläggav xion » 29 aug 2016 10:52

--

xion

Inläggav xion » 29 aug 2016 11:32

--

xion

Inläggav xion » 29 aug 2016 12:15

--

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 aug 2016 13:16

Politiska beslut skapar ramar för skolan. Mål, inriktning,,, vilken didaktik och pedagogik som är lämplig/ska/ bör användas... Att skolan ser ut som den gör beror på politiska beslut och hur det ur dessa vuxit fram riktlinjer från skolmyndigheter vilka sedan ska tolkas av kommuner, skolor och rektorer och enskilda lärare... Tolkningstraditioner växer fram i dialektiken mellan de nämnda grupperna och eleverna.

Någon Caligula-disciplin är inte nödvändig men respekt mellan alla aktörer på skolans område, från politiker och skolmyndigheter via kommuner, skolor, rektorer ned till lärare och elever.

Lärare är ett lågstatusjobb idag. Man sitter i kläm mellan skolmyndigheter och föräldrar som fungerar som självgående kravmaskiner och hotar anmäla till Skolinspektionen om de inte får som de vill.

Fridolin lovade mindre administration och mer tid för undervisning för lärarna. Det blev tvärtom genom att man döpte om det till något annat, vilket ofta sker i detta land. Han är en duktig snömosproducent liksom de flesta skolpolitiker. Senaste skoljippot är det s.k. lärarlönelyftet. Det efterträdde förstelärartjänsterna. Allt går ut på att spela ut lärarna mopt varandra genom att skapa A- och B-lag.

Men det är roligt att möta elever och att undervisa. Men tyvärr går mycket av min tid åt till administration och möten av tveksam meningsfullhet.

Lösningen?

Säg det...

Först får man kanske som lärare inse att skolan inte är den enda arenan för inlärning idag...
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 29 aug 2016 13:34

--

xion

Inläggav xion » 29 aug 2016 15:41

--

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 aug 2016 23:35

Bild

Gene Wilder är död, han blev 83 år Jag uppskattade en del av hans roller, t ex i Det våras för Frankenstein.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"