Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 28 dec 2016 15:28

lynx skrev:Jag skrev det generellt eftersom jag just hade tittat på videon jag länkade till. Jag tycker att det är viktiga ämnen som berörs så som hjälpsamhet, empati och altruism. Nu råkade tajmingen bli ganska aktuell. Vanligtvis skriver jag vem jag riktar mig till om det inte är uppenbart.

Men nu tog Illusionen illa upp att döma av hans postning. Och det var cawi som kände sig påhoppad av mig (Lix-tal och diktrader av Sjöberg) och andra deltagare. cawi hade uppenbarligen synpunkter på det.

Finns det för övrigt så många fler länder i Europa som likt Sverige ger hjälp, alltid tycks empatiska och altruistiska? Om det alltid är en bra maxim kan för övrigt diskuteras.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 28 dec 2016 15:51

Det är klart det är tråkigt med påhopp och folk tar illa vid sig.
Och nej Illusionen jag tycker inte att det är ett ultimat sätt att tilltala någon av exemplen är du gav. Jag förstår att du tog illa upp. Men det tas upp i den där videon också.
Vi slutar känna empati för någon som är i motståndarlaget, "vi och dem". Meditation förespråkades. Det kanske inte är så dumt? Arbeta på att elakheterna och oförtjänta påhopp rinner av oss lättare så vi inte sjunker till samma nivå. Vända andra kinden till liksom. Nyckelfrågan vi bör fråga oss - hur hjälper vi cawi bli lite mer harmonisk så att cawi slipper få dessa utbrott/inbrott. Peace please cawi!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 dec 2016 16:07

Ja tänker på att ord i och för sig betyder något men att det till syvende og sidst beror på avsikten bakom orden som avgör deras emotionella laddning och kognitiva betydelse...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 dec 2016 21:56

Algotezza skrev:Ja tänker på att ord i och för sig betyder något men att det till syvende og sidst beror på avsikten bakom orden som avgör deras emotionella laddning och kognitiva betydelse...

Tillmälen, pejorativ, Trash talking, argumentum ad hominem, allt sådant betyder förvisso någonting - att verkliga argument tillfälligtvis saknas, så det blir personens egenskaper som kommer i fokus. Utseende, sätt att vara, etnicitet mm . irrationellt och osakligt. Den emotionella laddningen stegras i samma mån som dess kognitiva betydelse förminskas.

Orden har åtminstone sin lexikala betydelse.
Moderator

Illusionen

Inläggav Illusionen » 29 dec 2016 13:07

Citat från SvD,
FN uppskattar att om varje land till fullo genomför alla sina utlovade koldioxidnedskärningar mellan 2016 och 2030,
utan att fuska, kommer CO₂-utsläppen ändå bara att minska med en hundradel av vad som behövs för att hålla
temperaturökningen inom 2 °C.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 dec 2016 14:17

Illusionen skrev:Citat från SvD,
FN uppskattar att om varje land till fullo genomför alla sina utlovade koldioxidnedskärningar mellan 2016 och 2030,
utan att fuska, kommer CO₂-utsläppen ändå bara att minska med en hundradel av vad som behövs för att hålla
temperaturökningen inom 2 °C.

Ja, men vi har tagit på oss tagelskjortan och gjort livet på landsbygden svårare, transporter har blivit mycket dyra. Vi skall naturligtvis inte höja temperaturen om vi kan undvika det. Det finns dessutom risk att vi förgiftar haven med radioaktivitet och avfall så mycket att vi förstör biosfären helt.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 30 dec 2016 14:04

Jag tänker på lokalsinne. Funderar på om jag borde träna upp mitt urkassa sådant. Märkligt nog tycker jag spatiala test är väldigt lätta. Kanske är för van att åka bil med andra och så där och lägger ingen energi på att orientera mig. Men jag läste något som jag undrar om det stämmer; Kvinnor ser den tredimensionella verkligheten som en rad punkter. Män ser verkligheten som en stor karta. (vanligtvis alltså)
Sedan undrar jag om det här är den egentliga anledningen till låten popcorns popularitet :) http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/ ... i-hjarnan/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 dec 2016 14:45

Jag tror jag varit bra i testsammanhang (spatiala test), men gick alltid fel då jag hade varit på postkontoret och satt in ett par kronor i min ungdom. Vänster och höger var knepigt, men jag lärde mig att klassrummet var orienterat så att min vänstra hand befann sig på den västra sidan av klassrummet. Jag hade funnit en metod att inte mera behöva göra fel, eller kompensera med olikfärgade strumpor. :)
Moderator

xion

Inläggav xion » 30 dec 2016 14:58

I --

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 dec 2016 15:30

xion skrev:Idag har jag inte ätit makaroner och det tänkte jag inte göra imorgon heller. Det är ju i ala fall nyårsafton så jag får försöka hitta på något lite festligare.

Jag åt fläsklägg med rotmos i dag. Mycket gott och till ett lågt kilopris. Man får putsa bort en del fett. Men det är bra mat. Annars har jag ätit nudlar mycket ofta, eller buljong och grönsaks-juice. Vi överdriver ofta behovet av att proppa oss tvärmätta vareviga dag. Det har blivit västerlandets förbannelse med diabetes och annat sattyg till följd.

Bild
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 30 dec 2016 15:40

Jag åt en laxmacka. Varmrökt kryddad lax, kokt ägg, sallad, gräddfil med citronpeppar på kavring. Gott, nyttigt, mättande.

Så har ni några champagnetips? Jag tänkte för första gången köpa champagne själv tills imorgon.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 dec 2016 15:50

lynx skrev:Jag åt en laxmacka. Varmrökt kryddad lax, kokt ägg, sallad, gräddfil med citronpeppar på kavring. Gott, nyttigt, mättande.

Så har ni några champagnetips? Jag tänkte för första gången köpa champagne själv tills imorgon.

Börja med mousserande vin, t ex Amadeus, 75 kr. Det bubblar fint i glaset och fungerar lika bra att korka upp på nyårsafton som champagne och kostar inte i närheten av vad Veuve Clicquot (Gula änkan) ca 400 kr.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 30 dec 2016 15:52

Ja, Amadeus tycker jag om.

Anne

Inläggav Anne » 30 dec 2016 15:55

Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag tänker på två bröder som åkte Vasaloppet, tror de hette Anders och Örjan. Ring any bells? Skulle gärna se det klippet igen.

Anders och Örjan Blomquist vann Vasaloppet 1988.

Bild

Glömde säga - tack! Jag tyckte att det var så vackert.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 dec 2016 16:49

lynx skrev:Ja, Amadeus tycker jag om.

Det är ett mousserande vin. Alternativt prövar du Vilarnau, Brut Nature Organic, 79 kr. Spanien

Traditionell metod, vilket bland annat innebär att efter jäsning på ståltankar eller ekfat, tappas det stilla vinet på butelj. För att vinet ska bli mousserande, tillsätts socker och jäst, så kallad liquer de Tirage. Buteljerna lagras därefter i svala källare. Efter avslutad lagring placeras buteljerna i lutade läge med flaskhalsen nedåt i ställningar. Lutningen ökas successivt till 90°. Därefter fryses jästfällningen som har samlats i flaskhalsen ner, och jästfällningen avlägsnas, så kallad degorgering. Det vin som gått förlorat i processen, ersätts med nytt vin, samt en liten mängd socker, så kallad dosage, innan vinet korkas igen.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"