Moral

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 19:36

Leonid inser sakta
att svenska koncentrationsläger
inte så värst mycket liknar andra
visst måste fångarna arbeta
MEN DE FÅR BETALT!
och man kan plocka morötter
lite försiktigt så det inte märks
inga tunga och oätbara malmvagnar här

Och flickorna...ja flickorna
i bergslagen ...
mo eller morän...vem bryr sig?
Det dom möjligen har i småland
Har dom förvisso också här.

Det gäller att snabbt jobba
cykel vill han ha
en gitarr vore också bra
ähum...gurgel tralala

Har jag nämnt att farsans röst
kunde spränga vodkaflaskor?
Jag vet bestämt att jag gömde mig
när han fumlade efter gitarren

Gitarren ja!
I ryssland stämmer de inte som vi
Tji fick bond drängen som ville visa
Att han också kunde spela

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 20:56

Marko skrev:
SigurdV skrev:1 Allt har minst en orsak
2 Existens finns
Slutsats?

1 allt har inte en orsak.
2 existensen finns, och finns inte alltid hos oss.

slutsats ?

antag: Allt har minst en orsak och allt har inte en orsak.
slutsats Allt har minst två orsaker.

Vad menas: existensen finns inte alltid hos oss.
Ur mina nummer drar jag: Existens har en orsak.

Till sist: Visa gärna nåt som saknar orsak,
så man kan granska ordentligt.

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 21:40

Margoth drömmer. Hennes nya hem är hos grannen som troligen pratat skit om henne så att socialen tvingat henne flytta hit till sin nya elaka styvmamma.Kanske heter hon linnea men ansiktet avslöjar henne minsann:Hör du Margoth, jag längtar efter ett äpple: Ut å hämta ett...

Inget äpple här...inget äpple där
Inget äpple everywhere
finns det i himlen eller i helvetet
nog ska margoth hitta det!

Midvinternattens köld är svår
nornorna gnistra och glimma
frusen sessa med is i hår
ser sitt liv försvinna

Marco Polo fattar ingenting
men eld var bra mot kölden svår
inte längre så frusen yngling
hör nu ett gny från mörkan snår

För att fatta saken kort så hittar vår vittfarne hjälte en ungmö död?
Nej förlåt: hon lever än, kan hon kanske tinas vid askors glöd?

Anne

Moral

Inläggav Anne » 22 aug 2012 22:05

Är beredd att möta dig på en öppen gata anytime. Jag kan ju inte hjälpa om du är eländig i sinnet trots dina fina kvaliteter. Admin o co kan inte hantera (inget illa ment) din sort. Men du, i den här rundan tror jag Pilatus sätter ner foten.

Användarvisningsbild
cawi

Moral

Inläggav cawi » 22 aug 2012 22:20

Hallå falska du där, självklart har alltid kvinnan du förberett dig i att möta ett bord-duka-dig men sånt finns ej mer, och då eftersom du ständigt är långt mer närande än alla andra följer.. Hallå kära du, skit fullständigt ner dig och lär dig ta hand om eftereffekten själv ok..!
..~

Anne

Moral

Inläggav Anne » 22 aug 2012 22:32

Kan dessvärre inte göra något åt att det har tjingsat till sig kärleksmässigt för dig, cawi.

Användarvisningsbild
cawi

Moral

Inläggav cawi » 22 aug 2012 22:38

Ej heller jag kan göra något åt ditt val att frukta dig själv Men, däremot kan du när som helst förvandlas till den skönaste 'diamant' ~ Men hur, eh dit når man aldrig som fruktansvärd..´
..~

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 23 aug 2012 21:43

Hej Lynx! Oroa dig inte för bilen du, dörren är alltid öppen för dig!
Jag har tagit det lite lugnt ett slag och fördjupat mina färdigheter i engelska.
Jag märkte att det blåste lite här inne men lite friska vindar rensar gatorna.
Sen händer inte så mycket här inne men,det är klart, det finns ju inte så många svenskar :)

Marko
Avstängd

Moral

Inläggav Marko » 23 aug 2012 22:54

Vi matas hela tiden med nya moraler, som den som har makt vill att vi ska anpassa oss till,
Lyssnar på p1 just nu, och dom diskuterar om piratkopiering av medicin.

ordet piratkopiering är ett moral tagande, relativt olika intressen,
när det gäller medicin så är det ett ekonomiskt intresse mot tillgången av medicin

Jag försvarar kopiering av medicin. Hör bolagen (och läkare) skrämma upp oss med faran att använda dem.

En förändrad produkt är inte en kopia.

Anne

Moral

Inläggav Anne » 23 aug 2012 23:14

Min son har lyckats hacka sig in på min användare. Jag blev häpen, illa berörd och fascinerad. Frågade hur han hade lyckats knäcka mitt lösenord. Han berättade att han hade använt ett program. Det här trodde jag först inte på, så jag frågade "vad har jag för lösenord då?" Han funderade lite och sa att han inte riktigt kom ihåg eftersom det var ett tag sedan, men det han sa var snubblande nära mitt lösenord. Frågade vidare vad han skulle in på min användare att göra. Han hade varit sur på mig och tänkt skriva fuck you och såna där saker i mitt namn, men han kom inte på hur han skulle bete sig när han väl var inne. Sedan ångrade han sig. Talade om för honom att jag vet ju att du är på facebook t ex, men jag låter dig ha ditt privatliv där, det är rätt jobbigt med en snokande mamma, eller hur? Slutade med att han ville adda mig som kompis. Det är ju gulligt, men jag pysslar inte med facebook.

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 23 aug 2012 23:35

Marko skrev:Vi matas hela tiden med nya moraler, som den som har makt vill att vi ska anpassa oss till,
Lyssnar på p1 just nu, och dom diskuterar om piratkopiering av medicin.

ordet piratkopiering är ett moral tagande, relativt olika intressen,
när det gäller medicin så är det ett ekonomiskt intresse mot tillgången av medicin

Jag försvarar kopiering av medicin. Hör bolagen (och läkare) skrämma upp oss med faran att använda dem.

En förändrad produkt är inte en kopia.
Ni ja! Jag bryr mig inte särskilt, jag brukar vakna om Torbjörn Tännsjö skriver nåt...Han är ovanligt tydligt och konsekvent . Minns inte riktigt men var det inte nåt om att nationalism är gammalmodigt häromsistens?
Vad jag skjutit in mig på här är frågan om moral är inlärd eller inbyggd från början,
och jag inte bara "lutar" åt det sista: Det är inte föräldrarna som uppfostrar barnen till mördare eller våldtäktsmän....Fast det vill nog mördarna och de styrande tro.
Ånej! jag minns när jag skulle plocka upp det spräckliga bandet: Oj vad snyggt...det rör sej... NEJ VÄND OM! En huggorm.Känslolivet var snabbare än förståndet vid den där första "kontakten" med en orm! Jag var flera meter därifrån innan jag riktigt fattade varför.
1 Vår moral är inbyggd
2 Ni säger moral men menar tankesystem.
3 Ni tänker inte gärna själva, ni upprepar hellre den gängse åskådningen
4 Det är viktigt att återinföra den avvikande i kollektivet: hellre död än röd.
Och ni undrar varför världen ser ut som den gör.Det undrar inte jag;
jag undrar varför ni vill att den ska se ut så.

Marko
Avstängd

Moral

Inläggav Marko » 23 aug 2012 23:43

Lynx, har du låtit datorn lagrat lösenordet, och trycker på knappen loggin, utan att skriva in lösenordet manuellt, så finns lösenordet lagrat någonstans i datorn, i krypterad form.

Det är väldigt enkelt att ta reda på lagrade lösenord med tex programet Cain and Abel,
Visas text med asterix, finns andra program som visar lösenordet.

använder man firefox så kan man bara genom att trycka på fav ikonen i adressfältet visa ett lösenord.

om lösenord inte lagras lokalt, så skrivs dessa in manuellt och skickas över ett nätverk, detta kan man också lyssna av, ibland som här går det i klartext.
är det krypterat så kan ett barn lära sig att spoofa nätverket till en man in the middle attack. (finns hudratals tutorials för det på youtub, kunskapen som krävs är att man kan mata in en text, och veta ip nummer till användaren och sin egen dator)

I vår familj kan vi varandras lösenord, mina barn vet alla mina passwords, jag vet deras.

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 23 aug 2012 23:45

Ja du Lynx, dessa söner, min grabb råkade höra mig säga att det inte finns något limit för otur, och han sa: Jodå när du är död är det slut. En far bör ju förklara för äpplet: MrZ är den mest otursförföljda mannen någomsin, och när han dog hamnade han i Paradiset och sa: Fan också vilken jävla otur, jag ville ju till Nirvana!

Marko
Avstängd

Moral

Inläggav Marko » 24 aug 2012 00:00

Sigurd V,
Barn är väldigt kloka ibland : ))

Dock vill jag säga att det grundläggande felet är att vi försöker skydda oss från varandra i tid och otid.. Får man frihet att göra vad man vill, så växer även en moral fram.
man tar ansvar för sina handlingar. Ge dom ditt lösenord, och du ska se att frestelsen att hacka minskar, och även att logga in i någon annans namn är möjlig att göra, men nu har ju ett ansvar vuxit fram naturligt i individen... så man låter blir.

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 24 aug 2012 00:20

Marko skrev:Sigurd V,
Barn är väldigt kloka ibland :)
Det tycker jag inte. Det var alltså jag som berättade för honom om MrZ.
Marko skrev:Får man frihet att göra vad man vill, så växer även en moral fram.
.
Ja du har lärt dig läxan utantill. Fortsätt du förväxla moral och etik.
Moral är känsla, medfödd men kan betingas... etik är nästan helt betingad.
Tyvärr (för intellektet) känner du att gänget har rätt och jag fel.
Det är bra moral (flockmoral) särskilt om det är ett bra gäng,men det är det ju inte.
Allt man kan påstå är att de höjer sig över bytesdjuren.

Återgå till "Tankar och känslor"