Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 okt 2017 14:58

lynx skrev:
Pilatus skrev:Det är mycket korta lån, i vakuum. :)

Jo, men ändå :)

Jo, men eftersom naturen vill vara i balans så tar naturen snabbt tillbaks det energitillskott som helt plötsligt uppstod. På tal om energitillskott så åt jag nyss litet nudlar, 100 gr tror jag. Med biffsmak. Antagligen kan sådana nudlar ätas av alla, för nudlarna är säkert både halal och kosher. Och korsar jag ätpinnarna ... nåja.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 okt 2017 15:11

lynx skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:Det här tyckte jag var intressant: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nobe ... ionsvagor/

Ja. verkligen! Detta att man först har en teori och att det sedan blir möjligt att kontrollera/verifiera eller falsifiera teorin genom naturligt uppkomna men ovanliga förhållanden som man ej kan framkalla via egna experiment.

Jag har haft ett duktigt maniryck här och läst om neutronstjärnor, neutroner och antineutroner, paraffin osv. Att energin kan lånas ut i vaccum - alltså bara det är ju faschinerande!

Vakuum är ju inte rent tomrum. Det händer saker där hela tiden. Virtuella partiklar dyker upp och försvinner. Ofta i par. Som byter info över stora avstånd. Info kan färdas snabbare än ljuset. Antar att materia - energi är nedbromsad info i en komplex väv. Allt är info. Som hålls ihop av....

KÄRLEK
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 04 okt 2017 15:25

Algotezza skrev:
lynx skrev:
Algotezza skrev:
Ja. verkligen! Detta att man först har en teori och att det sedan blir möjligt att kontrollera/verifiera eller falsifiera teorin genom naturligt uppkomna men ovanliga förhållanden som man ej kan framkalla via egna experiment.

Jag har haft ett duktigt maniryck här och läst om neutronstjärnor, neutroner och antineutroner, paraffin osv. Att energin kan lånas ut i vaccum - alltså bara det är ju faschinerande!

Vakuum är ju inte rent tomrum. Det händer saker där hela tiden. Virtuella partiklar dyker upp och försvinner. Ofta i par. Som byter info över stora avstånd. Info kan färdas snabbare än ljuset. Antar att materia - energi är nedbromsad info i en komplex väv. Allt är info. Som hålls ihop av....

KÄRLEK

Är detta alltså L-ord?

Anne

Inläggav Anne » 04 okt 2017 15:29

Pilatus skrev:
lynx skrev:
Pilatus skrev:Det är mycket korta lån, i vakuum. :)

Jo, men ändå :)

Jo, men eftersom naturen vill vara i balans så tar naturen snabbt tillbaks det energitillskott som helt plötsligt uppstod. På tal om energitillskott så åt jag nyss litet nudlar, 100 gr tror jag. Med biffsmak. Antagligen kan sådana nudlar ätas av alla, för nudlarna är säkert både halal och kosher. Och korsar jag ätpinnarna ... nåja.

Vad man vill vara och vad man är behöver ju inte nödvändigtvis vara överensstämmande. Hoppas nudlarna smakade. Själv har jag tillbringat två timmar med att laga köttfärssås. Blir ett par muggar nyponsoppa sedan för min del.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 okt 2017 18:14

lynx skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:

KÄRLEK

Är detta alltså L-ord?

:smt049 \:D/ :smt020

De här gubbarna och hjärtat rör sig i takt med musiken nedan! En hyllning till Terry C. Riley och hans låtar In C och A Rainbow in Curved Air.

https://soundcloud.com/algotezza/c-in-curved-air-a-tribute-to
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 04 okt 2017 19:43

--

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 okt 2017 20:05

xion skrev:Men tror du då att någonting kan skapas av ingenting?

Hur menar du att något skapas av ingenting och hur har det med slump att göra.

Men om du får fem Royal straight flush i rad så kanske du skulle börja fundera på vad begreppet står för. Det finns ju inte något som hindrar att så sker, men sannolikheten är mycket liten.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 okt 2017 22:49

xion skrev:
Zokrates skrev:Slump är motsats till något som är orsakat med vilje, eller determinerat att ske utifrån orsak och verkan, kausalitet, svårare än så är det inte. =P~

Men tror du då att någonting kan skapas av ingenting?

Den fysiska världen är instabil. Gränsen mellan någonting och ingenting är flytande. Bara i tankens och ordens värld är det svsrtvitt. Med fasta tydliga gränser. Ord är våra tankekryckor. Möjliggör verbal kommunikation. Det finns annan.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 05 okt 2017 07:58

--

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 okt 2017 11:11

xion skrev:
Pilatus skrev: Hur menar du att något skapas av ingenting och hur har det med slump att göra.

De flesta religioner tror på en skapare. Ett ofta anfört skäl till detta är att allt annars kommit till av en slump.

Jodå, vill man gå utanför det vetbara så kan vad som helst orsakat vår existens.
xion skrev:Vad är då en slump? Är det en slump om jag får tio strait flush i följd? Nej, men om jag får det berodde det på hur korten blandades. Alltså kausalitet.

Jag nämnde att det ligger inom det möjliga att korten blandades på sådant sätt att du får tio royal strait flush i rad. Det är högst sannolikt att det aldrig hänt och heller aldrig kommer att hända om vi begränsar oss till tiden för jordens återstående existens. Så jag skulle betrakta det som en fullkomligt unik händelse om det inträffade.
xion skrev:Samma gäller sannolikt för det vi kallar "big bang". Denna händelse (om den skett som vi tror) orsakades också sannolikt av något. Ett rum utan händelser kan inte ha någon tid. Därför finns där heller inget som kan skapa händelser.

Det finns inte heller något som utesluter en händelse. För hur stoppar du in regler om vad som tillåts att hända om absolut ingenting existerar? Kausalitet är en följd av att det existerar något.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 okt 2017 13:07

Författaren till The Remains of the Day, Kazuo Ishiguro fick nobelpriset i litteratur.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 okt 2017 19:17

Pilatus skrev:Författaren till The Remains of the Day, Kazuo Ishiguro fick nobelpriset i litteratur.

Bild

Grattis!

Sett filmen, ej läst boken.

Att han skiftar stil lyfts fram som något positivt. Det kan ur annat perspektiv ses som negativt, spretigt, ryggradslöst. Utan linje. Stillöst.

Men då auktoriteten Akademien anser det fint, då är det bra.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 okt 2017 22:23

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Författaren till The Remains of the Day, Kazuo Ishiguro fick nobelpriset i litteratur.

Sett filmen, ej läst boken. Att han skiftar stil lyfts fram som något positivt. Det kan ur annat perspektiv ses som negativt, spretigt, ryggradslöst. Utan linje. Stillöst.

Jo jag har sett båda filmerna, alltså även sf-rullen, Never let me go. Man skall kanske gilla sf för att uppskatta den. Hur som helst så är den sevärd och har fått goda poäng på IMDb. Och jag tycker det är bra att goda författare prövar litet udda genrer, om nu science fiction är så udda.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
cawi

Inläggav cawi » 06 okt 2017 00:36

Vad än ni alla här önskar tugga loss uti och vrida fram ser jag allt detta som här bjuds på lika ett tröstlöst hopfogat euklidiskt rum Men, jag vet att här bor ej alls endast brist på klarhet så vad jag här vill mena och lyfta fram är sällsynt brist på innerlig beslutsamhet Ja (som vanligt bara) kockar och soppa osv Men, oavsett dessa rådande tröstlösa sinnelag bör man alltid våga bjuda på sig själv (kolla hitåt) fatta allt jag har fått leva och lära här från både dum och dummare och ännu dummare pga att jag alltid har vågat vara mig själv så nu du därute Var, och våga Alltid vara dig själv.!
..~

Anne

Inläggav Anne » 06 okt 2017 15:03

Centret i mitt tilltalsnamn är naturliga tal. Egentligen är de sammansvetsade. Gissa bara vad initialen i mitt efternamn är... Det är ok att placera den först eller sist i tanken. Vakta din tunga. Nu ska jag snart vila helg för att sudda bort mina mörka ringar under ögonen. Det behöver jag som det hålls på.

Återgå till "Tankar och känslor"