xion skrev:Pilatus skrev: Hur menar du att något skapas av ingenting och hur har det med slump att göra.
De flesta religioner tror på en skapare. Ett ofta anfört skäl till detta är att allt annars kommit till av en slump.
Jodå, vill man gå utanför det vetbara så kan vad som helst orsakat vår existens.
xion skrev:Vad är då en slump? Är det en slump om jag får tio strait flush i följd? Nej, men om jag får det berodde det på hur korten blandades. Alltså kausalitet.
Jag nämnde att det ligger inom det möjliga att korten blandades på sådant sätt att du får tio royal strait flush i rad. Det är högst sannolikt att det aldrig hänt och heller aldrig kommer att hända om vi begränsar oss till tiden för jordens återstående existens. Så jag skulle betrakta det som en fullkomligt unik händelse om det inträffade.
xion skrev:Samma gäller sannolikt för det vi kallar "big bang". Denna händelse (om den skett som vi tror) orsakades också sannolikt av något. Ett rum utan händelser kan inte ha någon tid. Därför finns där heller inget som kan skapa händelser.
Det finns inte heller något som utesluter en händelse. För hur stoppar du in regler om vad som tillåts att hända om absolut ingenting existerar? Kausalitet är en följd av att det existerar något.