LSD

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 jul 2008 21:46

Loke skrev:LSD kommer länge väcka rädsla genom sitt namn och sin historia. Jag har heller inte särskilt stor erfarenhet av det preparatet, endast två trippar för 8 år sedan. Och jag ser inte för mig att jag kommer använda det i framtiden.

De olika växterna lär jag mig att använda i en helig och mystisk inramning, med öppenhet för livets mysterium. Jag började med trippande, mestadels psilocybinsvamp så som inte är helt ovanligt bland 20-åriga killar (är 31 nu). Samtidigt lärde jag mig och praktiserade kundalini kriyas från den tantriska yogatraditionen. Så småningom växte detta samman. Det var en ny öppning som inträffade när jag praktiserade dessa tekniker under påverkan av svamp. Teknikerna innebär bland annat kontrollerad andning (jag lärde mig hålla andan uppemot 5 minuter utan att drabbas av panik). Denna öppning fick mig också att söka mig utåt, för att komma i kontakt med djupare kunskap av användandet av de heliga växterna. Jag lär fortfarande mycket om det cerimoniella användandet och kommer fortsätta med det. För närvarande har jag deltagit på drygt 30 ceremonier med i genomsnitt 25-30 personer per ceremoni, bara jag och en kvinna i skogen igår, och en större ceremoni med drygt 60 personer för ett par veckor sedan. Totalt har jag snart passerat delandet av 1000 personprocesser. Jag har vänner från Brasilien som levt hela sina liv i samklang med växterna, så som den naturnära människan levt i alla tider. I februari planerar jag åka till mina vänner i amazonas och ska tillsammans med dem möta två ursprungsstammar och dricka te med dem, samt delta i en 10 dagars ceremoni där vi kokar tet som vi hämtar ifrån skogen (vi planterar tillbaka lika mycket av de heliga växterna som vi tar, det kräver även lagarna i brasilien).

På sikt tror jag att den ceremoniella användningen av växter kommer bli lagligt här i en andlig kontext, liksom det har blivit i större delen av sydamerika, usa, holland och spanien som jag känner till. Det verkar lovande även för santo daime i tyskland.

Någon som såg vetenskapens värld för ett par månader sen, där de listade de olika drogernas farlighet? När det kom till LSD var det två läkare som vädjade om att de skulle få börja använda den här typen av medicin igen till de patientgrupper som vi har svårt att hjälpa nu. Min förhoppning är att det ceremoniella användandet (som har stöd av FN's deklaration om männskliga rättigheter) ska hjälpa den medicinska användningen på traven.

Jag kan lova att i dessa sammanhang behövs ingen benso, hjärtats sång är vad som helar.

Jag har svårt för att köpa gisen i säcken, du vet, och hela det här "rituella" anser jag bara vara en befängd variant av modern "orientalism" (även om termer tycks opassande så pekar den förtjänstfullt på den typ av företeelse som jag menar att det handlar om). Kul att du har en hobby, liksom, inget mer eller mindre. Kan se ett pedagogiskt värde i psykedelier, då de djävligt bra kan illustrera resonemang och tankar. De talar till hela sinnligheten, om man så vill. Jag skulle, personligen, behöva benso om jag skulle trippa med en massa läkare, huga vilket sällskap, och detsamma gäller såna där bratpacks som du, huga vilket sällskap! Fast naturen är oslagbar på tripp, det är ofrånkomligt, och i mitt eget fall så söker jag mig automatiskt dit om jag trippar.

Själv söker jag dock, helt enkelt, en nyktrare och mer realistisk syn på knark (i vidast möjliga bemärkelse). Varken fördömande eller lyfta till skyarna. Allt har sina för och nackdelar, och alla har sina preferenser (vilka vi erhåller genom vår livshistoria). Det är inte drogerna som är problemet, det är allt runt omkring, och samma sak gäller trippar (vilket ditt inlägg också tangerar men som likväl leder tillbaka till mitt argument för att ha benso till hands i dessa situationer - händer nåt taskigt så kan det vara nog för att det ska gå galet, och så enkelt är det, inga "själsliga sår" eller nåt sånt utan helt enkelt fullt påtagliga och verkliga omständigheter).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 jul 2008 21:51

Loke skrev:Xinea, det verkade som om du presenterade den artikel som du länkade till som ett stöd till att LSD är farligt, men det gör ju inte artikeln. Det finns ingen forskningsrapport som visar på mer än enstaka olyckliga fall, försvinnande få jämfört med hur mycket preparatet har använts och fortfarande används. Det som understöder bilden av lsd som särskilt farlig är en fördom i samhället, samt många privatpersoners tolkning att närstående personers psyksjukdom uppkom på grund av lsd användning. För att få ihop den ekvationen krävs den lite magstarka slutsatsen att alla dessa personer som hävdar att någon de känner blev galen av lsd använder det som en undanflykt eftersom ämnet är så känsligt. Det som är skadligt med lsd är att det är straffbart och att det ger panik hos människor som inte vet något om det.

Till exempel en sån sak, ja, men vi kan hitta bra många fler om vi vill.

Där ett tag kunde jag inte röka hasch utan att bli skev - och det måste vi, tyvärr, se som efterdyningar av en riktigt fet snedtripp där jag satt på ett holodäck påväg bort från planeten för att aldrig mer återse den -, och hade jag en förkylning i kroppen så ställde det till det lite extra, så jag löste det så snyggt att jag lade mig till med en alkoholism också. Det höll psyket i schack och jag kunde fortsätta röka min braja på daglig basis. Kvitt har jag blivit det där just genom att, som jag skrev tidigare, "trippa tillbaka" hjärnan till ett slags status quo. Men det är mer än så. Jag har töjt och slitit i mitt eget psyke så till den grad att jag vet dess konturer. Så skulle jag nog uttrycka mig lämpligast.

Xinea

Inläggav Xinea » 03 jul 2008 22:25

hur är det nu med dig Avantgardet?
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 03 jul 2008 22:26

Du skrev förut (ang. psykoserna) att "man börjar se tecknen tillslut" -och på det sättet skapar en imunitet till detta.

Frågar dig, Avantgardet -hur känner man igen tecknen på när man börjar att sluta vara sann mot sig själv?
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 03 jul 2008 22:28

Titta! Du är ATTACKERAD. Man skulle nästan kunna föreställa sig att Xinea och jag är i maskopi genom en högre medvetenhet.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 jul 2008 22:35

Åkes granne skrev:Du skrev förut (ang. psykoserna) att "man börjar se tecknen tillslut" -och på det sättet skapar en imunitet till detta.

Frågar dig, Avantgardet -hur känner man igen tecknen på när man börjar att sluta vara sann mot sig själv?

Det handlar inte om att vara "sann mot sig själv", snarare om att vara sann mot omvärlden. När man läser in en massa spekulativa paranoida tankar och intentioner hos allt och alla, så kan man börja fråga sig själv om verkligheten verkligen är så skruvad som man tänker sig eller om det skruvade kanske ligger i ens egen tolkning av den. Och jag använder förnuftet, något annat behövs inte. Det gör mig inte till en klassisk modernist, eller nåt i den stilen, då det är långt mer nyanserat än så, och kan inte förklaras bort med ett antiintellektuellt "känsloargument" från nåt slags nyreligiöst romanticistiskt håll.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 jul 2008 22:38

Xinea skrev:hur är det nu med dig Avantgardet?

Jag mår fint idag. Hur är det själv?

Xinea

Inläggav Xinea » 03 jul 2008 23:08

Jaa... zero zone....
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 04 jul 2008 00:22

Avantgardet skrev:
Åkes granne skrev:Du skrev förut (ang. psykoserna) att "man börjar se tecknen tillslut" -och på det sättet skapar en imunitet till detta.

Det handlar inte om att vara "sann mot sig själv", snarare om att vara sann mot omvärlden. När man läser in en massa spekulativa paranoida tankar och intentioner hos allt och alla, så kan man börja fråga sig själv om verkligheten verkligen är så skruvad som man tänker sig eller om det skruvade kanske ligger i ens egen tolkning av den. Och jag använder förnuftet, något annat behövs inte. Det gör mig inte till en klassisk modernist, eller nåt i den stilen, då det är långt mer nyanserat än så, och kan inte förklaras bort med ett antiintellektuellt "känsloargument" från nåt slags nyreligiöst romanticistiskt håll.

Jaha.

Du ger verkar ibland vilja ge budskapet att verkligheten inte tillhör individen [1], som endast är en spegel och bärare av personlighetens värdeområden. Men samtidigt negligerar du "sanningen bakom" dina förvirrade upplevelser, lite som något "hjärnas fall" -och visar en förstörd respekt för livet på något sätt......

Markerade rader: Är detta något du försöker "svara" "den andre" med. "Vem" är det som uppvisar dessa drag/tillkortakommanden..? Eftersom du avvisar dessa problem i dig själv, så projicerar du dem [1].

Är detta något du definierar mig i?

(Jag är inte antiintellektuell, för jag har sett igenom "det intellektuella", vilket är en långt mer nyanserad OCH personlig inre förståelse, vilket inte bör riskeras att tryckas ner pga. av svart/vitt dogmatiskt överkörande.) Jag gör inga religiösa anspråk genom anammande av förfluten mystik -något som du hela tiden ger exempel på, genom din beundran (värde-mässigt) av den förflutna/aukoritära klokheten i vår tids intellektuella elit.

(Har föresten en teori kring varför ditt medvetande väljer att "söka"/hylla dessa hiearkier: du ser tidens/strukturens SAGA i dess SANNING; och väljer att allstå "rösta på" ..denna form, vilket överensstämmer med din personlighet, rent estetiskt. Och detta erkänner sanningen bakom de "värden" som människan har, i relation till MINNET, och sådant.)

Nu väljer jag i alla fall att använda ett typiskt religiös citat här (lite i din dolda mästarstil [fött av upplösningens jag] i kombination med naivitet/"idioti"): "Du skall inte hava andra gudar än mig.." (Vem det nu var som textade det.. )

Dvs. -att vi förstås inte ska "tro" på något "vetenskapligt reslutat" (som SANNINGEN själv!) som någon Pelle i Vancouver ..hittat på, för det skulle ju likagärna kunna vara jag.

Detta synliggör ju också tillvarons DUALISTISKA princip.. Jag tar liksom "det som blir över", som du förstår. Eftersom jag är så överdrivet SANN i mina "anspråk"..

Jag dvs.

söker intensivt att:

Frigöra mig från all sorts glaumor
(--> pådyvlad av det tradtionella till dess skuggade eftervärld)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 jul 2008 01:04

Ledsen att behöva säga det Åkes Granne men du är helt ute och cyklar, bara börja om från början. Du har tydligen ingen koll alls på hur jag tänker. Själv anser jag att du bara håller på med en massa spekulativ metafysik, och till råga på det med en mysticistisk stil som mer är ett tomt och meningslöst utanpåverk än något som faktiskt vittnar om en mystisk kärna där bakom. Och jag håller alls inte med om att du skulle vara "sann" i din relation till varat på något sätt, i själva verket menar jag att du bedrar dig själv här å det grövsta. Men jag pyser i säng nu, har redan dragit över tiden, upplyser dig om detta en annan dag - om det nu är så du vill föra diskussion, som analyser av varandra, vilket jag inte riktigt förstår anledningen till, men kanske du vill motivera?

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 04 jul 2008 01:20

Avantgardet skrev:Ledsen att behöva säga det Åkes Granne men du är helt ute och cyklar, bara börja om från början. Du har tydligen ingen koll alls på hur jag tänker. Själv anser jag att du bara håller på med en massa spekulativ metafysik, och till råga på det med en mysticistisk stil som mer är ett tomt och meningslöst utanpåverk än något som faktiskt vittnar om en mystisk kärna där bakom. Och jag håller alls inte med om att du skulle vara "sann" i din relation till varat på något sätt, i själva verket menar jag att du bedrar dig själv här å det grövsta. Men jag pyser i säng nu, har redan dragit över tiden, upplyser dig om detta en annan dag - om det nu är så du vill föra diskussion, som analyser av varandra, vilket jag inte riktigt förstår anledningen till, men kanske du vill motivera?

Jaha. Men du förstår väl inte du "heller mig". Det jag ser är att du inte alls verkar se svaret på den jag är, genom min historia, det familjära, vilket jag pratar om så ofta, i min tillvarosobservation/tolkning (men jag känner mig inte helt tom, det är ju mina känslors egna natur, jag skapar saker med).. Min historia, strukturens sanna innebörd (som är idioti att säga inte finns eller något sådant): är det som på spontana/autentiska sätt vecklar ut "mig själv", -inom mötet, när människor försöker "bygga något" [ha ett syfte med ngt] i ett raserat verk, de båda/alla, delar delaktighet i, vilket ger en känsla av trygghet och något meningsfullt (på ett djupare plan).. Du borde egentligen förstå "mig", genom detta, men jag vet inte..

Du projicerar en "bejakande" inställning till droger/LSD/svamp till mig, som i somras när jag befann mig i en slags "lätt förvirring" (eller vilket ord jag ska använda, snackar om något "praktiskt"/tillvaromässigt deprimerat) -och ett lågt medvetandetillstånd, genom neddrogning genom psyk -då du bjöd på sin "snällhet" i vanlig ordning.. Det är något som inte stämmer. Du har destruktion i dig, som ligger långt bortom de flesta "normala människors" innebörd av det, och det är detta som gjort dig "filosofisk", det var i alla fall det jag menade när jag kallade dig för det, vill jag erkänna, så.

Bedrar. Hmm. (?) -detta är ju min kreativa kraft, som ger mig min "inre insikts kurs". Vad ska jag annars uttrycka, det där alldeles "privata", den där "unga sorgen och alla inre defekter" (dvs. Guds-komplex, i en överskridande naturs identitfikations-sätt.) Nej, det är det riktigt illusoriska, det var så jag mådde förra sommaren, som sagt. Jag ska istället vara ny-skapande, och det finns inte så mycket kvar, osv.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 04 jul 2008 01:26

Det finns inget mystiskt.

Jag är en HELT SANN människa, som inte förstår det självt (självklart, och så ska det ju vara, med blick på det "liv jag lever", när jag inte ställer upp för det jag tror på så sm jag skulle kunna göra, och "gör allt", osv.)

Men detta är ju inget "unikt", det är min känsla av "tomhet" som du SER: men vad man SKAPAR, åstakommer från sitt INRE VAL ("hjärta"): detta är det UNIKA, individuella.......

Inget konstigt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 jul 2008 08:33

Det borde väl knappast komma som någon nyhet att vi inte har tillgång till varandras medvetanden och därmed alltså är helt allena i våra upplevelser på ett tämligen fundamentalt sätt. Därför söker man i regel tala om dem sfär som man kallar intersubjektiv, och som alltså är möjlig att nå för alla parter i ett samtal. Dessa analyser som du ställer på mig är psykologiska, i allra bästa fall, men absolut inte filosofiska. Anledningen till att jag påpekar detta förhållandevis triviala faktum är att det kan vara viktigt att minnas detta och hålla isär de två så att du inte, inte ens inför endast dig själv, lurar dig själv genom att införa och ersätta den ena med den andra och på så sätt helt går misste om det specifika som mina inlägg kan vilja syfta på.

Just genom din övertygelse att du är helt och hållet sann mot dig själv och din omgivning, precis i den gesten, så fjärmar du dig från sanningen. I själva verket kanske du aldrig nånsin är längre från sanningen än när du som då tror dig besitta den. Sanningen är lite som att bära vatten i handen - knyter du näven så rinner den ut mellan fingrarna. Det gäller att fatta den försiktigt, genom att hålla handen öppen. Så fort man tror sig äga sanningen så har man också stängt sig för den, och gjort sig helt oemottaglig för den.

Vad menar du med "ny-skapande"? I vilken mening?

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 04 jul 2008 09:37

Avant,
För mig personligen är inte dina reducerande kategoriseringar av dessa ritualer/ceremonier och djupgående meditationspraxis särskilt intressanta eftersom jag vet att de baseras på föreställning och inte erfarenhet. Men jag tycker också mycket om FF som plats och därför försöker jag markera mot dig när du breder ut dina föreställningar så att de skymmer andra användares erfarenhetsrapporter. Dina egna erfarenhetsrapporter gillar jag däremot mycket givetvis, liksom din uttrycksförmåga....

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 04 jul 2008 17:36

Det borde väl knappast komma som någon nyhet att vi inte har tillgång till varandras medvetanden och därmed alltså är helt allena i våra upplevelser på ett tämligen fundamentalt sätt. Därför söker man i regel tala om dem sfär som man kallar intersubjektiv, och som alltså är möjlig att nå för alla parter i ett samtal.

Vet du vad? Hittar inte "orden" -men det är löjligt, för: ..jag känner alltid en förståelse i hjärtat.. när det handlar om "existensiell framgång/resultat" är det "sannaste" att "gå mot strömmen" -genom de naturliga mentala strukturerna/det intimt konkreta. (Undvik denna ovan mening om du intutivt känner att du inte riktigt förstår.)

Fick en milt transcendental upplevelse för några dagar sen, där jag blev del av en "upplöst-subjektiv medvetandeholon" (själva känslan): i/ av att SE MIG SJÄLV UTIFRÅN, då utifrån din syn/upplevelse av mig i det uttryck jag projicerat på dig i mina texter. Jag blev lätt "chockad" eller lite arg, eller vad jag ska säga.. för detta var en ..hm.. en slags vulgär obalans/meningslös formlöshet -där jag var ett "barn".. Allstå förståelsen för det "barn" du såg mig som, vilket gjorde mig "rädd" (ja.) Jag kände att jag "är tvungen att GÖRA NÅGOT", vilket dels är POSTIVT, eftersom jag INTE har jobbat med att OMDEFINIERA medvetande-strukturer (genom forumet) den senaste tiden, utan bara "slängt ut inre undersökningsmaterial" i processen i att bli av med min gamla identitet..

(Detta är "principen" -i att försvara sanningen; som här visar "vem" denna sanningen är.. dvs. ens inre LEVANDE potential -som är livet själv, förstås; därigenom "döden" inblandad -akurs.)

.........

Kan även tilläga nu: att jag känner pga. av personlig inre ängslan en rädsla för att "ni" ska trycka ner detta som "nonsens" -jag skulle eg. "ALLTID" vilja FÅ/KUNNA uttrycka mig i denna typ, för jag vet att detta är sant.. det är definitivt inget konstigt.. detta är vad som skulle vara "privata anteckningar" för mig.. det är väldigt självrelaterande och "intimt".. överblickar, osv.

Hotet ger en känsla av förnedring och OSANNING.

Jag har "som sagt" börjat förstå var jag egentligen står, fått en självinsikt som ligger i vetskapen om vad jag är påväg, alltså "floden" jag följer -vilket skapar en personlig orädsla på ett gränsöverskridande sätt. Jag "väcker" mig själv innifrån mig själv, alltså inser "vilka" dessa "moders" och "faders" -hem, är.. Samtidigt som detta ÄR skapandet, det är så nära mig själv och min innovativa frihet jag kommer -vilket påminner mig om allvaret med mitt liv. Detta är att "förstå Gud" (kanske inte på det sättet mystiker menar, utan något helt annnat..)

..........

Antar att Avantgardet INTE kommer förstå detta.

Återgå till "Tankar och känslor"