Loke skrev:LSD kommer länge väcka rädsla genom sitt namn och sin historia. Jag har heller inte särskilt stor erfarenhet av det preparatet, endast två trippar för 8 år sedan. Och jag ser inte för mig att jag kommer använda det i framtiden.
De olika växterna lär jag mig att använda i en helig och mystisk inramning, med öppenhet för livets mysterium. Jag började med trippande, mestadels psilocybinsvamp så som inte är helt ovanligt bland 20-åriga killar (är 31 nu). Samtidigt lärde jag mig och praktiserade kundalini kriyas från den tantriska yogatraditionen. Så småningom växte detta samman. Det var en ny öppning som inträffade när jag praktiserade dessa tekniker under påverkan av svamp. Teknikerna innebär bland annat kontrollerad andning (jag lärde mig hålla andan uppemot 5 minuter utan att drabbas av panik). Denna öppning fick mig också att söka mig utåt, för att komma i kontakt med djupare kunskap av användandet av de heliga växterna. Jag lär fortfarande mycket om det cerimoniella användandet och kommer fortsätta med det. För närvarande har jag deltagit på drygt 30 ceremonier med i genomsnitt 25-30 personer per ceremoni, bara jag och en kvinna i skogen igår, och en större ceremoni med drygt 60 personer för ett par veckor sedan. Totalt har jag snart passerat delandet av 1000 personprocesser. Jag har vänner från Brasilien som levt hela sina liv i samklang med växterna, så som den naturnära människan levt i alla tider. I februari planerar jag åka till mina vänner i amazonas och ska tillsammans med dem möta två ursprungsstammar och dricka te med dem, samt delta i en 10 dagars ceremoni där vi kokar tet som vi hämtar ifrån skogen (vi planterar tillbaka lika mycket av de heliga växterna som vi tar, det kräver även lagarna i brasilien).
På sikt tror jag att den ceremoniella användningen av växter kommer bli lagligt här i en andlig kontext, liksom det har blivit i större delen av sydamerika, usa, holland och spanien som jag känner till. Det verkar lovande även för santo daime i tyskland.
Någon som såg vetenskapens värld för ett par månader sen, där de listade de olika drogernas farlighet? När det kom till LSD var det två läkare som vädjade om att de skulle få börja använda den här typen av medicin igen till de patientgrupper som vi har svårt att hjälpa nu. Min förhoppning är att det ceremoniella användandet (som har stöd av FN's deklaration om männskliga rättigheter) ska hjälpa den medicinska användningen på traven.
Jag kan lova att i dessa sammanhang behövs ingen benso, hjärtats sång är vad som helar.
Jag har svårt för att köpa gisen i säcken, du vet, och hela det här "rituella" anser jag bara vara en befängd variant av modern "orientalism" (även om termer tycks opassande så pekar den förtjänstfullt på den typ av företeelse som jag menar att det handlar om). Kul att du har en hobby, liksom, inget mer eller mindre. Kan se ett pedagogiskt värde i psykedelier, då de djävligt bra kan illustrera resonemang och tankar. De talar till hela sinnligheten, om man så vill. Jag skulle, personligen, behöva benso om jag skulle trippa med en massa läkare, huga vilket sällskap, och detsamma gäller såna där bratpacks som du, huga vilket sällskap! Fast naturen är oslagbar på tripp, det är ofrånkomligt, och i mitt eget fall så söker jag mig automatiskt dit om jag trippar.
Själv söker jag dock, helt enkelt, en nyktrare och mer realistisk syn på knark (i vidast möjliga bemärkelse). Varken fördömande eller lyfta till skyarna. Allt har sina för och nackdelar, och alla har sina preferenser (vilka vi erhåller genom vår livshistoria). Det är inte drogerna som är problemet, det är allt runt omkring, och samma sak gäller trippar (vilket ditt inlägg också tangerar men som likväl leder tillbaka till mitt argument för att ha benso till hands i dessa situationer - händer nåt taskigt så kan det vara nog för att det ska gå galet, och så enkelt är det, inga "själsliga sår" eller nåt sånt utan helt enkelt fullt påtagliga och verkliga omständigheter).