Men prästen kyreus kom tillbaka för en kort tid sen med en tråd om självet och ego,
men då jag gav honom lite kärlek
försvann han totalt
jag vet inte vart han tog vägen,
men han är inte så tokig
Var håller ni hus, Minded, Max Kern, Avantgarde, Rekoj, osv.
Moderator: Moderatorgruppen
Harald Davidsson skrev:om du läser citatet av mig ...säger jag faktiskt att jag förkastat kristendommen..
Om du "förkastar kristendomen" och yttrar att "jag skiter väl i kyrkan" må du ursäkta att jag med det förstår att du även förkastar de kristnas tro. För mig framstår du som intolerant mot andra uppfattningar än din egen.
- Harald Davidsson
Pilatus skrev:Harald Davidsson skrev:om du läser citatet av mig ...säger jag faktiskt att jag förkastat kristendommen..
Om du "förkastar kristendomen" och yttrar att "jag skiter väl i kyrkan" må du ursäkta att jag med det förstår att du även förkastar de kristnas tro. För mig framstår du som intolerant mot andra uppfattningar än din egen.
jag har väl rätt att förkasta kristendommen,
men ditt åsiktsförtryck är som inkvisitionen
men det logiska som du inte tycks förstå är att jag då döms som kättare
Harald Davidsson skrev:Pilatus skrev:Om du "förkastar kristendomen" och yttrar att "jag skiter väl i kyrkan" må du ursäkta att jag med det förstår att du även förkastar de kristnas tro. För mig framstår du som intolerant mot andra uppfattningar än din egen.
Det var en högst besynnerlig slutsats. Jag har inga synpunkter på vilken slags tro du har. Min kritik riktade sig mot din intolerans.
- Harald Davidsson
Pilatus skrev:Harald Davidsson skrev:Pilatus skrev:Om du "förkastar kristendomen" och yttrar att "jag skiter väl i kyrkan" må du ursäkta att jag med det förstår att du även förkastar de kristnas tro. För mig framstår du som intolerant mot andra uppfattningar än din egen.
Det var en högst besynnerlig slutsats. Jag har inga synpunkter på vilken slags tro du har. Min kritik riktade sig mot din intolerans.
jag är inte en troende människa, för jag vet överhuvudtaget inte vad en troende människa är för nåt, jag är en helt annorlunda personlghets-typ, jag är nämligen en SÖKARE, jag är en upptäckare, och detta, boys and flickor är någonting annat helt väsenskilt från att vara en troende religöst eller vad det handlar om för tro,
jag jobbar varje sekund på dygnet med att medvetandegöra det omedvetna, vad de religösa gör vet jag inte, jag har aldrig frågat dem, jag söker, jag upptäcker, och från barnsben har jag oavbrutet sökt efter KÄRLEK och då när jag kom upp i tonåren förstod jag att för att kunna få och ge kärlek måste jag dessutom vara sann emot mig själv och andra, så jag jobbade också hårt med att bli en sann och ärlig människa,
jag upptäckte då lite senare att Gud var kärlek, så ifall jag sökte efter kärlek sökte jag samtidigt efter Gud, men en aning senare blev jag komfunderad, för jag upptäckte att Gud också var frihet, och hur skulle jag då göra i mitt sökande
för kärlek menas närhet medan frihet menas distans, hur kunde jag söka närhet och distans samtidigt, men detta var möjligt och detta är det stora mysteriet i livet att vi kan gå både baklänges och framlänges samtidigt, så jag började då odla frihet, jag höll lokala radioprogram från mitt ashram som jag kallade för Garuda radio, kassetter, som jag spelade in, och jag njöt av att överskrida alla gränser för yttrandefrihet, jag kränkte alla grupper i samhället som inte fungerade
enligt dharmat, men höll sig till mutor och lögn, och narayana min vän åkte till ramana Maharsis Tirivannamalai och spelade mina kassetter med stora högtalare från taxi på deras tak, och jag hånade alla religösa grupper, jag spydde ut mitt hat emot alla som myglade och manipulerade, men då Naryana kom till chinnallapatti och höll mina radioprogram där kom polisen och beslagtog alla kassetter och arresterade Narayana i nästa polis-station, han berättade att det var en stor grupp som lyssnade och han satt inne i taxin och då kom polisen och släpade ut honom på gatan och allmänheten stod en stund utanför polis-stationen och argumenterade att de skulle slappa Narayana,
detta var strax innan jag själv blev arresterad, och när jag kom ut från fängelset, jag har aldrig blivt dömd i hela mitt liv för nåt brott, men här handlade det om att jag ...... grälat med alla ,,,, som polisen sa
och då jag söker tar jag ner den stora solen på himlen och tänder ljus i mörkret, jag tänder eld på hjärtat, jag tänder eld på fingrarna, läpparna och sedan lyser jag upp i mörkret, med kundalini, orm-elden, jag upplyser mig själv och världen
Harald Davidsson skrev:[...] för kärlek menas närhet medan frihet menas distans,
Bara om du omdefinierar betydelsen av frihet. För vad menar du med distans? Distans till vad? Andra människor?
Kanske var det oberoende du hade i tankarna?
så jag började då odla frihet,
Frihet är inte odlingsbart. Frihet kan definieras som frånvaro av tvång, alltså att vi t ex är fria att yttra oss, att vi är fria från allt som begränsar våra liv. Men det är inte så vi väljer att leva. Vi är villiga att avstå från vissa friheter i utbyte mot något annat. Vi avstår från frihet att göra som vi vill i samhället mot att lag och ordning upprätthålls och vi ingår äktenskap och avstår från ett polygamt liv för att kunna ge trygghet i en relation, inte minst med tanke på att barnens behov.
jag upplyser mig själv och världen
Så du är oupplyst och behöver upplysning?
- Harald Davidsson
Pilatus skrev:Harald Davidsson skrev:[...] för kärlek menas närhet medan frihet menas distans,
Bara om du omdefinierar betydelsen av frihet. För vad menar du med distans? Distans till vad? Andra människor?
Kanske var det oberoende du hade i tankarna?så jag började då odla frihet,
Frihet är inte odlingsbart. Frihet kan definieras som frånvaro av tvång, alltså att vi t ex är fria att yttra oss, att vi är fria från allt som begränsar våra liv. Men det är inte så vi väljer att leva. Vi är villiga att avstå från vissa friheter i utbyte mot något annat. Vi avstår från frihet att göra som vi vill i samhället mot att lag och ordning upprätthålls och vi ingår äktenskap och avstår från ett polygamt liv för att kunna ge trygghet i en relation, inte minst med tanke på att barnens behov.jag upplyser mig själv och världen
Så du är oupplyst och behöver upplysning?
vad jag menar med distans.
jag är en extremt introvert människa,
det menas att jag har vad jag behöver inom mig själv,
så mitt enda problem här i världen, precis samma problem som alla andra introverta
är att omgivningen kommer att snabbt upptäcka, kanske redan då jag är några veckor gammal,
att jag inte behöver dom, att jag kan klara mig själv, att jag inte behöver en organisation, en grupp, en politisk intesseorganisation, osv, och då blir de extremt avundsjuka, för det kan tydligt känna att jag är en origo-människa, att solen lyser i mig,och då kommer de att försöka hindra mig från att kunna använda denna medfödda friheten inom mig själv,
de kommer att försöka störa mig då jag försöker vara ensam med mig själv, ge mig skuld bara för att jag försöker upptäcka mig själv, upptäcka min frihet från den yttre världen, och mitt distansbehov till andra människor funkar då på det sättet att jag inte kan sitta bredvid andra människor med nästan kroppskontakt, att jag behöver minst en och en halv meters avstånd rent fysiskt till andra, för att jag inte ska överstimuleras, och detta distansbehov rimmar dåligt med den närhet som varje kärlek behöver för att fungera, och morsan sa att ingen människa fick röra mig då jag låg i barnvagnen eller satt i hennes famn, och detta berodde på mitt distansbehov, jag skrek och grät hejdlöst ifall någon tog på mig, detta var ett naturligt uttryck, och mitt distansbehov, att känna mig fri från alla de krafter som strömmar ut ur andra människor och känns tydligt på en meters avstånd, gjorde det då kanske enklare för mig att leva helt utan sexuell kontakt med någon kvinna de 20 åren jag varit här,
men vad frihet egentligen betyder,
alltså är det faktiskt ens aggression som banar väg för ens frihet
från den yttre världen
men samtidigt vet jag att alla motsatser ska förenas
och detta är en mycket komplicerad histora,
men i princip innebär detta
att kunna ta sig ut ur den dynamiska världen och vila i det statiska
Harald Davidsson skrev:[...] ge mig skuld bara för att jag försöker upptäcka mig själv, upptäcka min frihet från den yttre världen, och mitt distansbehov till andra människor funkar då på det sättet att jag inte kan sitta bredvid andra människor med nästan kroppskontakt,
Det du beskriver påminner starkt om narcissistiska personlighetsdrag. Men det är bara ett intryck jag får, det är inte min profession på något sätt att diagnosticera min omgivning.
- Harald Davidsson
Pilatus skrev:Harald Davidsson skrev:[...] ge mig skuld bara för att jag försöker upptäcka mig själv, upptäcka min frihet från den yttre världen, och mitt distansbehov till andra människor funkar då på det sättet att jag inte kan sitta bredvid andra människor med nästan kroppskontakt,
Det du beskriver påminner starkt om narcissistiska personlighetsdrag. Men det är bara ett intryck jag får, det är inte min profession på något sätt att diagnosticera min omgivning.
det jag försöker beskriva är nåt väldig,
viktigt, för varje kvalificerad läkare på en barnfödelseklinik
kan direkt identifiera ifall ett nyfött barn är ett origo-barn, extremt introvert
och ska då ej läggas i ett rum tillsammans med alla andra barnen, men hållas
en aning isolerat, det finns en del vetenskap på detta området så jag talar ej om egna erfarenheter bara,
eftersom du är en extravert människa kan du inte acceptera att detta fenomen är en del av vår verklighet,
för jag som är extremt introvert har aldrig haft några inre problem, för de introverta är experter på den inre världen
däremot är de noviser på den yttre världen, å alla introvertas problem ligger i världen,
ej i kroppen, däremot de extravertas problem ligger i kroppen, ej i världen,
men detta är väl för mycket begärt att de extraverta skall börja förstå de introverta,
och börja beakta denna minoritets problem till den yttre världen,
för det första är det nästan helt omöligt för en introvert att förklara sin situation för en extravert,
för den extraverta kan ej leva sig in i en introverts värld
- Harald Davidsson
1
Filosofi handlar om att förstå människa, natur och kultur, varför då kan man fråga sig,
vad är meningen med att förstå om inte förståelsen i sig skall leda till möjligheten att
ernå kunskap och åstadkomma djupare insikter som kan leda till förbättringar?
2
Så som jag ser det så är de individerna som dragit sig härifrån inte med i detta av
olika anledningar, därav har de inget att tillföra, de är inte längre intressanta här då
de uppenbart har annat för sig annorstädes, kanske till och med "viktigare" saker att
ta itu med.
3
Denna tråden som du skapat Harald, var ett utslag av förakt för de få som trots allt
är HÄR, så äckligt och uppenbart. Men så är det med selektiva människor som har ett
stort behov av att rangordna människor i grader av betydelsefullhet med intentionen
att proklamera vem och vilka som har företräde gentemot andra, vem som ÄR någon
värd att lyssna på och vem som inte är det. Hade du haft mer vett eller varit vis så
hade även du förstått dina simpla motiv och kanske kunnat vara mer ärlig än så här.
Filosofi handlar om att förstå människa, natur och kultur, varför då kan man fråga sig,
vad är meningen med att förstå om inte förståelsen i sig skall leda till möjligheten att
2
Så som jag ser det så är de individerna som dragit sig härifrån inte med i detta av
olika anledningar, därav har de inget att tillföra, de är inte längre intressanta här då
de uppenbart har annat för sig annorstädes, kanske till och med "viktigare" saker att
ta itu med.
3
Denna tråden som du skapat Harald, var ett utslag av förakt för de få som trots allt
är HÄR, så äckligt och uppenbart. Men så är det med selektiva människor som har ett
stort behov av att rangordna människor i grader av betydelsefullhet med intentionen
värd att lyssna på och vem som inte är det. Hade du haft mer vett eller varit vis så
hade även du förstått dina simpla motiv och kanske kunnat vara mer ärlig än så här.
- Harald Davidsson
Zokrates skrev:1
2
ta itu med.
3
men Zokrates, jag är inte ute efter att skriva det bästa eller det rätta eller det perfekta, för jag råkasr vara en vanlig människa, och som sådan försöker jag vara så sann emot mig själv som möjligt vilket kan tolkas som att jag vill försöka utföra mitt rätta karma i varje tidpunkt, och då blir det mina känslor som talar, och för övrigt, jag är inte speciellt intresserad av kunskap, men myckt mycker mera intresserad av kärlek,
precis som Rumi, rör om i vinet.
Återgå till "Tankar och känslor"