Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 okt 2017 01:18

klorofyll skrev:Tänk om allt var på bästa sätt, om man bara kunde fokusera på framtiden, eller alternativt försjunka i sig själv på obestämd tid?

Sovdags, såg just att entrén till polishuset i Helsingborg har sprängts, enligt SR Ekot.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 02:27

Jag ogillar av förklarliga skäl egoism. Människor skall inte göra åtskillnad på varandra. Eller vara kontrollerande. Det är också på det viset man först lägger märke till dem. Om man är smart så reagerar man så fort någon behandlas illa, långt innan det blir ett problem.

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 18 okt 2017 11:14

"Ordet rasist är starkare en kärnvapen"

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 11:22

Jag tänker att "varför man umgås" kan bero på många olika saker, men en viktig faktor, som jag tror att man ofta bortser ifrån, är 'intelligens'.

Jag vet inte riktigt vad man ska säga om intelligens, men jag tror att det finns skillnader. Själv tog det ju lite tid att fatta 'derivata', det gänget lämnade mig för länge sedan. :D

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 okt 2017 11:44

Ranchi skrev:"Ordet rasist är starkare en kärnvapen"

Ranelidcitat eller ranelidinspirerat?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 okt 2017 14:09

klorofyll skrev:
Ranchi skrev:"Ordet rasist är starkare en kärnvapen"

Jag tycker dock att extrema ord ofta är tomma, vad skulle hända ifall nazister började kalla sig för smurfar?

Det har blivit väldigt tjatigt med beskyllningar om rasism, antisemitism, islamofobi, xenofobi och en hel katalog med pejorativ. Ingen går fri, man skall älska sina medmänniskor, man skall ha ett öppet hjärta, alla skall med. Trots imperativen om hur vi skall vara är det ingen som kan leva upp till idealisternas långa kravlistor.

I början av hösten 1938 framförde Sverige och Schweiz, oberoende av varandra, önskemål om att de tyska judarna skulle få särskilda pass. Detta ledde till att den tyska regeringen införde de så kallade ”J-passen”.

Den 5 oktober 1938 blev alla judiska pass ogiltiga och skulle lämnas in till polisen inom två veckor. Judarna fick därefter ansöka om nya pass. Passen stämplades med ett rött ”J” på första sidan.
fil dr. Ingela Karlsson
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 14:56

Jag tror att det är farligt om ord blir viktigare än handling.

Anne

Inläggav Anne » 18 okt 2017 15:06

Vem skulle ha invändningar mot den här handlingen? https://www.expressen.se/kvp/kronikorer ... ch-tobias/

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 15:32

lynx skrev:Vem skulle ha invändningar mot den här handlingen? https://www.expressen.se/kvp/kronikorer ... ch-tobias/

Den säljer inte! :wink:

Anne

Inläggav Anne » 18 okt 2017 17:52

Äsch då :wink: Vi kan alla göra något för varandra. Det kanske inte rör sig om att fixa en dörr som i den artikeln, men de flesta håller upp dörren för den som kommer efter. Det är en liten, men ändå fin gest. När det gäller lite större vardagshjälte-grejer har jag sett vad en del har gjort, jag har själv blivit förunnad det och själv gjort sådana ansatser. Och jag kommer aldrig att glömma vad de där främmande kvinnorna gjorde för mig.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 18:56

Alltså, alla skulle må bra av att uppträda som vardagshjälte även på högtider, men folk är så hjärntvättade och inneslutna i sina egna problem. Alla borde höja blicken och tänka en tanke värdig mänskligheten.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 19:07

Mänsklighet är enda sättet att överleva. Sedan skall man inte bry sig för mycket om andras åsikter. Tror att alla har fel oftare än att en har rätt.

Anne

Inläggav Anne » 18 okt 2017 19:14

Har du gjort något vardagshjälte-aktigt ( behöver inte vara så storslaget)? Har någon gjort det för dig? Berätta gärna.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 19:22

lynx skrev:Har du gjort något vardagshjälte-aktigt ( behöver inte vara så storslaget)? Har någon gjort det för dig? Berätta gärna.

Jag är glad så länge jag vågar vara någon alls. Det är svårt att svara på. Men jag tror att de bästa handlingarna sällan betalas. Dvs du gör något bra men får inte se resultatet. Lite som att Moses inte fick se det heliga landet.

Anne

Inläggav Anne » 18 okt 2017 19:28

klorofyll skrev:
lynx skrev:Har du gjort något vardagshjälte-aktigt ( behöver inte vara så storslaget)? Har någon gjort det för dig? Berätta gärna.

Jag är glad så länge jag vågar vara någon alls. Det är svårt att svara på. Men jag tror att de bästa handlingarna sällan betalas. Dvs du gör något bra men får inte se resultatet. Lite som att Moses inte fick se det heliga landet.

Det ligger en hel del i det. Sån't här skrivs det inte så mycket om i tidningarna, kanske en liten rosinsändare. Men det finns där i verkligheten. Jag är rörd över vad som har gjorts för mig och jag är förvånad över vad jag själv har lyckats fixa.

Återgå till "Tankar och känslor"