Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 okt 2017 23:06

lynx skrev:Man agerar i mån av förmåga. Det här inte skryt. Det är sagt för att exemplifiera att det går att göra saker. Jag har röjt upp på det lilla torget utanför. Det var väldigt busigt. Kioskägaren vågade inte ha öppet efter 17-18. En man skulle inte fixa det, för stor risk för provokation. Vissa dagar orkade jag inte och satte upp gränsen vid åtta pers. Var de fler skulle jag inte fixa det. Polisen och Soc hade inte kunnat fixa det bättre. Systematiska insatser under ett halvår. Nu är det helt lugnt sedan två år tillbaka. Ändå skulle jag inte rekommendera någon att ta sig an ett sådant projekt hur som helst. Det ÄR riskabelt.

Vi gör vad vi kan, de allra flesta av oss

http://animalaidunlimited.org/blog/a-drowning-dogs-wish-comes-true/
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 21 okt 2017 09:23

Vackert, Pilatus :)

Det blir visst mycket stjärnfall. Jag tror att änglarna blir fler på jorden.
https://www.expressen.se/nyheter/stjarn ... -i-helgen/

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 okt 2017 10:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Själv skulle jag kanske säga att en handlingsmänniska strävar efter att komma överens och lösa konkreta problem, för att nå framgång, med öppet sinne och orädd attityd.

Att komma överens och lösa konkreta problem vill väl främst människor som vill pröva förhandling framför kamp och strid. Det förutsätter inte en handlande natur, men kanske förmåga till initiativ och kompromiss. Ej prestige eller att se livet som en tävling.

Att sträva efter att komma överens behöver inte betyda att man alltid kommer överens. Om man inte kan komma överens, samarbeta, så tror jag inte att det händer så mycket. Många människor kan åstadkomma större förändringar än vad en person kan. Hur kommer man överens utan att handla?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 okt 2017 10:53

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Att komma överens och lösa konkreta problem vill väl främst människor som vill pröva förhandling framför kamp och strid. Det förutsätter inte en handlande natur, men kanske förmåga till initiativ och kompromiss. Ej prestige eller att se livet som en tävling.

Att sträva efter att komma överens behöver inte betyda att man alltid kommer överens. Om man inte kan komma överens, samarbeta, så tror jag inte att det händer så mycket. Många människor kan åstadkomma större förändringar än vad en person kan. Hur kommer man överens utan att handla?

Naturligtvis är allt vi gör handlingar. Men att vara en handlingsmänniska brukar innebära att vi tillsätter kraft. Kraftfulla handlingar, äventyr, spänning, snabba bilar, kampsporter mm.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 okt 2017 11:15

Jag besöker min mor minst en gång i veckan och har då med en trisslott. Ibland någon kaka till kaffet...

Så småpratar vi om ditt och datt, släkten, hennes barn, barnbarn och barnbarnsbarn, och vad som hänt i världen. Spelar något sällskapsspel. Hon hänger med. Hon blir 94 nästa vecka. Använder rullator, hör lite dåligt, annars rätt klar, men det värsta är nog den bristande stimulansen och tristessen på hemmet vilken lätt bryter ner en människas psyke och känsloliv snabbare än själva åldrandet. Idag har det varit balansgympa, berättade hon, men det går jag inte på. Jag undrade om man inte brukade anordna högläsning av berättelser ibland. Jodå, svarade hon, men det handlar mest om gamla kärringar.

Då tänkte jag, varför är igenkänning alltid det som man tror går hem, att man känner igen sig, och att man ska "möta folk där de är", om de kanske vill ha något nytt, något avvikande och spännande, något exotiskt som de inte alls kan känna igen sig i?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 okt 2017 13:29

Pilatus skrev:
lynx skrev:Man agerar i mån av förmåga. Det här inte skryt. Det är sagt för att exemplifiera att det går att göra saker. Jag har röjt upp på det lilla torget utanför. Det var väldigt busigt. Kioskägaren vågade inte ha öppet efter 17-18. En man skulle inte fixa det, för stor risk för provokation. Vissa dagar orkade jag inte och satte upp gränsen vid åtta pers. Var de fler skulle jag inte fixa det. Polisen och Soc hade inte kunnat fixa det bättre. Systematiska insatser under ett halvår. Nu är det helt lugnt sedan två år tillbaka. Ändå skulle jag inte rekommendera någon att ta sig an ett sådant projekt hur som helst. Det ÄR riskabelt.

Vi gör vad vi kan, de allra flesta av oss

http://animalaidunlimited.org/blog/a-drowning-dogs-wish-comes-true/

Här hittade ni verkligen rätt i det här med begreppet klass.
"Gör vad vi kan", "agera efter förmåga". Vad är det? Jag skulle påstå att det hänger nära samman med de spetslakansföddas "vad vill du göra med ditt liv". Vi vanliga, som istället växt upp med "vad skall du få för jobb" eller som farfar eller de som bor i kaosområdena nu "hur skall du överleva" kommer att agera långt under sin förmåga.

Det är det stora. Individen måste sättas i centrum. Man måste få ner akademikernas och överklassens barn och upp de lägre klassernas, naturligtvis kväsa kriminaliteten och sen låta meritokratin ta över. Där kör en i en Mercedes - en som är värd den mer än mig, skall man känna då man kör sin Volvo. Och sen kämpar man stenhårt för att göra sin hjärna bättre. Hjärna mot hjärna i ett fair race. Alla hjälps åt och ärar den som hjälper mest. Då är vi hemma. Då kör alla nyare volvo eller bättre bilar. Vänster och höger i skön symbios.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Anne

Inläggav Anne » 21 okt 2017 16:29

Vänta lite nu, Anders... vad har du fått för dig att jag är för "klass"?
Jag vill verkligen inte ha en tjusigare bil än andra.

Anne

Inläggav Anne » 21 okt 2017 16:36

Algotezza skrev:Jag besöker min mor minst en gång i veckan och har då med en trisslott. Ibland någon kaka till kaffet...

Så småpratar vi om ditt och datt, släkten, hennes barn, barnbarn och barnbarnsbarn, och vad som hänt i världen. Spelar något sällskapsspel. Hon hänger med. Hon blir 94 nästa vecka. Använder rullator, hör lite dåligt, annars rätt klar, men det värsta är nog den bristande stimulansen och tristessen på hemmet vilken lätt bryter ner en människas psyke och känsloliv snabbare än själva åldrandet. Idag har det varit balansgympa, berättade hon, men det går jag inte på. Jag undrade om man inte brukade anordna högläsning av berättelser ibland. Jodå, svarade hon, men det handlar mest om gamla kärringar.

Då tänkte jag, varför är igenkänning alltid det som man tror går hem, att man känner igen sig, och att man ska "möta folk där de är", om de kanske vill ha något nytt, något avvikande och spännande, något exotiskt som de inte alls kan känna igen sig i?

Du tar väl upp din mors önskemål med personalen? Fint av dig att du hälsar på henne, och det så pass ofta. Jag vill ju gärna att tristessen på hemmen minskas så mycket som möjligt.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 okt 2017 16:59

Vissa gör allt för ett högre anseende.

Anne

Inläggav Anne » 21 okt 2017 17:40

klorofyll skrev:Vissa gör allt för ett högre anseende.

Vem/vad pratar du om?

Anne

Inläggav Anne » 21 okt 2017 17:56

Läser om en färdtjänstblunder. Någon jag känner skulle få vänta f e m timmar nyligen. Mannen i artikeln är 96 år. Det är ju helt orimligt att en så gammal människa ska få stå ute i kylan och vänta. Men notera! En medmänniska ställde upp :smt049 https://www.expressen.se/kvallsposten/f ... behandlad/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 okt 2017 18:19

Är det så klorofyll att allt som andra gör är av fåfänglighet?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 okt 2017 19:06

lynx skrev:

Vem/vad pratar du om?

Allmänheten. :D

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 okt 2017 19:08

Pilatus skrev:

Är det så klorofyll att allt som andra gör är av fåfänglighet?

Jag vet inte, jag bör nog vara mindre kritiska mot andra, annars slår det tillbaka...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 okt 2017 22:26

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Är det så klorofyll att allt som andra gör är av fåfänglighet?

Jag vet inte, jag bör nog vara mindre kritiska mot andra, annars slår det tillbaka...

Det är inte fel att vara kritisk. Men vi själva står inte i någon särställning.

Fåfängligheters fåfänglighet! säger Predikaren. Fåfängligheters fåfänglighet! Allt är fåfänglighet!
Predikaren 1:2 (1917 års upplaga)
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"