Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 okt 2017 07:38

Pilatus skrev:Intelligens är bra, världen är tokig nog som den är. Men intelligenta människor är krävande och kan bli missanpassade om de ständigt hålls tillbaks. Kanske är Fridolins skola bättre än vad som tidigare varit fallet. Jag såg på nyheterna att MP hamnar under 4% i TV4:s väljaropinion, så det kanske inte har hänt så mycket i skolan som utlovades inför förra valet.

Jag tror att man ska skilja på intelligens och förnuft. Har aldrig tänkt på att intelligenta skulle vara krävande.. Folk borde ha mer distans till politik, det är inte hela världen om "motståndaren" får makten... Eller? Det finns ändå saker som man kan glädja sig åt. Skolan är väl ganska ofta en katastrof, jag tror att det nästan alltid har varit folk som har kommit i kläm. Förmodligen har det blivit sämre de senaste 20 åren. Men det handlar om att samhället förändrats, om att skolan inte anpassats, men framför allt att lärarna fått mindre makt.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 okt 2017 11:35

Jag tror att alla känslor av sorg, ångest, o.s.v. kan gå över och ersättas av positiva känslor. Jag tänker att alla kan må bra, att det finns en lösning på varje problem. Men det är långt ifrån självklart. Hur går det till? Förr trodde jag att mina känslor talade om sanningen för mig, kände jag skuld så hade jag betett mig illa. Man kan säga att jag förde det kriget långt.. Tillslut tyckte jag riktigt illa om mig själv. Nu för tiden vill jag genomströmmas av känslo-tankar (direkt icke reflekterande tillstånd).

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 28 okt 2017 16:42

Svinhelvete. Jag har gått upp 10 kilo på 2 år (vägen nu 79 kilo på 182 cm, man). Kanske alkoholens fel...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 okt 2017 17:06

klorofyll skrev:Jag tror att man ska skilja på intelligens och förnuft.

Saknas intelligens kommer du inte att finna något förnuft. Kanske är det så att mindre intelligenta människor lär sig att vara försiktiga, de vet att dumheter straffas. Ett slags förnuft, bäst att sitta still i båten. Intelligenta människor med ett överskott på energi startar revolutioner.
klorofyll skrev:Har aldrig tänkt på att intelligenta skulle vara krävande..

Är de inte alltför ödmjuka kan de bli tyranner som arbetsledare.
klorofyll skrev:Folk borde ha mer distans till politik, det är inte hela världen om "motståndaren" får makten... Eller?

Det är sällan politiker i Sverige våndats så som inför valet 2018. Ingendera sidan kommer att få egen majoritet. Så hur tänker de förhålla sig till sverigedemokraterna. Löfven menar att han sitter kvar även om han inte kan bilda en regering som har majoritet i riksdagen. C och L är säkert beredda att hjälpa Löfven emedan de inte vill ha det stöd som SD skulle kunna ge en borgerlig regering. Vem vill då rösta på C och L om det trots allt blir som att rösta på Löfven?
Moderator

xion

Inläggav xion » 29 okt 2017 07:30

--

xion

Inläggav xion » 29 okt 2017 07:36

--

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 okt 2017 11:01

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Folk borde ha mer distans till politik, det är inte hela världen om "motståndaren" får makten... Eller?

Det är sällan politiker i Sverige våndats så som inför valet 2018. Ingendera sidan kommer att få egen majoritet. Så hur tänker de förhålla sig till sverigedemokraterna. Löfven menar att han sitter kvar även om han inte kan bilda en regering som har majoritet i riksdagen. C och L är säkert beredda att hjälpa Löfven emedan de inte vill ha det stöd som SD skulle kunna ge en borgerlig regering. Vem vill då rösta på C och L om det trots allt blir som att rösta på Löfven?

Det är bara ett problem om man har problem med sin moraliska kompass. Det är ju inte ett "pest eller kolera"-beslut som bör fattas. Det är mer av en "fin middag" eller "bröd och vatten" man har och välja på. Inte så svårt.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 okt 2017 11:28

Man kan ju inte fördöma SD och sedan samarbeta med dem, för samarbete bygger på gentjänster.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 okt 2017 14:57

klorofyll skrev:Man kan ju inte fördöma SD och sedan samarbeta med dem, för samarbete bygger på gentjänster.

Vad är det man fördömer? Mestadels handlar det om SDs företrädare ute i landet som tycks ha en hel del mindre rumsrena tankar om de migranter som söker asyl (xenifobi) i Sverige och Europa.

Utesluter det att man kan samverka med dem i andra frågor där det finns en åsiktsgemenskap? Socialdemokraterna har hittills inte protesterat då SD röstar på deras förslag i riksdagen.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 29 okt 2017 15:22

Algotezza skrev:Sen kan man fråga: Är det fel tro eller tom veta att man är Gud?

Svar: Säg det med övertygelse till en psykiater - och se vad som händer!

:lol: Har du varit där?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 okt 2017 16:22

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Man kan ju inte fördöma SD och sedan samarbeta med dem, för samarbete bygger på gentjänster.

Vad är det man fördömer? Mestadels handlar det om SDs företrädare ute i landet som tycks ha en hel del mindre rumsrena tankar om de migranter som söker asyl (xenifobi) i Sverige och Europa.

Utesluter det att man kan samverka med dem i andra frågor där det finns en åsiktsgemenskap? Socialdemokraterna har hittills inte protesterat då SD röstar på deras förslag i riksdagen.

Jag kan ta ett exempel. För ett tag sedan såg jag Jimmy Åkesson i tv där han då samtalar och svarar på frågor angående Hanna Wigh och vad hon har råkat ut för. Min syn på saken är att Jimmy skötte den här frågan helt katastrofalt dåligt. Alltså, du menar inte att SDs politik fördöms, okej, på vilket sätt menar du då att det skulle bli problem att samarbeta med dom?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 okt 2017 17:07

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vad är det man fördömer? Mestadels handlar det om SDs företrädare ute i landet som tycks ha en hel del mindre rumsrena tankar om de migranter som söker asyl (xenifobi) i Sverige och Europa.

Jag kan ta ett exempel. För ett tag sedan såg jag Jimmy Åkesson i tv där han då samtalar och svarar på frågor angående Hanna Wigh och vad hon har råkat ut för. Min syn på saken är att Jimmy skötte den här frågan helt katastrofalt dåligt.

Det är trist att det är så illa ställt i ett riksdagsparti. "Den SD-riksdagsledamot som anklagas för att ha utsatt kollegan Hanna Wigh för sexuellt övergrepp tar en time out från riksdagen." AB den 26 sep 2017
klorofyll skrev:Alltså, du menar inte att SDs politik fördöms, okej, på vilket sätt menar du då att det skulle bli problem att samarbeta med dom?

Samarbete har inget enda riksdagsparti talat om, absolut ingen vill samarbeta med sverigedemokraterna. Det är inte möjligt då de ofta hoppar mellan blocken. Ena dagen röstar de med de rödgröna, andra dagen med de borgerliga.

Vad jag säger är att Löfven tror sig kunna fortsätta att styra landet trots att han efter valet inte kan bilda en majoritetsregering. Om Alliansen bestämmer sig för att inte ge honom möjlighet att sitta kvar som regeringsbildare, så måste han flytta på sig (om han inte vill ta stöd från SD förstås).
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 okt 2017 17:41

Personligen så bryr jag mig inte om Löfven får stiga åt sidan... Varför? Jo jag tycker att han har visat hur man styr Sverige på ett utmärkt sätt under de senaste åren. Även om ingen fattar, jag fattar det, så kommer man minnas Stefan Löfven.

En annan sak, de borgerliga partierna verkar vara något blåögda för de blir grovt utnyttjade av SD.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 okt 2017 21:28

klorofyll skrev:En annan sak, de borgerliga partierna verkar vara något blåögda för de blir grovt utnyttjade av SD.

I vilken fråga då?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 okt 2017 06:15

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:En annan sak, de borgerliga partierna verkar vara något blåögda för de blir grovt utnyttjade av SD.

I vilken fråga då?

Exempelvis om alliansen säger att de efter valet kan tänka sig att bilda regering genom ett stöd av SD, men att de inte kommer att regera med SD, mer än "då de tycker lika..."
Då svarar SD med att de kommer kräva makt och inflytande!
Sedan är det pinsamt tyst, alliansen förlorar röster.
Det verkar vara tabu att ta upp den här frågan..
Alliansen förlorar alltså på att de visar sig öppna för SD...
SD kräver samarbete redan här.

Återgå till "Tankar och känslor"