Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Jag följer inte politiken så noga men jag upplever att svensk politik blivit mer seriös...
Ben skrev:Algotezza skrev:Tror Moder jord är psykotisk eller bipolär...
jorden är platt, rent av...
Ja, klotformen är ett optiskt fenomen.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Ben skrev:Algotezza skrev:Tror Moder jord är psykotisk eller bipolär...
jorden är platt, rent av...
Ja, klotformen är ett optiskt fenomen.
Tidigare på morgonen funderade jag över vad ordet optik egentligen betyder? Lekmannens bedömning: "läran om hur ljus bryts i olika medium (glas). Kan det stämma?
klorofyll skrev:Tidigare på morgonen funderade jag på vad ordet optik egentligen betyder? Lekmannens bedömning: "läran om hur ljus bryts i olika medium (glas). Kan det stämma?
vetenskapen om ljuset (o. seendet)
Moderator
brus är snus.
cola är choklad.
vitt är mörkt ibland.
https://soundcloud.com/melovi/last-summer
kommentera gärna låten, den är min huvudvärk.
cola är choklad.
vitt är mörkt ibland.
https://soundcloud.com/melovi/last-summer
kommentera gärna låten, den är min huvudvärk.
Hur följdriktigt tänker vi till vardags? Någon säger att rika människor försöker minimera sin skatt, smusslar, för pengarna ur landet och inte vill göra rätt för sig. Trots allt så betalar de rätt stor andel till statskassan. Ta bort dem och välfärdssamhället existerar inte längre.
Och hur är det med oss själva? Hur mycket betyder det för vanliga hederliga hantverkare och lönearbetande människor att skatteverket kontrollerar våra deklarationer. Om vi alla vore genuint hederliga, varför skulle vi behöva ett kontrollerande skatteverk?
Och hur är det med oss själva? Hur mycket betyder det för vanliga hederliga hantverkare och lönearbetande människor att skatteverket kontrollerar våra deklarationer. Om vi alla vore genuint hederliga, varför skulle vi behöva ett kontrollerande skatteverk?
Moderator
Pilatus skrev:Om vi alla vore genuint hederliga, varför skulle vi behöva ett kontrollerande skatteverk?
Om alla var genuint hederliga så hade vi inte använt oss av mynt, sedlar och kort. Att kräva pengar som gentjänst hade varit att inte lita på sina medmänniskor.
Pilatus skrev:Ta bort dem och välfärdssamhället existerar inte längre.
Jag är ganska positiv, om välfärdskapitalet missbrukas så är de oss själva vi har att skylla.
Hårda arbetare:
https://youtube.com/watch?v=bicaManyrsI
Pilatus skrev:Hur följdriktigt tänker vi till vardags?
När jag tänker närmare på saken så inser jag att alternativet till ekonomisk utjämning vore ett mer hierarkiskt samhälle, den som presterade bra skulle belönas och de overksamma bli utan lön. Fördelar? Kanske skulle det leda till en bättre struktur och mer erfarenhet hos befolkningen.
Man kan väl ändå säga att människors ekonomiska status sällan ses som ett problem. Man tycker inte att ekonomiska skillnader är fel, vilket talar för hierarkiska samhällen.
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Hur följdriktigt tänker vi till vardags?
När jag tänker närmare på saken så inser jag att alternativet till ekonomisk utjämning vore ett mer hierarkiskt samhälle, den som presterade bra skulle belönas och de overksamma bli utan lön.
Det är det aktuella läget! Så fungerar det socialdemokratiska samhället.
Vad jag förordade var att vi hjälps åt efter förmåga. Sjukkassan brukar utan förbarmande avkräva människor att de skall utnyttja den arbetsförmåga de har, även då den är mycket liten. Alltid är det något som skulle kunna uträttas. Kanske skulle många av dessa delvis arbetsföra behöva stöd för att hitta ett område där de kunde vara till hjälp.
Många äldre skulle behöva hjälp med ekonomin, att betala räkningar i tid, att se till att det finns pengar kvar tills dess det är dags för nästa pensionsutbetalning. Eller hjälp med att söka bostadsbidrag. Eller att skriva brev till sina släktingar. Varför räknas aldrig sådant som plusvärden. En dag sitter vi alla där, om vi blir gamla nog, litet ofärdiga, men fullt förmögna att göra något som kan vara bra för oss själva och någon annan.
Moderator
Du får ursäkta mig, vet inte riktigt hur du menar. Menar du att bidragspolitiken skapar ett system där endast sådant som finns på papper räknas?
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:Hur följdriktigt tänker vi till vardags? Någon säger att rika människor försöker minimera sin skatt, smusslar, för pengarna ur landet och inte vill göra rätt för sig. Trots allt så betalar de rätt stor andel till statskassan. Ta bort dem och välfärdssamhället existerar inte längre.
Hoppas du skämtar. Östling välfärdens garant? Eftersom Östling är lika utbytbar som en legobit så måste du väl mena att den här sortens kapitalist är oumbärlig för bevarandet av välfärden?
Östling klagar på skatterna men i själva verket är det han och hans gelikar som har skott sej och tjänat grova pengar på privatiseringen av den skattefinansierade välfärden. Vad synd om honom.
Eller inte.
Money for nothing (Dire Straits)
Tyvärr börjar Sverige likna mer och mer en oligarki där intressegrupper inom finansvärlden och politiken tillhör samma roffargäng där information utbyts och utnyttjas för privata ändamål. Liknar tiden efter Sovjets fall där gamla kommunistpampar över en natt blev miljardärer.
Denna elit tycks mena att de själva ska bestämma hur mycket skatt betala.
Finns flera exempel på politiker som har hoppa av sina politiska uppdrag av som nu tjänar storkovan.
Några f.d. politiker ägnar sej åt lobbyism, värst är kanske f.d. kd-ledaren Hägglund som trots sitt gigantiska misslyckande med avreglering av apoteks-monopolet fortsätter att predika sitt evangelium. Att karln aldrig lär sej.
hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Hur följdriktigt tänker vi till vardags? Någon säger att rika människor försöker minimera sin skatt, smusslar, för pengarna ur landet och inte vill göra rätt för sig. Trots allt så betalar de rätt stor andel till statskassan. Ta bort dem och välfärdssamhället existerar inte längre.
Hoppas du skämtar.
Det hade säkert varit önskvärt.
hakkapeliitta skrev:Östling välfärdens garant? Eftersom Östling är lika utbytbar som en legobit så måste du väl mena att den här sortens kapitalist är oumbärlig för bevarandet av välfärden?
De skatteintäkter som mycket välbärgade människor bidrar med kan inte avlägsnas utan att omfattande nedskärningar i välfärden måste göras.
hakkapeliitta skrev:Östling klagar på skatterna men i själva verket är det han och hans gelikar som har skott sej och tjänat grova pengar på privatiseringen av den skattefinansierade välfärden.
Debatten om skatteplanering som uppstått i kölvattnet av den så kallade paradisläckan fokuserar på fel saker, säger experten Torsten Fensby, som delvis skyller på bristande kunskap bland politiker och tjänstemän.DI, 7 november 2017
Om Östling gjort något moraliskt förkastligt vet jag inte. Han är inte anklagad för något brott. Och det han investerat i Luxemburg och Malta är inte pengar han fört ut från Sverige. Pengar får röra sig fritt inom unionen. I sak har han rätt, men han uttryckte sig litet respektlöst, vilket tydligen framkallade moraliskt alarmtillstånd hos Magdalena Andersson. Hur mycket skatt skulle han betalt in till svenska staten på de trettio miljoner han investerat i Malta? Var det bara vinstpengar det handlade om?
Moderator
klorofyll skrev:Du får ursäkta mig, vet inte riktigt hur du menar. Menar du att bidragspolitiken skapar ett system där endast sådant som finns på papper räknas?
Visst lever vi i ett bidragssamhälle. Vi är dåliga på att ta till vara på människors vilja att arbeta och göra rätt för sig.
Moderator
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:De skatteintäkter som mycket välbärgade människor bidrar med kan inte avlägsnas utan att omfattande nedskärningar i välfärden måste göras.
Tror du på det där själv? Hela cirkusen är en rundgång på pengar, vi privatiserar, vinsterna som ursprungligen är skattepengar hamnar i privata fickor. Så du menar att om vi tar bort den privata profitören så rasar välfärden? Hur vore om vi använde dessa skattemedel direkt för ändamålet utan kostsamma privata mellanled?
Dessa privata mellanled tillför inget till välfärden och kan således avlägsnas.
Re: Vad tänker du på? ang ovan skrivna
Kan samhällsekonomin och den privata fortleva utan privat girighet och vilja till profit? Är girighet bra eller dålig?
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Tankar och känslor"