Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Pilatus
Mitt resonemang lyder såhär: Betala skatt där du bor och tar del av välfärden.
Varför? Ja alltså, om ingen betalar skatt i Sverige så går det inte runt...
Horribelt? Varför då låta ett fåtal människor begå handlingar som alla faktiskt inte får, eftersom att det inte går.
Dyrt? De där rika personerna klarar alltså INTE att betala skatt? De är toppkonsumenter i näringskedjan. Vi har inte ens förmögenhetsskatt!
Varför? Ja alltså, om ingen betalar skatt i Sverige så går det inte runt...
Horribelt? Varför då låta ett fåtal människor begå handlingar som alla faktiskt inte får, eftersom att det inte går.
Dyrt? De där rika personerna klarar alltså INTE att betala skatt? De är toppkonsumenter i näringskedjan. Vi har inte ens förmögenhetsskatt!
Man ska åtminstone inte betala skatt i länder man inte har medborgarskap i!
klorofyll skrev:Pilatus
Skatteverket skriver: Om du är anställd och vistas i utlandet under minst sex månader, och betalar skatt i arbetslandet, kan du bli befriad från att betala skatt i Sverige.
Det är lätt att låta sig styras av känslor och rättvisepatos, men det skall vara hanterligt också. Om en person arbetar utomlands och betalar skatt kan man inte begära att personen skall betala skatt en gång till. I Sverige som har världens högsta marginalskatt, tycks vi aldrig vara nöjda med hur mycket skatt som skall betalas till staten.
Moderator
-
hakkapeliitta
Var inte så naiv. Dessa herrar har möjlighet att skatteskriva sej varhelst. Att Östling var skriven utomlands kan helt vara att han flyttar sina papper till något sidokontor som de har på Malta, ett brevlådeföretag. Hoppa han har spikat upp brevlådan med galvaniserad spik så att den inte rostar sönder och ramlar ner.
Tror inte Östling rent fysiskt har bott utomlands 6 månader.
hakkapeliitta skrev:Var inte så naiv. Dessa herrar har möjlighet att skatteskriva sej varhelst. Att Östling var skriven utomlands kan helt vara att han flyttar sina papper till något sidokontor som de har på Malta, ett brevlådeföretag. Hoppa han har spikat upp brevlådan med galvaniserad spik så att den inte rostar sönder och ramlar ner.
Leif Östling gick 1 september 2012 till en position i koncernledningen för Volkswagens kommersiella fordon. Volkswagens kommersiella fordon omfattar Scania, MAN och Volkswagens nyttofordonstillverkning. Han jobbade där 2,5 år.
Moderator
-
hakkapeliitta
Och han var skriven var?
-
hakkapeliitta
Saken är att de kan vara tekniskt skrivna utomlands av skattetekniska skäl men lever och bor i Sverige.
Vilket jag tror fallet är här.
Vilket jag tror fallet är här.
hakkapeliitta skrev:Och han var skriven var?
Om Leif Östling var anställd och vistades i utlandet under minst sex månader (vilket han var) och betalade skatt i arbetslandet, blev han antagligen befriad från att betala skatt i Sverige.
Moderator
Pilatus skrev:I Sverige som har världens högsta marginalskatt, tycks vi aldrig vara nöjda med hur mycket skatt som skall betalas till staten.
Samhället hade fungerat betydligt bättre om skolan, polisen, vården, fungerat. Det är mångas liv som blir förstörda. Grejen är ju att vi hade fått tillbaka pengarna om de här verksamheterna hade fungerat.
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Och han var skriven var?
Om Leif Östling var anställd och vistades i utlandet under minst sex månader (vilket han var) och betalade skatt i arbetslandet, blev han antagligen befriad från att betala skatt i Sverige.
Kan vara som du säger. Misstänker dock att hans utomlandsboende var ren papperskonstruktion. Enkelt att folkbokföra sej i ett EU-land och vara anställd hos en underleverantör utan att ens ha satt foten i landet.
Re: Vad tänker du på? Livet
Man föds, lever, lider och älskar, får andra att både njuta och lida, en del man gör och upplever känns meningsfullt, annat meningslöst, ibland har man framgång, ibland är det bara mörker, ångest, känslor kommer och går, som vågor, ibland är man tillfredsställd, ibland frustrerad, sedan dör man. Kanske överlever medvetandet döden, kanske inte. Kanske blev man förälder, kanske inte. Fick barnbarn eller inte.
Ja, sedan var det nog inte mer. Jo, en kollega och jag har fikat på Kafé Fazer...
Skrivet på GLO hotell Kluuvi i Helsingfors där jag är med elever och kollega. Erasmusprojekt om hälsa. Internationellt samarbetsprojekt.
Och så lyssnar jag på mina låtar på Soundcloud för att lära känna mig själv. Jag gör dem liksom intuitivt utan beräkning. ofta utan att vet vad jag gör eller hur jag gör dem. Släpper kontrollen. Därför är det mitt undermedvetna som sjunger och spelar för mig.
Ja, sedan var det nog inte mer. Jo, en kollega och jag har fikat på Kafé Fazer...
Skrivet på GLO hotell Kluuvi i Helsingfors där jag är med elever och kollega. Erasmusprojekt om hälsa. Internationellt samarbetsprojekt.
Och så lyssnar jag på mina låtar på Soundcloud för att lära känna mig själv. Jag gör dem liksom intuitivt utan beräkning. ofta utan att vet vad jag gör eller hur jag gör dem. Släpper kontrollen. Därför är det mitt undermedvetna som sjunger och spelar för mig.
Algotezza aka Algotezza
Om ni missat vad som händer i Polen, hör frodas verklig xenofobi. 60 tusen personer som skriker religiösa och högerradikala slagord. Demonstrators with faces covered chanted “Pure Poland, white Poland!” and “Refugees get out!”. A banner hung over a bridge that read: “Pray for Islamic Holocaust.” Sunday 12 November 2017

Moderator
Det har jag missat, Pilatus. Inatt ska visst Venus och Jupiter ses. Jag hoppas kärleken får komma till tals.
lynx skrev:Det har jag missat, Pilatus. Inatt ska visst Venus och Jupiter ses. Jag hoppas kärleken får komma till tals.
Jo, jag såg att det skulle bli ett rendezvous. Venus and Jupiter will appear as close together as they will for the next half century, until November 2065 The view of this convergence is so dramatic than many speculate it was this type of event that was responsible for the star of Bethlehem as described in the Bible.
På tal om sådant (bibliskt) så besökte jag Utvängstorps kyrka i dag. Dess äldsta delar är från 11-hundratalet. En ängel i trä svävar under taket med ett budskap: Den där tror och bliver döpt, han skall varda salig.
Fint väder, men bara tre grader varmt.
Moderator
Pilatus skrev:Om ni missat vad som händer i Polen, hör frodas verklig xenofobi. 60 tusen personer som skriker religiösa och högerradikala slagord.
Sverige är nog ganska motståndskraftigt mot sådant!
Återgå till "Tankar och känslor"