Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
PS Gjorde för övrigt ett litet album med fem låtar på hotellrummet. ElektroSuomi. Finns på Spotify etc. Använde mobilappar och laptopen.DS
Algotezza aka Algotezza
-
hakkapeliitta
Algotezza skrev:Varit 12 - 18 november i Helsingfors. Internationellt hälsoprojekt för elever på gymnasiet. Intressant och lärorikt. Blev väldigt förtjust i Helsingfors.
Sveaborg-utflykten var fantastisk Soligt och fint. Följ mig på insta får ni se mina bilder. Heter där som jag heter här.
Sveaborg är fint, ungefär som Älvsborgs Fästning här utanför Göteborg. Med en välfylld picknick korg och fint väder, riktigt fint.
Hoppas du besökte varuhuset Stockmann mitt i city på Mannerheimsgatan.
Varuhuset är fortfarande ett av Europas största trots att det etablerades redan på 1930-talet. Huset är i 6 våningar och varje våning är gigantisk.
Har själv varit i Helsingfors några gånger de senaste 2-3 åren. Har gamla polare där.
Varför jag propagerar för Stockmann, jo, varuhuset är en sevärdhet i sig men mina resor har varit 3-dagars kryssningar (GBG-Sthlm-färja-Helsingfors och v.v.) och du har endast 7 timmar iland i Helsingfors och på den korta tiden ska det hivas ett antal pilsner ihop med gamla kompisar innan färjan går, sen redan bra rund under fötterna, styrs näsan mot Stockmann och alla inhemska specialiteter som måste inhandlas. Som tur är, sträckan mellan Stockmann och Silja-terminalen är endast 10 min. promenad.
Har tyvärr inte Instagram.
Har ni några tips för goda tider?
klorofyll skrev:Har ni några tips för goda tider?
Är det goda tider nu? Det är förstås snart jul, är man klok handlar man sina julklappar innan julruschen. Att vara sent ute är hemskt. Jag kanske skall försöka åstadkomma någon julklapp själv, måla en tavla t ex. Börja skriva julbrev, det brukar nästan aldrig bli helt klart.
Mitt tips klorofyll är, skriv julbrev till dina vänner. Jag tror de flesta människor blir glada av att det ligger ett personligt brev i brevlådan. Att bifoga någon bild brukar uppskattas, ett foto på väggen som man med stor möda lyckats tapetsera, eller något annat trevligt. Vad säger du klorofyll, är det något för dig?
Moderator
hakkapeliitta skrev:Algotezza skrev:Varit 12 - 18 november i Helsingfors. Internationellt hälsoprojekt för elever på gymnasiet. Intressant och lärorikt. Blev väldigt förtjust i Helsingfors.
Sveaborg-utflykten var fantastisk Soligt och fint. Följ mig på insta får ni se mina bilder. Heter där som jag heter här.
Sveaborg är fint, ungefär som Älvsborgs Fästning här utanför Göteborg. Med en välfylld picknick korg och fint väder, riktigt fint.
Varuhuset är fortfarande ett av Europas största trots att det etablerades redan på 1930-talet. Huset är i 6 våningar och varje våning är gigantisk.
Har själv varit i Helsingfors några gånger de senaste 2-3 åren. Har gamla polare där.
Varför jag propagerar för Stockmann, jo, varuhuset är en sevärdhet i sig men mina resor har varit 3-dagars kryssningar (GBG-Sthlm-färja-Helsingfors och v.v.) och du har endast 7 timmar iland i Helsingfors och på den korta tiden ska det hivas ett antal pilsner ihop med gamla kompisar innan färjan går, sen redan bra rund under fötterna, styrs näsan mot Stockmann och alla inhemska specialiteter som måste inhandlas. Som tur är, sträckan mellan Stockmann och Silja-terminalen är endast 10 min. promenad.
På Stockmann slank vi in en kväll och gick nästan vilse. Jag gillar Helsingfors och Finland alltmer nu när jag varit där. Men språket är ju obegripligt. Också ordbildning och grammatik, ej bara vokabulär.
Algotezza aka Algotezza
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Har ni några tips för goda tider?
Är det goda tider nu?
Nej. Och jag kan inte förklara varför.
Pilatus skrev:Börja skriva julbrev, det brukar nästan aldrig bli helt klart.
Om du frågar mig vilka människor som producerar julbrev av absolut högst klass... (?) Så är mitt svar, människor som inte bryr sig så mycket om vad de skriver, ungefär som en ordförande, som Warren Edward Buffett. Inget fel i det. Det är en tradition. De bästa julbreven är både torra och humoristiska.
Pilatus skrev:Mitt tips klorofyll är, skriv julbrev till dina vänner. Jag tror de flesta människor blir glada av att det ligger ett personligt brev i brevlådan.
Man skall endast göra saker man älskar. Om du själv skriver julbrev... vad menar du att syftet är?
klorofyll skrev:Om du själv skriver julbrev... vad menar du att syftet är?
Det är ett trevligt nöje och jag har aldrig upplevt att ett personligt brev inte tas emot väl. Det är ett sätt att upprätthålla kontakter som inte blir av på annat sätt. Det måste inte vara ambitiöst, då blir det inget, skriv om sådant som du tycker om.

Moderator
Jag tycker att det verkar "professionellt" att skriva brev. Det tyder på god ordning. Att man lever ett planerat och socialt liv. Men det känns lite högtidligt.
-
hakkapeliitta
Algotezza skrev:hakkapeliitta skrev:Algotezza skrev:Varit 12 - 18 november i Helsingfors. Internationellt hälsoprojekt för elever på gymnasiet. Intressant och lärorikt. Blev väldigt förtjust i Helsingfors.
På Stockmann slank vi in en kväll och gick nästan vilse. Jag gillar Helsingfors och Finland alltmer nu när jag varit där. Men språket är ju obegripligt. Också ordbildning och grammatik, ej bara vokabulär.
Bry dej inte så mycket om ordets böjning, raka besked gäller, finne +kniv = livsfara. I en sådan situation är ordets böjning inte så viktig, "han sa fel enligt grammatiken".....
Annars är svenskan officiellt språk i Finland, innebär konkret att du kan kommunicera på svenska med alla myndigheter.
Sen när det gäller Helsinki och andra större städer, i serviceyrken är det vanligt med krav på att kunna göra sej förstådd på svenska.
Om du hamnar i en bonnhåla där bartendern endast behärskar det lokala tungomålet, yksi kalja = en öl, soita taksi = ring efter en taxi, sen drar du därifrån fortast möjligt.
-
hakkapeliitta
Vi alla drabbas av den finska bacillen förr eller senare, helst förr.
Många svenskar har fördomar mot finnar, super mycket, drar kniv, dystra och melankoliska och dansar släpdansen finsk tango.
Sen, finnar är tystlåtna. Det är de fan inte! Handlar i de här fallen att finnen inte kan svenska så bra och svensken inte fattar detta. Finnar rent mentalt är rätt sävliga (inte i mening tröga) och till skillnad mot andra invandare, t.ex. italienare, greker som babblar på med sitt eget språk och förutsätter att alla andra förstår dem, de pratar ju ändå ett språk som redan romarna och de gamla grekerna talade.
Såg ett program på tv som handlade om en kurs för utländska affärsmän som var inriktade på affärer i Finland. Föreläsaren poängterade väldigt mycket på hederlighet, att ett handslag med en finne är som hugget i sten, mer värt än skrivet på papper.
Detta har många, speciellt asiater, svårt att förstå. Dessa kan flina och nicka instämmande men som betyder nada nästa dag.
Läser själv finsk litteratur på originalspråket med stor behållning. Mustiga uttryck, svart humor.
Har inte läst en enda svensk översättning men kan tänka mej att mycket går förlorat. Gäller nog alla språk iofs.
Såg ett inslag i tv om en kvinna som hade fått ett pris (Nordiskt nåt) för sina översättningar från finska till svenska. När hon intervjuades på finska lät det inte så bra och hon ofta stakade sej fram, hade svårt att hitta rätt ord/uttryck. Hennes efternamn skvallrade om icke-finne.
Nåväl, är kanske inte översättarens främsta mål att ordagrant översätta kanske mer att översätta ett sinnestillstånd/situation som originalförfattaren hade i åtanke.
Utan att skryta, jag är idealet till översättare. Behärskar både finskan och svenskan till fullo. Inte nog med det, är uppväxt med svenska slanguttryck, inte nog med det, har själv gjort en klassresa och behärskar alla nivåer i samhället, pratar med bönderna på böndernas vis osv.
Borde jag skicka mitt CV till Bonnier, Norstedts? Var ärlig i ditt svar.
Många svenskar har fördomar mot finnar, super mycket, drar kniv, dystra och melankoliska och dansar släpdansen finsk tango.
Sen, finnar är tystlåtna. Det är de fan inte! Handlar i de här fallen att finnen inte kan svenska så bra och svensken inte fattar detta. Finnar rent mentalt är rätt sävliga (inte i mening tröga) och till skillnad mot andra invandare, t.ex. italienare, greker som babblar på med sitt eget språk och förutsätter att alla andra förstår dem, de pratar ju ändå ett språk som redan romarna och de gamla grekerna talade.
Såg ett program på tv som handlade om en kurs för utländska affärsmän som var inriktade på affärer i Finland. Föreläsaren poängterade väldigt mycket på hederlighet, att ett handslag med en finne är som hugget i sten, mer värt än skrivet på papper.
Detta har många, speciellt asiater, svårt att förstå. Dessa kan flina och nicka instämmande men som betyder nada nästa dag.
Läser själv finsk litteratur på originalspråket med stor behållning. Mustiga uttryck, svart humor.
Har inte läst en enda svensk översättning men kan tänka mej att mycket går förlorat. Gäller nog alla språk iofs.
Såg ett inslag i tv om en kvinna som hade fått ett pris (Nordiskt nåt) för sina översättningar från finska till svenska. När hon intervjuades på finska lät det inte så bra och hon ofta stakade sej fram, hade svårt att hitta rätt ord/uttryck. Hennes efternamn skvallrade om icke-finne.
Nåväl, är kanske inte översättarens främsta mål att ordagrant översätta kanske mer att översätta ett sinnestillstånd/situation som originalförfattaren hade i åtanke.
Utan att skryta, jag är idealet till översättare. Behärskar både finskan och svenskan till fullo. Inte nog med det, är uppväxt med svenska slanguttryck, inte nog med det, har själv gjort en klassresa och behärskar alla nivåer i samhället, pratar med bönderna på böndernas vis osv.
Borde jag skicka mitt CV till Bonnier, Norstedts? Var ärlig i ditt svar.
-
hakkapeliitta
Ja, vi alla är störda.
Det har fullkomligen exploderat med alla bokstavskombinationer.
Snart finns ingen frisk person.
Existerar en akademisk tävlan som handlar dels om mer forskningspengar, del egen berömmelse.
Christoffer Gillberg är urtypen av forskare som "upptäcker" nya avvikelser hos barn och genast sätter en etikett på dessa, etiketten är en ny bokstavskombination.
Försiktighet anbefalles!
Har en nära bekant som fick sitt barn stämplat som hyperaktiv/ADHD. När jag en gång tog upp frågan blev han förbannad, ok ungen är frågvis men ingen fara. Ungens mor är läkare och borde ha koll.
Nu i vuxen ålder är "ungen" en välfungerande individ.
Barn utvecklas på olika sätt, vissa är mer välutvecklade än sina kompisar men stannar väldigt snabbt sedan i utveckling medan andra är lite efter men plötsligt visar enorma språngvisa framsteg. Dessa senare typer blir läkare, civ.ing m.m.
Det har fullkomligen exploderat med alla bokstavskombinationer.
Snart finns ingen frisk person.
Existerar en akademisk tävlan som handlar dels om mer forskningspengar, del egen berömmelse.
Christoffer Gillberg är urtypen av forskare som "upptäcker" nya avvikelser hos barn och genast sätter en etikett på dessa, etiketten är en ny bokstavskombination.
Försiktighet anbefalles!
Har en nära bekant som fick sitt barn stämplat som hyperaktiv/ADHD. När jag en gång tog upp frågan blev han förbannad, ok ungen är frågvis men ingen fara. Ungens mor är läkare och borde ha koll.
Nu i vuxen ålder är "ungen" en välfungerande individ.
Barn utvecklas på olika sätt, vissa är mer välutvecklade än sina kompisar men stannar väldigt snabbt sedan i utveckling medan andra är lite efter men plötsligt visar enorma språngvisa framsteg. Dessa senare typer blir läkare, civ.ing m.m.
Psykiatriska bokstavskombinationer, sexuella HBTQAN etc allt bara ökar.
Envar sin diagnos. Mentalt sexuellt etc
EXPLODERANDE INDIVID-DUALISM.
Envar sin diagnos. Mentalt sexuellt etc
EXPLODERANDE INDIVID-DUALISM.
Algotezza aka Algotezza
- HoneyBadger
Ett mystiskt meddelande på internet jag vet inte vad källan är men jag håller med om att vi äter gift och blir lurade
Okay first off.. We are NOT able to go into what we are told is space.
Secondly, everything published, announced, shown and declassified for the "public" to know is strategically done.
You simple minded sheeple are so gullible, especially to believe any of the shit that the LYING free masons at NASA, ISRO, CNSA, JAXA, or RFSA tell you. Its all fabricated shit.
You dont have to believe me, because i don't care if you do. But i will atleast tell you the truth unlike the controllers of this planet.
Do any of you wanna hear a little of the truth??
Probably not..Society has been conditioned over generations and generations to become more and more shallow with less productive creativity for instant gratification. For some of you that don't know what that means its where a human has no interest in taking any significant amount of time to get your small brain a reward of dopamine. No longer can you devote more than a few moments on any one specific task. Its a disposable world we live in now.
Back in the day humans was able to participate in what is called the Long Game. The long game is played by years, decades or centuries of planning building testing or implementing new things for whatever the reason was. That is a very effective form of progress and development.
Most of you aren't even able to understand what im really implying.
I don't blame you though. You've been chemically saturated physically since birth. Your minds chemically and psychologically castrated as well.
There is also a small part of your brains called the pineal gland, other wise known as the third eye, conarium, or epiphysis cerebri, it is a gland located in the epithalamus, near the center of the brain, between two hemispheres, its called the Orbitofrontal Cortex. They have calcified yours in several ways. Its one of humans most sacred body parts. It is miraculous. Without it you are not much different than an animal that relies on its primordial instincts.
Are your brains ever foggy?
Forgetful?
Cant seem to remember things that you know that you know.
Walk around in a haze?
Feel tired and want to take a nap in the middle of the day?
How about having trouble remembering or memorizing things?
Its because of everything i just spoke of.
You all have forms of retardation. Some more so than others.
You should know that the brain is capable of so much more than you are allowed. They reassure you that it is normal. They dismiss it as a term called low I.Q.
They have taught you how to think, what to think and when to think it.
They are programming your minds in numerous ways. I'm not going to go into that right now.
They want you all to become loners, introverts, friendless, docile, hardened emotionally, physically inept with no creativity or spiritual understanding. A society of good little worker bee zombies that slave day in and day out from childhood until death, with the notion there is a reward waiting at the end.
There is no reward for most.
Freedom is also fabricated under the illusion that you have choices or free will.
That is all LIES.
The truth is that your lives are nothing to them.
They have you do all their dirty work by building their empires founded on GODD(Gold Oil Drugs&Diamonds)
You aren't even awake enough to see it.
They laugh at you.
They know you pose ZERO threat to them.
They tell you things with hints of the truth, to test you and mock how dumb they have made you.
The truth is that human arent helpless.
You can also be intelligent.
You have the capability to do amazing things(if you open your third eye)
You must start by rejecting their chemicals, avoiding their programming and uniting together.
Set aside your differences and understand there is a common goal among you all.
To break free of their control by refusing to participate in their games.
Reteach your minds how to learn.
Learn the things that they tell you is wrong.
Avoid the things they tell you is right.
They operate on this trifecta- Knowledge is power. Power is control. and Control is the almighty.
That is half the reason they distract you with LIES and false hope and stories of fantasy worlds. While dividing you by race, gender, culture, nation, religious beliefs, sexual orientation, political views ect.....
Understand that they have an agenda that they have been working towards for many decades.
Most of you have never suffered a day in your lives.
Suffering and struggling is good for your souls.
It builds character while bringing your spirits to life.
Take control of your lives.
Gain a clear perspective of reality.
Lose weight or focus on physical fitness to not only sharpen your muscles but also your minds.
Detox for months until you break out of the chemical comas you have been put in.
Eat safe foods. Not fast foods.
Never consume tap water with chlorine or fluoride.
Fast a few times a year. Become the superior life forms you are capable of becoming while thriving to maximize your potential.
Okay first off.. We are NOT able to go into what we are told is space.
Secondly, everything published, announced, shown and declassified for the "public" to know is strategically done.
You simple minded sheeple are so gullible, especially to believe any of the shit that the LYING free masons at NASA, ISRO, CNSA, JAXA, or RFSA tell you. Its all fabricated shit.
You dont have to believe me, because i don't care if you do. But i will atleast tell you the truth unlike the controllers of this planet.
Do any of you wanna hear a little of the truth??
Probably not..Society has been conditioned over generations and generations to become more and more shallow with less productive creativity for instant gratification. For some of you that don't know what that means its where a human has no interest in taking any significant amount of time to get your small brain a reward of dopamine. No longer can you devote more than a few moments on any one specific task. Its a disposable world we live in now.
Back in the day humans was able to participate in what is called the Long Game. The long game is played by years, decades or centuries of planning building testing or implementing new things for whatever the reason was. That is a very effective form of progress and development.
Most of you aren't even able to understand what im really implying.
I don't blame you though. You've been chemically saturated physically since birth. Your minds chemically and psychologically castrated as well.
There is also a small part of your brains called the pineal gland, other wise known as the third eye, conarium, or epiphysis cerebri, it is a gland located in the epithalamus, near the center of the brain, between two hemispheres, its called the Orbitofrontal Cortex. They have calcified yours in several ways. Its one of humans most sacred body parts. It is miraculous. Without it you are not much different than an animal that relies on its primordial instincts.
Are your brains ever foggy?
Forgetful?
Cant seem to remember things that you know that you know.
Walk around in a haze?
Feel tired and want to take a nap in the middle of the day?
How about having trouble remembering or memorizing things?
Its because of everything i just spoke of.
You all have forms of retardation. Some more so than others.
You should know that the brain is capable of so much more than you are allowed. They reassure you that it is normal. They dismiss it as a term called low I.Q.
They have taught you how to think, what to think and when to think it.
They are programming your minds in numerous ways. I'm not going to go into that right now.
They want you all to become loners, introverts, friendless, docile, hardened emotionally, physically inept with no creativity or spiritual understanding. A society of good little worker bee zombies that slave day in and day out from childhood until death, with the notion there is a reward waiting at the end.
There is no reward for most.
Freedom is also fabricated under the illusion that you have choices or free will.
That is all LIES.
The truth is that your lives are nothing to them.
They have you do all their dirty work by building their empires founded on GODD(Gold Oil Drugs&Diamonds)
You aren't even awake enough to see it.
They laugh at you.
They know you pose ZERO threat to them.
They tell you things with hints of the truth, to test you and mock how dumb they have made you.
The truth is that human arent helpless.
You can also be intelligent.
You have the capability to do amazing things(if you open your third eye)
You must start by rejecting their chemicals, avoiding their programming and uniting together.
Set aside your differences and understand there is a common goal among you all.
To break free of their control by refusing to participate in their games.
Reteach your minds how to learn.
Learn the things that they tell you is wrong.
Avoid the things they tell you is right.
They operate on this trifecta- Knowledge is power. Power is control. and Control is the almighty.
That is half the reason they distract you with LIES and false hope and stories of fantasy worlds. While dividing you by race, gender, culture, nation, religious beliefs, sexual orientation, political views ect.....
Understand that they have an agenda that they have been working towards for many decades.
Most of you have never suffered a day in your lives.
Suffering and struggling is good for your souls.
It builds character while bringing your spirits to life.
Take control of your lives.
Gain a clear perspective of reality.
Lose weight or focus on physical fitness to not only sharpen your muscles but also your minds.
Detox for months until you break out of the chemical comas you have been put in.
Eat safe foods. Not fast foods.
Never consume tap water with chlorine or fluoride.
Fast a few times a year. Become the superior life forms you are capable of becoming while thriving to maximize your potential.
HoneyBadger skrev:Ett mystiskt meddelande på internet jag vet inte vad källan är men jag håller med om att vi äter gift och blir lurade
Det var nog litet för mycket, det står bl a: Never consume tap water with chlorine or fluoride.
Vet du varför vi inte behöver döda kolibakterier och annat skräp som kan finnas i vattnet, eller varför det är bättre med karies än fluor?
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"