Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 29 nov 2017 09:33

Pilatus skrev:
Anders skrev:Allt svårt är svårt, och det skall man inte försöka förenkla. Bara bidra till analysen, ge beslutsunderlag, och jag önskar att alla människor som yttrar sig alltid tydligt gav uttryck för att ordentligt ha sett båda sidor i problem som är av den här karaktären.

Men någon måste fatta de där besluten som cheferna inte alltid anser sig ha tid att läsa in sig på. GW nämnde du. Hans avhyvling av Dan Eliasson och Carin Götblad i kväll är ett bra exempel. Chefer måste uttala sig, trots att de kanske inte har så mycket fakta om det de skall uttala sig om. "Enligt en källa till TT arbetar polisen just nu efter teorin att dådet riktar sig mot Polismyndigheten i stort med anledning av polisens riktade arbete mot den grova kriminaliteten i regionen." AB 28 okt 2017. Så kanske det är, ett varnande exempel. Men det kunde lika gärna varit riktat direkt mot en person (en polis och dennes familj) som kanske oroat de kriminella. Hur det verkligen förhåller sig verkar oklart, trots att det nu gått en månad sedan händelsen. Men enligt GW uttalade sig Eliasson och Götblad omedelbart, som om de redan förstått motivet bakom skjutningen. På sätt och vis ett dilemma, allmänheten kräver resoluta åtgärder mot våldet. Men som Hans Holmér så bestämde man sig för en version som man tyckte passade. Polisen förtjänar en ledning med tillräckliga kunskaper om polisens arbete och metoder.

GW's knställning till det här meb brott och brottsbekämpning är nu lite speciell. Skulle tro att han har rätt bra på fötterna då han pratar om Götblad och Eliasson. Det är för övrigt ett perfelt exempel på att vilja ge människorna svar, då Götblad och Eliasson går ut och säger en massa saker tidigt. Minns PKK-spåret...

Sedan var hans analys av de ensamkommande klockren, i inslaget om plattan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 nov 2017 13:01

Jag tror att man bör satsa mer på Säpo. Vanliga poliser har vi många av, men den vanliga polisen är beroende av Säpo, jag vet inget om detta men.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 nov 2017 13:06

Det känns lite som att ju högre befattningen är, desto lägre konkurrens är det om den, självklart borde det vara tvärt om.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 nov 2017 16:16

klorofyll skrev:Det känns lite som att ju högre befattningen är, desto lägre konkurrens är det om den, ...

Jag tror du menar att det blir allt färre som kvalificerar sig för en toppbefattning. Som t ex då regeringen utsåg Dan Eliasson till rikspolischef. Det är väl få som är nöjda, men man hade väl ingen annan att sätta dit med rätt politisk färg.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 nov 2017 12:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det känns lite som att ju högre befattningen är, desto lägre konkurrens är det om den, ...

Jag tror du menar att det blir allt färre som kvalificerar sig för en toppbefattning.

Min känsla är att man bara letar personal i vänskapskretsen. Samt att man inte letar efter kvalitet, utan söker social kompetens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 nov 2017 12:53

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jag tror du menar att det blir allt färre som kvalificerar sig för en toppbefattning.

Min känsla är att man bara letar personal i vänskapskretsen. Samt att man inte letar efter kvalitet, utan söker social kompetens.

Social kompetens är en bra egenskap, men det räcker inte. Det måste finnas fler meriter i en CV. Att man letar i vänkretsen är vanligt, politiska tillsättningar har S alltid varit starkt för. Dan Eliasson var tidigare socialdemokratisk statssekreterare. Om det gör honom lämplig som rikspolischef är jag antagligen inte helt ensam om att ifrågasätta. Men han sitter tryggt så länge S regerar.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 nov 2017 13:30

Jag tycker att man skall vara rakryggad. Det är något som ofta glöms bort... En chef bör vara vänlig, men, det är precis lika viktigt att hen har god kontroll över sina medarbetares arbete. Ingen får bli allsmäktig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 nov 2017 14:24

klorofyll skrev:Jag tycker att man skall vara rakryggad. Det är något som ofta glöms bort... En chef bör vara vänlig, men det är lika viktigt att hen har god kontroll över sina medarbetares arbete. Ingen får bli allsmäktig.

Påminner mig om diskussionen om den nya kyrkohandboken. Danskarna trodde att vi numera kallade Gud för Hen. Kanske fanns det viss anledning att bli osäker på vad man faktiskt bestämt?

"Tanken om att vi behöver ett mer inkluderande språk fanns redan under arbetet med 1986 års handbok. Teologiskt vet vi till exempel att Gud är bortom våra könsbestämningar, Gud är inte människa, säger Jackelén." AB 24 nov 2017

Det kanske man kan anse, men det finns ingenting i Bibeln som får mig att tvivla på Guds genus.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 nov 2017 14:29

Frågan är vad vi vet om Gud öht eller om det spelar någon roll? En ganska knivig fråga.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 nov 2017 14:31

Var Adam den första människan, eller hade han en mamma?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 nov 2017 14:46

klorofyll skrev:Frågan är vad vi vet om Gud öht eller om det spelar någon roll? En ganska knivig fråga.

Du får läsa om kananeisk historia och om alla tidiga namn på gudar som det skrivs om i Gamla Testamentet. Svaret blir i så fall att vi vet tillräckligt mycket för att vara säkra på att det inte rör sig om något väsen utan genus.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 nov 2017 15:59

klorofyll skrev:Var Adam den första människan, eller hade han en mamma?

Den äldsta människan som vi härstammar från var, genetiskt betraktat, en kvinna. Genetic studies based on back-extrapolation from the mutation rates of mitochondrial DNA indicate that all 7 billion humans alive today are descendants of a single woman, referred to as Mitochondrial Eve. This simply means that there is an unbroken matrilineal descent from her time to ours (daughter begetting daughter, begetting daughter, and so on). https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-6cb997d32c918bdc7cb48dc04578605a.webp

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 nov 2017 16:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Var Adam den första människan, eller hade han en mamma?

Den äldsta människan som vi härstammar från var, genetiskt betraktat, en kvinna. Genetic studies based on back-extrapolation from the mutation rates of mitochondrial DNA indicate that all 7 billion humans alive today are descendants of a single woman, referred to as Mitochondrial Eve. This simply means that there is an unbroken matrilineal descent from her time to ours (daughter begetting daughter, begetting daughter, and so on). https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-6cb997d32c918bdc7cb48dc04578605a.webp

Bild

Adam kanske var en kvinna! :wink:

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 dec 2017 08:21

Pilatus skrev:Den äldsta människan som vi härstammar från var, genetiskt betraktat, en kvinna.

Det är givetvis intressant. Men borde det inte vara likadant med män? Vi har säkerligen spännande tider framför oss med utforskningen av människans gener. Det är roligt att kategorisera.

xion

Inläggav xion » 01 dec 2017 10:09

---

Återgå till "Tankar och känslor"