Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2017 12:54

xion skrev:Samma sak är det att åka till Danmark för att bli inseminerad men sperma från en man du aldrig sett. Då sätts också det naturliga urvalet ur spel.

Det "naturliga" urvalet funkar dåligt bland människor. De flesta gifta par som jag känner har varit bekanta sen barndomen, alltså gamla barndomsvänner.
Då är det svårt att hävda ett naturligt urval utan snarare handlar det om delvis ett socialt tryck, dels att urvalet är begränsat. Det är ju inte så, rent praktiskt, att du har tillgång till hela mänskligheten och sniffar dej fram till bästa partnern som för ditt geniala arv vidare.
Intressant fråga, Darwin med sitt naturliga urval hade arten som subjekt och överlevnad handlade om artens överlevnad, inte individens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 dec 2017 13:09

hakkapeliitta skrev:Intressant fråga, Darwin med sitt naturliga urval hade arten som subjekt och överlevnad handlade om artens överlevnad, inte individens.

Människan lever farligt, de stora krigen har vid flera historiska tillfällen slagit ut hela generationer av män. Kanske därav bihustrur? Pågående konflikter i världen rubbar sammansättningen kvinnor/män. Men vilka gener gynnas? De som är försiktiga, eller de som kämpar?

Användandet av droger och därmed sammanhängande risker slår ut många unga. Över tid kan det påverka vilka gener som inte passar in i det moderna samhället.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 13:43

Pilatus skrev:Människan lever farligt, de stora krigen har vid flera historiska tillfällen slagit ut hela generationer av män.

Vad lär man sig då? Jo, att elitism är jävligt farligt. Hur många människors liv hade inte kunnat besparas på att försöka uppnå någorlunda jämvikt i samhället...

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2017 13:46

Intressant, om det nu är så som Darwin menade att endast arten som sådan drabbas så kan man hävda att varje kollektiv består av individer.
Finns det en styrka i kollektivet som gör att det överlever trots att vissa går under?

En annan sak som jag har funderat över är människosläktets utbredning, som utgångspunkt Afrika, vidare Asien, sen i nordligaste trakter med bistert klimat. I stora drag.
Varför leva som nomad i 30 graders kyla?
Folkvandringen har märkliga vägar. I mina bästa stunder försöker jag inbilla mej att dessa nordbor var av hårt släkte och ständigt sökte nya utmaningar.
Har inget svar faktiskt.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 13:59

"– Jag tog droger för första gången i sjunde klass. Det grundar sig från trauma i min barndom. Jag ville inte känna ångest, jag ville inte känna rädsla. Jag hade inte planerat att leva till 18. Vardagslivet, vad händer näst? Så jag självmedicinerade med Xanax, med marijuana, kodein för nerverna så att du bara kan fungera varje dag. Det blev normen från mellanstadiet till gymnasiet, berättar Gordon."
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arje-match

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 14:01

hakkapeliitta skrev:Varför leva som nomad i 30 graders kyla? Folkvandringen har märkliga vägar.

Konkurrensen om byte (föda) blir lägre...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 dec 2017 14:10

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Människan lever farligt, de stora krigen har vid flera historiska tillfällen slagit ut hela generationer av män.

Vad lär man sig då? Jo, att elitism är jävligt farligt. Hur många människors liv hade inte kunnat besparas på att försöka uppnå någorlunda jämvikt i samhället...

Det är inte alls säkert att en art gynnas av att alla är lika. I insekternas värld, med tusentals individer tycks det vara gynnsamt. Men i människans samhälle har det varit förmågan till anpassning till en stor variation av klimat och levnadsbetingelser som drivit arten.

Vår flexibilitet och stora hjärna (förmågan att lösa allehanda problem) har antagligen räddat mänskligheten. Samhällen som Kina tycks blomstra först då man släpper efter litet på trycket, alla måste inte passa in i mallen. I Sovjetunionen gynnade man begåvningarna. Men Stalin gjorde ett misstag som måste ha kostat massor, Trofim Lysenko. Men den mycket begåvade Nikolaj Vavilov sattes i fängelse.

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 15:06

Pilatus skrev:Det är inte alls säkert att en art gynnas av att alla är lika. I insekternas värld, med tusentals individer tycks det vara gynnsamt. Men i människans samhälle har det varit förmågan till anpassning till en stor variation av klimat och levnadsbetingelser som drivit arten.

Vår flexibilitet och stora hjärna (förmågan att lösa allehanda problem) har antagligen räddat mänskligheten. Samhällen som Kina tycks blomstra först då man släpper efter litet på trycket, alla måste inte passa in i mallen. I Sovjetunionen gynnade man begåvningarna. Men Stalin gjorde ett misstag som måste ha kostat massor, Trofim Lysenko. Men den mycket begåvade Nikolaj Vavilov sattes i fängelse.

Lika?

Det finns något som är viktigare än anpassningsförmåga, rättfärdighet... Exempel: det var negativt för Europa och världen att barn gick med i hitler-jugend, men om man bara ville passa in i hitlers normer så var det helt naturligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 dec 2017 15:15

Är det här tråden för precis allt möjligt? Då kanske vi kan slopa övriga avdelningar? En del inlägg på denna tråd hade kunnat ge lite liv åt andra avdelningar, tänker jag. T.ex. som evolutionstråd på Naturvetenskap...
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2017 15:30

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Varför leva som nomad i 30 graders kyla? Folkvandringen har märkliga vägar.

Konkurrensen om byte (föda) blir lägre...

Kan så vara.
Såg ett program på Discovery om just detta, handlade om vilka som befolkade Nord- Sydamerika. Alla var överens om att de vandrade över Berings Sund, eskimåfolket, från Ryssland till Nordamerika.
Sen diskuterades alla möjligheter hur dessa hade tagit sej till Sydamerika. Det fanns arkeologiska bevis på detta.
Hur kan dessa ta sej genom djungeln? Experterna grubblade.
Min amatörtanke var direkt att de har färdats vattenvägen.
Tro det eller ej men experterna kom till samma slutsats till slut.

Såg ett annat program med samma problematik, nu om Indonesiska Polynesien. Ögruppen inbjuder till äventyr, korta avstånd mellan alla dessa tusentals öar.
De var vana seglare, men troligtvis väntade de på gynnsamma vindar. Någon "expert" sa att de kunde segla i motvind men det tror jag inte på.

Kontentan för människosläktets utbredning är massa tillfälligheter och möjligheter och ibland nödtvungenhet. Detta senare sysselsätter mej i tanke.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 15:35

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2017 15:47

Algotezza skrev:Är det här tråden för precis allt möjligt? Då kanske vi kan slopa övriga avdelningar? En del inlägg på denna tråd hade kunnat ge lite liv åt andra avdelningar, tänker jag. T.ex. som evolutionstråd på Naturvetenskap...

Håller med Algot, men lätt hänt att man bara svarar ett inlägg för glatta livet.
Var inte så överdrivet seriös.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 dec 2017 16:08

klorofyll skrev:Det finns något som är viktigare än anpassningsförmåga, rättfärdighet... Exempel: det var negativt för Europa och världen att barn gick med i hitler-jugend, men om man bara ville passa in i hitlers normer så var det helt naturligt.

Jag antar att ditt exempel ville visa att bildandet av Hitlerjugend var en handling med stora brister i rättfärdighet?

Enligt Wikipedia är rättfärdighet ett teologiskt begrepp som handlar om att vara en god människa i moraliskt eller religiöst hänseende, genom att följa eller i övrigt handla i överensstämmelse med de religiösa eller moraliska lagarna.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 17:47

Pilatus skrev:Samhällen som Kina tycks blomstra först då man släpper efter litet på trycket, alla måste inte passa in i mallen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 dec 2017 18:32

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Är det här tråden för precis allt möjligt? Då kanske vi kan slopa övriga avdelningar? En del inlägg på denna tråd hade kunnat ge lite liv åt andra avdelningar, tänker jag. T.ex. som evolutionstråd på Naturvetenskap...

Håller med Algot, men lätt hänt att man bara svarar ett inlägg för glatta livet.
Var inte så överdrivet seriös.

Skit samma. Hade bara varit kul om fler avdelningar fick lite liv m hj a engagerande trådar...
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"