Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
xion skrev:lynx skrev:Din länk verkar inte funka här, Esther?
Jag tror att män i högre grad än kvinnor har svårt för att prata om sina problem och sorger och så där. Det kan vara väldigt värdefullt att ha någon som verkligen lyssnar, men man måste ju våga öppna sig också. Med det sagt menar jag inte att jag ser ältande som konstruktivt. Just nu har jag så mycket sorg i mig så jag tänker vara tystare så ni slipper drabbas av det eller ilska. Men jag läste nyss ett skämt skämt. (Jag är inte judinna). "Vad är det för likhet mellan en pizza och en jude? Båda ska in i ugnen!" Det skrattar alltså vissa åt.För övrigt är jag för kriminalvård med betoning på vård.
Ja, den var bra, om än grov. Vad skrattar man åt? - Man skrattar åt det överraskande, den oväntade upplösningen. Det måste gå att skämta om allting. Skämtet tar bort laddningen ur det som sägs. Om däremot en nazist drog det där skämtet skulle det inte vara roligt, eftersom man då skulle kunna misstänka att han verkligen menade det.
Det går att skämta om allt - kanske - men det går definitivt inte att skämta om allt med vemsomhelst närsom- och varsomhelst. Även om man vill skämta måste man använda sitt omdöme. Tänka på konsekvenserna - dem man kan förutsäga förstås. Det är också skönt att vara hemma (oavsett om det är hemma bokstavligen eller symboliskt), känna sig trygg att kunna säga vad man vill utan att ständigt väga allt på guldvåg.
Idag är det många som blir kränkta å någon annans vägnar även om denna någon annan själv inte känner sig kränkt. Finns ofta någon som tycker den borde vara det. Och passar på att bli medkränkt.
Algotezza aka Algotezza
xion skrev:lynx skrev:Din länk verkar inte funka här, Esther?
Jag tror att män i högre grad än kvinnor har svårt för att prata om sina problem och sorger och så där. Det kan vara väldigt värdefullt att ha någon som verkligen lyssnar, men man måste ju våga öppna sig också. Med det sagt menar jag inte att jag ser ältande som konstruktivt. Just nu har jag så mycket sorg i mig så jag tänker vara tystare så ni slipper drabbas av det eller ilska. Men jag läste nyss ett skämt skämt. (Jag är inte judinna). "Vad är det för likhet mellan en pizza och en jude? Båda ska in i ugnen!" Det skrattar alltså vissa åt.För övrigt är jag för kriminalvård med betoning på vård.
Ja, den var bra, om än grov. Vad skrattar man åt? - Man skrattar åt det överraskande, den oväntade upplösningen. Det måste gå att skämta om allting. Skämtet tar bort laddningen ur det som sägs. Om däremot en nazist drog det där skämtet skulle det inte vara roligt, eftersom man då skulle kunna misstänka att han verkligen menade det.
Personligen tror jag att skämtet var judiskt. De har en underbar humor. Den påminner mycket om den tyska. När ryssen stod utanför Berlin och de visste att allt skulle våldtas och mördas långsamt... Var det populära skämtet kring den nazistiska ungdomsförbundet KSEK... Som tyskarna snabbt döpte om till :Kauf Schnell Eine Kiste.
På svenska :köp fort en kista...
Veritas vos liberabit
I Krakow sommaren 2011 hittade jag en bok med judisk humor, skriven av judar, i en judisk bokhandel. Judar har humor och självironi som överlevnadsstrategi.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:I Krakow sommaren 2011 hittade jag en bok med judisk humor, skriven av judar, i en judisk bokhandel. Judar har humor och självironi som överlevnadsstrategi.
Two Rabbis were discussing their problems with squirrels in their synagogue attic. One Rabbi said, "We simply called an exterminator and we never saw the squirrels again." The other Rabbi said, "We just gave them all a bar mitzvah, and we never saw the squirrels again."
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:I Krakow sommaren 2011 hittade jag en bok med judisk humor, skriven av judar, i en judisk bokhandel. Judar har humor och självironi som överlevnadsstrategi.
Two Rabbis were discussing their problems with squirrels in their synagogue attic. One Rabbi said, "We simply called an exterminator and we never saw the squirrels again." The other Rabbi said, "We just gave them all a bar mitzvah, and we never saw the squirrels again."
Veritas vos liberabit
Esther skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:I Krakow sommaren 2011 hittade jag en bok med judisk humor, skriven av judar, i en judisk bokhandel. Judar har humor och självironi som överlevnadsstrategi.
Det kunde ha varit två katolska präster och handlat om konfirmationen....
Veritas vos liberabit
Det var skämt av den typen, varvat med trakasserier och mobbning riktat mot en flicka i en högstadieklass. Eftersom vi har en lärare med oss här: Algot, hur skulle du agera? Om du bara hörde skämten - skulle du låtsas inte höra något, kanske flina lite i smyg? Säga till för att du "måste" eller ta upp saken till diskussion eller? Och vidare trakasserier och mobbning? Ett hakkors på ett skåp vad tycker du om det?
lynx skrev:Det var skämt av den typen, varvat med trakasserier och mobbning riktat mot en flicka i en högstadieklass. Eftersom vi har en lärare med oss här: Algot, hur skulle du agera? Om du bara hörde skämten - skulle du låtsas inte höra något, kanske flina lite i smyg? Säga till för att du "måste" eller ta upp saken till diskussion eller? Och vidare trakasserier och mobbning? Ett hakkors på ett skåp vad tycker du om det?
Inomjudiska skämt kunde tjäna som en bra lektion till förmågan att inte alltid ta allting på djupaste allvar. Det finns gott om roliga historier, kabareer och judiska stå-uppare.
Mobbning skall tas på allvar, behöver vi diskutera det?
Moderator
Klart att det är skillnad om man skämtar på sin egen bekostnad, och använder den svarta humorn i eländet för att härda ut.
Vad tycker ni om det här då?
En tjej skulle träffa en kille. Hennes pojkvän var orolig för att de skulle ha sex och han sa att han inte skulle klara av det. Hon lovade och lovade att något sådant inte skulle ske. När hon kom hem efter mötet fick hon för sig att skämta lite med sin pojkvän så hon spelade lite skamsen och sa ungefär att det var en sak hon måste berätta och sa att de hade haft sex. Han blev upprörd och gick därifrån. Sen ville han inte prata med henne. Hon tyckte att han överreagerade. Det var ju bara ett skämt liksom
Roligt?
Vad tycker ni om det här då?
En tjej skulle träffa en kille. Hennes pojkvän var orolig för att de skulle ha sex och han sa att han inte skulle klara av det. Hon lovade och lovade att något sådant inte skulle ske. När hon kom hem efter mötet fick hon för sig att skämta lite med sin pojkvän så hon spelade lite skamsen och sa ungefär att det var en sak hon måste berätta och sa att de hade haft sex. Han blev upprörd och gick därifrån. Sen ville han inte prata med henne. Hon tyckte att han överreagerade. Det var ju bara ett skämt liksom
Roligt?
lynx skrev:Vad tycker ni om det här då? ...
Plumt och elakt. Ser du ingen skillnad, verkligen?
Det har ju ingenting med det att göra som jag skrev om.
Moderator
Jag tar upp det som ett exempel då det finns vissa personer som säger sig vara av åsikten att man ska kunna skämta om allt.
lynx skrev:Jag tar upp det som ett exempel då det finns vissa personer som säger sig vara av åsikten att man ska kunna skämta om allt.
Just det, men var ditt exempel verkligen ett skämt?
Det här är underhållande:
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"