Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 07 feb 2018 09:56

Pilatus skrev:
Anders skrev:Har det funnits något fungerande samhälle eller någon kommunitet där fri sex verkligen har fungerat? När jag tänker på gyllene regeln, som diskuterades annorstädes här, tänker jag nästan alltid spontant på sex.

Om vi håller oss till moderna samhällen. Jag tror att naturister har ett ledigare sätt att se människokroppen och kanske även på sexualitet. Frågan kan snabbt bli problematisk då fri sex kräver ett gemensamt ansvar för de barn som avlas. I teorin kan det säkert fungera, men man skall säkert börja med den litet enklare formen, kollektivet. Gemenskap har många fördelar och om dess medlemmar klarar att ta ansvar för en del av de gemensamma sysslorna så kan det möjligen fungera.

Flower Power-perioden bildade en del små kollektiv, men jag tror de blev instabila rätt kvickt. Det har funnits politiska kollektiv, (Torbjörn Säfve, Rebellerna i Sverige) men det höll inte. George Woodcock skrev om Anarkismen och dess försök. Där finns en del att hämta och en del goda (intressanta) exempel från den fredliga anarkismen.

Att byta ut människor för egen njutning faller på sin egen orimlighet. De saker (droger också och andra medel som triggar hjärnans belöningscentrum) kräver mer och mer och lämnar mer och mer inre tomrum. Så detta blir i längden ett antiklimax.
Idag vill man få till det att människan - som redan är obeständigt fostrad till att vara och se andra som en konsumtionsvara som ständigt måste ha bästa före datum och sedan slängas och en ny köpas in - är så här.
I sitt grundtillstånd.
Men - när det onormala har blivit norm är det ju normalt :) - så som det var med Tyskland när de alla lärts upp på ett visst sätt att tänka och se sina medmänniskor. Hade inte ett helt annat folk kommit in där och dömt ut detta hade de fortsatt tro att deras synsätt på människor och världen var den rätta.
Sådana saker tenderar bli en självuppfyllande profetia. Män är mer än djur som ständigt måste komma till nya honor - men de män som ser sig som bara djur (kvinnor också som bara menar de är en djurhona) blir ju det de menar de är och vill vara.
Är detta uppfyllande?
Genererar detta gemensamhet - och i motgångar och medgångar - en inre utveckling? Stabilitet och gemensam tillväxt både i tillit och kärlek där även det intima mellan två - man och kvinna - kan generera mer genom deras olikheter?

Man behöver inte vara Einstein för att fatta att en långvarig givande och ständigt i utveckling relation mellan två olika individer som kan tillföra varandra saker i total och fullständig tillit baserad i kärlek - även ger sex som är vida mer än "nya insatser nya vinster" där man inte ens vet vem den andra är och än mindre när alkoholen är ur kroppen man nästintill inte vill se i ögonen.
Vi är konstruerade på ett visst sätt och har fått lära oss att detta nu är omodernt och inte giltigt så att vi tvingas leva mot vår egen inre natur samtidigt som man tutar i oss att detta är vad vi är och kan vara och hur vi ska leva.
Vi har alltid själva valet att leva våra egna liv - antingen som vi vet innerst inne är det bästa för oss och ger oss bäst utdelning i längden eller som andra säger vi ska vara och leva.
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 feb 2018 10:58

Jag ska försöka att inte köpa massa saker mer, det är dyrt och man mår bättre av att var nöjd. På något sätt så tror jag min hjärna har anpassat sig till att jag belönar den med ex.v. nya böcker, och sedan läser jag inte så mycket i dom förrän jag köpt nästa bok. Det låter ganska normalt, men när jag nu "slutat" köpa, så känner jag mig rätt unik. :)

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 feb 2018 21:27

Jag är nog rätt smart ändå, jag brukar alltid tänka att jag är dum, men ja, för några minuter sedan fick jag bevis på min skärpa. Jag märkte att något var fel, kände sorg och omtanke, försökte påpeka logiken i det hela, men då många olika viljor försökte komma till tals runt bordet fick jag inte ordet, jag blev upprörd - jag klarade inte av sorgen och orättvisan - och lämnade sällskapet.Tvivlar är det enda jag gör känns det som. Borde kanske börja arbeta så att jag får annat att tänka på. Det luriga är att de dumma sällan är medvetna om sin dumhet.

Esther

Inläggav Esther » 07 feb 2018 23:16

klorofyll skrev:Jag är nog rätt smart ändå, jag brukar alltid tänka att jag är dum, men ja, för några minuter sedan fick jag bevis på min skärpa. Jag märkte att något var fel, kände sorg och omtanke, försökte påpeka logiken i det hela, men då många olika viljor försökte komma till tals runt bordet fick jag inte ordet, jag blev upprörd - jag klarade inte av sorgen och orättvisan - och lämnade sällskapet.Tvivlar är det enda jag gör känns det som. Borde kanske börja arbeta så att jag får annat att tänka på. Det luriga är att de dumma sällan är medvetna om sin dumhet.

"Jag tänker på" - att jag känner med dig. :) ge aldrig upp. Det blir bra.
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 00:26

Jag har en fördel, tyvärr måste jag påminna mig själv om den då den ständigt faller i glömska: "Jag bryr mig mycket lite", jag har kanske redan sagt det. Jag bryr mig inte om materia, jag bryr mig inte om människor (materia), men jag vill folk väl, det är väldigt ofta så att jag gör distinktion mellan närliggande ord, för vad är egentligen skillnaden mellan... När man vill någon väl så är man inte beroende av den personen, men man försöker anpassa sig. Vill bara inflika att jag alltid strävar efter moral. Så vad bryr jag mig om? Det skulle jag aldrig säga... Jag tar ansvar, det räcker. Så i princip så bryr jag mig om mina handlingar.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 18:25

Varför är man inte nöjd?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 feb 2018 18:59

klorofyll skrev:Så i princip så bryr jag mig om mina handlingar.

Så bra då. Men när bryr du dig om något annat än sådant som snurrar runt dig själv? Finns det något hopp för världen? :D
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 20:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Så i princip så bryr jag mig om mina handlingar.

Så bra då. Men när bryr du dig om något annat än sådant som snurrar runt dig själv? Finns det något hopp för världen? :D

Hahahah, bra fråga! :) Den var oväntad, jag får smälta i ett par minuter, åtrkommer...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 20:30

Vilken känd person, död eller levande, skulle ni vilja vara för en dag?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 20:34

Gianni Agnelli

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 20:36

klorofyll skrev:Men när bryr du dig om något annat än sådant som snurrar runt dig själv?

Som vadå? Eller vad menar du då egentligen? :)

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 20:53

Alltså, att bry sig är att snurra, och jag snurrar runt mina handlingar, men varför tror du att mina handlingar snurrar runt mig, det antog du bara...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 feb 2018 21:26

klorofyll skrev:Alltså, att bry sig är att snurra, ...

Att bry sig är att kunna undvara sig själv en stund, att inte vara navet, att flytta över litet av sitt engagemang till händelser där ute, kanske finns där någon annan som behöver tröstas eller väckas? Eller något mer prosaiskt, diska, dammsuga, städa toaletten, vad vet jag ...
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 feb 2018 21:53

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Alltså, att bry sig är att snurra, ...

Att bry sig är att kunna undvara sig själv en stund, att inte vara navet, att flytta över litet av sitt engagemang till händelser där ute, kanske finns där någon annan som behöver tröstas eller väckas? Eller något mer prosaiskt, diska, dammsuga, städa toaletten, vad vet jag ...

Det låter ju bra det du säger, det låter trovärdigt, och jag undrar ifall det stämmer... Man skulle lika gärna kunna säga: att bry sig är att vara sig själv för en stund. Är det något du märker på mitt beteende?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 feb 2018 21:56

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Att bry sig är att kunna undvara sig själv en stund, att inte vara navet, att flytta över litet av sitt engagemang till händelser där ute, kanske finns där någon annan som behöver tröstas eller väckas? Eller något mer prosaiskt, diska, dammsuga, städa toaletten, vad vet jag ...

Det låter ju bra det du säger, det låter trovärdigt, och jag undrar ifall det stämmer... Man skulle lika gärna kunna säga: att bry sig är att vara sig själv för en stund. Är det något du märker på mitt beteende?

Ok, och resten? att inte vara navet, att flytta över litet ...
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"