Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 10 feb 2018 18:50

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:If You Love Somebody Set Them Free

Det är lätt att säga men få gör det, jag har gjort det, vi kommer förmodligen aldrig ses igen, och jag har inget att säga henne.

Men det var kanske det rätta, kanske är hon lycklig med sitt beslut. Var då glad att du bidrog med det. Extremen på begäran efter kontroll, och förlorad sådan, finner du i våra fängelser.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 10 feb 2018 20:00

Pilatus skrev:Men det var kanske det rätta, kanske är hon lycklig med sitt beslut. Var då glad att du bidrog med det.

Ja absolut. Jag hade som nyårslöfte till mig själv att aldrig fixera mig vid någon igen... Jag dansar tills musiken tystnar! :)

Esther

Inläggav Esther » 10 feb 2018 20:13

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Men det var kanske det rätta, kanske är hon lycklig med sitt beslut. Var då glad att du bidrog med det.

Ja absolut. Jag hade som nyårslöfte till mig själv att aldrig fixera mig vid någon igen... Jag dansar tills musiken tystnar! :)

Så oändligt sorgligt detta låter... var det inte reciprokt? Jag menar kände inte hon som du, eller visste hon inte att du kände det du kände för henne? ---
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 10 feb 2018 20:48

Esther skrev:
klorofyll skrev:

Så oändligt sorgligt detta låter... var det inte reciprokt? Jag menar kände inte hon som du, eller visste hon inte att du kände det du kände för henne? ---

"Love is not a word, it's something you prove."

Esther

Inläggav Esther » 10 feb 2018 20:50

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Ja absolut. Jag hade som nyårslöfte till mig själv att aldrig fixera mig vid någon igen... Jag dansar tills musiken tystnar! :)

gjorde du? ... och hon ville inte ha dig?
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 10 feb 2018 21:16

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:

gjorde du? ... och hon ville inte ha dig?

Det spelar ingen roll. Var det inte det ultimata provet? Haha. Jag har kontroll över mig själv...

Esther

Inläggav Esther » 11 feb 2018 06:20

klorofyll skrev:
Esther skrev:Kontroll är negativt

Varför? Tycker du inte om människor som har kontroll? Kontroll och ansvar liknar varandra, men vid kontroll går allt som tänkt.
Esther skrev:eftersom det innebär att du försöker kontrollera din omgivning för att du inte har god självkontroll

Det är stor skillnad på att "försöka kontrollera" och att faktiskt "kontrollera"... Den som försöker kontrollera lever i en illusion.
Det är ungefär som att "tro att man är smart" eller "att veta att man är smart". Att veta är att inte behöva hävda.
Esther skrev:det är mycket typiskt att förlägga sitt negativa utanför sig själv när man inte orkar ta tag i det inom sig själv.

Vad är det som är negativt?

Det du säger är just ett bevis på att detta är dåligt. "Går som tänkt" - vem har tänkt? Vem säger att den som tänkt åt alla andra - tänkt rätt, att det förlopp som blir som "tänkt" därmed är det optimala och inte det sämsta? Ofta när andra tänker åt andra och tar kontrollen för dem och över dem blir det visserligen som denna lilla människa tänkt sig är bäst - men det kan för många inblandad inte allt vara eller bli det bästa. Ta kaptenen på Titanic - ta andra som styrde och ställde och bestämde... ta tusentals sådana händelser i världen varje dag. Det har visat sig att ofta de som söker kontroll över andra är minst lämpade dessutom - eftersom det bara är deras ego och inte intelligens/kompetens som avgör var de befinner sig.

Det negativa är just att det är egot - behovet att veta bäst och tro sig vara mest lämpad när man egentligen int är det - som gör att människor kontrollerar andra istället för att satsa på att lära sig kontrollera sig själva. Därför kan man se människor i ledande ställning (högt uppe i samhällen) som har en liten 3 åring inom sig som skriker ut sina okontrollerade känslor --- de är känslomässiga dvärgar som styr hela samhällen... för de har manipulera sig dit de är.
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 feb 2018 06:37

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Kontroll är negativt

Varför? Tycker du inte om människor som har kontroll? Kontroll och ansvar liknar varandra, men vid kontroll går allt som tänkt.
Esther skrev:eftersom det innebär att du försöker kontrollera din omgivning för att du inte har god självkontroll

Det är stor skillnad på att "försöka kontrollera" och att faktiskt "kontrollera"... Den som försöker kontrollera lever i en illusion.
Det är ungefär som att "tro att man är smart" eller "att veta att man är smart". Att veta är att inte behöva hävda.
Esther skrev:det är mycket typiskt att förlägga sitt negativa utanför sig själv när man inte orkar ta tag i det inom sig själv.

Det du säger är just ett bevis på att detta är dåligt. "Går som tänkt" - vem har tänkt? Vem säger att den som tänkt åt alla andra - tänkt rätt, att det förlopp som blir som "tänkt" därmed är det optimala och inte det sämsta? Ofta när andra tänker åt andra och tar kontrollen för dem och över dem blir det visserligen som denna lilla människa tänkt sig är bäst - men det kan för många inblandad inte allt vara eller bli det bästa. Ta kaptenen på Titanic - ta andra som styrde och ställde och bestämde... ta tusentals sådana händelser i världen varje dag. Det har visat sig att ofta de som söker kontroll över andra är minst lämpade dessutom - eftersom det bara är deras ego och inte intelligens/kompetens som avgör var de befinner sig.

Det negativa är just att det är egot - behovet att veta bäst och tro sig vara mest lämpad när man egentligen int är det - som gör att människor kontrollerar andra istället för att satsa på att lära sig kontrollera sig själva. Därför kan man se människor i ledande ställning (högt uppe i samhällen) som har en liten 3 åring inom sig som skriker ut sina okontrollerade känslor --- de är känslomässiga dvärgar som styr hela samhällen... för de har manipulera sig dit de är.

Varför säger du det till mig? Jag har ingen makt?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 feb 2018 07:01

Du har också ansvar. Det gäller ju att man talar med rätt person. Om jag skriker på min hund så blir ju inte världen bättre för det.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 feb 2018 07:30

Det yttersta beviset för att man har kontroll är att man kan kontrollera sig själv, det är faktiskt själva beviset på att kontroll inte är negativt i sig.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 feb 2018 09:00

Nej, det är nog som du säger, man kan inte kontrollera andra människor.

Esther

Inläggav Esther » 11 feb 2018 09:50

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Varför? Tycker du inte om människor som har kontroll? Kontroll och ansvar liknar varandra, men vid kontroll går allt som tänkt.

Varför säger du det till mig? Jag har ingen makt?

:) jag säger inte detta till dig (som jag inte känner) för att jag tror att du har makt - utan för att du och jag pratar om detta just här... det är inte något sagt till dig som person - utan i SAK.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 11 feb 2018 09:54

klorofyll skrev:Du har också ansvar. Det gäller ju att man talar med rätt person. Om jag skriker på min hund så blir ju inte världen bättre för det.

Nej - världen blir inte bättre men många "släpper ut" ångan de har byggt upp inom sig - på detta sätt, eftersom de har (inte alla dock) lärt sig att inte göra det med andra människor eftersom det inte "hör sig".
Man vet inte om man pratar med "rätt person" förrän man pratat med den personen länge nog för att veta om det är rätt person. Mycket få människor är gud och vet direkt och innan de ens har pratat med någon att det inte är det. ...(ofta och tyvärr) kvinnor brukar ha den märkliga och mycket konstiga föreställningen att de vet allt om andra bara genom att se på dem eller för att de läst en enda rad som denne skrivit eller sagt. Det är för mig ett tecken på ren dumhet.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 11 feb 2018 09:59

klorofyll skrev:Det yttersta beviset för att man har kontroll är att man kan kontrollera sig själv, det är faktiskt själva beviset på att kontroll inte är negativt i sig.

Kontroll över sig själv är inte samma sak som självkontroll. Det första är ett inlärt tvångsbeteende där man tvingar sig själv till underkastelse via inlärd disciplin (vilket inte alltid är dåligt utan kan vara ganska bra både för sig själv och alla andra) - vilket till exempel män som våldtar inte har. De är mer som djur och har ingen egen kontroll över något samt även en usel människosyn där de menar de har rätt att breda ut sig över alla andra och ta en plats som de i sitt förvrängda inre enorma ego tror de har rätt till.

Självkontroll är något som växer fram ur att man övar sig självdisciplin (pålagd kontroll) - där självkontrollen blir något man är till slut utan möda eller ansträngning - där kontrollen över sig själv är lite som Platons fyrspann där hästarna tvingas till underkastelse av "pålagt våld".
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 11 feb 2018 10:02

klorofyll skrev:Nej, det är nog som du säger, man kan inte kontrollera andra människor.

Jo det kan man och gör man. Dessa "man" som oftast dras till att kontrollera andra är förkrympta inre varelser som kanaliserar ut sin brist på självkontroll på andra som de ser till underkastas deras vilja - för de VET JU BÄST. Så att säga.
Nästintill alla politiker och andra som sökt sig till maktpositioner lider av detta. (- inte alla- för det finns alltid idealister och undantag som inte - primärt - vill kontrollera andra utan tror sig veta eller se vad som är bäst just nu för andra som inte heller ser eller vet - och då blir kontrollen en produkt av det första)
Veritas vos liberabit

Återgå till "Tankar och känslor"