Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 feb 2018 18:23

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag tänker på hur oerhört svårt det måste vara att leva i detta land som invandrare.

För precis alla menar du?

Ja. När ens vanor ändras helt totalt. Hur lång tid tar det att bli säker på svenska? Upp till fem år. Sedan har man ofta barn, eller är barn.. Hitta jobb, eller gå utbildning.
Jag vet inte hur det är i andra länder... Tyvärr har jag för dåligt grepp om det. Sverige är ett land med kyla på vintern. En sak jag tänker på är att svenskar förmodligen har en ganska lång sträcka, generellt, till sina arbetsplatser.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 feb 2018 19:47

Det går att säga: välkommen till Sverige! Jag skulle snarare säga: välkommen till en annan verklighet!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 feb 2018 12:14

Det varierar. För många som inte trivts i sitt hemland, kanske välutbildade, är det ett riktigt lyft att komma hit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 feb 2018 12:36

Anders skrev:Det varierar. För många som inte trivts i sitt hemland, kanske välutbildade, är det ett riktigt lyft att komma hit.

Det är en fördel att vara en utåtriktad person med stabilt psyke.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 feb 2018 13:19

Jag tänker att det var större klasskillnader förr. Tänk att resa ut i Europa på 1800-talet... Vissa kunde resa runt hela jorden. Det är svårt att förstå idag hur lärorikt det måste ha varit... Att åka till Paris, London, Medelhavet eller Sydamerika. Kulturen blir i allmänhet sämre (negativ?). Det är jobbigt med media. Telefoner gör att man aldrig får va. Det talas inte så mycket om Sverige innan mobiltelefonen.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 feb 2018 13:50

Det känns som att vårat samhälle har blivit så känsligt, tvivlar på att vi kan hantera en kris. Vi lever långt från verkligheten. En sak som är negativ för i-länder är att man producerar så förädlade produkter (heter det så?), vi kan bygga en bil, men delarna tillverkas i Kina, ungefär... Anledningen till att bygga bilar i Sverige vore att vi har utbildad arbetskraft som kan forska och utveckla, men har vi utbildat folk?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 feb 2018 14:06

klorofyll skrev:Det känns som att vårat samhälle har blivit så känsligt, tvivlar på att vi kan hantera en kris. Vi lever långt från verkligheten. En sak som är negativ för i-länder är att man producerar så förädlade produkter (heter det så?), vi kan bygga en bil, men delarna tillverkas i Kina, ungefär... Anledningen till att bygga bilar i Sverige vore att vi har utbildad arbetskraft som kan forska och utveckla, men har vi utbildat folk?

Vi har en Islänning på kontoret jag arbetar på, han väntar ständigt på det stora vulkanutbrottet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 19 feb 2018 22:53

Tänker på Wikipedia.
De tigger pengar rätta ofta, senast idag, skickade in en hundring. Jag har sponstrat de med några hundringar genom åren.
Enligt Wikipedia är det mindre än en procent av läsarna som skänker pengar.
Varför kan man fråga sej. Är "nätfolket" så jävla snåla?

Problemet är möjligen att det inte finns någon transparens i organisationen eller?
Vem vet vart alla bidrag går till. Ägaren/bossen kanske solar sej på Karibiska öarna med en paraplydrink i näven?
Who knows (Jimi Hendrix)

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 feb 2018 13:35

Hakkapeliitta

Wikipedia är fantastiskt. Billig kunskap. Kunde ha mer info, men det kommer väl. Jag tycker att de borde ta reklamintäkter, varför gör dom inte det? Är väl perfekta reklampelaren... Frågan är som du säger vart pengarna skall gå.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 feb 2018 13:50

Att kräva pengar på det viset är väl motsatsen till vad man vill framstå som - anspråkslösheten...

Esther

Inläggav Esther » 20 feb 2018 14:38

Jag tänker på alla de mänskliga dråpligheterna som jag inte kan sluta skratta åt i filmen Amelie från Montmartre ...där väven är den bästa jag sett i tid. :)
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 20 feb 2018 23:45

[quote="klorofyll"]Hakkapeliitta
Tack för att du stödjer Wikipedia och Wikimedia Foundation. Ditt bidrag på kr 100.00 hjälper Wikipedia att säkra framtiden för fri kunskap för alla.

Idén med Wikipedia är möjlig tack vare en stark tro på att människor som du och jag kan jobba tillsammans för att bygga upp världens kunskap och göra den tillgänglig gratis för alla, överallt.

Idag, tack vare stödet från miljoner frivilliga bidragsgivare och anhängare, kan du bläddra runt på Wikipedias sidor i flera timmar. Med över 40 miljoner Wikipedia-artiklar och 35 miljoner kostnadsfria licensierade bilder kan Wikipedia svara på nästan vilken fråga som helst och ta dig till platser där du aldrig varit förut.

Ditt bidrag stödjer skapandet och delandet av gratis kunskap på ett verkligt och praktiskt sätt. Det hjälper oss att göra Wikipedia snabbt, säkert och tillgängligt för alla i hela världen. Det hjälper oss att ge kostnadsfri tillgång till Wikipedia på ställen där höga mobildatakostnader hindrar människor från att koppla upp sig på internet. Det hjälper oss att stödja människor som digitaliserar kunskap som för tillfället är inlåst i analoga arkiv. Det skyddar Wikipedia mot hot mot fri kunskap och ett öppet Internet.

Tack vare ditt stöd kan hitta den information du söker här och nu, var du än befinner dig - allt från att få svaret på en vadslagningsfråga vid vännernas middagsbord till att förstå världen runt omkring oss.

Ditt bidrag till Wikipedia gör dig till en förkämpe för ett starkt koncept.

Wikipedia vill fortsätta att utvecklas samt växa och ta sig an nya utmaningar. Vi ser fram emot att ta oss an både de här och många andra utmaningar. Ditt bidrag kommer att hjälpa oss nå dit. Vi vill rikta ett stort tack till dig för ditt stöd. Å Wikimedia Foundations vägnar vill jag tacka dig för din investering i vår framtid och att du följer med på vår resa.

Katherine Maher
Verkställande direktör, Wikimedia Foundation

Ibland kan det hända att vissa arbetsgivare matchar sina anställdas bidrag. Titta om din arbetsgivare har ett sådant bidragsprogram för företag. För dina handlingar: Ditt bidrag, nummer CNTCT-25859965, den 2018-02-19 var kr 60.00.

Detta brev är ett kvitto på ditt bidrag. Inga varor eller tjänster tillhandahålls, vare sig delvis eller i sin helhet, i samband med detta bidrag. Vänligen skicka brev till: Wikimedia Foundation, Inc., P.O. Box 98204, Washington, DC 20090-8204, USA. U.S. skatteavdragsnummer: 20-0049703

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 feb 2018 02:27

Bra skrivet av Wikipedia... Jag håller med om att det är en bra lösning med bidrag, för fakta och reklam-pengar går inte ihop. Bra policie att stryka pengarna från ekvationen. De tvingar ingen att betala för sig.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 feb 2018 02:48

Esther skrev:Jag tänker på alla de mänskliga dråpligheterna som jag inte kan sluta skratta åt i filmen Amelie från Montmartre ...där väven är den bästa jag sett i tid. :)

Se filmen "Crash"!
https://www.youtube.com/watch?v=fniuYgAqjAg

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 feb 2018 22:33

Jag tror att det huvudsakliga målet med livet är att inte bli trött, om man blir trött på folk så slutar dom att vara i ens närhet.

Återgå till "Tankar och känslor"