Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Jag trot på anspråkslöshet. Att inte äga någonting. Att ha brist allt. Och att ändå må bra.
Man skall nog försöka skita i vad det tar och ger. Inte för att det är lätt, precis. Jag är ingen expert.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
klorofyll skrev:Jag trot på anspråkslöshet. Att inte äga någonting. Att ha brist allt. Och att ändå må bra.
Att inte ha överflöd menar du väl. Då behöver man inte sakna något. Brist innebär saknad. Mår man bra av att sakna något?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:klorofyll skrev:Jag trot på anspråkslöshet. Att inte äga någonting. Att ha brist allt. Och att ändå må bra.
Att inte ha överflöd menar du väl. Då behöver man inte sakna något. Brist innebär saknad. Mår man bra av att sakna något?
Ja, endel behöver inte mycket, förvånansvärt lite, ädelt lite. Pengar är ju en sådan sak som folk aldrig tycks kunna få för mycket av. Egentligen är pengar väldigt billiga, de kräver inget av ägaren... men det finns andra valutor.
klorofyll skrev:Egentligen är pengar väldigt billiga, de kräver inget av ägaren... men det finns andra valutor.
Du missar en poäng, pengar (värde) skapas i huvudsak genom arbete. Efterfrågan kan ju öka värdet, men någon måste likväl arbeta för att du skall kunna bära hem en limpa bröd från City Gross, eller var du nu handlar någonstans.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Egentligen är pengar väldigt billiga, de kräver inget av ägaren... men det finns andra valutor.
Du missar en poäng, pengar (värde) skapas i huvudsak genom arbete. Efterfrågan kan ju öka värdet, men någon måste likväl arbeta för att du skall kunna bära hem en limpa bröd från City Gross, eller var du nu handlar någonstans.
Ja okej, jag gillar principen!
klorofyll skrev:Pilatus skrev:klorofyll skrev:Egentligen är pengar väldigt billiga, de kräver inget av ägaren... men det finns andra valutor.
Ja okej, jag gillar principen!
Ja, det är så i alla ekonomiska system. Enligt den gamla arbetsvärdeläran är arbete grunden till allt ekonomiskt värde. De första moderna nationalekonomerna, liksom traditionell marxism, utgår från att värdet bestäms av det arbete som är nedlagt på en vara. Detta kallas arbetsvärdeteori.
Men säg den sanning som varar. Inom nutida nationalekonomi är den mest spridda uppfattningen att värde beror av subjektiv nytta på marginalen; med andra ord avgörs en varas pris av den sist konsumerade enhetens värde för den individ som köpte den, kundvärdet. Detta kallas marginalnytteteori.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Ja okej, jag gillar principen!
Ja, det är så i alla ekonomiska system. Enligt den gamla arbetsvärdeläran är arbete grunden till allt ekonomiskt värde. De första moderna nationalekonomerna, liksom traditionell marxism, utgår från att värdet bestäms av det arbete som är nedlagt på en vara. Detta kallas arbetsvärdeteori.
Men säg den sanning som varar. Inom nutida nationalekonomi är den mest spridda uppfattningen att värde beror av subjektiv nytta på marginalen; med andra ord avgörs en varas pris av den sist konsumerade enhetens värde för den individ som köpte den, kundvärdet. Detta kallas marginalnytteteori.
Tror du att det är en bra affär att köpa H&M nu?
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Ja, det är så i alla ekonomiska system. Enligt den gamla arbetsvärdeläran är arbete grunden till allt ekonomiskt värde. De första moderna nationalekonomerna, liksom traditionell marxism, utgår från att värdet bestäms av det arbete som är nedlagt på en vara. Detta kallas arbetsvärdeteori.
Tror du att det är en bra affär att köpa H&M nu?
Nej, aktien ligger i en fallande trend, och om vi rör oss mot mer osäkra tider så skulle jag avstå tills vidare. JM har hög avkastning och fallhöjden kan inte vara stor. På ett års sikt tror jag det är en god affär. Byggandet har visserligen minskat, men bostadsbristen är inte löst. Svårt att avgöra hur regeringen tänker gå vidare. Beboeliga Attefallshus kan sättas upp för under en halv miljon. Men behovet verkar vara centralt belägna hyresrätter, men att åstadkomma sådana är inte billigt och det ställer krav på att börja bygga högt. Men är högt och billigt förenligt?

Moderator
Det är väl nästan som väntat, Erdoğan skärper den aggressiva i tonen mot Europa. I ett tal i staden Sakarya under gårdagen hävdade presidenten att kampen mellan kristna och muslimer nu har börjat. I samband med uttalandet varnade Turkiets utrikesminister, Mevlut Cavusoglu Europa för framtida krig.

Turkiska arméns kontinuerliga utökning av soldater

Turkiska arméns kontinuerliga utökning av soldater
Moderator
Att livet är behagligt... Man kan tänka på vad man vill!
klorofyll skrev:Att livet är behagligt... Man kan tänka på vad man vill!
Man tänker det man tänker. men om man alltid vill tänka just det, det vet jag inte...
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Man tänker det man tänker. men om man alltid vill tänka just det, det vet jag inte...
Tänkte just på ett yttrande av Staffan Gunnarsson i dag angående unga män utan asylskäl. Det handlade visserligen inte om amnesti, men ändå:
Hinner regeringen och C snabbehandla före sommaren, så att de 9000 efter amnestin även kan få rösträtt i riksdagsvalet?
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"