offtopic-inlägg

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: Existerar slumpen?

Inläggav iris » 13 jun 2021 13:41

Pilatus skrev:iris: Vi avviker starkt från djuren som sällan om aldrig dödar de egna: lejon äter inte främst och dödar lejon, köttätare äter främst inte sin egen art.
Då en ny lejonhanne anländer till en flock och lyckas jaga bort den dominerande lejonhannen, dödar denne alla icke vuxna lejon i flocken.

Enligt djurskötarna på Odense Zoo ligger det i en lejonhannes natur att slå ihjäl ungarna när han kommer till en ny flock.
- Dels blir honorna fortare brunstiga när de inte har några ungar, dels vill hannen få bort alla främmande gener ur flocken, säger Bjarne Klausen.
- Det är den biologiska förklaringen.
Ref KP den 16 sep 2008

Vilket bara bevisar att människan är ett djur - ingen människa för att vi till skillnad från lejonen som befäster sin makt så över flocken och att avkommorna är hans --- ÄLSKAR att tortera - långsamt - andra till döds.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 13 jun 2021 13:46

Pilatus skrev:Då en ny lejonhanne anländer till en flock och lyckas jaga bort den dominerande lejonhannen, dödar denne alla icke vuxna lejon i flocken.

Ja det där har man sett i många naturprogram i tv.
Var det Svarta Änkan som käkade upp hanen efter parningen?

iris

Inläggav iris » 13 jun 2021 13:49

iris skrev:
Pilatus skrev:iris: Vi avviker starkt från djuren som sällan om aldrig dödar de egna: lejon äter inte främst och dödar lejon, köttätare äter främst inte sin egen art.
Då en ny lejonhanne anländer till en flock och lyckas jaga bort den dominerande lejonhannen, dödar denne alla icke vuxna lejon i flocken.

Enligt djurskötarna på Odense Zoo ligger det i en lejonhannes natur att slå ihjäl ungarna när han kommer till en ny flock.
- Dels blir honorna fortare brunstiga när de inte har några ungar, dels vill hannen få bort alla främmande gener ur flocken, säger Bjarne Klausen.
- Det är den biologiska förklaringen.
Ref KP den 16 sep 2008

Vilket bara bevisar att människan är ett djur - ingen människa för att vi till skillnad från lejonen som befäster sin makt så över flocken och att avkommorna är hans --- ÄLSKAR att tortera - långsamt - andra till döds.

https://www.top10films.co.uk/53800-why- ... the-blood/

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 13 jun 2021 14:11

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Då en ny lejonhanne anländer till en flock och lyckas jaga bort den dominerande lejonhannen, dödar denne alla icke vuxna lejon i flocken.

Ja det där har man sett i många naturprogram i tv.
Var det Svarta Änkan som käkade upp hanen efter parningen?

Obehagliga djur. Teorin går ut på att hanen tillför viktiga proteiner genom att bli honans måltid.

Female spider eats a male after mating
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 13 jun 2021 14:19

iris skrev:Vilket bara bevisar att människan är ett djur ...

Forskare nyfikna på vad som gör människan till en kulturvarelse har ofta letat efter skillnader i beteende eller i hur redan införskaffad information används. Nu har tre forskare vid Stockholms universitet och Brooklyn College, New York, i stället undersökt vilken slags information djur kan känna igen och komma ihåg. De upptäckte då att andra djur har mycket svårt att hantera sekventiell information, det vill säga information som kommer i en viss ordning.

– Människan har, enligt de data vi presenterar, utvecklat en förmåga att hantera sekventiell information som saknas hos andra djur. Det kan vara en viktig pusselbit för att förstå skillnaden mellan djur och människor, säger Magnus Enquist, professor och föreståndare för Centrum för evolutionär kulturforskning vid Stockholms universitet.
Ref. Royal Society Open Science: Memory for stimulus sequences: a divide between humans and other animals?
Moderator

iris

Inläggav iris » 13 jun 2021 14:47

Pilatus skrev:
iris skrev:Vilket bara bevisar att människan är ett djur ...

Forskare nyfikna på vad som gör människan till en kulturvarelse har ofta letat efter skillnader i beteende eller i hur redan införskaffad information används. Nu har tre forskare vid Stockholms universitet och Brooklyn College, New York, i stället undersökt vilken slags information djur kan känna igen och komma ihåg. De upptäckte då att andra djur har mycket svårt att hantera sekventiell information, det vill säga information som kommer i en viss ordning.

– Människan har, enligt de data vi presenterar, utvecklat en förmåga att hantera sekventiell information som saknas hos andra djur. Det kan vara en viktig pusselbit för att förstå skillnaden mellan djur och människor, säger Magnus Enquist, professor och föreståndare för Centrum för evolutionär kulturforskning vid Stockholms universitet.
Ref. Royal Society Open Science: Memory for stimulus sequences: a divide between humans and other animals?

Du menar att det är den förmågan som gör oss grymmare än djuren? :lol:
De exempel jag sa som du tänker dig att du vederlade genom att visa på att lejonhannar dödar ungar och andra hannar - skulle innebära att motsäga att jag skrev: djur dödar inte OCH äter sina egna av egen art. Det djur som är rovdjur gör är att äta andra djur - men de brukar inte jaga och döda sina egna - människan gör det. Men inte av samma skäl som lejonhannen gör när han tar över flocken - eller spindelhonan gör när hannen har gjort sitt.

Människan är väsentligt ondare än så.
Hur går det ihop med den determinism och sökande av det som vi tycker om? Vi måste uppenbarligen tycka om att döda andra av samma art som vi? Eller...

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 13 jun 2021 15:00

iris skrev:djur dödar inte OCH äter sina egna av egen art.

Det finns fler exempel, om du vill. Krokodiler t ex eller grisar då det är ont om föda. Sök och du skall finna!
iris skrev:Människan är väsentligt ondare än så.

Vad är det som gått så snett i ditt liv att du hela tiden klagar på hela mänskligheten och givetvis på deltagarna här på forumet?
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 13 jun 2021 16:18

De som krigar mördar och våldtar har argument för detta så att de tror att de gör det för att må bättre i alla fall kortsiktigt. Ibland reagerar de på känslorna. Men de har inte kännedom om karmalagen. Så allt det dåliga de gjort mot andra kommer att slå tillbaka mot dem.

iris

Inläggav iris » 14 jun 2021 06:47

Pilatus skrev:Vad är det som gått så snett i ditt liv att du hela tiden klagar på hela mänskligheten och givetvis på deltagarna här på forumet?

dina feltolkningar och din oförmåga att förstå filosofi - gör att du tror att jag klagar när jag beskriver det som hör till slump + fri vilja + determinism.

jag kan inte rå för att dina känslor och din oförmåga att förstå vad man säger styr detta forums moderation där du inte ens lyfter ut saker utan du bara raderar.
som jag sa
istället för att gå på mig om och om igen - borde du kunna visa lite ödmjukhet iför din egen oförmåga, okunskap.

Illusionen

Inläggav Illusionen » 14 jun 2021 07:13

Matteus 7
Med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med
skall ock mätas åt eder. Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga,
men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?

iris

Inläggav iris » 14 jun 2021 07:38

Illusionen skrev:Matteus 7
Med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med
skall ock mätas åt eder. Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga,

Intressant det du skriver fast det har inget med slumpen som skapade oss att göra.
Denna slump som gav oss fri vilja utan att vilja det - utan mening eller mål.
Denna fria vilja som har gett oss determinismen via vårt samvete som existerar utan mening eller mål.
Slumpen som skapade oss har ingen mening eller mål
Därför har vi ingen mening eller mål - ANNAT än när vi kan följa - en enda mans tankar att mörda, slå ihjäl och hata: franska revolutionens fäder, alla revolutionens fäder, Marx och grabbar och sossepossemosse folket - avund, hat och mord förklätt i godhet, vänlighet och givmildhet Robin Hood.
Utan mening eller mål för vår skapare slump har ingen mening eller mål - vilket inte heller vetenskapen ger oss, vilket inte heller Marx ger oss mer än att få leva ut våra äckligaste känslor som alla har av avund mord och död --- men det är meningslöst.
Så frågan är varför slumpens barn som ingen mening eller mål har med sina liv än att som fåglarna kopulera och samla föremål gör sådant.

Någon som frågat sig?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 14 jun 2021 09:23

Att uppleva de goda känslorna är meningen med livet. Och det är fantastiskt och mirakulöst.
På ett ytligare plan är mening också att överleva och fortplanta sig.

Illusionen

Inläggav Illusionen » 14 jun 2021 09:41

iris skrev:
Illusionen skrev:Matteus 7

Intressant det du skriver fast det har inget med slumpen som skapade oss att göra.
Någon som frågat sig?

I ett flertal trådar, och en flora av olika inlägg, har jag redogjort för min uppfattning om vad det atomära
begreppet ”slump” representerar, inkl dess bakgrund. Att hävda att det ur ett universellt perspektiv
skulle existera en ”slump” som skapat oss är enligt min övertygelse ett helt obestyrkt påstående.
Bl a i tråden ”Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...”, skriver jag (med adress Pollen) den 15 mar 2021
citat,
”Det är inte ovanligt att jag blir ifrågasatt, t o m vår rörmokare har förklarat att jag har fel.
När du formulerar dig så utmanande som är fallet, får du kanske likväl finna dig i att bli ifrågasatt.
Kan du inte ge ett nöjaktigt svar på vad rumtiden inkl de fundamentala begreppen TID och RUM
representerar kan du inte heller göra anspråk på att förstå. Det är mot den bakgrunden jag skriver citat,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas
och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår
verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur,
och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

Vi är inte i närheten av att förstå detta, det är ren mänsklig hybris att påstå något annat.

Om, som jag tidigare påpekat, matematikens regelverk är utformat för att matematiken skall
återspegla vår s k verklighet, hur kan du då utan egentliga förbehåll få för dig att samma,
av människor utvecklade, matematik har förmåga att definiera universums ”ursprung” ?”

Det jag skriver här/ovan innefattar även det av människan formulerade begreppet ”slump”.

/ Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 14 jun 2021 09:42

iris skrev:dina feltolkningar och din oförmåga att förstå filosofi - gör att du tror att jag klagar när jag beskriver det som hör till slump + fri vilja + determinism.

Det jag reagerat på är det du skriver om historiska personer och människans ondska som inte är ämnet för denna tråd. Dina utläggningar om historiska händelser förklarar inte något om slumpen som fenomen, därför raderade jag en postning som du skrev. Det var inte i avsikt att hindra din rätt att skriva om det du vill (gärna i en tråd som handlar om historiska händelser).

iris: ... en enda mans tankar att mörda, slå ihjäl och hata: franska revolutionens fäder, alla revolutionens fäder, Marx och grabbar och sossepossemosse folket ...
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 14 jun 2021 10:01

Illusionen skrev:I ett flertal trådar, och en flora av olika inlägg, har jag redogjort för min uppfattning om vad det atomära begreppet ”slump” representerar, inkl dess bakgrund.

Ja, åtskilliga av forumets medlemmar har skrivit om "slump + fri vilja + determinism", det har varit stora ämnen där olika åskådningar har presenterats. Så det är dags att återgå till frågan om slumpen existerar.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"